Humor uit heft Buiftesiland. DEN EERSTEN MEI Vrijheidsbond. MODE. HUIS EN HAARD VRAGENRUBR1EK. (rmico./ 7 Zij (legen een meisjesachtig uitzienden jongen man): Vertel ine locli eens, waar Iaat jij jc haar onduIeerenV (PaBsins Show.) De eenc: Hoor je niet hoc afschuwelijk die piano ohlstemd is? De andere: Neen, ik vind dat zc volkomen harmonieert met jouw Gast: Hoeveel is mijn rekening? Waard: Voor het souper een gulden vijftig, slaapkamert- Gast: Pardon, ik heb vannacht op het biüard ecslapen» .Waard: O, juist. Dat is dan dertig cents per uur», v (rasaing Show.) Kleine jongen: Weet U, pappie, dat in sommige steden van Afrika een man zijn vrouw niet kent voor hij met haar is getrouwd? .Vader: Daar behoef je niet voor naar Afrika te gaan. Ja, George is een lieve vent; hij denkt altijd aan (Paesir.g Sbow) mij. De voorzit' r van den Vrijheidsbond, mr. 11. C. Dresselliuys, heelt heden de alge- meene vergadering van dezen hon<l geopend mol een rede. waarin hij eenige woorden wijdde aan den arbeid der Commissie lot herziening van program en statuten, welke herziening in deze vergadering aan de orde lou komen. i Uit haai rapport blijkt, dat een deel van Je laak, welke zij zich stelde, lut ontwerpen )van een inleiding tot bet beginselprogram, niet is verwezenlijkt. De wenstli tot formu leering achtte hij verklaarbaar, doch even zeer de teleurstelling. Ken algemeens om schrijving van hel liberale beginsel in een korte verklaring is een onmogelijkheid door den grootcn rijkdom der stol. Inlusschen slaat vast. dat de Vrijheidsbond is een libe rale Slaalspartij. Naur het tijdsgewricht van lhans is er een van ontbinding en vernie ling. De laatste jaren is bet principieel fiasco gebleken van de gemeenschappelijke rochtsche- en socialistische politiek, welke In strijd met de liberale idee den Staat en de Overheid in het algemeen den plicht toe schreef om hel maatschappelijk leven dwin gend tc organiseeren Van rechlscb werd al jaren geieden op puliliek-rechtelijko bevoegdheden van mid denstands- en arbeiderskamers aangedron gen met zekere lieimwec naar de gesloten bedrijven der middeleeuwen terug verlangd; van rechtsch heeft men de minutieusc orga nisatie der sociale weageving doorgedreven. Er is in dit opzicht bij de socialisten niet meer dan een nuance Nog boter komt het gemeenschappelijk karakter van de recht- sehe en socialistische politiek uit op het ter rein der arbeidswetgeving in engeren zin. Daartegenover stelde spr. liet liberaal begin sel volgers hetwelk niet getracht moet wor den het induslrieelc leven te dwingen voor altijd subjectieve meenjngen, maar dat men uanst enkele nieuw: reehts-normen slechts moei ingrijpen waar zich misslanden voor doen. Onjuist ware het te ontkennen, dat ook de liberalen bij de jongste psychologische zui ging der laatste tien jaren niet geheel zonder schuld is gebleven, maar toch is van libe ralen kant steeds gewaarschuwd en wij zijn het eerst teruggekeerd zeide spr. als wachter voor het economisch welzijn. En dat mag ons niet worden vergeven. Nu de laatste lien jaren wel afdoende hebben bewezen dat niet alleen de maatschappij zich onttrekt van Staats socialistische rege len, maar ook dat de pogingen tol Staals- voogdij de Staatsfinanciën volledig desorga- niseeren en ons aan den rand van den af grond brengen. Nu is men voor niets zoo be vreesd door dat het land daarin zal zien een bevestiging van de juistheid der liberale beginselen Vandaar de aanvallen op het liberalisme, vandaar de klare onzin, die men vooral in rechlsche bladen in den laat- sten tijd over hel liberalisme en zijn historie leest. De gocdgeloovige lezers van zelfs groo te rechlsche bladen moeten in de veronder stelling verkcerc», dal de Fransche revolu tie door het liberalisme is gemaakt en dat de leuze der liberalen; laisser faire laisser aller, 1: 'te eken de dat de werkgever die natuurlijk altijd liberaal wa3 -- het reeht had inet de arbeiders te doen wat hij wilde, maar gelukkig hebb-m Kujper en Schaep- man en Aalbcrse nog juist den werkman ge red en het eenige gevaar, wat de toekomst nog bergt, is de terugkeer van de verfoeilijke heerschappij van het liberalisme, dat den arlnier W ier in hel slavenjuk zal brengen. üCKtvyel principieel als historisch noemde spr. deze voorstelling van zaken van liet be gin tot het cindo belachelijk valsch, een ka rikatuur zonder geest. Daartegenover be toogde hij. dat hel politiek liberalisme van liet midden der vorige eeuw overal heeft ge bracht het parlementaire stelsel en in dien lijd in Nederland is uilgebaeld in het con- stilutioneele Koningschap. In liet census-kiesrccht van Thorbeckc's lijd lag reeds de gedachte van uitgroei van steeds nieuwe groepen van burgers, welke tot politiek verantwoordelijkheidsbesef zou den komen. Thorbeckc gaf in die dagen een moedig voorbeeld van demooratischen zin. Zijn tijdgenooten kenden de kwestie van do politieke rechten der vrouw nog niet, maar zeventig jaren tater konden zijn politieke nazaten medewerken om haar volledige staatkundige rechtsvrijheid te verleenen. liet economisch liberalisme vereenigt nu volmaakt ten onrechte met den tegenstand van werkgeverszijde tegen arbeidswetgeving. De leuze „laisser faire" dagteekent reeds van ten minste de 17de eeuw. En eerst in het midden der 19de eeuw is deze leus, welke in Colbert s lijd in 1G64 vooral als leus gold van hen, die zich teg»n het protec tionisme verzetten nu en dan gebruikt, maar niet door Thorbecke om lot voorzich tigheid met Staatsbemoeiing in arbeidstoe standen aan te manen. Maar ook daar slechts als waarschuwing tegen het gevaar lijk katheder- en staatssocialisme. Indien liberaal economen, dit leuze al gebruiklen, legden zij steeds den nadruk op den strijd tegen ste.atsbemoeiiing met de productie en de verdeeling van het product. Hoe weinig zij er aan dachten om den arbeider tot weer- loozen staat van den patroon te maken, be wijs' wel het beroemde boek van den grond legger der liberale economie „The wealth of nations van Adam Smith. Natuurlijk hebben sommige liberalen in dit opzicht ge zondigd, maar toch hier minder dan elders. Met liberale beginsel eischt voor alles eer bied voor de menschelijke persoonlijkheid, juist daarom heeft het steeds den kamp gevoerd voor i- persoonlijke vrijheid. Spr. herinnerde aan Kant's voortreffelijke formuleering van liet geestelijk liberalisme: Aan ieder zoo groote vrijheid van beweging laten als bestaanbaar is met andernian's vrijheid, een fonnuteering waarbij die an dere eisch van Kant past: ln een ander mensch nooit enkel middel maar steeds doel tc zien. liet liberalisme als politieke stroo ming is als een stad die toegang biedt door de vele poorten allen vmden een thuis bin nen hare muren, die langs bun eigen weg, ook dien van het geloof of dien van de rede neering, ook dien van de intuïtie of dien van de ervaring, tot de overtuiging zijn geko men, dat de Staatkunde slechts één doel mag hebben: De menschelijke persoonlijk heid te doen uitgroeien in de steer van vrij heid. Haar leer is een zedelijk beginsel, dat richtlijn is voor het gehtele leven, voor van daag maar ook voor morgen en voor altijd. Maar in die stad is g»en woning voor den .Marxist en den Slaalssocialisl. Voor den Staatssocialist niet omdat lüj tiet geheel slechts ziet en niet de deelen, omdat dwin gende organisatie het doel van zijn politiek is; voor den Marxist niet omdat bij hem geen plaats is voor den persoonlijkheid, om dat liet Marxisme in de menschelijke per soonlijkheid slechls een reflex ziet van hel economisch gebeuren, ln ons land lot verba zing van geheel do wereld en alleen hier hebben zich uit het liberale kamp afge scheiden tal van godsdienstige elementen; overal elders wonen zij samen. Men roept onder onze tegenstanders: het liberalisme is af;;. leeft cn stervende, alsof de geschetste gedachte ooit zou kunnen ten ondergaan in een volk, waarvan w jl tot per soonlijke vrijheid en onafhankelijkheid de meest sprekende karaktertrek is. Ons ge- lieele Staatsrecht is nog in zijn diepste fundamenten en geheel zijn structuur libe raal en de lappen van andere huizen, die er zijn aangehangen verteren spoedig, terwij! het bouwwerk stand houdt. Ten slotte wees spr. er op hoe de jongste parlementaire crisis de deksel heeft opge licht van den brauwkoltl der coalitie. Ons volk blijve er voer bewaaid daaronder weder een vierjarige periode te gemoct te gaan. Of zal het evenredig kiesrecht een amalgama brengen van stolfclijke belangen bepleiten en het land in zijn stuwclooze po sitie behulploas laten? Laten wij niet te moedeloos zijn door hot verwarde beeld van heden. Onvruchtbare politiek doodt zich zelve en men hervindt ten teste het besef, dat slechts groote lijnen van beginsel, welke het geheele volk doorloopen, richtsnoer kunnen zijn voor een krachtig gouverne ment, dat alleen rechtvaardig dient en be stiert. Alleen in eenheid kan de kracht der liberalen liggen. Een lezeres vraagt mij of ik het z.g. three piece suit (het driedeelig kostuum) aan to raden vind voor den zomer. Ja kijk ecDs: het is mode en het staat heel gekleed. Daarom alleen vind ik er al veel voor to zeggen. Het idee three-piece-suit is nu reeds min stens drie jaar oud; maar van den zomer is de vraag er naar grooter dan ooit; du3 zal het zeker ook nog wel tweo zomers mode blijven. Bekocht bent u er in geea geval meo. JLk voor mij heb één groot bezwaar tegen deze dracht cn dit is, dat u per eé alleen deze japon onder den mantel kunt dragen. Dat lijkt me vooral voor 's zomers niet fnsch. Wanneer u u de luxo van tweo man telpakken kunt veroorloven, dan is het threo pieeo kostuum voor gekleed héél ge schikt. Het staat buitengewoon netjes wan neer u visites maakt of ergens gaat tcaëu en u trekt uw mantel uit cn staat dan ra een keurige namiddagjapon. Ook voor ver gaderingen, lezingen, kleine concerten is dit toilet te gebruiken. En- in het lieflijk klimaat van Nederland, waar meer wrater- sche zomerdagen zijn dan ergens anders, komt zoo'n combinatie extra goed te pas. De japon staat aardig voor overdag cn de jas er bij is practisch voor 's avonds. Wan neer u een three piece suit laat maken, zoudt u desnoods twee japonnen bij den mantel kunnen nemen; dan ondervangt u mijn bezwaar, dat het niet frisch is 's zo mers steeds in dezelfde japon te zitten. Wanneer u bijv. voor mantel en rok bruin laken, vipatof of spons-goed neemt, daD kimt u één taille van crêpe de chine of crêpe inarocaino laten maken cn één van bedrukte voile of gewonere crêpe. Denk er om dat de taille afgemaakt moet wor den met dezelfde stof als van rok en man tel, bijv. laogs den kraag en het levers en langs de manchetten. Ook kunt u, als u knoopen op het lijfje zet, deze met de rok- stof overtrekken. Do mantels hebben soms een sluiting h double usage, wat vooral, met het oog op het vaak wisselvallige voorjaarsweer, zeer is aan to raden. U kunt den kraag óf heel hoog om den hals gesloten dragen, óf neer liggend met omgeslagen revers. Bij de hoogo boorden staan de kleine clochehoed- jes charmant. .Wat zegt u bijv. van dit dopje 1 Het is van zwart fluweel, terwijl het lint blauw, groen, rose, geel pf paars kan we- RECLAME. worden meestal do nieuwe woningen betrokken. Teneinde ook hen dio dan eerst hun meubels noodig hebben, in de gelegenheid t# stellen om van odzo exceptioneel lage prijzen te profitecren, hebben wij besloten om de thans bij ons gekochte meubelen tot aan het voorjaar gratis op te staan. 8941 HEEREAGRACIIT f.00 li.d. VIJZELSTRAAT, AMSTERDAM Alleenvcrtegcnw. van de Fa. GERR. SCEIiiRMAI\iV, Keulen/Essen zendat hangt af van de kleur van uw pak. Zet het vooral heel diep in uw oogen en peuter er op zij een ondeugend krulletje onder uit. Ik zag onlangs een aardige combinatie: een leverbruin mantelpak met langs boord en manchetten kleine lapjes beverbont Verder was het van voren langs do sluiting, op de mouw cd cn op den kraag met inge perst gouddraad geborduurd, dat het bruin verlevendigde. De rok was kokernauw en zat onberis pelijk om de heupen. Het lijfje, van crêpe marocaino in iets lichter bruin, zat met vrij veel ruimte van voren cn achteren in den rok. De manchetten, ook van goud bestikto stof, waren heel lang en vielen met een punt over do handen. De hals was van voren rond uitgesneden en van acü- teren bedekt met een smal rond kraagje van stof. Hierbij werd een guitig, doodeen voudig koffiebruin castoren hoedje godra gen met een groote choux van lint op zij, en krokodilleeren puntschoenen, met licht bruine, dunne kousen. Do voornaamste charme was het vrouwtje, dat er in zat}, natuurlijk, maar ook dc groote eenvoud en do rust van het toilet. D&t is nu de echt Engelsche smartness, die bekoort door de harmonie van het ge heel. Het zit hem heusch niet in drukke, opvallende of schreeuwende kleuren, maar vooral in do distinctie van coupe en lijn Bruin is toch werkelijk geen aantrekkelijke of flatteuze kleur, maar juist de combinatie van deze tinten was zoo allerliefst. Overigens «ertelt „men", dat er dit voor jaar veel hlauw-met-wit cn zwart-met-wit zal worden gedragen. Ik weet niet of u er cok zoo over deükt, maar ik houd niets van de kleuren, die iedereen draagt. Dat kan een paar weken goed zijn, maar dan ver veelt het je meer dan ooit; en heb je nu zelf zoo'n pak, dan is het een marteling om er mee to toppen* Marineblauw is overigens, voor wie Let» niet al te breed heeft, wel de meest ge schikte kleur. Het valt weinig op en u kunt zoo'n pak dus eindeloos dikwijls dragen-j Dat gaat ook met grijs wel is waar, maar och! er is al zooveel grijs en grauw in ons bestaan de luchten, de mist, dc stof:, de» meeste huizen. Laten wij, vrouwen, er dus niet aan mee gaan doen. Laten wij er de vroolijke nuance in brengen Eeu aardig idee om als taille bij het bo ven genoemdo mantelpak tc dragen is nog het volgendeeen kokervormige, strak over den rok vallende jumper van gebloemde of anders bedrukte voile, waar over een bolero van het mantelmateriaal, die rug, schouders, armen en zijkanten bedekt, zoo- dat de jumper alleen van voren to zien isi cn dan een smalle bies over heup cn rug onder de blouscnde bolero uit. Tenzij u het pak zelf van zeer luchtige stof neemt, kunt u deze combinatie natuurlijk alleen in voor- en najaar gebruiken. Maar de jj pon zonder mantel is heel geschikt als zomcrwandel- jurk. Het manteltje hierbij kunt n kort en wijd nemen. Er is van 't jaar geen sluiting aan de jasjes of desnoods één km op op zij.- Het staat aardig cn jong, als dio korts mantels los openhangen met eeu opstaan- den dubbelen kraag van het jumpergoed cn een rechthoekigen lap van hetzelfde op. dc wijdo manchetten. Het idee rok en blouse of rok en jumper is er absoluut uit. Dezen zomer zullen het allemaal jurken uit één stuk wezen of een rok met casaque, die één geheel lijkt. Een mooie mode, die heel slank maakt, maar wel veel duurder zal zijn, dan toen wij zoo heerlijk bij één rok een stuk of drie leuke bloesjes konden verslijten 1 Mej. B., t© L. Als gij uw werk zoo goed mogelijk doet, kunt gij niet direct ontsla-' gen worden. Mevrouw moet u een week te voren opzeggen of nog een vvosk uitbeta) ui. C. J. E., L. Het geld wordt met uitbetaalddo inschrijving op uet Groot boek blijft gehandhaafd ten voordeelo van do erfgenamen. Wel kan een inschrijving worden verwisseld voor een schuldbeken tenis aan toonder. Dit stuk kan verkocht worden. G O., te W. Hebt u werkelijk niets anders dan een voorloopige bespreking gevoerd, dan ban niets van u gevorderd) worden. Werd alles definitief ovoreCDg bo men, dan kan u niet zoo maar van do zaak afzien. Abonné F. De draagtijd van een geit1 i-s 154 dagen- Moedergeit zal tegen einde Juni 28 a 29, doa floaavosr kunnen wachten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1924 | | pagina 10