Woensdag 31 Januari 1923,
Officieele Kennisgevingen.
STADSNIEUWS.
Het voornaamste nieuws
van heden. v
PRIJS der advertenties;
BO Gts. tier regel Bij regelabormement belangrijk
lag eren prijs.
Kleine advcrtenliên, uitsluitend bij vooruitbe-
talinz. Woensdags en Zaterdags 50 Cts., bij een
maximum aantal wooTdon van 30.
Incasso volgens postreebt. Voor eventueele op-
sen-ding van brieven 10 Cis. porto te betalen.
Bewijsnummer 5 Cts.
Bursau Moordeindspleïn. Telefoonnummers voor Directie en Administratie 175, Redactie 1507.
Postchèque- en Girodienst No. 57055.
Prijs dezer courant:
Voor Leiden p. 3 mnd. 2.35, p. week jf D.iS
Buiten Leiden, waar agenten gevestigd zijn,
per week h 010
Franco per'post 2.35 H2 portokosten.
Nummer 19296-
Dit nummer bestaat uit DRIE Bladen.
EERSTE BLAD.
GEMEENTELIJKE VISCHVERKQOP.
Ann den gemeente-lijken vischwinkel,
(VTschniarkt 18, tel. 1225, is DONDERDAG
.rerkrijgbaairSCHEL VISCH a f 0.19 0.32,
6CHOL a f 0.27, SCHAR a f 0.19, KA
BELJAUW a f 0.40 en TARBOT a f 0.56
per pond.
N. *0. DE GIJSELAAR, Burgemeester.
Leiden, 31 Januari 1923.
Inschrijving van leerlingen voor de
Openbare Bewaarscholen.
f Burgemeester en Wetlioude»rs van Leiden
brengen ter kennis van belanghebbenden,
dat aan de Openbare Bewaarscholen in het
Elisabetkshof, aan de van der Werffstraat
en in de Groenesteeg van den len tot en
met den 15en Februari a.s. gelegenheid zal
worden gegeven tot het doen inschrijven
yan leerlingen en wel des voormiddags van
kwart vóór 9 tot half tien en uitgezon
derd Woensdag en Zaterdag des namid
dags van kwart vóór 2 tot kwart over 2.
N. C. DE GIJSELAAR, Burgem.
VAN STRIJEN, Secretaris.
Leiden, 31 Januari 1923.
I De Grieksche papyrologie.
Dr. D. Cohen, uit Den Haag, toegelaten
als privaat-docent in de Grieksche papyro
logie aan de Rijksuniversiteit alhier, aan
vaardde heden zijn werkzaamheid als zoo
danig met het houuen van een openbare
les over: „De Grieksche papyrologie en
haar be teekenis voor de kennis der antieke
beschavingsgeschiedenis".
Spreker zette uit, dat de papyri, die
hij bij zijn onderwijs hoopt te bespreken,
ambtelijke en particuliere schrifturen be
vatten 'over een tijd van meer dan duizend
jaren. Zij zijn in het droge Egyptische kli-
'jaaat vrij goed bewaard gebleven, zei de
spreker, en wij hebben daardoor net gelui
ongeveer tien duizend van zulke stukken
papier te bezitten, beschreven me'; xle eigen
hand van een bewoner van Egypte. De thans
bekende papyri dateeren van 311 vóór
Christus tot 996 na Christus en omvatten
derhalve den Ptolemaeïsehen, den Romein-
i schen en den Byzantijnschen tijd. Hun in
houd gaat over alles van het menschelijk
leven; wij kennen door hen wetten an be
sluiten, verschillende soorten van eontrae-
ten, kwitanties, testamenten, particuliere
brieven van allerlei aard. Daardoor belich
ten zij de beschavingsgeschiedenis op tot
nu toe ongekende wijze; immers, zij laten
«ons doordringen in de practrjk van het
volksleven. Op deze wijze zien wij, naar
spreker met enkele voorbeelden aantoonde,
dikwijls den ondergrond der feiten, die de
y oude schrijvers en de inschriften mede-
y deelen. Toch wil de papyrologie niet meer
zijn clan een hulpwetenschap, maar als zoo
danig staat zij dan ook haast ieder, die
de historie van zijn vak bestudeert, ten
dienste.
Spreker ging dit achtereenvolgens voor
rersehillende wetenschappen na. Hij zette
uiteen, dat de philoloog door haar hieuwe
woorden en woordbeteekeniss:n heeft gevon
den; aan één van deze woorden liet hij zien,
r dat soms door een kleine vondst een plaats
bij een schrijver van de oudheid nieuw licht
kan verkrijgen, en dat op deze wgzo de
papyri meermalen tot verklaring der auteurs
bijdragen. De jurist vindt er een schat
van gegevens ia voor de practijk van het
Hellenistische en Romeinsche rechtsleven;
,Soms ook wetten, die nog onbekend waren.
Zoo groot is deze rijkdom, dat er een spe
ciaal juridische papyrussen wetenschap is
ontstaan, die in het algemeen scnema der
rechtswetenschap is gevoegd. Een b jna even
belangrijke rol vervullen de papyri voor
de theologie; daar zij geschreven zijn in
V de volkstaal, dio tevens de taal is van liet
Nieuwe Testament, verduidelijken zij dit dik-
- wjjis op bijzondere wijze. Ook de gedach
ten kring en de algemeene toestanden in de
wereld van het Nieuwe Testament ontvan-
gen door hen nieuw licht. Zoo bevat een
papyrus een bevelschrift van een Romainscü
Stadhouder om zich ter wille van de volks
telling naar de plaats van afkomst te be-
geven, gelgk Lucas" dit meedeelt.
Ook de ingenieur, de werktuigkundige,
dc aardrijkskundige en de archaeoloog vin
den er nieuwe gegevens. Het meeste ech
ter oogst de historicus, zoowel op het ge
bied der cultuurgeschiedenis als op dit van
handels- en politieke geschiedenis. Aan en
kele voorbeelden liet spreker zien, dat
soms door een onkelen zin uit een papyrus
historische problemen worden opgelost. Het
best loeren wij uit hen het Hellenistisch
en Romeinsche bestuursysteem in Egypte
kennen, yan hen uitgaande, kunnen wij
zelfs een enkele stap wagen op het gevaar
lijke terrein van de' vergelijkende geschiede
nis-wetenschap. A's voorbeeld hi-rvan toon-
de spreker aan, dat het kadaster in ver
schillende vormen reeds in de oudheid be-
feend wa^ en dat wij reeds daar onderscteïd
moeien maken tusscheu belastïngkadaster en
bypotheekregisters: twee stelsels, die wij,
soms tot één vereenigd, terugvinden vanaf
den tijd der Pharao's tot in den Romein-
schen Keizertijd. Nog ruimer is het voor
beeld van het land, dat in eigendom of
als leen aan militairen werd gegeven, en
dat wij in verschillende vormen, aantreffen
in den tijd van Hamorurabi, bij de Hethi-
ten, de Perzen, de Egyptenaren en bij de
bewoners van" Voor-Azië in den Hellenis-
tïschen tijd. Het leerrijkst zijn daarbij de
verschillen. Spr. liet zien, hoe de Ptol-e-.
meeën uit verschillende lanaën, door Alexan
der den Groote veroverd, telkens 'datgene
hadden genomen, wat hun best leek en hoo
zij daardoor de wereldgedachte van Alexan
der hadden vervormd naar de behoeften
van het eigen volk, terwijl zij tevens de
krachten van het eigen land in dienst had
den gesteld van de groote meuschengemeen-
scbap. Dat wij dit alles nu kunnen be
grijpen danken wij aan de papyri. Spr. acht
het daarom niet te stouthioedig om té be
weren, dat deze op vele vraagstukken der
"Oudheid nieuw licht kunnen werpen, afs
men bij hun bestudeering nauwgezetheid aan
breedheid van opvatting paart.
Kan de mensch weten?
Gisteravond hield dr. A. H. de Har tog,
uit Amsterdam, vanwege do vereeniging „Do
Middaghoogte" in de groote Sfcadszaat och.
voordracht over bovenstaand onderwerp.
De zaal was geheel met -belangstellen
den gevuld.
De voorzitter, ds. Boissevain, Teiddo den
spreker met een kort woord bij zijn. ge
hoor in on heette hom welkom. De groote
schare in de zaal' was or getuige vatt
hoezeer deze spreker gewaardeerd wordt.
Vorder deelde de voorzitter mede, dab de
Vereeniging het voorrecht zou hebben op
22 Maart mevrouw von Hartmaan, do we
duwe van den bekenden Duitschon wijsgeer
voor—haar te zien optreden.
Spreker, die daarop het woord verkreeg,
ving aan met de opmerking, dat de vraag
of de mensch weten kan, ook voor den
godsdienst van groot belang is. Wie echter
meent, dat spreker zich met de Bijbelscho
openbaring zal bezig .houden, moet hij te
leurstellen. Dit ook in antwoord op een
schrijven, deze week uit Leiden ontvangen.
Naar den eisch der wetenschap moet hij!
het onderwerp «reng. wetenschappelijk be
handelen.
En dan wenschte hij zijn onderwerp in
drie deelen te splitsen.
In de eerste plaats wilde hij een histo
risch overzicht geven van "Se menschel ijko
bezinning over de vraag van het mensche
lijk weten.
In de tweede piaats wilde hij de bet ee
kenis van het menschelijk weten schetsen;
om eindelijk in de derde plaats het men
schelijk kennen in zijn ouderlingen samen
hang te behandelen, opdat wij dan weder
do vleugelen kunnen rftslaan en ons boven
het menschelijk weten kunnen verheffen.
Tot het eerste deel komende, behandelde
spreker allereerst de Grieksche en in het
bijzonder de Jonische wijsbegeerte, die liet
wereldgebeuren toetste aan de natuurlijke
dingen, om daaruit oen ideëel' beginsel van
het heelal te leeren kennen. Eerst, bij de
natuurphilosophen, die do natuur, met name
het water en vuur tot uitgangspunt namen,
daarna tot het getal en do maat dor dingen
te behandelen, om eindelijk te koinnai tot
den geest, als het hoogste. Na zoo de
objectieve wereld te hebben doorvorscht,
komt in het menschelijk denken heb eigen
zelf, het subject Dan duikt de monsch
ep in zijn zelfbesef. En nu komt Socrates
en deze vraagt: Wat besluit trekt gij! uit
al deze dingen En nu komt na dezen
Socrates zijn leerling Plato piet zijn zonno-
oog. die zich optrekt naar hot hoogo, naar
het zonnelicht, naar God zelf. En als hij
daar komt, dan IieefN hij de eeuwigheid
ontdekt, hot wezemrijk der ideeën. Zoo ont
trekt Plato den mensch aan hot eindige en
sterfelijke. Zijn ideeënwereld gloort aan den
hemel als een zon.
En nu krijgen wij Aristoteles, die do
werkelijkheid zoekt in de bezonnenheid van
den geest. Zoo vat Aristotekss hot Griek
sche dénken samen in het ideëele, bezon
nen on doordacht, zooals hij dit alleen kon.
De middeleeuwsche wijsbegeerte om des
tijds wille voorbijgaande, kwam spreker nu
tot de nieuwe wijsbegeerte. Ik denk en
dus ben ik, zeide Teekart, en daarop volgde
Kant met de ontdekking der subjectiviteit,
en het catagorisch denken mot der ideeën
vlucht, zooals nog geen enkele vóór hem
het had gekend.
Kant is er reeds van bewust dat daarop
moet volgen de hoogere eenheid van een
Fichte, dio do werkelijkheid voelen £al, ook
in het eiiet-ik, wat spreker in zijn verdero
bespreking over Fichte nader uitwerkte.
En na Fichto krijgen wij Schelling, den
dichter en ziener, die in het verre wijde
heelal ziet. Ilij laat in zgn zienersvlucht
natuur en geest samenwerken. En op dezen
volgde Hegel, van wien moa hier te Leidon
zulk een geducht verdediger heeft gehad,
de redemeester, die alles ia 2ij<i "fcegend-ee-
len stelde. De menschelijk© bezinning is
in dezen redemeester gestegen in het top
punt, Subject en object heeft h»j samen
gebracht tot een eenheid.
Nu komt de beteekenis van von Harb-
mano, die vraagt: Waar komt het bewust
zijn vandaan? Spreker heeft veel van von
Hartmaan geleerd, wat ook weder uitvoe
rig werd geïllustreerd. Het menschelijk be
wustzijn, er daarmede kwam spreker tob
het tweede gedeelte van zijn betoog, mag
geen droom zijn. Maar hoe weet de mensch,
dat hij de werkelijkheid ziet?
Hoe bewijst men dat? Door het zoek
licht van het bewustzijn zoowel naar buiten
als naar binnen te werpen, zeide spreker.
En het denken noodzaakt om te 'besluiten,
dat er achter ons bewustzijn eon hoogere
werkelijkheid bestaat. Ook de denkvormen
komen uit dat ackterbewusto tot ons be-
wustzgp. Uit de kracht der ervaring leert
spreker, dat het verbergen achterbewust-
I zgn het bewuste doet ontstaan en alzoo ceci
onderricht is van de groote openbaring,
die zich voor ons geestesoog opent, en zoo
komen wij, volgens spreker, er toe, dat
ons denken ons dwingt en dringt om deze
groote verborgenheid God te noemen, dab
is: licht, klaarheid,, on eindigheid. De mensch,
die aan de groote oneindige zee stom)
zuchtte hot eerst - het woord God.
En waar Nietszcfte spreekt van den Ueber-
mensch, noemt spfcker den naam God. En
zoo kwam spreker,-die met gespannen aan
dacht werd gevolgd, na een korte pauze
tot het laatste en derde deel, 'dat hij heb
resultaat noemde van de waarheid, dat het
bewustzijn opkomt en ontstaat» uit het ver
borgene.
Als uit die verborgenheid, d.i. uit God,
aï ons denken en weten, geheel ons be
wustzijn voortkomt, dan bljjkt daaruit, meent
spr., dat de mensch kan weten. De mate
rialist moge de stoffelijke wereld alleen
werkelijkheid noemen, trouw, liefde, kunst
zijn even goed werkelijk.
In den kring des bewustzgns, zooals het
ons is opgedrongen, hebben wij eerst do
stoffelijke dingen, daarna komt de kring
der kunst, het aestetische, tot openbaring,
en daarna komt men tot- het zedelijke en
tot het maatschappelijke leven met him
problemen. Dan komt eindelijk dat won
derlijke weten van de zuivere rede, die
ook even werkelijk is als do stof, die zich
aan ons natuurlijk oog voordoet.
En wat is nu de» verzekerdheid van den
godsdienstigen mónsch? Allereerst het in-
stinct, dab er eenheid bestaat. Dje eenheid
in mijn denken voert mij tot de fontein
van allo leven, van alle licht, tot den we-
relddragor, dien ik aldus besloot spreker
in een aangrijpende peroratie God noem.
Spreker werd herhaaldelijk en luide toege
juicht.
Van de gelegenheid om vragen te stellen
maakten een tweetal der aanwezigen ge
bruik. Vooral de heer Stol maakte eenige
principieel© opmerkingen, door als zijn mee
ning te kennen te geven, dat juist beschou
wingen als spreker hield, de menschen af
voerden van~de werkelijkheid, zooals wij
zo zien moeten, om tot een betere maat
schappij te komen.
De tweede opmerker meende, dat, als
de mensch in zijn denken opklimmen kon
tot God, hij eok in lagere sfeer dienzelfden
God moest vinden.
De debaters werden uitvoerig door den
spreker beantwoord. Ook to;n werd spreker
weer Toegejuicht, waarna de voorzitter dr.
Den Hartog nogmaals den dank der verga
dering overbracht.
Tiidrede van ds. G. Wisse.
Lu bot kerkgebouw der Chr. Ger. Gem.
alhier sprak gisteravond, op uitnoodiging
van de Jongelingsveroeniging „Spreuken
22 6", ds. G. Wisse, van Arnhem.
De toevloed van belangstellenden, be-
geerig om dten bekenden redenaar en
vroegeren Leidsohen predikant der Geref.
Kerk te hooren, was zóó groot, dat velen
hunner zioh met ccn staanplaats moesten
vergenoegen, en dat menigeen onverrich-
terzake huiswaarts moest keeren.
Dis. Wisso hield in deze voor ieder zon
der betaling toegankelijke samenkomst
een tijdlede over de worcld-oordoelen,
over „De zangers aan do glazen zee: do
overwinnaars over GG6" geen predikatie,
maar een tijdwoord op do uitspraken dei
H. Schrift, moer in 't bijzonder naar aan
leiding van de Openbaring van Johannes
15 :1 tot 3a.
Na een breede inleiding, waarin spreker
o.m. naar voren bracht, dat in onzen fel-
bewegen tijd geen boek méér de gewijde
belangstelling verdient dun het door hem
nu hier geopende van Johannes, en het
licht te hebben doen vallen op de toe
komst-verwachting, daarin neergelegd, op
de orde Gods in dc oordeclcn op de ver
troosting, welke de wereld mist, maar
voor den waren Christen is weggelegd,
en op de wereldmacht als het beest
dat alle orde verscheurt en ver
nielt, ging spreker over tot de verklarin
gen, welke gegeven word-en van 666vast
houdende daarbij deze666 (6 verveelvou
digd) is dc mensch naar zijn slechte on
eindigheid buiten en beneden God (ze
ven). gezien. En hierbij bezag spreker ach
tereenvolgens, met tal van voorbeelden
verduidelijkthet Statenleven in den
ouden en in den modernen tijd; de maat
schappij het uitgroeien van G66 op het»
terrein der religie.
In deze drie zag spreker de factoren
der bewogenheid onzer eeuw en hij wees
er op hoe het lijken zal of Gods bruidkerk
zal gaan onder den voet en hoe Jezus
Christus komen zal dwars door de debécles
van de vreesolijke worstelingen heen
zooals wij er reeds beleven.
Maar de Kerk Gods zal ten slotte niet
orndergaan. Wol zal zij anders door do
zware worsteling heengaan aTs de wereld,
op het pad, dat haar de Heer wijst, zoo
als de kinderen Israëls gingen cbor de
Roode Zee. Zij kwamen aan de overzijde
niet alzoo echter Pharao. Deze ging onder
met zijn heir. En alzoo zal ook onder
gaan, in tegenstelling met de kinderen
Gods, de wereldmacht. Die doortocht der
Israëlietan ging evenwei niet zonder zorg
en strijd. Maar Eén ging er met hen, en
cïat zegt alles: Jezus, in den stam van
Judo.
En toon zij bejioudan waren aan cle
andere zijde van de als glazen zee (de
gekristalliseerde golven ter weerszijden
van het pad hunner behoudenis) zongen
zij als overwinnaars over 666 het lied van
Mozes en van het Lam.
Den ernst vöm der Christenen strijd in
een tijd als de onze; het bittere daarvan;
de gevolgen e? van ook voor den enkeling
in onze dagen werd door spreker scherp
geteekend en duidelijk voor oogen gesteld
naast de noodzakelijkheid van dien strijd,
Toch, niettegenstaande dit alles, dit lijdon
en dit strijcïan in het tijdelijke, waar
schuwde hij te blijven vasthouden, onder
al de verschrikkingen allerwegen op den
aardbodem, aan God en Zijn Woord.
De weg, welken zij, die zich aan dat
Woord vasthouden, gaan moeten, is wel
diep maar hoe diep hij zij, de zaligheid
aan het einde cr van, zal "des te gmoter
wezen. Bang voorzeker is onze tijdmaar
heerlijk zal de uitkomst zijn voor Gods
Kerk en voor Gods kinderen.
Zoo ongeveer was de hoofdgedachte van
ds. Wisse, die haar in twee uren uitwerkte
op welsprekende, gloedvolle, ernstige,
leerzame en zeker ook voor zijn talrijke
aandachtige hoorders troostvolle wijze.
Hugo van Dalen.
Bij degenen, die gisteren den klavier-
avond van Hugo van Dalen in den foyer
der Stadszaal hebben bijgewoond, rgzen al
dadelijk drie vragen:
lo. Is de componist Boitkiewicz interes
sant genoeg om uitsluitend met zijn :ompo-
sities een geheel programma te vullen?
2o. Kan de pianist Hugo van Dalen ons
een avond achtereen blgven boeien?
i 3o. Is de foyer geschikt om dergelijke
uitvoeringen in te geven?
Op de laatste vraag kunnen wij direct:
„neen, zeer zeker neen", antwoorden.
Het publiek zal nu ook wel bemerkt
hebben, dat het werkelgk onafgebroken ra
telen van. tram3 en auto's verschrikkelijk
hinderlijk is; daarbg komt nog het gefluit
van jongens op straat en ook staakt het
geroffel van kleppers niet als de zon onder
is gegaan. (Vaarom, vragen we ons af,
wordt nog telkens de foyer wij zoggen
niet gehuurd want de huurder is mis
schien hoogst on':undig van den toestand
maar verhuurd door de betrokken c-n
certbureaux, die voor een avoni als gisteren
veel beter de kleine zaal of de Nutszaal
hadden kunuen benutten, die beide zee;r ge
schikt z\jn.
Op de eerste vraag kunnen wij niet zoo
met één woord onze meening zeggen.
BortKiewicz is een Russisch componist, d.
w. z. hij is een Rus van geboorte. In
Charkow zag hij in het jaar 1877 het levens
licht. Na in de rechten gestudeerd te heb
ben in St.-Petersburg. legd hij z'.ch na be
ëindiging van die studie geheel op muziek
toe en stelde zich daartoe in handen van
het Leipziger Conservatorium. Hij heit nu
verder te Berlijn. Aan deze Duitsche mu
zikale opvoeding is het zeker te wijten,
dat men in zfn muziek, aldoor herinnerd
wordt aan menschen als „Schubert". Vooral
ook Chopin" speelt een groote rol .'n
J Bortkiewicz' composites, die in de bewer
king soms wel eens boeieud is, maar
toch niet origineel en interessant genoeg
en te veel in herhalingen vallend, om te
blijven voldoen.
Nu komen wij aan ous tweede punt; dat
is de concerlgever zelf. Deze, zeker, heeft
het noodige temperament, om de in zeker
opzicht bravoure-muziek van Bortkievic-z
boeiend voor te dragen.
H. van Dalen, die speciaal met dat doef
Rusland doorreisd heeft, leeft in deze muziek,
leeft in de forsche passages, die ng hier
telkens geven kan. Óveral, waar hij zich
dus geven kan, is hij op zijn best, als in
de Polonaise, sommige van de Etudes, de
Valse grotesque, enz.
Wat H. van Dalen mist is een zekere
mystiek in zgn spel, zoodat o.m. de Noc
turne niet tot haar recht kon komen. Maar
heel veel teer, soepel spel eischt Bortkis-
wicz niet; wat het wel eischt: een tempe
rament volle vertolking. he:ft 'I. vao Dalen
ons wel gegeven. Toch is het jammer, dat,
als de avond dan per sé^Russisch moest zijn,
niet ook andere Russische componisten een
piaats kregen.
Mej. M. C. E wrn de Putte, alhier,
met ingang van 1 Februari benoemd tot
Rijksklerk der directe belastingen, enz. ter
inspectie Gouda, is onder intrekking van
die benoeming geplaatst als Rijksklerk ten
kantore der directe belastingen alhier.v,
In plaats van den heer N. Haasnoot,
die, met ingang van 5 Februari a.s., op zijn
verzoek eervol wordt oatoslagen, is benoemd
tot agent der Vrijwillige O udor do ms v er ze
kert ng voor de gemeente Oogstgeest, de
heer C. H. Polianders, De-Wct-straat 8,
alhier.
Tot tijdelijk onderwijzer aan de open
bare lagero school te Rijp we tering is met
ingang van 1 Februari benoemd de heer G.
Meyer, alhier.
Voor de Vereenigijng tot. Bevordering
van Wetenschappelijke Teelt zal de be
kende Mondelbiograaf dr. Hugo litis, uit
Brünn, op 5 Fobruaai in bet Zoölogisch
Laboratorium 's avonds te acht uur een
voordraoht met lichtbeelden houden over
Gregor Mendel's Lebee und Wirkcn.
Op Vrijdag, 9 Februari a.e. zal in den
Leïdsclien Schouwburg oen Dada-avond
worden gegeven.
Door Dijkgraaf on Hoogheemraden
van het Hoogheemraadschap „Rijnland"
werd hedenmiddag aanbesteed, het één
jarig onderhoudt van de onderhoudswer
ken van het Hoogheemraadschap in 9 per-
ceelen, zijnde;
1. Gouwsluis en Wachterswoning; 2
Zwartsluis in de Weiooort; 3. 's Mole-
naarsbrug4. Zwammerdamsche brug5.
Observatorium te Oudowetering6. Slui
zen in de Roomburgcr- en Meerburgerwa
tering; 7. Bruggen in de Leidsaie Vaart;
BINNENLAND. 1
Het concept-progTam voor de R.-K. Volks-t-
partij.
Adres van de onderofficiersver. „Ons
Belang" betreffende de wachtgeldregeling
De Ned. Spoorwegen stellen voor geld-
leeningen aan te gaan van f 25.000.009
voor elk der beide Maatschappijen.
Een hoofdagent van de Rotterdamsche
POandels- en Landbouwbank voor het kan
tongerecht te Rotterdam.
BUITENLAND.
De toestand in het Roergebied.
Frankrijk verklaart den Turken, dat het
ontwerp vredesverdrag niet do dfinitieve
tekst is.
Twee overeenkomsten te Lausanne getee
kend.
Het Saksische ministerie is afgetreden.
8. Overwerken van do Zuidelijke oevers
van den Westeindorpolder9» Stecnglooi-
ing van het Braaesemcrmeer.
Ingekomen waren 17 biljetten waarvan
drie van denzelfden aannemer.
E. van Luiing, Woubiugge: perc. 1 ?5J9,
perc. 7 f 205, pcrc. 8 f I5G3, perc. 9 f 890;
Gebrs. Arie en Jan eten Ouden, Alphen en
Oegstgeest: perc. 3 f747; H. Turkenburg,
Alphen: pcrc. 1 f770, perc. 3 f730, pero.
4 f 490; G. Geslman en C. Zoetemcyer,
Alphen perc. 1 f 960, perc. 3 f 725, perc.
4 f 595Joh. Saras, Oudeweteringperc.
7 f360, perc. 8 f1497, perc. 9 f924; Firma
D. A. van Rijn, Zoeterwoucie: perceel
2 f65; Joh. Vermeer, Hekendorp:
perc. 4 f530; P. Boot, Woubrugge: perc.
3 f 590; perc. 8 f 1600, perc. 0 f 825; O. J.
Reinevolcl, Rijuzatcrwoude: perc. 7 f155;
T. Spruitenburg, Leiden: perc. 2 f 74,
perc 6 f 81.50M. Schoemaker, Alkemade
perc. 5 f 668.25, C. Overücvèst, Rijnzater-
woudo; pcrc. 7 flG2; W. Boot, Zwammer-
clam, perc. 4 f569; Ph. Stapper, Alplien
perc. 1 f924, perc. 3 f797, pero. 4 f584;
Jan Gcstman, Alplien: perc. l f790, perc.
3, f690, perc. 4 f470.
Gistermiddag is een koe aan den
Rijnsburger weg te water geraakt, hetgeen
veel bekijks veroorzaakte. Heb dder werd
door een aantal omstanders door middel
van touwen op den wal getrokken. Het
dier heeft geen letsel bekomen.
Wij ontvingen heden van de firma
Gebr. Laufors, Iioogewoerd 52, een recla-
moboekje en prijslijst, uitgogeven door de
Gaze 11e"- Rij w rolen f abri ok te Dieren. Hier
in wondt de beteekenis van een belangrijke
nationale industrie op aantrekkelijke wijze
gedemonstreerd, terwijl het streven van
deze zoo belangrijke rijwielenfabriek, om
aan de Vaderlandsah© Industrie meer be
kendheid te geven, 9teun verdient. Men
vrage het boekje aan.
De heeren Lanfens treden als vertegen
woordigers der genoemde fabriek voor Lei
den op. Wij verwijzen naar een advertentie
in dit blad.
LEIDSCHE SCHOUWBURG.
Het Schouwtooneel.
„De Wijze Kater", boos
aardig sprookje in 3 bedrij
ven door Herman Heyer-
mans.
Toen in Februari 1919 Heyermans' ge
zelschap hier het nieuwste geesteskind
van den leider bracht, schreven we, dat
deze Kater wel eens een taai leven kon
hebben, al verdiende de inhoud het dan
misschien niet in die mate. Eilacie Jan
Musch beschikte het anders. Hij verliet
de Tooneelvereeniging om met Adr. v. d.
Horst het Schouwtooneel te stichten en
diaar zat Heyermans zonder kater. Want
een ander acteur, die deze rol kan vervu'-
len er was er gecii. Een kasstuk wa»
weg, alleen omdat Musch niet langer ka
ter de
Toch hadden wij destijds goed gezien,
want nu Het Schouwtooneel, dat alleen
beschikt over dten benocRgden kater, het
opvoeringsrecht heeft verworven, nu klau
tert „De Wijze Kater" weer lustig over
ons tooneel en met reusachtig succes. Zoo
was de Schouwburg hier gisteravond zoq
goed als, uitverkocht op een paar loge
plaatsen na. En genoten, dat er is Na af
loop werd eventjes zeven maal gehaalu,
terwijl het applaus knetterde door
zaal. Wat Jan Musch gold, cUen Wijzen
Kater, die dat inderdaad ook alleszins
verdiende, evenals de krans, hem door -het
Schouwburgbestuur geschonken. Het is
werkelijk een bijzondere prestatie, die deze
groote en veelzijdige acteur hier levert.
Hoe juist en hoo prachtig volgehouden
zijn al die katten gel ui den cn kattenma-
niertjes, welk een opvallende lenigheid
spreidt hij daarbij tevens tooi toon. Ster-