INGEZONDEN. BRIEVEN UIT BERLIJN: WETENSCHAPPEN. RECHTZAKEN. hoekige olubvlaggetjes op motor of auto. .Op het vlaggetje is een motor rad gebor duurd mot de woorden: „Motorclub L. F. 0.'\ Bet is, als wij ons niet vergissen, de eerste maal in ha-ar nog zoo jonge leven, 3at onzo Leldsche Motorclub uitkomt in een dergeliiken rit of wat dan ook. Aan L. E. O.'s vertegenwoordigers onze beste wonschen! BILJARTEN. - Hot Amerikaansch Biljart-Tornooi. Rouüil heeft Edgar Applebey verslagen met 300 tegen 129 in 8 beurten. Gemiddel de 16 12/18. Het spel eindigde met een on- geeindigdo serie van 59, Andere hooge se ries vaD den Franschman waren 50 en 47. 'Applebey series waren 48, 24 od 11. Dit is de eerste maal, dat Edgar Applebey ver slagen werd, waardoor hij gelijk komt met Collins voor de eerste plaats, ieder 3 par tijen gewonnen, één verloren. Roudil toonde groote bekwaamheid, bij- ronrlorJijk in kort seriespeL Wie gehoopt of verwacht had, dat de Franschman thans eindelijk eens zijn nor male. uitstekende vorm te pakken zou heb ben, werd' echter teleurgesteld, want. In rde vomerende partiï werd hij door Collins geslagen 154300 De cerni cl delgen wa ren van Codins en "Roudil respectievelijk ï»2i "31 54/31. Serie9 58, 52, 49 en 45, 27. 15. Onye landgenoot Bos, die no<? geen enke ier» lrpf>T> zijn pAwono wrpptotips ook ma or '0pn?n'<ï7in3 wist te hpnaderen. won z7n iaateto ■parHi var» Morton, met SÖ0 p. te- jg»PT> Qoq in 9*7 Tvojirfen. Bac"* o>prv»id<7«ldp |}p(htoprr 8 4'37, van -Mor- t*vn 6 '37. Hoogste serie Bos 45, van Mor ton 47. ■{r KUNST EN LETTEREN r- Willem C. Rid. t To Ben Haag is na een lanadurige ziekte överWen. 65 jaar oud. bijna 66. do landseha.ps- •childer Willem C. Kin. Vr NIEUWE UITGAVEN. f Vraagstukken der Arbeidsmarkt. Bij den heer N. Samsom te Alphen a/d. Riin Is uitgekomen Be vraagstukken der Arbeids markt, door W. F. Be tiger, directeur der ge meentelijke en distri ets-a rbeidslvur3 te Am sterdam. Deskundig als de schrijver is op dit terrein, thans zoo aan de orde van den dag, heeft, hij een deskundig stempel weten te idrukken op de diverse vraagstukken, door hem io dit werk behandeld, waardoor het. geheel ten zeerste teT kennismaking is aan te heve len. Behandeld worden o.m. Be arbeidsmarkt in 't algemeen*, de juiste vorming van don arbeider, de juiste plaatsing, juiste tewoTk- «rtelling, middelen tot bestrijding der werk loosheid, leniging der gevolgen etc. Het Masker; Bij de 2o jaargang van bovenstaand tb'd- jSchrift onder leiding van Simon Foster en uitgave van de Nederl. Uitgevers-Mij. te Den Haag, is een belangrijke uitbreiding er aan gesgeven aan belletrie, beeldende kunsten en muziek, verlu-cht door reproducties. Het eer ste nummer bevat b.v. de comedie van Mo lière ,J)e Jalcersehe Pierrot'', naast een re productie van Botticelli's „Lento". Een 150-jarig Jubileum-nummer. Heden bestaan Hillen's sigaren- en tabaks fabrieken te Delft 150 jaar. Daarvan ver meld natuurlijk het maandblad Delftsche Post in een jubileumsnummer zoo een en •nder verschillende bekende personen hébben *r aan meegewerkt (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie). Copy ?an al of niet geplaatste stukken wordt niet teruggegeven. I Inning contributie S-October-Verc-enlging. Mijnheer de Redacteur. Mag ik U een klein plaatsje verzoeken in Uw veelgelezen blad, in de boop, dat deze regelen iets goeds mogen uitwerken? Dezer dagen heb ik in mijn qualiteit van penningmeester der 3-0etober-Vereen:ging de twee loopers weer uitgezonden om de contri butie te innen voor 1922. Evenals vorige jaren is het weer dezelfde ellende: weigeren van kaarten en laten terug komen van den bode. Om de kleinstenietigheden wordt de man teruggestuurd; de een „zal er nog eens over Wenken", een tweede is „niet thuis"; een derde heeft „betaaldag" dan en dan; terwijl er ver- Behoidene leden zijn, dde zeggen: „Kom nog maar eens terug", en dat alios voor- een on- noozele één gulden vijftig cent. Begrijpt men dan mei wal een last men mij on de Vereeni- ging aandoet, om nog niet te spreken van de onkosten Laat ieder eens nadenken wat or te doen is aan het innen van 6000 kaarten! Daarom is mijn dringend en beleefd verzoek tien bode niet terug te zenden cn zoo mogelijk de contributie klaar to leggen. Binnen korten of langoren tijd wordt de kaart aangeboden en als ieder Lid direct betaalt, dan kan de Vercc- niging er n>et anders dan wol bij varen. Het bestuur heeft zich in de laatste jaren veel moeite gegeven de feestviering goed te doen plagen; laten de leden nu ook eens het hunne bijdragen om onze taak lichter te maken! Met dank voor de plaatsruimte, r 1 v Hoogachtend, n. DE WILDE, Penningmeester 3-0d-Ver. leiden, Fehr. 1922. u v De Nationale Bond voor Bezuiniging. Mijnheer de Redacteur! Mag ik u beleefd verzoeken opname van een korte repliek op het stukje van dr. IVan der Mg It. Heel verbtandig van dr. Van der M. om mgn stuk niet in te g3an. AU 3)en iets niet weerleggen kan, is het de eenige moge lijke oplossing. Of mgn aanhalingen od juist zgn en ten dentieus, laat ik iedereen over te beoordee- len, verwijs daartoe naai* het verslag van de 4de algern. vergadering van den Ned. Bond van Belastingbetalers onder voorzitterschap van dr. Van der M. zelf, hetwelk voorkomt in 'fc blad „De Controleur" d.d. 15 Oct. '21, n.b. onder het opschrift „Officieel"! waarvan ik letterlijk de bedoelde zinr.en overschreef. Bat dr. Van der M. tgd en peu sparen wil valt niet te verwonderen van een voor zitter (en mogelijk eenigst - lid?) van den „Nationalen" Bood voor Bezuiniging (the name speaks volumes). Ten slotte was mijn 3tuk mij niet inge geven door gekwetste eigenliefde, doch cm 't publiek te waarschuwen geen naar een Kamerzetel verlangende personen in 't al gemeen to helpen aan 't zoo begeerde baan tje ten koste van de portemonnaie der bur gerij. Dr. v. d. M.'s eerste poging daartoe faalde en thans neemt hij opnieuw eon aanloopje om 't zoo vurig begeerde deel te bereiken. Met dr. Van der M. wensch ik echter geen polemiek. i Bankend voor de plaatsruimte. i Hoogachtend, J0S. FRANKEN. Leiden, 17 Febr. 1922. Vernieling* Mijnheer de Redacteur. Gaarne' zou ik een kleine plaatsruimte in Uw blacl in .beslag willen nemen, om heftig te profesteeren tegen do onverant woordelijke baldadigheid van zekere her rén die tot driemaal toe een reclame bord, van den kapper hier op den hoek van de Mare met geweld afgebroken heb ben. Moeten wij in lijdzaamheid dergelijke ge welddaden dulden zonder een of anderen maatregel te treffen, waardoor zulke mis daden onmogelijk meer kunnen voorva'len? Wij staan ten slotte voor het feit, dat eerder of later onze woningen zelfs bin nengedrongen worden en onze eigndomrneii met geweld vóór onze oogen vernietigd) worden. Terwijl dergelijke menschen ongehinderd rondloonen. kunnen wij geen van allen van onze vr<ïhrid zeker zijn en het wordt on- gétwiFeld tiid, dot de strengste maatrege len toegepast worden om hier eindelijk een eh"! a*r» te maken. Met dank voor de plaatsing, Hoogachtend, Pe d i c u 1 u s. Leiden, 20 Februari 1922. Neg meer cijfers. Mijnheer de Redacteur. Vergun mij, naar aanleiding van het ver slag der Gemeenteraadszitting van Maan dag j.l. in Uw Blad, de volgende bemer king te mogen maken. In het gedeelte, waarin de heer-Dubbel den! an mei cijfers komt, ontleend aan de enquête, ingesteld dpor de Federatie van Woningbouwverenigingen alhier, krijgt het den schijn of deze cijfers reeds het eind resultaat ziin van dat onderzoek. Dit is niet juist. Het waren nog slechts de cijfers, verkregen van 3 Woning- bouwvere en i gin geil, terwijl meerdere cijfers nog moeten binnenkomen. De eindcijfers zullen waarschijnlijk nog heel wat hoóger bh'iken te ziin. Dit is dan ook door den heer Dubbelde- irifl.p in den Rand wel degelijk naar voren gebracht. dvvch kon uit uw verslag niet woeden eelezen. Met dank voor de plaatsing. Voor de Federatie van Woningbouwverenigingen: JOH. W. HARTING Jr., Secretaris. (Nadruk verboden). Berlijn, midden Februari. De Berlijusche Theaters hebben in de laatste weken enkele proeven genomen, waarvan de resultaten, meen ik, niet slechts op het Duitscho tooneelleven in Jt algemeen, doch ook op de geheele inter nationale kunstwereld zullen inwerken. Het eerste experiment bestond uit de gewaagde onderneming om een tier klas sieke werken van Molière in het oos- tuum van dezen tijd op te voeren. Men zag in het Duitscho Theater „Tartuffe" opgevoerd door menschen in moderne kleedmg Tartuffe zelf droeg een zwarte gekleede jas, een beetje kaal, ecin lange zwarte pantalon, on-elegant, zoo iets als een kurkentrekker, een witten boord en zwarten das Das oen femelaar, <üo er een beetje dominées-aehtig uit wil zien. Een huiohelaar, die zich gedraagt alsof hij tot een moderne vrome secte behoort. Orgon trad op als eeD braaf huisvader van het jaar 1922, met een ou de-heer en-jacquet van grijze stof, zwart, omboord, met wit vest en een goedmoedig liggend boordje. Zijn echtgenooto was een elegante dame van den modernen tijd 1 Zijn zoon droeg eon keurigen cut-away! Zijn dochter een korten rok en doorzichtige zijden kousen 1 Een ander familielid was zelfs in smoking! Het geheele stuk speelde zich af in de hall van een welgestelde moderno villa. In kort, het geheel was geënsceneerd, alsof het een stuk van een Schrijver van dezen tijd betrof. Toen het doek voor de eerste maal op ging, was het publiek verbluft. Eenige toeschouwers meenden zelfs, dat zij zich vergist haddon in den Schouwburg, maar na weinige minuten reeds waa de eerste verbazing overwonnen, en juist door het moderne costuum, voedde men dubbel en drievoudig de grootste kracht van het on sterfelijke werk. Wonderbaarlijker dan ooit te voren openbaarde zich het feit, dat dit werk van aJle tijden js, van eeuwige beteekenis, zonder afhankelijk te zijn van zi.pi bijzondere ontstaans onistan» digheden Huichelaars en bedriegers, giad- de klaploopers cn femelaars zijn er ten alle tijde geweest nu zoowel als in de 17e eeuw En de pen van den FranscJicn mees ter heeft do gestalte van een pracht exemplaar van dit soort zóó lapidair, zóó voor allo tijden geteekend, dat zij even goed in gekleede jas, als in het barok- costuum van Lodewijk XIV met korten broek, kanten jabots en gespschoenen het tooneel betroden kan. Dc gebeurtenissen kwamen oxiï* er juist des te nader om. De intrige, en de geestige ontmaskering van den schurk werd nog boeiender. En het merkwaardigste was: er was geen wan klank. Alles had gisteren geschreven kun nen zijn ir. plaats van ruim 300 jaren ge leden Hoogstens maakte het. slot, waarbij do dreigende knoop van verwarring door en wijsheidspeuk van den „grooten ko ning" wordt doorgehakt, een compliment voor de majesteit van den grooten Lode>- wijk. een ietwat zonderlingen indruk. Overigens echter klopto alles tot in fines ses. Wij leefden het leven iD deze tooneel- figuren mede, alsof zij onze broeders on zusters waren. Dat wao overigens niet de eerste proef van dit soort in Duitschland. Eenige maan den geleden reeds heeft een theater in Hamburg het gewaagd, Schillers „Raü- ber' op overeenkomstige wijze te nioder- niseeren. Franz Moor vcsohcen daarbij als een „stroberisehe" sohurk van dezen tijde, met de monocle in het oog, en do rdovers in het Boheemsdio woud waren zoo iets als een communistische sarae.il- zweerdersbende. Dc meerlingen over deze opvoering waren zeer verdeeld Schillers jougdwerk is te zeer gebaseerd op do at mosfeer van den tijd, waarin het ont staan is Maar Molière, dat moesten wij erkennen, verheft zich met de klassieke monumentaliteit van zijn schitterende ironie en meneoh-verachting boven tijd- cn ruimtebegrippen. Men zal het experiment zeker ook in an dere landen herhalen. In Parijs heeft men dit roeds eenmaal overwogen, zonder dat het tot daden kwam. En evenzóo zal het gaan met de tweede sensatie, ddo ons geboden werd: met de welgeslaagde procgname om Leoncavallo's „Bajazzi'' als pantomime te geven'! Een der beste eu succesvolste Ber- lijnsche balletmeesters, Eric Chapel, kwaan op deze gedachte én voerde haar uit met schitte rend succes. Zijn muzikale medewerker maak te de opera van den Italiaansohen meester zeer geschikt, zonder nieuwe toevoegingen, met heel weinig coupures en onmerkbare sa menvattingen, voor het deel de begeleiding van een gebarenspel. Ook hier was men eerst verbluft. Toen de welbekende melodieën weerklonken, verlangde men naar de liede ren en koorzangen, die in onze herinnering daarmede zoo innig.verbonden zijn. Maar ook hier was die eerste indo-uk spoedig verdwe nen, on er ontvouwde zich een nieuwe beko ring aan wier invloed men zich niet onttrek ken kon. Werner Krauss, die tot dc bekendste jongere tooneelspelors van Berlijn bekoort, stelde Casino voor. Wanneer Kraus anders optreedt, is het juist zijn merkwaardige, ge heimzinnige, gdas-hcldere stom, die de toe schouwers beknort. Ditmaal was hij collier juist door zijn woordeloos spel buitengewoon hooiend. Het was aangrijpend zooals hij, als clown het bedrog van Nedda bemerkend, na do ons allen zoo bekende tonen van het ;>Laeh dan, Bajazzo", in stomme vertwijfeling over de dwaasheid van zijn bont uarrenpak, dat hij in de handen houdt, schreiend neer zinkt zooals hij dan verder in de 2e acte iit opvlammende razernij, in een vlaag van jalouzio cn wraak, uit het beuzelachtige spel van het comediantentooneel bloedigcn ernst maakt en Nedda neersteekt. En naast deze meester! gke pantomine de danskunst van deze Nedda, voor wie een der talrijke Russische kunstenaressen, die thans in Berlijn vertoeven, was ontboden. Het was heerlijk, zcoals zg de moeilijke sa mensmelting van goed geschoolde ballet- kunst en bezield gebarenspel tot stand bracht. De bloeiende schoonhsid vaQ Lecn- cavalio's werk straalde bij deze origineele ccmbinatie van artistieke middelen, in nieuwe heerlijkheid. Veel verder echter en veelomvattender kunnen de consequenties zijn van het derde tccneelexperiment, hetwelk ik vermelden wil. In het Theater aan de Königgratzer- strasse hebben de directeuren Meinhard en Bc-rnauer, nieuwe ensceneeringsmiddelen, ja, een nieuwe tooneelvondst toegepast-, waar mee inderdaad ongedachte mogelijkheden geopend worden. Sedert weken reeds* werd in Berlijn daarvan allerlei geheimzinnigs verteld. Van heinde en ver kwamen de vak- Deden om de première bij te wonen. Ook Willem Royaards, die uit Amsterdam over gekomen was, trof ik daar. Doch de indruk, die de voorstelling maakte, overtref nog de verwachtingen. De beide tooneel-directeuren, die sedert tientallen jaren in een, door de tocneelwe reld nooit gekende onverbrekelijke vriend schap met elkaar leven en werken, hebben een plan uitgedacht, zooals nocit te voren bestond. Zij namen de geschriften van den bizarren romanticus E. T. A. Hoffmann, die honderd jaar geleden in Berlijn leefde en wiens gloeiende pbantasie zoo mach'.ig was, dat hij zelfs de nuchtere Pruisische hoofd stad dcor zijn vertellingen met spocrkbeel- den vervulden. Uit Hotfraans novellen en uit zijn merkwaardige autobiographie, die hij onder den titel „Wonderlijke geschie denissen van kapelmeester Kreisler" publi ceerde, haalden Meinhard en Bernauer de stof voor een melcdramatische, uit drie acten bestaande „Phantasmagorie", een „toover- beeld." Men ziet in 'den beginne hoe Kreisler- Hoffmann zich neerzet aan de beroemde stamtafel van den Berlgnschen wijnhandel van Lutter en Wegner die heden nog op dezelfde plaats als voor henderd jaren aan de Gendarmenmarkt te Berlgn gevestigd ie, en waar tallooze herinneringen aan den stamgast van destgds en zgn drinkgenoot, den grooten tocnoelspeler Ludwig Devrienfc, worden bewaard. Kreisler vertelt zijn kame raden aan de stamtafel, dat hg door een „Don Juan"K>pvoering in Pctsdam zeer ge schokt is, omdat de zangeres, dieDonna Anna vertolkte hem op raadselachtige wijze herinnert aan twee vrouwengestalten, die hij eens heeft liefgehad. Een scepticus, die mede aanzit, maakt den verhaler nerveus, zoodac hij big is, als een van de andere vrienden hem medeueemt in een lerzgde ge legen kamertje, opdat hij hem het geheim van zijn ervaringen duidelijker zal verhalen. Dat is zoo geënsceneerd, dat eerst op bet overigens in duisternis gehulde toone'él, de tafelronde van de „Weiostube" opduikt, «chaarsch verlicht door schijnwerpers waarop dan plotseling dit tafereel op het midden van 't tooneel verdwgut-, en links ter2gdc c.en nieuwe, kleine tooneelafdeeling, hel belicht, zichtbaar wordt: een kamer in Biedermeierstijl, waarin de twee vrienden plaats nemon. En na speelt zich de rest als volgt af. KreislerHoffmann spreekt met zijn vriend en wat hij verhaalt van bet verleden, verschijnt nu hier, dan daar in geheimzinnig oplichtende vakken van net groote tocneel, waar nu beneden, dan boven nieawo ensceneeringen zichtbaar worden. Er is daartoe een nieuwe tooneel-apparaat van <2;eraffineerde vinding opgebouwd, met verschalende draaibare tooneelen boven el kaar, die bovendien verschuifbaar zijn en op een gegeven oogenblik naar veren ge bracht kunnen worden. In een ongelocflijk snelle afwisseling kunnen a'dus do afzonder lijke beelden der vertelling levendig en sprookjesachtig voer ons opduiken. Daar- tusschendoor is steeds weer met bepaalde tusvschenruimlen links terzijde het tooneel- gedeelte met de kleine Biodermeyer-kamer zichtbaar, zoodat wrj den verhahnde on zijn toehoorder niet uit het cog en uit de ge dachten verliezen. Men zal aan do bioscoop denkeu, waar zulke samenstellingen dikwrj's gemaakt zijn. Zekei, zonder door dergelijke films cr tce aangespoord to zijn, waren Meinlnrd eu Ber nauer wellicht niet op de gedachte geko men. Maar dit is toch iutuss.-hea weer too neel met alle actio, bontheid en p'asti3che tastbaarheid van het schouwspel, dat de Ci nema toch nooit bereiken kan. Het geheel heeft een fantastische werking van bgzon- dero kracht Kreisler delft uit zijn herinne ring op de geschiedenis van een jeugdliefde uit Bamberg on dadelgk duikt deze Bam berger episode in snelle wisseling van kleu- rigo tafereelen voor ons cp. Kreisler ver haalt van de spookachtige verschijning van de geliefde in do gestalte van Donna Anna en terstond doomt op den achtergrond cp sprookjesachtige wgze het Postdammer Opera-theater op, waarop het naehtelgk spookuur de zangeres den muzikus-dichter in de armen zinkt, om dadelijk daarop neer to storten, 't Volgende oogenblik zgn wij weer in do kamer links, en bij de beiden, die bij bet kaarslicht samenzitten, voegt zich een derde, die bericht, dat de zangeres van do Donna Anna-rol op hetzelfde nachtelgk uur toen Kreisler die spookachtige ver schoning zag, gestorven is. Den toeschou wer* gaat oen rilling door de leden. Litterair is dit Krelsler-draina niet van groote beteekenis. Maar in de geschiedenis der tooneel techniek zal het een blijvende plaats innemen. Hoe de nieuwe regie-raoge- ïijkheden nog te benutten zullen zijn, hoe zij wellicht voor do omceneering van klassieke werken, b.v. van Shakespeare, zullen toe te passen zgn, dat alles laat zich thans nog volstrekt niet voorspellen. Dr. MAX 0SB0RN. TVekdroomen. Dc Lei3schc hoaglceraar G. Jclgcrsma schrijft in het „Tijdsehr. v. Gcnccsk.'' Tegenwoordig ben ik l>02ig met een onder zoek over wekdrooinen, waaraan verschillende belangrijke psychologische vraagstukken ver bonden zijn. Onder oen wekdroom verstaat men oen ge wonen droom, waarbij men door ecu of ander geluid of door een anderen uitwendigen prik kel wakker wordt en waarbij de droominhoud zich aansluit bij de oorzaak van het wakker worden. De uitwendige prikkel is dan de oor zaak van den droom en wordt daarin ver werkt. Het duidelijkst zal het zijn, wanneer ik een wekdroom mededeel Alfred de Manry schrijft in zijn boek „Lo som mei 1 et les rèves" „Ik was een weinig ongesteld en lag te bed. Mijn moeder zat naast mij. Opeens viel ik in slaap, droomde van het schrikbewind en was oog^etuigo van de moordtooneelen. Ik versoheen voor derevolutionaire rechtbank en zag Robespierre, Marat en al de verach telijke wezens van dien versokrikkelijken tijd. Ik verdedig mij tegen hun beschuldigingen, doch het einde was mijn ter-dood-veroordee ling. Ik bestijg de kar, die mij midden door een groote menigte volks voert. Het mes valt en ik voel mijn hoofd van den romp scheiden. Ik ontwaak ten prooi van den hevigsten doodsangst. Wat is er gebeurd, dat tot dien droom aan leiding gaf? De rinng van mijn bed was los geraakt en op mijn hals gevallen en dat dit zoo juist gebeurd was, verzekerde mij mijn naast het bed zitteüde moeder'. Wanneer een mijner lezers mij een wek droom zou kunnen mededeelon, zou hij mij teD zeerste verplichten. Het is niet noodig, dat hij dien zelf gedroomd heeft. Ook nict- geneeskundigen kunnen goed materiaal leve ren. Afgezien van het juiste weergeven van den droominhoud, is het een hoofdzaak, dat de wakker makeDde oorzaak objectief, liefst ook door iemand anders, vastgesteld wordt. SCHEEPSTIJDINGEN. KON. NED. STOOMB. MIJ. 'ALKMAAR 21/2 v. Thamcshavcn d. Hamp ton Roads. HELENA pass. 21/2 Bovezier. HRAlNUS 21/2 Amsterdam n. Hamburg. KON. WEST-IND. MAILD, DELFT pus?. 21/2 Dungoness. PRINS DER NEDERLANDEN thui-, to Hih-rc. r's nOLLAND-AMb'HIKA LIJJJ. RIJNDAM 21/2 V. Rottcrd. n. Ncw-Wl?< HOLLAND-A USTR A LIE LIJN. GAROET 20/2 v. Hamburg d. Bremen TJIKANDI 20/2 v. Rott. te Fremantle, IIOLL. BR.-INDIE LIJN. BOVENKERK 21/2 v. Rott. tc Raugoóo MEERKERK uitr. 20/2 t.e Bombay. 1 HOLLAND WEST-AFK1KA LIJN. DRECHTSTROOM uitr. 20/2 v. Rotti Hamburg. STV. MIJ. OCEAAN. LYCAON 21/2 to Rotterdam. KANTONGERECHT TE LEIDEN. Er stonden Maandag 111 zaken op rol, waarvan 100 voor openbare zitting stemd. Als waavn. ambtenaar trad op na Cocbergh. Het eerst kwam M. D., boekbandelaj te Leiden, wegens het rijden met een rj wiel bij avond zonder dat het uitstralen licht naar voren uitstraalde. Uit het pr< ces-verbaal bleek, dat het licht achter aa het rijwiel was bevestigd en er een man op het rijwiel was geplaatst. Nadat de age va npolithic A. van der Werf was gehoor en M. D. zich uitvoerig had verdedigd vroeg dc Ambtendar vrijspraak. Hierna weid opgeroepen M. L. A. if smid te Leiden, wegens het niet verlichte van de straat aan dc Doezastraat, waa hij ijzeren staven had neergelegd, ten g( volge waarvan m;?j. J. A. Verhagen t avond was gevallen en haar kleeren ha gescheurd en zelf verwond werd. Eisch f 10 subs. 10 dagen tegen beklaag de die niet was vc -schenen. Joh. la C., moest crecht staan wc liet bij het verhuizen niet aanvragen een verhuisbiljet. Als getuige werd eer* gehoord zijn gewezen huishoudster, dj verklaarde, dat zij gezien had, dat er eci waarschuwing was gekomen van het bcvol kingsburcau. Nadat een ambtenaar van het bevolking! bureau, dc heer Van der Zeeuw, was ge hoovd, eisohte d<- ambtenaar f 3 of 3 dagen D. T., chauffeur, te Alphen, stond te recht wagens het tc snel rijden met eea auto in de bebouwde kom van de gemeen te Zocterwoude, waardoor hij bij het nar seeren van een koppel schapen niet tijdic kon stoppen. Als getuige werd eerst gehoord G. v. d Werf, uit Leiden, die het geval had aan. gezien cn had -gedacht: „Dié auto rijdl alles kort en klein, wat los eu vast was", Later bleek dat hij goed gezien had. Er werden twee schapen doodgereden, terwijl er drio, schapen werden overreden. Als Volgende getuige werd gehoord heer J. Chr. Stadhouder, te Zoeterwoudfy die het geval uit zijn raam had gezieD. Beklaagde zeidc, de schapen wel te heb ben gezien, maar wegens de gladheid van den weg kon hij niet tijdig genoeg remmen, Hij had f 50 schadevergoeding willen geven doch, terwijl de e:genaar der scliapeD, dio daar eerst in toestemde, doch later f 75 vroeg, wat beklaagde te voel vond. Nadat do veedrijvers Keijzer en Klos wa ren gehoord, cischtc dc Ambtenaar f 15 subs. 10 dagen. P. J. J. M., broodbakker te Noordwij- kerhont stond terecht wegens overtreding der Invaliditeitswet door het niet geregeld plakken van rentezegels. Beklaagde zeide, dat het hier een werk vrouw gold, die geen rcntckaart had en Diet geregeld bij hem werkte, doch ook at' en too bakerde. Mcj. C. van der Klugt-* Prins, werkvrouw c-,i baker, had wel eens gekscherend over een ventekaart gespro ken; verder was liet niet gekomen, zride ze. Hierna werd geboord een ambtenaar, van den Raad van Arbeid, alhier, de heci Buurman, dio duidelijk maakte, dat biel] overtreding v/as gepleegd Hij kon do ze gels niet van beklaagde los krijgen. BeW. werd driftig. Geéischt werden 25 geldboeten subs. 1 dag voor elke boete. H, A. K., student, te Leiden wonende, te Voorschoten, haq.de vorige maal terecht gestaan wegens het :tuk breken en in l,e water gooien van een reclamebord, verbon- da den aan een paal van een kapper aan d>3 Mare. Nadat de verbalisanten, de agenten Bruins cn Kerkmeijer, waren gehoord. <?D verklaarde, dat zij deu student dc halda* digheid hadden zien verrichten, eisehte Ambtenaar f 5 subs. 3 dagen. Mej. de wed. P., landbouwster tc terwoude, werd opgeroepen wegens aansluiten aan do wate: leiding, wat nf volgens de gemeenteverordening was y101 geschreven. Als gemachtigde verse e haar zoon, die zeide, dat zij geeu anIlSJ0, I ting noodig hadden, omdat dc bij dc ning zijnde putten goed water gave»- De Kantonrechter merkto op, dat dit wettige reden was om zicli met aa» sluiten. Eiscli f 25 subs. 10 dagen. Hierna werden een aantal lecrplid'Ute behandeld. Uitspraak over twee weken. Dc Kantonrechter alhier heeft- veico deeld p, Wegens loopen op verboden Sron ;-V r. D., O. v. d L., beiden te Noordwu^r- hout; Th v. d. M., HillegoniJ- d daar; J. B., Haarlem ieder tot f5 Q P v. d. B. Aj te Noordwijkorbout Haarlem tot f 3 of 3 d.fciW Wegens als opkooper geen regi-'-^ houden: W. C. S. f 2 of 2 d. J Wegens als lo-gemeoithoude? 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1922 | | pagina 6