LEIDSC DAGBLAD. Donderdag 24 November 1921. EERSTE BLAD. Officieels Kennisgeving^ STADSNIEUWS. Het voornaamste nieuws van heden. PRIJS OER AOVERTENTIEM: ct, per regel, 't Zaterdags 40 Cts por regel BS '"„-[abonnement belangrijk lagere prijs. Kleine adverlonticn Woensdag 50 CisZalerdïj by een maximum aantal woorden van 30 Incasso volgens postrecht. Voor oventucele opsan- gmj ran brieven 10 CU. porto te betalen. Bewijs- puin na er 6 Cts. Bureau Noordelnöspieln. Telefoonnummers voor Directie en Administratie f75, Redactie 1507. PR!JS DEZER COURANTI Voor Leidca |l 5 mncL 2-53, p. weak <m Buiten Leiden, waar agenten gevestigd zijn, per week ^Ol® Franco Dor post 2.35 portokosten. Nummer 18934. oli nummer destaat uit QRIEBiaóen gemeentelijke vischverkoop. Po Burgemeester van Leiden brengt ter Kennis van de ingezetenen, dat morgen (Vrijdag aan de gemeentelijke vischtvin- kols (Vischmarkt en Stadshulptverf) ver krijgbaar ia SCHAR k £0.12, SCI1EL- VISCH a f 0 13, GROOTE SCHELVISCH 0.30 en f 0.43SCHOL a f 0.13; Groote SCHOL a £0 27, KABELJAUW £0.-15 W1 TARBOT ii £0.15 per pond en ZEEUWSC.HE MOSSELEN a £0.06 per Kilogram. De MOSSELEN zijn ook hedenavond ran ki\ ongenoemds visofiwinkels verkrijgbaar. W. PERA, tveth. loco-Burgem. Leiden, 2-1 November 1921. Prof. Martin zeventig jaar. In alle stilte, zooals hij het zelf wenschtc, vicrdo prof. cfr. J. K. L. Martin, hoog leeraar in dc aard- en delfstofkundc, pa leontologie or- erystallögie aaa de 'Rijks- Universiteit alhier, heden zijn oosten ver jaardag. Js Morgens werd hij in het Geologisch Minera logisch Museum, waarvan de hoog- Icc-raar directeur is, geluk gewensclit door het personeel (U-r instelling en des micf- js kwamen de rector en de secretaris van don Senaat, prof. dr. C. Sn&uck Hur- grenje cn prof. dr. P. J. Kuenen, in zijn woning aan den Rijn^burgerwcg, hem na mens den Senaat gelukwenschen, evenals het bestuur der Natuurkundige faculteit, bij monde van prof. dr. L. van TtaJlio en van prof. (Lr. IV. van der Woude Boide colleges vereerden den hoogleeraar ct bloemen. Verder ontving do vriende lijke en humane professor nog tal van mondelinge en schriftelijke felicitaties. Prof Johann Karl Ludwig Martin werd geboren to Oldenbnrer fDuitselll^ncl) en studeerde te jMünchen, Leipzig en Gött.in- gen. In 387-1 promoveerde hii in laatstge noemde plaats. Perst assistent, later Jeeraar aan hef Geologisoi-vl-alapotitOlo- gisch Museum te GötHncen.-werd hh recids Iri <Wo?v»r iaV7 l>eno'md tot hoogleer ife. Xeidon, 'welk nmht hij'den Psten De cember d n.v. aanvaardde Pref. Martin, die (Dn Rransch-Duitselioii oorlog meemaakte, deer? in 1S&4 cm onder zoekingstocht n«\av Ned. West-Tnciië on in Pal na.nv de Mehiklc-n. Lezing van prof. Viénot. Voor een vrij talrijk gehoor trad gister avond in do Waalschc Kerk alhier op prof. Yicnot, van Parijs. Ds. Clcr leidde den spro kcr in en verklaarde, dat prof. Puaux, die zou optreden, ongesteld was gewórden. De lieer Viénot, die aanvankelijk van pïan v.as te spreken over Louise de Coligny, was tot andere gedachten gekomen onder den indruk van een discours met cenigo Le'd stho studenten, die liever een actueel on derwerp zagen behandeld. Derhalve sp--.de hij over: „la situation morale et religicnse cn France". Het v.*as hem een genoegen, zoo ving Irj aau,. dit onderwerp to behandelen in ten V.aalsche Kerk, roemrijk overblijfsel van ccn groot verleden! Nederland heeft veel nan Frankrijk te danken, want Frankrijk heeft meer dan het beste wat het had. aan Nederland moeten afstaan; ue réfugiés, die Frankrijk verlieten onder den druk der vervolging van den Bartholomeusnacht en later na clc herroeping van liet édict van Naiitos, behoorden tot do besten des lands cn hebben zich een eervolle positie in Ne- deiiaod veroverd. Spreker noemde o. a. basnage.. En zonder Henri IV zou u\v.na tionale held, de groote "Willem van Oranjo ,l!cL geslaagd zijn in zijn nobele taak. Maar omgekeerd, Frankrijk is zeer voel aan Ne derland verschuldigd ookhet is voor liet fotestantsche Frankrijk de groote weldoe ïlf,i' geweest ten allen oijde. Ook na het eind der onderdrukking was 't ccn Franséh ^ien van Holland, Murron, die de eerste predikant werd iu de kerk, l'Oratoive, te Parijs. Bijna zou hij als slachtoffer van Ro bespierre gevallen zijn, omdat hij huwelij ken ingezegend en kinderen gedoopt nad. hu onder Napoleon was hij in cove. Ken 'BJphclote gaat or van hem, dat hij bij een -Huister van Napoleon antichambreerde Uien hij om brandstof wilde vragen voor z>jn Kerk. Een bisschop was mode in de •antichambre, die op Marron afkwam, zeg gendo: Het schijnt uw kerk aan warmte ontbreken Zeker, was het antwoo d, gelijk de uwe aanx licht I Fn hoe staat het nu met dc religie in rankrijk Het buitenland heeft ons land jr- dc laatste jaren beschouwd als de ba- c'uiat van dc vrijdenkers. Er is een om-1 peeringIn het Parlement verklaart een 1 alj bij niets van religie weet, zich c.r in a me€ bemoeit, en deze philosoo* ).j,C 7'^n zeci' beknopte philosophic ver Kcn^i Vei(^.fr' onc^er applaus der aanwezi- v 5 desniettemin sympathie liecffc l r. ".et Katholicisme. Uit vrees voor het ^JGWisrae werpt men zich in de armen dif*TirT."11 blss-cll°lh wiens kleed slecht zal nari'CQ 2°1iug de vrees voor (duurt, v/'ant KevkT-^ ovcrtuiSinS aal de Kath üofeé ooit Frankrijk herwinnen uitloopeu, deze geestestoestand van bogen voor (lig, op anti Katholicisme. Tussohen deze twee uitersten zal Frankrijk schon melen. En nu is cr een groot-sche tank voor de Protestanten in Frankrijk weggelegd. Het volk kent do religie, kent het Evau- gelie niet. Het zijn meer ontwikkelde bur gers, die wij onder ons gehoor in de Frar» sche Protestaulsche kerken hebben Het volk wordt door zijn priesters, dat zijn de journalisten, afgehouden van naar den he mel te zien, want do hemel dat is do pas toor! En het gevolg Is, dat zij den hemel niet zien en hun geluk op aarde zoekende, het er niet vinden. Hoe het volk te ben i- ken Daarop moet 'het streven van ons, Protestanten, gericht zijn. Er zijn in den laatsten tijd merkwaardigo gevallen van overgang tot het Protestantisme. Een pro fessor-vrijdenker is thans een der getrou we bezoekers van do godsdienstoefeningen in het Oratoire to Parijs. En zoo citeerde spreker nog eenige voorbeelden. Die drang naar.de kennis van het Evangelie, in zijn eenvoud en zijn kracht, moet verklaard worden uit de behoefte van de mcnsche- lijke ziel De verschrikkingen van den oorlog hfeb- ben, ja, sommigen tot krankzinnigheid, tot ongeloof gebracht, anderen zijn er door go komen tot ernstig nadenken over de reli gie. Trots de slechte salarissen der predi kanten, hadden wij nog nooit zooveel stu denten in de theologie. Er is een Veceeni- ging opgericht tot bevordering van het Protestantisme in Frankrijk, ,,La Cause" alle richtingen werken meeEr is eeu af- deeling, die de bestrijding, door dc Jiconi sche bladen tegen ons gevoerd, naleest cli daartegen ageert; een andere afdeelir.g de batteert; een andere predikt tot in de don kerste achterbuurten. Dc Fransche vrijmet selaar is vrijdenker, vooral veel onderwij zers zijn het; onder hen wordt gepropa geerd over het Evangelie; met cle spoorw-g beambten worden conferenties gehouden. Spreker zelf trad op in een houten loods in een achterbuurt van Parijs. La Cause kad een zeer opzienbarende aankondiging aangedurfdJezus voor de Revolutio. En ofschoon hij (lie aankondiging wel wat erg vond, hij waagde zich in dit milieu over dat onderwerp te spreken van Jezus als vriend van kinderen en van allen die vermomd en belast waren. En er waren vele vermocidc-n cn belasten uit do laagste volksklasse, die geen ander Evangelie dan dat der journa listen van het ongeloof kenden 1 Dit werk van propaganda, met zooveel enthusiasmo aangevangen en voortgezet, vindt steun ook in het Protcsfcantschc Ne derland. Hier beseft men, dat, als Frank rijk tot do overwonnenen had behoord, net uur der vrijheid ook voor Nederland ge ëindigd en dat der dienstbaarheid zou aan gevangen zijn. Dc ware vrijheid is het Evangelie. De rede werd met groote aandacht ge volgd, evenals de zang van het choeur vnl- lon. (Prof. Viénot is hoogleeraar in de theologische faculteit geen staatsinstel ling meer sinds de scheiding van Kerk en Staat en tevens één der predikanten van het Oratoire te Parijs. Hij is, gelijk alle predikanten van heb Oratoire van do mo derne richting. In Fr nkrijk echter wvKen de Protestantsche richtingen samen en zijn niet schuw voor elkaar). Tegen het spiritisme. Voor ccn goed bezette zaal hield de af- deeling Leiden van „Patrimonium" gister avond in het gebouw „rrcdilcer" in dc Jan vossensteeg ccn openbare vergad ing, waarvoor als spreekster was aangekondigd mej. Betli, uit Den Haag, (lie tegen het spiritisme zou getuigen. De vergadering werd tc ruim acht uur geopend met gebed door den voor sitter van „Patrimonium", den heer N. de Graaf, waarna deze du vergadering toesprak, con kort overzicht gaf van wat dc annlo- ?.ng lot deze vergadering was cn een en ander memoreerde over de schaduwzijden van ?»ct spiritisme cn bij voorbant waarschuwde, de spreekster niet in dc redo to vallen, ais men het niet met. haar eens was. Hierna gaf hij het woord aan de spreek ster, die aanving met op te merken, dat zij den heer Verwoij, die blijkens eon vcrr.l ig iri ons blad, zei de haar to kennen, i.iot kende cn zij geloofde cok, dat hij haar niet kende. En daarom verklaarde zij hem \oor ccn leugenaar. Zij citeerde cenigo uitlatin gen van genoemden heer Verwoij cn van ds. Beversluis, om deze daarna te wraken. Hierna liet zij door den voorzitter een brief voorlezen van ecu vrouw, die ode vpcI aan het spiritisme gedaan had en nu door een vijftal boozo geesten werd ^e- plangci, welke niet alleen haar zelf het le ven moeilijk maakten, maar ook haar ge zin indirect benadeelden. Doze vrouw waar schuwde dan ook voor beoefenen van het spiritisme, wat spr. zelf uit ervaring be vestigde, terwijl zij hot bewegen van be'len cn van tafels poppekasterij noemde. De Christen heeft deze kunsten voor zijn ge loof niet noodig. Toch erkendo spr. het mediumschap. Lit mediumschap verklaarde zij door een clec- tvoniagnetischen stroom to erkennen, die steeds om hot lichaam zicli beweegt. Zij zelf is sprekend, schrijvend, hoorend cn ziend medium geweest. Ieder mensch evenwel heeft behalve dc gewone zintuigen die grover zijn naarmate mee ongeloovigor is, nog andere hoogero bovenzinnelijke zin tuigen, die ook tot ontwikkeling kunnen komen, wat zij meende tc kunnen bewijzen uit'het verhaal II Kon. G. Spr. beeft ook verborgen gezichten goh d verklaarbaar uit haar gevoelig modi urn- Het zil schap en deelde daarvan een en ander mee, wat niet uit suggestie of door verbeelding kan worden verklaard. Toch is er veel be drog onder. Ook daarvan deed spr- eeni ge medcdeeb'ngen, door eigeD ervarng waargenomen en van anderen gehoord of gelezen. Vooral beroepsmedici makeD veel misbruik van de spiritistische wetenschap, om stoffelijk voordeel. Spr. is nooit beroepsmediiun gewesi, doch beoefende het mediumschap uit* 'jen genoegen, doch zij heeft er veel leed van gehad. Spr. vertelde, dat ergens het avondmaal in een spiritistische seance werd gehou ien- waar de geest van Christus verscheen. Zij noemde dit den geest van Satan, zich voor doende als Christus zelf. Satan, het aoofd der gevallen Engelen, komt nu optreden m het Christelijk spiritisme om dc menschen er te. verleiden en te verderven. Herh-tildo malen heeft men gevraagd: Hoe komen de geesten aan allerlei wetenschappen, weike zij door middel van mediums aan de rarn- schen kenbaar maken 1 Spr. meende dit te kunnen verklaren uit het Engelenschap, wat zij in het tweede gedeelte harer lezing zou aantoonen. Met verschillende bijbelteksten, voorna melijk uit de Openbaringen, kwam zij 'ot de conclusie, dat dc boozc geesten zijn ge vallen Engelen, aan het hoofd waarvan Lu cifer staat. Deze gevallen Engelen hebben hun hemelsche kennis behouden, maar mis bruiken haar, waar zij tot de menschen ko men door middel van het spiritisme om de ze tot het verderf te voeren. Zij zijn do boozc geesten in de lucht. Van nature Leb ben alle Engelen do maclit cm zich met ccn stoffelijk lichaam te omhullen. Do Enge len, gevallen of niet. gevallen, kunnen ech ter niet scheppen, dat kan God alleen., maar zij kunnen dc stof wel wijzigen. De staf, waarin dc Engelen gehuld zijn, is echter van fijner substantie dan de wereldschc stof Dit bewijst de opstanding van Christus en van alle gelukzaligen. Dc spiritisten, die een lezing van spr. in dc Bethlekemskcrk in Den Haag hoorden, hebben gezegd, dat zij daarin een krachtig pleidooi voor het spiritisme liield, wat spr. met nadruk ontkende. Men heeft haar met opzet verkeerd willen begrijpen. Dit werd door haar met verscheidene Bij belteksten gedemonstreerd. Neg eens ver zekerde spr., dat dc geesten, die zich aan spiritisten vertonnen, gevallen Engelen of booze liclitgecsten zijn; geen geesten van afgestorvenen, want de gestorvenen worden omkleed met ecu geestelijk kleed. Gods en zij komen niet tot de aardsehe wezens te rug. Spr., nogmaals op het spiritisme terug komende, beweerde, dat de werkingen cr van niet op vaste wetten der natuur berus ten. Waar deze dan wel op berusten werd ons ook niet duidelijk, op welke dikwijls echte of quasi geleerde wijze de spr. het ook trachtte aan te toonen door citaten van verschillende voornamelijk buitenlancLsehe schrijvers. Na de pauze handelde spr. eerst ever trans-mediums, waartoe spr. zelf ook be hoort. Ook zij sprak wel in vreemde talen. Men moet echter niet vergeten, dat ook hierbij booze geesten een rol spelen cn heb ben gespeeld. In do tweede plaats noemde spr. het z.g. innerlijk medium, waarin een vreemde geest is gevaren. Ook deze gees ten zijn gevallen Engelen of demonen. Heeft Christus bij Maria Magdalena geen zeven demonen uitgedreven 1 Dit heeft ech ter met het spiritisme niet te maken K -ank zinnigheid in den vorm van bezetenheid moet niet in het krankzinnigengesticht ge nezen worden maar door uitbannen der dui velen. De materialisatie op séances is ccn schijn vertooning en dus bedrog, zooals spr. ook nu weer met verschillende voorbedden aantoonde. Dc conclusie van dit gedeelte van spr/'s betoog was, dat er in de onzien lijke wereld verborgenheden bestaan, wel ke wij niet kunnen verklaren, maar deze waarheid bevestigt niet het spiritisme eu haar werken. Het spiritisme is een ge'air tc meer omdat het zich als een religieus ver schijnsel aandient. En het Christelijk srun tisme, ook al hult het zich in een godsdien stig kleed, is een schepping van den anti christ en nog erger dan de contra-christ. Spr. schetste ten slotte haar eigen door leefden bangen toestand, doordat zij zich tc diep in het spiritisme had begeven, waar door zij vreesde krankzinnig te worden. Gelukkig dat God zich over haar ontferm de. Spr heeft als het ware de hel doorwaad, om de verlossing in Christus deelachtig te worden en de door Satan geopeude zintui gen zijn door God weder gesloten. Moge deze, mijn geschiedenis, andeu-a tot voorbeeld cn leering zijn; aldus besloot spr. God verbiedt het spiritisme; alleen profeten en apostelen mogen van Gods geest door hun geest getuigen. Jezus Christus is gisteren, heden en tot in eeuwigheid dezelfde en wie op B.^m bouwt cn in Hem gelooft, heeft het spiri tisme niet noodig, doch is geroepen het to veroordcelen cn cr tegen te waarschuw en Er volgde op het niet altijd even heider betoog, waarin, naar het ons voorkwam, dikwijls hetzelfde met andere Woorden werd gezegd, aan het slot applaus. Gelegenheid tot. debat was cr niet, wat een teleurstelling scheen voor de aauwezi ge leden van „Harruonia", die blijkens en kele interrupties het volstrekt niet met hair uitspraken eens waren. De voorzitter sloot te ongeveer tien uur do vergadering, met do mededceling dat den volgenden avond mej. Beth haar twee de lezing zal houden en dat na afloop daar van zal worden gecollecteerd voor de me ta alb ow erkerestakin g Broeder De Jong sloot daarna mot dank gebed» Dc kunst om lang te leven. In „De Graanbeurs" sprak de hear N. Baas, van Amsterdam, gisteravond voor een vrij groot gehoor over het onder werp „Do kunst om lang to leven". Nadat con c5ame3-koor een Lied had ge zongen. opende ds. Kouwenkovon do bij eenkomst mot gobed, en sprak hij een kort welkomstwoord. Vervolgens gaf hij hot woord aan den heer Baas, wiéns rede wij in 't kort sulion brachten weer to geven. Hij begon dan mot te wijzen op de ver- sohillendo boekjes, welke overal worden vérkooht. die ten doel hebben den men schen te leer en hoe zij lang kunnen leven. Velcrloi zijn do middelen, welke daarvoor worden aangegeven, aLs terugkeer tot een meer natuurlijke levenswijze, weinig oten, onz., enz Ook de wetenschap houdt zioh met dit vraagstuk bezig, en geeft talrijke voaredhriften, die, wanneer zij worden op gevolgd. naar haar zeggen den mensoh vijftien jaar langer kunnen dcaan leven. BINNENLAND. Een commissie onderzoekt de bindend- verklaring van de collectieve arbeidsover eenkomst voor ongeorganiseerden. Fusie van twee vrouwenpartijen. Overwerkvergunningen. En, zoido spr., voor ail die dingen into- j ressecren de mensob&n zich, omdat zij graag oud willen warden, en den cood vreezen, den dood, die oen sprong in hot duister blijft Spr. Geketste hoe heel heb leven trou wens oen strijd tegen den dood is. cn met welk oen wreedo willekeur deze dikwijls te werk gaat. De bleek.e dood spaart klein noch groot! Hot leven soheradt zijn be lofte, on de diroomon worden nooit ver vuld maar op don clood kan men reke nen. Hiöt is zokea', dat hij komt. En tooh is hij niest onvcrfcêckleÈajk. Even wel, om Lang te leven, heeft niet slechts hot lichaam, /.ooaia de mejischen beweren, licht, lucht en stilte noodig, maar in do eerste pJ-aats komt daarvoor in a-amr.e>r- Iring de ziel. Het leven ait ntersons cn is to:ih overal. Da-a/rcm ds verzorging van het lichaam alleen ndet voldoende, maar moe ten wij do bron van het leven bereiken. Men sterft geen natuurlijken dood, maar de dood. is een zielsziekte, een zonde. Dc dood is een schande voor ons, en wij mo gen dat daarom God niet kwalijk neznen, maar Hij moet het ons vergeven. Do meai- Gohen zeggen, dat cr aan den dood nu een- maal mi-ets is te doen, maar spreker ont- ke-iib dit Eons hebben do voeten van een wonder baren mensoh deze AarcLo god-rukt; het wa-s Jezus van Nazareth, di-e gekrui sigd werd. omdat Hij altijd de waar heid sprak. Op do woorden waai zulk een mensoh kunnen wij dus ver trouwen, cn H ij heeft gezegd tot den rijken jongeling', die Hem vroeg wat hij- moest cïoer. om het eeuwig© leven tc be ërven:,, Verkoop" alles wat gij hebt en ftelie-nk de opbrengst aan do armen, kom achterwaarts cn volg Mij". Daarin ligt opgesloten, dat do jongeling, wanneer hij Jezus volgde, hot eeuwig o leven zou be ërven. En op die woorden kunnen wij steedis weer heen wijzen, want Jezus heeft het vonnis, dat door dio detmonisoho mocht, die achter dcoi dood zil, den duivel, gedragen. Jezus is den dood doorgestorven Doodgaan is goen kunst, maar leven is een kunst, en Jcgjus is gekomen om dat de mens (ill en te leoren. Hij doet don begra ven mensoh-iu ons hart ontwaken, cn wan neer wij dan aan een sterfbed staan, dan lachen wij door onz© tranen hoen cum den dood, ai! moeten wij dan ook nog lijdon. Do eeuwigheid is de pijn van het ster ven en de smart van liet scheiden wel wiaard. Atle Jezus van Nazareth tot ons zegt: „Kom achterwaarts- cn volg Mij, dan zult gij bob eeuwigo leven beërven", dan is ons sterfuur niet meer duister. Dio in den Zoon gelooft die heeft het eeuwige leven, maar dio den Zoon ongehoorzaam is, zal dat leven niet beërven. Do toorn Gods blijft op hem! Nadat het zangkoor hog c.runige liederen had gezongen, ging dë lieer Baas ten slotic voor in dankg'èoéd. Christelijke Zangschool. Jong Leiden had gisteravond in d?. Stads paal liet grootste woord en „Tong Holland'' voerde er den hoogsten toon. k Was, het zij dadelijk gezegd, alleszins geoorloofd. Jong Leiden werd hier gevormd door de vc!o leerlingen van de Chr. Zangschool, waarvan de heer J. C. B. Hüner directeur is, en wat „Jong Ho'land" tusschen aanhalings- teekens is, weet zoo zoetjes-aan iedereen wel, want liet vertoont zich in den laatsten tijd in Yollo actie in tal van kringen. Voor hen, dif op dit gebied vreemdelingen, mochten zijn, diene, dat het een strijkorkest is van jongo krachten, meisjes en knapen, onder leiding van den heer TL H. Polman, musi cus-componist. Welwillend werkte het gis teravond ter afwisseling van den zang mede en het deed het met zijn zes nummers, waaronder twee van den heer Polman zeiven, voortreffelijk. Het publiek was dan ock zeer tevreden en na het laatste nummer, het juweeltje „The Clock is playing",- weerklonk een schier eindeloos applaus. Om des tijds wille zeker, werd echter geen toegift ton gehcore gebracht En nu do leerlingen van den heer Hüner en degenen, die hon bijstonden f Wij hebben zoo niet alle, dan toch do meeste van de uitvoeringen dezer Zangschool bijgewoond en konden altijd iets goeds er van zeggen. Ook nu, na de twaalfde prestatie, is dat hot geval, al was het programma thans anders ingericht dan to voren. Toen kwa men er nogal voel kleine nummers op voer, hoorde men veel jongo solisten en werd cr meermalen een eigoaaardig of zoo men wil, humoristisch nummer gegeven. Een en ander had voor velen zeer veel bekoring en was voor velen tevens een soert van attractie. Ock wij donken nog met genoegen daaraan terug. r v. BUITENLAND. Te Brussel ligt het gansche tramverkeer door een staking stil. Geen resultaten nog ter conferentie td Washington. Weer een Engelsche nota over het Fransch Turksche verdrag op komst. Nu had de directeur het zang-program ma anders ingericht, wellicht om niet elk jaar eenzelfde lqn te volgen en niet in een tonigheid te vervallen. En in zooverre is er voor deze afwijking veel te zeggen. Toch meanen wrj te mogen aannemen, dat de vroeger gevolgde methode moer gencegen verschafte aan het gros der hoorders. Hce liet zij, da directeur had het zich en zijn leerlingen dezen keer verre van gemakkelijk gemaakt. Wij kunnen echter, zonder in bijzonderheden af to dalen en voor oogen houdende, dat hier leerlingen zongen, verklaren, dat er geen slecht figuur is gemaakt mot „Nova-Zemb'.a" van A. Hij sen, zcoa'is men weet een omvangrijk werk, en met „Vogelenfee" van L. v. d. Laaken» In 't begin werd er wel nogal eens door liet koor gezondigd tegen het cp tijd in zetten en struikelde het -meisjeskoorover den Geus met de Oranjevaan, maar over algemeen was de jeugd er bij en er ia en "werd zuiver en beschaafd gezongen Rijp, Earends en Heemskerk, al assisteerde een vierde, hebben een pluimpje verdiend on ook do solo Barenda met koor was heel aangenaam om te hooren. Mej. Dreef en de heer Neuteboom, di$ wij bij namen noemen, omdat zij in den aan vang aan dc schare waren voorgesteld, als mede de anderen, die meewerkten en geea kinderen meer zijn, kweten zich verdienste lijk van hun taak. In „Vogelenfee" een compliment voer den alleen zingenden „ouden mees" en voor hel slotkoor, dat zich nog onvermoeid toonde* En dan nog hulde aan Mien Verwer voor haar piano-accompagnement. Deze en mej. Dreef kregen bloemen. De heer F. Elkerboufe had het samenzija als voorzitter dor Zondagsschool van „Pre diker 12^la", waaraan deze Zangschool verwant i3, geopend met gebed en een in leidend woord. Hierin verklaarde hij het feit^ dat het bezoek niet zoo enorm was als vroe ger, hieruit, dat er zooveel is te doen, ook tegelijkertijd. Tevens wees hij' op den niet rooskleurigen toestand van de ka3 der Zang school. Zaalhuur, enz. kosten veel; niet allo aanwezigen betalen hun plaats rechtstreeks^ maar middellijk door hun contributie. Steiwï is dus noodig. Met dank aan allen, die medegewerkt hadden, sloot hij, oni ten slotte in dankge bed- vcor te gaan. Naar mon ons lan betrouwbare zij-do meedeelt, licoft de Diaconie der Ned.-Herr» Gemeente alhier een motie aangenomen ea bij den ICcrkeraad ingediend, waarin wordt afgekeurd en ernstig geprotesteerd tegen do houding van alle aanwezige predikanten, dio in de laatst gehouden Kerke raadsvergadering» hun stem hébben uitgebracht tegen de motie, welko ds. G. II. Beekenkamp heeft voorge steld, betreffende de brochure van ds. Kramert cn dc oud-regenten, oyer liet „Voordorp"- oonfliet. De vergadering, welke gisteravond io| het Wijkgebouw „Geloof, Hoop, Liefde" zoii. worden gehouden, is door to geringe belangd stelling niet doorgegaan. De reden hiervan is missehien mede, dat de advertentie te laat! in ons Blad is geplaatst (door een abuis) oa doordat er nog een aantal andere openbare - vergaderingen werden gehouden. De heer P. Z. L. de Groot, uit Utrecht, zoit spreken over „Verbod of Plaatselijke Keuze". Dit is een onderwerp, dat zeer urgent is, redett waarom het te hopen is, dai veel voor- ett tegenstanders de vergadering, die nu 14 De cember zal worden gehouden plaats eu uue; worden nader bekend gemaakt zullen be zoeken. Er zal alsdan gelegenheid zijn toÜ debat. De heer De Groot zal de verbodswet-- teu, enz. eu do werking cr van "in anderei landen bespreken en daaruit zijn conclusie trekken voor OD9 land. Omtrent den Honga-arsclien avond, Maandagavond 23 Nov. a.s., iu den Foyer, van de Stadszaal gchoudon zal wordeq^, vernemen wij, dat die zeer belangrijk be looft te worden. Mevr. Csitany, die als spreekster kb} oplreden, is zoowel la Hongarije aU ia

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1921 | | pagina 1