KUNST EN LETTERED Eeuwfeest Alberdinck Thijm. Gisteren is de herdenking van den hon derdsten geboortedag van Prol. Alberdingk Thijm ingeleid met een zielmis m het kerkji van het Amsterdamsche Eagjjoenhof, waar Thijm zoo vaak getoefd heèft. Bij afwezigheid van den deken, werd de mis opgedragen door den kapelaan D. van Leeuwen. In een toespraak tot de fdlrijke aanwezigen, schetste hij in 't kort Tkrjm's karakter en levensopvatting. Hij herinnerde aan diens lijfspreuk: Jlil nisi per Chris tum (Niets dan door. Christus) en teeken- de hem als een man, die boven alles znn kerk lief had en daaruit zoo veel kracht putte. Om 11 uur, s voorm. had op het. R.-K. Kerkhof „De Liefde'' aan de Bilderdijk- straat de plechtigheid eener kranslegging plaats door,'het uitvoerend comité der Al berdingk Thijm-herdenking. Als eerste spreker trad naar voren dr. -J. F. M. Sterck, voorzitter van h:t huldigings- comité. De krans van het huldigiogscomité werd door. spr. op het graf neergelegd. Op het zwart-roode lint prijkten de woorden in zilveren letters:„„Aan den grooten eman cipator Josephus Albertus Alberdingk Thijm". Een dochtertje van den heer Sterck strooide vervolgens bloemen op den graf steen. Namens den Nederl. Roomsch-Katholie- ken Volksbond voerde het woord de voor zitter de heer J. Smit. Deze spreker zette' in korte woorden uiteen, hetgeen Thijm voor den werkman gedaan heeft. Met den stichter, van den Bond, den heer Pastoors is het aan Thijm grootendeels te danken, dat de R.-K. werkman op zoo voorbeeldige wijze georganiseerd is. Hij is de ontwerper geweest van het devies van den Bond. om te strjjden onder het devies: „Voor God, Kerk, Koningin en Vaderland". Meer. dan 100.000 katholieke arbeiders zijn thans getooid met dit insigne en de nationale en pauselijke kleuren. Namens 'den Bond bracht hij een eerbiedige hulde aan Tkijm's nagedachtenis ett hij hoopla, dat deze den R.-K. arbeider in deze moeilijke tijden nieuwen moed zal geven om .te strijden voor, het katholieke beginsel. De heer, v. d. Broecke, secretaris van het huldigingscomité droeg daarna hét bekende gedicht van Tlirjm voor: „Daar is aan 'S levens overkant enz." Nadat de heer Sterck de plechtige huldi-. 'ging besloten had met een woord van .Von del: „Hjj ligt niet hier, maar elders", ging pastoor, Van Kersbergen van de parochie j,De Liefde" voor in het gebed. Hiermede was de plechtige huldiging ge ëindigd. SPORT, CRICKET. Programma voor Zondag. Ie klasse: V. V. V.—V. O. C.11. en IV.- Haarlem. 2e klasse ZuidV. O. C. II—AjaxH. O. o. n—H. D. V. S. I. 2e klasse NoordHaarlem II—Albion Forward—V. V. V- II- Overzicht. V. R. A. en H. O. C. hebben morgen nog rust als gevolg van de „rur. Kessler" toer in Engeland. Do vier overige le klasse moeten echter in 't veld komen. Do competitie loopt op zijn eind^ waarbij V. O. C. zelfs haar laatsten wedstrijd moet spelen. Dit vlugge verloop der competitie kan men zeker wel wijten aan het doorgaans goede Zondagsweer. Slechts één keer hadden we een mislukte dag door regen. In de le klasse is de strijd voor de eerste plaats al beslecht. De tweede zal wel door V. R. A. ingenomen worden. De candidaten voor 3e en 4e plaats zijn V. V. V. en V. O. C. welke elftallen elkaar morgen dezen eer zullen be twisten. V. V. V. heeft nog een voorsprong van 2 punten op de Rotterdammers, en heeft daarna nog een wedstrijd voor den boeg, terwijl V. O. O. de finish van deze .competitie in gaa.t. V. V. V. heeft dus do beste kansen in de bovenste lagen te blij ven. Door een overwinning bereikt zij dit direct en wij gelooven dat ze daartoe tegen V. O. C. wel in staat is. Een paar weken geleden tegen Haarlem liet ze nog blijken dat ze hooge scoren kan maken, terwijl haar aanval altijd zeer gevaarlijk blijft. Van V. O. O. daarentegen verwachten we geen hooge talenten, daar zij geen constant spe lende batsmen heeft. Zij moet dan ook alles van het bowlen hebben. Of haar dit tegen .V. V. V. zal redden betwijfelen we. De andere le klasse ontmoeting zal plaats vinden aan den Spanjaardslaan te Haar lem, tussohen de 2 stedelijke eerste klas- sers. Evenals we indertijd niets konden voorspellen van de Haarlemsche „voetbal derby" tussc-hen H. F. C. en Haarlem, zoo is het ons dezen keer even moeilijk het bij deze „cricket derby" te doen. Beide cric ketclubs zijn nauw verwant aan voornoem de voetbalclubs cn volgen deze clubs dan ook in onverwachte uitslagen.^ De eerste ontmoeting van cfit seizoen tusschen beide Ver. eindigde in een Haarlem-overwinning welke ook haar eenigste bleef. R. W. daar entegen kon voor de competitie geen zegen behalen. Alleen schoot ze'-verleden weck voor den Telegraafbeker tegen V. 11. A. I (of liever een comb, van de V. R. A. elf tallen) uit haar slof en boekte oen groota overwinning. Misschien dat ze nu de over- winningssmaak te pakken heeft en morgen Haarlem er van zal laten proeven. Ajax speelt morgen ook al haar laatsten wedstrijd en wel tegen de zwakste dezer klasse, n.l. V. O. C. II. Daar de Leidenaars nu weer volledig zullen uitkomen, twijfelen we niet, of het wordt een groote overwin ning voor haar. Wanneer de batsmen een beetje opdreef zijn dan zou het bovendien nog wel eon overwinning met innings kun nen worden. In den anderen wedstrijd zal bet meer spannen, daar hc-t dan gaat om het bezitten van de eerste plaats. H. C. C. II heeft tot nu toe nog geen wedstrijd ver loren, terwijl de oud-lc klasser juist tegen de Hagenaars een nederlaag leden. Deze laatste wint natuurlijk op revanche. Of haar dit gelukken zal trekken wc in twijfel, claar H. C. C. II door niot-spelen van liet eersto natuurlijk versterkt uitkomt en daardevor de leiding zal behouden. In do Noordelijke tweede klasse vaR morgen hoogstwaarschijnlijk do beslissing voor het kam pioenschap dozer klasse. Door een smadelijke inning,snedeilaag zag. V.' V. V. II haar kam-, pioensilliusiën vrijwel in rook' vervliegen. For ward nadert haar daardoor nog meer en is nu slechts 1 punt op V. V. V. II ten achter. Beide ploegen spelen morgen hun laatslen wedstrijd, welken strijd -beslist zal worden met het inne men der le ol 2e plaats. Alleen R. W. II heeft nog eenigo kans op de lo plaats, maar dan mag zij in do 3 volgende wedstrijden ^een en kele flater meer begaan. Wat de kansen ten opzichte van de ontmoeting ForwardV. V. V. II betrefI, zoo zijnwc geneigd het dezen keer op Forward te houden. Do andere wedstrijd tusschen Hadrlem II en Albion is ook moeilijk tc voorspellen, daar de kraehlen beider clubs niet veel TerschiDeu. Haarlem II, dat zich 1.1. Zondag zoo heelt doen gelden, geven we echter de beslo kansen. VOETBAL Het Amsterdamsch elftal, dat heden avond rn het Stadion tegen het Ned. Elf tal een oefenwedstrijd zal spelen, is als volgt samengeste'dAndriesse (Ajax) d. Huyer (V. "V. A en Couton (Ajax) a. Hordijk (Ajax). Dassen Sr. (Y. V. A.) en Do, Kruyf (Ajax) in. v. Willigenbrug (V. V. A), Steur (idem), Broekman (Ajax), v. Gendt (Spartaan) en Du Boïs (Ajax) v. WATERPOLO. De samenstelling van liet Ned. Z_evental voor de a.s. Olympiade is als volgt K. Struijs (doel), K. Meijer (D'. J. K), G. Gortlever (IJ) en P. v d. Velde (Dolfijn) achterP. Bohlander (IJ), G. J. v. Silfhout (IJ), en Piet Plantenga (D'. J. K.) vóór. Terwijl als reserve meegaan: J. Hoogen- dijk (Maas) en C. Ivratz (Maas). WIELRENNEN- Leidsche Ren- en Toerist-Ver. „Swift". De Amsterdamsche Sportclub „Olympia" heeft geschonken 2" medailles n.l. 1 groot verg. zilveren en 1 groote zilveren. De verg. zilv med. wordt! disponibel ge steld voor een wedstrijd van 2 maal 50 KM., en do zilv. med. voor een wedstrijd van 3 maal 20 KM. waarbij do leden worden verplicht voor allebei de wedstrijden, iedere keer mee te rijden daar ze anders geheel worden uitgesloten voor 'n overwinning. Morgen wordt de eerste wedstrijd over 20 KM. verreden. Start en eindpunt is bij den Leiderdorpsehen tol. Na afloop van do wedstrijd clubtocht naar Den Haag ter bijwoning van de huldiging van de amateur wereldkampioen M. Peetors op Houtrust, waar hem namens do L. R. on T. V. Swift" eon bloemstuk zal worden overhandigd. FAILLISSEMENTEN. Uitgesproken: F. H. Voss, paticulier, Hall (gem. Brum- men). Rechter-commissarismr. dr. W. Ridder van Rappardcurator C. C. de Jonge. T. B Messie Jr., grossier, Deventer. Rechter-commissaris: mr. dr. W. Ridder v. Rappardcuratormr. H. G. P. Korte, Deventer. J. de Vries en J. H. Mozes, Amsterdam, handelende onder do firma Bagoessari Thee-onderneming. Rechter-commissaris mr. J. AViarda; curator: mr. G. H. A. Grosheide. BERLIJNSCHE BRIEVEN. XL Y v, De triomf van hef expressionisme. Berlijn, begin Augustus. Er is geen twijfel meer mogelijk, de eer waardige behoeders van oudo overleveringen mogen hun hooiden en pruiken schudden de nieuwo kunst, of om het geliefkoosde woord, al omvat dal dan ook niet alles, tc gebruiken, het „expressionisme" heeft over do gehcelo linie de zege behaald. Niet in dien zin, dat die kunst thans reeds de meenderhaid van het volk of zelfs van de kunstvrienden aan haar zijdo telt, of dat zij in een rozendon wervelwind het reeds gebracht heeft tot een overweldigend aantal grootsche scheppingen. Nog altijd berust het werk van do nieuwe, van do komende kuns'te- naarsgencratie voor een groot doel op oxperi- menteeren en het trachten problemen op le los- sen(, en zelfs de mensohen, die met hart en ziel de nieuwo richting zijn toegedaan, moeten twij fel koesteren of in afzienharen lijd de weg tot volkomen klaaiheid gevonden cn bewandeld kan worden. Maar toch: dc overwinning is bevoch ten, want dc aandacht van" allo menschen in Duitsehland, die zioh met kunst inlaten, is ge richt op de vragen en problemen, die dc nieuwe richting heeft opgeworpen. Niemand kan meer dio vragen en problemen torzijde leggen; dc literatuur er o\cr groeit met den dag; elke week brengt nieuwe verschijnselen, en ongeacht den bijna niet meer te betalen prijs, worden de publicaties door het publick gretig gekocht. En wal het essenlieele is en het feit van ,dc over winning absoluut typeert: er is in Duitsehland geen jonge, talcatvollo schilder, dio niet uit innerlijkcn aandrang don nieuwen weg bewan delt. Do olficicele instellingen hebben moeten capi- tuleeren en daarin schuilt het groole verschil met den tijd van keizer Wilhelm II. Deze was een beslist tegenstander van elke moderne stroo ming in do kunst; hij hield die en laten we eerlijk zijn en zeggen, niet geheel ten onrechte voor de afspiegeling van in 't algemeen revo lutionaire gezindheid; hij beschermde alle reac tionaire opvattingen en kunstrichtingen, ook al waren zij uitingen van het voorbije, hel banale en louter formecle. Nooit heeft zioh zijn neiging lot een persoonlijk ingrijpen .zoo sterk geopen baard als op het gebied der kunst. Daarbij kwa men do ongeloofelijkste en de belachelijkste dingen voor. Toen een verzamel aars tor aan de National Galerie een werk van Edouard Manet vermaakte, een in opperste artistieke schoonheid straJend^ „Fliederstrfluss", durfde niemand des keizers toestemming vragen dit legaat te aanvaarden en het doek le plaatsen in de Galerie Niet omdat Manet een Franschman was, maar uitsluitend omdat hij do vader van het impres sionisme is. Ei^zoo bleef het doek tot de ineen storting van het oude régime in het verborgene, in de kamer van den directeur! En toen korten tijd daarna een aantal kunstvrienden aan do Galeiao een zestal doeken van van Gogh wilden ten geschenke geven doeken, die toen nog tegen billijken prijs to koop waren deed het zelfde geval zich voor. Dat alles klinkt nu bijna ongelooflijk! Want wij hebben nu niet slechts één sprong, maar tw^e voorwaarts gedaan in zake de bemoeiing van den Staat op kunstge bied. AA'ant niet alleen is het impressionisme officieel erkend do jeugd van nu beschouwt het als dc uiting van een reeds weer afgedanon. decadenten tijd maar ook legen het expres sionisme wordt geen verzet meer gepleegd. By hot uitbreken der revolutie was het ex pressionisme de olfioieele kunst van (Ion komen den soeialistischen tijd. Zoo was het ook in Rus land geweest. De minister voor sehoone kunsten in de Sovjet-republiek, Lunalsehanschki, nam de nieuwo richting onder zijn hoede .Vassily Kandinskv, de radicale vertegenwoordiger van een „absolute schildenumst", dio met volkomen terzijdestelling van alles wat naar realiteit en concrete dingen wees, in zijn „composities" en „improvisaties" alleen de gcvoelsslenuning met door een in elkaar vervloeiende -kleuren tot uit drukking wilde brengen, kreeg een yooraan- staando plaats bij de organisatie van het olfi oieele kunstleven. Ook ten onzent beweerden de indicalc^kunstenaars van de uiterste linkerzijde, dat hun werken de kunst van dc tot heerschap pij komeiicle massa waren. Juiste en onzuivere gedachte^ kwamen daarbij met elkaar in bot sing. OngcUvijleLd bestaat er in het wezen der 2aak een verwantschap lussehen het revolutionaire in de politiek en in dc kunst. Hel stroven van onze jongo schilders, beeldhouwers en architec ten' is gericht op een nieuwe kunst, (lio anders dan haar voorgangster, uitdrukking tracht te geven aan wat algemeen menschelijk is, aan wat leeft in de ideeën van tegenwoordig, aiaar ook aan wat beschouwd wordt als de levens visie voor de toekomst, waarin een het goheele volk verheffendo ideo ovcrheerschend zal wezen. Do ineenstorting, van do vroegere staatsorga nisatie en van do grondvesten van het oude maatsohappelijko leven bracht mede een evolutie in het wezen der kunstenaars, die eerst schoon schip moesten maken, om daarna op een fris- sohen, nieuwen, maagdelijkcn bodem nieuwe za den uit te strooien. Men moet in dit verhand niet onderschatten dc heleekenis van het feit, dat -reeds sedert 1910 do kunst rnet een merk waardige profetio de Europeesche catastrophe cn de komendo revolulio heefT voorvoeld. Dat bedenkend, krijgen, de vrildo uitingen van do Itaiiaansohc futuristen oen historische hoteeko- nis. De verlossingsgedachten van communisten en bolsjewisten, dio in een volkomen nieuwen .opbouw dor maatschappij en in een gemeen schappelijk werken der volkereu het hoi! der toekomst zien, vonden een weerklank in de alles omvattende, telkens verder om zich grijpende aandrift der jongo generatie van kunstenaars om terug te keeren tot en een aanknoopings- punt to zoeken bij de kunstbeoefening van oudo en primitieve tijden. Bij beiden was het de af keer van dio moderne beschaving, bij beiden was het 't verlangen weer terug te keeren tot oor spronkelijke, van vooroordeelen vrije verhou dingen. Zoo althans was het in principe. Maar in de praktijk bleek het anders. AVant juist do jongo generatie, die een schilderkunst en architectuur wil scheppen, dio zich aanpast aan onzen re volutionairen tijd, wendt zich af van de gevoe lens der massa, van de eenvoudige menschen. Zij willen naïef zijn, maar zij kunnen dat, om- Idat zij als kinderen van een overvulden cul- tuurtijd ter wereld kwamen, slechts bereiken door middel van raffinement. Do menigte be grijpt dat niet, Mep ziet, hoo Üo opkomende klasse in alle zaken van cultuur en geestelijk leven, zich stelt'op het standpunt van do klasse dio voor haar heeft geheerscht. Zooals eens de bourgeoisie de ideeën van do aristocratie over nam, zoo neemt thans do grooto massa, voor zoover zij althans niet alleen in materieelen maar ook in ethischen zin op een hooger plan komt, do ideeën van de bourgeoisie over. Do arbeider zoekt naar kunst, die zijn nog onge schoolden smaak bevragen kan en daaronder vallen veeleer de werken van de oudere dan van do jongcro kunstenaars. Maar niettegenstaande dat, hebben de Duitschc stadsbesturen en dat is goed alle belemmeringen weggenomen en in een waarlijk democratische» opvatting, zon der zich partij te stellen, zonder de oacle academies en conservatieve vereenigingen uit te schakelen, voor de nieuwe richting de deuren wagen wijd opengezet. Aan de National Galerie wordt voor uitbreiding van haar verzameling het paleis van den vroegefen kroonprins ter beschikking ge steld, waar men tlfans demitwikkeling der moderne ideeën kan zien cn waar op de tweede .verdieping een zorgvuldig uitge zochte collectie van expressionistische schilderijen en beeldhouwwerken, nieuw aangekocht of in bruikleen verkregen, een plaats heeft gevonden. De Berlijnschc aca demische Hochschule beweegt zich nog in oude banen, maar in andere sleden is reeds een duidelijk merkb-re hervorming tot) stand- gekomen, vooral in AVeimar, waar een modern ingérichte school, getiteld „Staatliehes Bauhaus" is tot stand geko men. Geheel van karakter veranderd is do grooto Berlijnsche tentoonstelling, dio elk jaar in het staatstentoonstellingsge- bouw plaats vindt. 'Zij was tot nu toe de toevlucht voor alle conservatieve en reac tionaire elementen. Men heeft thans het gebouw in tweecn verdeeld en de rechte, helft voor de oudere kunst, de linker helft voor de leden van de in 1918 met den ty peerenden naam „Novembergroep" opge richte moderne yerecniging ingeruimd. Jammer, dat de oude zalen en zuilen, de daken* en de muren van dit tentoonstel lingspaleis niet spreken kunnen. Wal zou den zij zeggen van dezo verandering. Elke heilige traditie lijkt vertrapt: met ontem- baren drang stroomen de vertegenwoordi gers van de meest radicale richting het eerwaardige gebouw binnen. Het publiek is thans gekalmeerd. In den beginne geloofde het, zooals steeds wan neer nieuwe kunstinrichtingen komen, dat de uitvoerders van de nieuwe ideeën for meel gek waren, of dat zij een loopje wil den nemen met het publiek. Nen is thans tot de erkenning gekomen, dat men óp die manier zich van die nieuwe denkbeelden niet kan afmaken en van dag tot dag wint de overtuiging veld, dat hier, zij het dan ook onzuiver en nog vol buitenissigheden, ideeën die beteekenis hebben, naar een vorm zoeken. Naar de meening van het groote publiek hebben zich reeds enkele sterke persoonlijkheden los gemaakt van de groote massa der jongeren. Onder hen is d© schilder Max Pechstein met zijn in gloeiende kleuren neergezette landschap pen en figuren, dij in groote lichtvakken worden opgebouwd. Dan"Ëmil Nolde met zijn religieuse composities, die met een barbaarsch-naieve techniek, volkomen overgave aan en innigheid-van een trans- cedent gevoel uitbeelden. Verder de in den oorlog gevallen Franz Marc met zijn fa- meuse diergroepen, die niet afzonderlijke dieren schildert, maar don aard van het dierlijke op het doek brengt, het dierlijke als een symbool van natuurleven en in stinct, als de drager van een de geheimen der eeuwigheid kennend echepsel. Veider Erich Heckel, die van het bizarre tot een bijna gothieke grootheid en eenvouw is ge komen. Of Oskar Kokosclika, de Oosten rijker, thans in Dresden als professor werkzaam, die in fascineerende portret ten het onderbewustzijn \an de menschen op het doek tracht te brengen. Onder de beeldhouwers is daar Ernst Barlach, die figuren uit het dagelijksch le ven in grootsch opgezette hout- en steen- beelden met al de warmte en al den harts tocht van den modernen menscli voor eer bestaan van hoogere beteekenis, maar ook met de onuitgesproken angst voor 't nood lot modelleert. Dan AVilhelm Lehmbruck, ook al overleden, die in figuren van merk waardige slankheid en gestrektheid een als verdroomd hartslochtgevoel en een ge heimzinnig weten van het hiernamaals in beeld bracht. Deze leidende figuren van de jonge ge neratie zijn op de groote tentoonstélling van dit jaar nog niet vertegenwoordigd. De Novembergroep die daar regeert, om vat de meest radicalen, die zich bezig hou den met dc gewaagdste experimenten. Zij zijn navolgers van Kandinsky, zij verdie pen zich in warrige mengeling van in el kaar vloeiende kleuren en grotesk bij ei kaar geplaatste vormen en gestalten, die irreeële gewaarwordingen moeten suggeree ren langs een weg, die van natuur en rea liteit absoluut afwijkt. En bij die pogin gen ziet men menige interessante en zelfs geniale oplossing. Maar de totaalindruk van wat die Novembergroep voortbrengt is verwarrend en zoneter scheppende kracht. De leden van dio groep onderhou den betrekkingen met nog sterker radica len, met de aanhangers van de „Merg- malerei", die met saamgepakte r. :n van stof, houtspaanders, courantenuitknipsels speelgoed kleurige effecten trachten te bereiken, zoo ongeveer op de manier, waarop wilde volksstammen waatc'elooze di.-igeri tot speelgoed nuken. Hier raakt het moderne inderdaad aan het waanzin nige. Maar het allerdolst doen de Dadaïsten, die op het oogenblik in Berlijn esn groote tentoonstelling houden. Zij doen alles ver draaid en excentrisch, want zij willen zeg gen, dat hun de geheele wereld, het leven de politiek, literatuur en niet het minst de kunst als louter humbug en als vol maakt doelloos schijnt. Men stelt daar uit fotografieën, stukken van geïllustreerde bladen, prentbriefkaarten en dergelijke een zoo kakelbont mogelijk ding samen en noemt dat dan een doorsnede van de te genwoordige cultuur. Daar worden dan al lerlei dingen bij gehaald: kubistische en futuristische rommel en met dat alles te zamen maken zij dan iets, waarmee zij den indruk willen weksen origineel-ex centriek te zijn. Maar hóe dwaas ook, toch steekt ook daarin een verborgeij ethiek. Men vindt liet als Mefisto op aarde tame lijk slecht en is niet hem van oordeel, dat alles wat bestaat,- waard is te grondo te gaan. En dientengevolge luidt 't priiu:'.',?? van de Dadaïsten: alles kort en klein slaan en dat liefst met zoo ver mogelijk doorge voerde 'grappen. Het idéé moge nog zoo kwaad niet wezen) het is alleen jammer, dat zij van die grappen een systeem ma ken en dat zij op een serieuse tentoonstel ling die grappen en grollen zoover door voeren, dat het irriteerend wordt. Slechts één uit dezen kring staat in de eerste rijehf Ik bedoel den caricaturist Georg Gross, een werkelijk genie, een door haat tot hartstocht gebrachten teekenaar van spotbeelden, die deze dagen door heel Duitsehland de ronde doen. Gross heeft zich een stijl eigen gemaakt, die verwant is aan het zoogenaamde „Infantilisme", een stijl waarbij met opzettelijke kinder lijke lijnen en beelden wordt gewerkt. En juist die teekeningen op de manier van straatjongens, die muren en deuren w! krabbelen, doen zijn grimmige stemming en zijn fanatieke lust om anderen bespot telijk te maken, des te feller tot uiting ko men. Men kan het optreden van Gross vergelijken- met de verschijning van de „Simplizissimus" voor 25 jaren, die toen ook alsr een bom in het zich behagelijk voelende Duitschc milieu van den keizer tijd viel. Maar het is nu alles veel bitter der, onbarmhai tiger en gruwzamer ge worden. Men heeft langzamerhand ingezien, dat ongeacht alle kromme sprongen, het ex pressionisme toch e-e© eeuwige waarheid -U!ï! in zich bergt, men heeft begrepen, dat het een van die in den loop der eeuwen telken! weer opkomende kiinstverscliijningeu die niet in een minitieus nabeelden van dë natuur, maar in een ver over het werke lijke en al daagsche uitreikende expressie het wezen harcr artistieke betcekenij draagt. Daarvoor is dezer dagen een s'.erk bewijs geleverd. In alle stilte is het getal der Berlijnsche musea dezer dagen met eeri vermeerderd. In een nieuw gebouw van dg Universiteit is do verzon-»ling van afgiet, sols van antieko beelhouwwerken Jjj oenige die wij bezitten en die vroeger ver- spreid, onder liet stof begraven en vervuild in verschillende musea was bijeeng^, bracht. Onberoerd door oorlog, revolutie eij ineenstorting is hier een werk van betei kenis bijeengebracht. Treedt men dezo zaal binnen, dan komt men uit het problem^ tieke en decadente van ons kunstleven ia de reine atmosfeer van do- hooge sohooij. lieid en de volmaakte harmonie van Grig, kenland. Men kan hier bij deze zorgvuldig gerangschikte verzameling de ontwikkeling van de oude plastische kunst volgen, Meg ziet daarbij de oudste kunst van de Hel lenen, dc kunst in haar archaïschen stijl ej haar overweldigende voortbrengselen, dia thans in onzen tijd de openbaringen zijp van datgene wat onze jongeren zouden wiE Jen scheppen. Eén zaal vooral is overweldigend. Daarin zijn do afbeeldingen van de kretensisch^ myceniscke schilder- en kleinkunst-, die ih het midden van do t-wccde eeuw voor Ohris- tus bloeide. Neg nooit heeft men in open bare verzamelingen van deze kunst een zoo voortreffelijken indruk gekregen. Men ziet de copieën van de fresco's en reliefs uit dë paleizen te Knossos en Hagaï Triada op Kreta en men ziet als het ware won deren. Slanke danseressen springen in gé- waagde sprongen over een vastgebonaéj stier. Ecd sprookjesdier verheft te midden van gestyleerde bloemen zijn sprookjeskop. In het weelderige bosch beloert een kat een vogel. Vrouwengestalte duiken op in «Je naïef-pikante dracht van jakjes la Bolero <lo borst vrij. Voor een tempel een men- schenverzameling. En dat alles ziet men ala expressionistische kunst. Zeker: ontstaan uit de grootsche harmonie van een cultuur, die volkomen gerijpt is, die haar evenwicht gevonden had, die voor het goddelijke ont- zag had en één bleef met de 'natuur. Zoo konden kunstwerken ontstaan, die tot do sterren reikten, en die den rijpsten en den eenvoudigste© geest, boeiden en verrukten. Men kan bier leeren wat in het diepste yw> hun innerlijk ook hot doel der jonge kuïiV stenaars is. En de expressionisten kunneo hier leeren hoe uit hun denkbeelden ep wenschen een kunst gn-eien kan, die zich niet in speculaties verliest, maar yoqj he$ een volk heilig kan worden Dr. MAX OSBORN. Wekelijksch Beursoverzichf. Een dezer, dagen stond ten bcurimaa den hoek der, Hand. 'Verg. Amsterdam met lu:den steme te verkondigen, dat „Heeren- veen, Zwammeidam en Lutjebroek gehe-I zonder, suiker waren" en men thans niet langer, moest aarzelen, doch onmiddellijk Cultuurwaarden koopen. Dit was Woensdag l.I.r toen bovenge noemd fonds 25 pCt. hooger, noteerde en de rest van de suikermarkt naar verhou ding, terwijl de volgende dagen de stem ming nog geanimeerder was en leek het' derhalve wel of velen op dit twijfelachtige advies ingingen. Natuurlijk was dit niet het geval ett waren andere factoren in het spel. Wij zullen echter, niet langdradig worden door steeds opnieuw "deze kwestie te bespraken'. Genoeg ,zjj ta vermeiden, dat „hef in Keü Oosten iets lichtar, was geworden en waah velen bepaald „op den sprong" zaten Ofp iets op de beurs te ondernemen, was m!-i eens alles in vollen _gang. Zeer velen, zoowel publiek als beurs, vroegen zich verwonderd af vanwaar deze willigte eigenlijk kwam, niet alleen thans, doch ook reeds de vorige week toen het bericht van de „Merapi" per saldo nog tot een koersverhefèng aanleiding gaf, tery, ijl men natuurlijk algemeen het tegendeal naa verwacht. De kwestie is echter, dat dd beurs momenteel heel wat contramineposk ties heeft loopen cn thans in een stadiuni is, hetwelk de Amerikanen zouden aandui-, dén met „oversold". Wat de suiker, betreft, het dividend 1921 (oogst 1920) is reeds binnen en terecht verwachten velen in het najaar diverse ze;t gunstige interimdividenden. Het is inderdaad de suiker, waarin ipog de meeste „muziek" is cn men rekent derr haive op een zeer geanimeerd najaar in hei „speelhol op het Damrak". En niet alleen suikerwaarden, doch dë veel gesmade Scheepvaartwaarden lagan' uiterst vast en werden goed gekocht, ter wijl mede in Rubbers en Tabakken wal leven kwam. Vooral Deli 'en Ser.embah vn do tabakken en Oost-Java van de Rubbers zijn favoriet. De „groote" Koninklijke, het fonds da» niet dalen „kan", doch rijzen des te beter, begon zich gelijktijdig te roeren en maakte ec-T: klein „sprongetje" van 20 pCt Ook Consols werden hoogst serieus „g^ tip L" en weder--door goede huizen gekocht- Yankees hadden een willige markt Amerika en konden zich bier ook fit»* in prjjs verbeteren. De aandacht was echter te veel op de locale afdetlingen gevestigd' dan dat hier, veel „om" kon gaan. Ten slotte gaven de Russen, weer, blijk van goeden \vjl om eenige nieuwe siacb-J' offers te maken. Lenin en Trolzki hebben weer over betalen „gesproken" en dir^ waren de voornaamste soorten 1 h, 2 p1-»- beter. In dezen hook is een bordje „TaëJ cp_ tie zakkenrollers" niet overbodig- Wegens vaeantietlag ont breken lieden de noteeringe'1 der Amsterdamsclie Beurs

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1920 | | pagina 6