No. 16312 LEIDSGH DA6BLAD, Zaterdag 20 April. Eerste Elad. Anno 1913 PERSOVERZICHT. De rede van dr. A. Kuyper. De Standaard" en „D e Neder lander" wijden beschouwingen aan den opgcriohten Nationalen Bond van Proteetantsche kiezers in Nederland. "We hadden eerst de Ooalitie, zegt J) e Standaar d". Daarop kwam van Links de Concentratie. En nu meldt zich als derde man aan de Conspiratie. Dit woord is niet te scherp. Wat we nu weer kregen, noemt zich „N a- tkmale Bond van Protestantsche kiezers in Nederland". Eerste kenmerk van Conspiratie is, dat er in „De Fakkel" en in de Nieuwe Rotterdamsche Gou- r a n t", die bericht van de geboorte ga ven, de naam noch van vader noch van moeder bijstaat. Er zijn wel onderteeke naars, maar ze werden niet genoemd. Het kindeke treedt anoniem de wereld in. Tweede merk van Conspiratiegeest is, dat het gedrochtelijke Bondje er Kerkelijk uitziet, en toch puur politiek is. Immers zal men althans één eigen candidaafc voor de Tweede Kamer stellen. Een derde karaktertrek is het puur mis leidende in den naam. Protestantsch heet het schep seltje, maar feitelijk treedt het tegen de Anti-revolutionnaire partij op en onder den eenen Protestantschen naam smokkelde men allerlei personen van diverse plui mage in. Ook al is er geen spiertje van het Chris telijke geloof meer trekkende, toch kan en mag men "uit antipapisme meedoen. Het heet nu alles op haren en snaren te worden gezet voor de bestaande .,Ned.- Herv. Kerk", niet omdat zo den Christus belijdt, maar omdat ze de Liberalen uit den brand kan helnen. Onweersproken blijft dan ook deze bere kening staan. In de Hervormde Kerk 2,500,000 Neder landers. Daar nu in 1909 ruim 280,000 stemmen op liberalen en socialisten bij de politieke stembus zijn uitgebracht, en het aantal uit gebrachte 6temmen één op de tien geeft, zoo vertegenwoordigt dit aantal van 280,000 Linksche kiezers een totaal van on geveer 2 millioen, achtmaal honderd dui zend personen. Yan dezen nu kunnen niet meer dan een 500,000 behooren.tot de personen, die niet bij eenige Kerk staan ingeschreven, en voort-s van Joden, Remonstranten, Menno nieten, enz. Blijven over ruim twee millioen, die toch ergens zitten moeten, en niet anders zitten kpnnen dan in de Hervormde Kerk. .Bewijs alzoo, dat deze KeTk in haar over- cvergroote meerderheid uit kiezers van Links bestaat. "En voor die Kerk komt die Conspiratie im op. Natuurlijk een liberaal-moderne Conspi ratie. ,,D e Nederlander" schrijft o.a. Begrijpen wij de onder vrij-liberale auspiciën afgedrukte oorkonde van oprich ting wèl, dan is d'e Bond een kindje van de Alg. Protestanten-Yereeniging, die op haar beurt een planting is van ds. Quast c.s., doch die het niettegenstaande jaar- lijksche bijeenkomsten, met en zonder too- ireelvoorstellingen, nooit tot grooten was dom, en in haar geste nooit verder dan tot een „Protestantsch" adresboekje heeft kunnen brengen. AVij zijn benieuwd of het jonge 6tekje beter groeien zal, en onmogelijk is dit gan- schelijk niet, want bij nauwkeurige lezing van het program, zooals dat in „De F a k- k e 1" was opgenomen, moet men wel tot de overtuiging komen, dat alle protestan ten het kunnen onderbeekenen, ja, zelfs alle. christelijk-historischen, behalve zij, die niet tot de Hervormde Kerk behooren, de welken evenals de Roomschen van de gemeenschap der vooralsnog anonieme par tij zijn uitgesloten. AArare deze beperking cr niet, dan zouden waarlijk alle Nederlan ders lid kunnen zijn van de nieuwe partij, alleen de sociaal-democraten niet, maar dat zijn dan ook „Yaterlandlosen „De Nieuwe Courant" zegt on der het hoofd Steun van het pu bliek b-ij staking of uitslui ting: Zooals men weet, is de uitsluiting der sigarenmakers aanleiding geweest tot de vorming van een comité (bestaande uit de heeren Diepenhorst, Yan Embden, Kappey- ne, Ketelaar. Wertheim en Wibaut) te Am sterdam om giften van hot publiek tot steun voor de uitgesloten sigarenmakers te verzamelen. In een artikel van ,,H et Vol k", geti teld „Volhouden lezen wij thans, dat de oproep van het comité-Kappeyne geen suc ces (heeft) gehad. „De tegenover de arbei dersklasse goedwillige bourgeois schrijft het blad schijnen weinig talrijk meer te zijn en bij die er zijn, schijnt de goedwillig heid niet tot de portemonnaie te reiken. De ingekomen som i6 absoluut onbeteeke- nend. Dat is een maatstaf om het peiL, waarop onze arbeidersbeweging gekomen ie, te meten. Onze klasse wordt te sterk in dien strijd, de bourgeoisie in haar geheel voelt hoe langer hoer grooter kapitalistische solidariteit. Arbeidersovenviiiningen geven haar steeds onveiliger gevoel. In elk ge val, de portemonnaie blijft dicht." A\ ij achten dit een gelukkig verschijnsel, omdat het schijnt aan te toonen, dat. het publiek meer en meer gaat inzien hoe het, door steun te verleenen aan een der par ijen (op uitnoodigng van zoogenaamd ge heel onpartijdige cómité's, doe „niet in een beoordeeling willen treden" van het geschil en zijn onderdeden) wel degelijk zich in een arbeidsconflict partij stelt. Yele personen steunen enkel uit medelijden, dat is zeker, maar feitelijk doen zij meer zij helpen,een der partijen den strijd tegen de andere voort te zetten en vol te houden. Het valt moeilijk te zeggen, hoevele licht vaardige stakingen voor een belangrijk deel mede zijn uitgelokt door hoop op „steun van het publiek". Dat „het publiek" lang zamerhand wijzer gaat worden, verwondert ons niet, maar verheugt ons toch. „De Nieuwe Courant" zegt over Christel ij ke onderwijzers naar Indië: „De S t an d a a r d" haalt met ingeno menheid uit „H o 11 a n d i a" het oordeel van ds. Sikkel aan, die evenals dr. Kuy- per en nog in sterkere mate den christelij- ken onderwijzers ontraadt den Staat in Ned.Indië bij het onderwijs te dienen. Dsv Sikkel doet dat als volgt: „AVorden er geen Christelijke scholen in Indië opgericht, en moet de Overheid in de behoefte aan scholen voorzien, dan be hoort zij er nog hoogen prijs op te stellen, dat in haar scholen Christelijke onderwij zers optreden. Indien echter aan die onderwijzers door de Overheid te gelijk verboden wordt in haar scholen Christelijk onderwijs te ge ven, dan kunnen de onderwijzers in de Ovcrheidsscholen geen Christelijk onder wijs geven. En dat moeten de onderwijzers toch doen krachtens het bevel van Christus. Als Christenen moeten zij dat doen. Ze gaan daarvoor ook naar Indië." Men geniete de<ze zuiver Roomsche be schouwing van een predikant. De christe lijke onderwijzers zijn niet menschen, wier beroep het is onderwijs te geven en dio tevens geloovige christenen zijn en dit aan hun onderwijs en hun leerlingen zooveel mogelijk ten goede wenschen te laten ko men; neen, het zijn apostelen, die „op bevel van Christus" Indië moeten gaan veroveren. Het zijn een soort van priesters, wezens met een bijzondere roe ping en een heilig ambt. En dit wordt hun voorgehouden, niet bij de een of andere plechtige gelegenheid in hun leven, om hen wel te doordringen van het hooge karakter, waardoor hun betrek king zich van vele andere onderscheid en van de verplichtingen, welke zij dientenge volge aan den bekleeder oplegt maar om hen er van te weerhouden hun gaven van hoofd en gemoed te gebruiken in dienst van den Staat. En dit onder de onzuivere voorstelling (immers gebaseerd op een speculatie met heb begrip „christelijk on derwijs") dat „door de overheid verbo den wordt in haar scholen christelijk on derwijs te geven." Het is stichtelijk en vólksveredelend. „Het Centrum" schrijft ever het Toeslagwetje De Tweede Kamer heeft het toeslag-wet je op de onderwijzers salarissen met groo te meerderheid aangenomen. Het ging Rechts tegen Links, uitgezon derd een viertal liberalen, die met de meer derheid stemden. De Minister heeft nog eens nadrukkelijk verklaard, dat dit. noodstandwetje geens zins aan een aigemeene en definitieve sala ris-regeling in den weg staat. Tot twee-, driemalen toe is de heer Heemskerk daarop teruggekomen, en met reden betreurde hij} dat men van de over zijde aan deze zaak een politiek karakter heeft gegeven. De liberale pers5 althans een groot deel dier pers, doet daaraan mee en het „Han delsblad" spreekt zellfs van „fakkels", die nu kunnen worden ontstoken. Het wetje heeft een „verkiezings-manoeu- vre." Maar terzelfder tijd verkondigt men, dat 't tegen den wil en wenseh van het gros der onderwijzers ingaat. AVie rijmt zich das zusammen Zou het geen dwaasheid zijn als verkie- zings-manoeuvre juiist datgene te bezigen, wat aan zoovelen heet te mishagen? Er is hier sprake, noch van een ver- kiezings-manoeuvre, noch van een hinder paal voor algeeene regeling. Er iis hier alleen sprake van een par- t i e e 1 e n maatregel om te voorzien in een noodtoestand. Het is dan ook alleszins rationeel, dat ook zij, di'e meer verlangden ten slotte vóór stemden, terwijl het een zonderlingen in druk maakt, dat de geheele Linkerzijde, op enkele uitzonderihgen na, den maatre gel trachtte te verijdelen. Alles of niets, scheen daar het parool te zijn. Cf zou de vrees voor deze zoogenaamde stembus-manoeuvre den doorslag hebben gegeven Maar in welk een zonderling licht ver schijnt dan deze afwijzende manoeuvre der oppositie In de afdeeliing Liturgiek in „De Schatkamer" behandelt dr. J. H. Gunning JHzn., van Haarlem, naar aan leiding van een ingekomen schrijven van een predikant, die de gemeente tot kerkbezoek wilde opwekken, mede door het doen zin gen van een kerkkoor, waartegen in die gemeente bezwaren waren geoppperd, de liturgische zijde van het koorge zang inde kerk: Dr. Gunning zegt c m.„Yan harte juioh ik deze, en elke andere poging toe, die in onze kerk n den gemeentelijken zang kan verhoogen en schooner maken. Een kerkkoor is absoluut niet „Roomsoh" maar eenvoudig oud-christelijk, alfe het maar nitet den zang der gemeente vervangt, maar dien steunt. Zoo heeft het etreng-Gerefor- meerde Schotland bijkans overal een kerk- koortje, soms maar van acht, tien, twaalf personen, die met hun zuivere, heldere stemmen'en gesteund door het fraaie orgel, alle aanwez:gen beter doen zingen. Niet dan bij uitzondering zingt dit koor een lied alléén, maar als regel helpt het krach tig mede, dat allen go.an gevoelen: goed en schoon zingen is Gode waardiger dan onharmonisch, onrhythmdsoh, onmuzikaal gifllen of brullen." En naar aanleiding van het bezwaar, dat die zangers nieuws functies vervullen in de kerk, heet het: „AVij hebben allen de functie den Heer onzen God te verheerlijken met stem en snaren, en deze geoefende zangers treden slechts op „krachtens het ambt aller geloo- vigen". En of die menschen nu zitten op het orgel, of onder den preekstoel mij dunkt alleen in ons arme China-Nederland waar letterlijk alles tot een „kwestie" ge maakt wordt, kan ook d!it „vraagstuk" den een of anderen dorpscriticus een poo*je dwars zitten. Maar ik zou zeggen: broeder, tracht zulke argumenten maar niet ééns te weerleggen. Ze sterven hun eigen dood. Het zingen van het kerkeliik koor alleen blijve echter uitzondering. Het kerkkoor diene slechts om het gemeenschappelijk ge zang des te warmer èn te intensiever te maken." In „Het Yolk" lezen wij onder het hoofd ,yE e n lie hit geloovige re dactie: Onder het opschrift Stakers en Stakkers schrijft „D e (chr.-hist.) N e- derlander": Yanmorgen verscheen op ons Bureau een jongedochter uit den werkmansstand. Op de vraag, wat zij wenschte, kregen we te hooren „Och, mijnheer, wij hebben drie kinde ren van Belgische stakers in huis genomen, ziet u, maar nu hebben we niets voor ze te eten, en als u misschien zoo vriendelijk zoudt willen wezen, een kleinigheid voor ze te geven..." Het is onnoodig te publiceeren, wat er verder besproken is, maar wij vragen ons toch afIs dit nu de wijze, waarop de met overvloed van humbug aangediende Bclgi- sche-kindercnonderdakbrengiDg, ten uit voer gelegd, wordt? En is deze bedelpartij zoo weinig doelmatig georganiseerd, dat men meent, op de publieke weldadigheid een beroep te mogen doen voor stakkers, die het slachtoffer zijn van roekelooze han delingen. het publiek belang ten zeerste schadende? Wij zouden de redactie van „D e N ed e r- 1 a n d e r" willeen uitnoodigen eens een on derzoek in te stellen naar de juistheid' der bewering van de „jongedochter". Het zal haar dan zonder den minsten twijfel blijken, dat zij misleid is. Sociaal-democratiscihe jongedochters komen niet bedelen op een christelijk-historïisch redacUebureau. Daar enboven neemt geen enkel) arbeidersgerin drie Belgische kinderen tegelijk iin huis. De redactie vhn „De Nederlan der" heeft blootgestaan aan een poging tot oplichting en het eeniige interessante van haar bericht is, dat er uit blijkt, hoe treurig lichtgeloovig zij is, als het betreft haar elke denkbare slechte meening te doen koesteren omtrent socialisten. De „Jongedochter" heeft in ieder geval getoond den chriistelijk-hisi .rischen geestes toestand goed te begrijpen. Onder het opschrift De School, waaraanenz. lezen wij in „Ne derlander": Ziehier een advertentie, uit de „o choon- liovensohe Courant" geknipt: Terstond gevraagd: EEN GEHUWD BOERENARBEIDER, tegen hoog loon, voor vast werk, in de Bo- dengravensche Meije. Huis disponibel. Yer- eischten: goed kunnende melken en 2 of meer kinderen plaatsen op de Openbare School in de Mije. Brieven franco, onder letters V. O., aan den Boekhandelaar T. Sanders, Bodegraven. Blijkbaar is de openbare school in de Bo- degravensche Meije noodlijdend. De vrij zinnige boer, die haar aldus helpt verzor gen, levert weer eens een staal van de ma nier, waarop „de natie aan de school wordt .gehecht." En dat spreekt dan van geeste lijke vrijheid! Zooals wij reeds mededeelden, heeft dr. A. Kuyper in de te Utrecht gehouden De- putatenvergadering der Anti-Rev. Partij een politieke rede gehouden, getiteld„De Mei boom in de kap." Het volgende is er aan ontleend: Spreker ving aan met te herinneren aan leien oud gebruik, om boven op een in aan bouw zijnd huis een jongen Meiboom te bin den als een profetie, dat het afgewerkte huis er zeker zou komen. Zooals de lieden uit vroeger dagen, zoo is ook het volk der anti-, Tevolutionnaire aan het bouwen. Eerst zijn. we uitgeleid uit het diensthuis, daarna heb ben we gedoold in de woestijn, maar einde lijk hebben we toch het eigen erf onder den voet gekregen en zijn we aan hot bouwen gegaan. Niet van een paleis, maar van het huis der opvoeding voor onze gedoopte kin deren. Een tempel der eereDe glorie der vrijs school. En na langen tijd is onze wensoh tooh' vervuld geworden: thans is het ontwerp er, om het van weeën zwangere onderwijl-arti kel in de Grondwet to brengen. In betn Watst ontwerp vinden we eindelijk terug, wat de bede onzer begeerte en de wensoh onzen hope goldDe vTije school regel in do Grondwet, en de Staatsschool intredende, waar do vrije school ontbreekt. Eindelijk dan toch Groen's zielsinnige bede, do emeeking van al 's Heeren volk. de vervulling tegen gaande! .Wanneer de Koningin dit Ontwerp tot wert verheven zal hebben, dan zal, na een druk van nogmaals tachtig Spaansche jaren, een tweede monument van burger vrijheid in ons goede land gesticht zijn. Juist om dat Grondwetsvoorsiel maakt men van links zich op, om letterlijk met ver beten woede op ons aan te vallen. Geen zetel haalt ge thans binnen, of ge moet er man voor man voor vechten. Een „gij of ik er onder" zal van de overzijde de strijdi- leus worden. Men kan het aan de overzijde maar niet zetten, dat men zich de regeer macht zag ontgaan en het uiterste der in spanning zal men niet te groot een offer achten, om die verloren macht ons weet' to ontrukken. Vinde de strijd u dan dit maal vooral in kloekheid onverdroten, maar blijft, tegelijk in al uw districten aan wat naar overmoed ook maar zwemen zou, ge speend. Wie niet mèt ons is, moet tegen ons zijn, want de overtuiging, waar wij voor opkomen, duldt geen verwatering. Onze te genstanders kunnen niet anders doen, zö moeten tegen ons over staan. En al wraakten we steeds wat er onridderlijks in hun aan val was, dio aanval, dat verzet zelf, is steeds door ons verstaan en gebillijkt. Hot zijn ondoorgrondelijke mysteriën, maar het feit ligt er nu eenmaal toe, dat, geheet! afgezien van kerkelijke indooling, steeds om en om de helft der bevolking, schier in elk land, zich vóór of tegen de vereering van Christus als onzen Koning kant. Die helft mag om en om in het eene land iets grooter of in 't andere land iets kleiner zijn, maar elke worsteling bij de stembus toont telkens opnieuw, hoe, wie ook triom feert, do winnende partij steeds een niet zoo veel kleinere oppositie tegenover zich vindt. Dit heb ik voor nu elf jaar in de Staton- Gencraal do antithese genoemd, oen term, boos beschimpt en gedurig op wie hem uilen dorst teruggeworpen, maar toch kan geen stembus naderen, of in Kamer en Pers heeft voor- en tegenstander er den mond weer vol van. Do toonaangevers onder onze tegenstanders voelen, dat wij, Calvinisten, met oen andere wereld van gedachten komen aandragen dan die hen tegenlacht, on zo doorzien héél goed, dat, schuift onze ge- dachtenweireld in het volk vooruit, de hunne in moet krimpen. Zelfbehoud noodzaakt hen dus tegenstand te bieden. Gaat toch het volk in zijn meerderheid denken, dan ver liezen zij elk jaar, dat wij verder komen, opnieuw oen stuk van het nationale terrein. Dat maakt hen bang, want zonder het volk zijn ze niets. Dat mogen, dat kunnen ze niet dulden. Of zo al hun eigen kinderen volbloed liberalistisch generoenen. en opvoe den, wat baat hot hun, als buurman, die allocs tien procent kinderen méér heeft, zijn kroost vlak tegenovergesteld opkweekt! En daarom moest hun Staatsschool wel heel het land bestrijken en moet naar hun eisch de Staatsschool ook nu nog verre de over macht behouden. Alleen met een liberalis tische Staatsschool, waarin zij den toon aangeven en die loon heel do volksjeugd inspireert, is hun eigen positie in den lande veilig en anders ontgaat hun steeds meel de macht. Wat is dit nu, anders dan de antithese? Hoe moot het kind opgevoed? Van het antwoord op deze vraag hang-t toch liet lot van heel het volle in de toe komst af. Nu zeggen wij, dat meet ge aan uw God vragen, en zegt die God u in Zijn Woord, dat vader en moeder de eerst geroe pene en verantwoordelijke personen zijn, dan heeft de Staat tegenover vader en moeder dan eerst mee te bevelen, zoo de ouders in hun plicht te kort schieten. Maar juist van dit onderricht willen de nieuwmodi sche cultuur-kweekers van verre niets weten. Hun wijst een heilensch wijsgeer als Plato het spoor. In naam van de vrijheid, zoo ge wilt, doch naar echten koopmansaard, zul len zo eerst do openbare school in 't goud zetten, voor die school u den tienden penning afvorderen, om dan, als uw geld op en uw beurs ledig is, u spottend toe te roepon: „Bouwt voorts uw eigen scholen. Gij zijt immers vrij Zij zijn voor de echte vrijheid hang als voor den dood, en wij alleen geven haar de koninklijke eere. Het nu ingediende concept artikel 192 toch kan hun niet anders dan een doorn in 't oog zijn. Gaat dit concept door, dan triomfeert niet ons stelsel, maar de vrijheid, en vrijheid in de volksopvoeding is voor wie het liberalisme huldigt, dei omgekeerde wereld. Geven zo den dwang op, dan zijn ze weg. Zij alleen ijvereu voor den dwang, wij pleiten voor ieder volstrekt gelijke vrijheid. Die vrijheid durven niet zij, maar durven wij aan; zij worden steeds geplaagd door het voorgevoel, dat ze mot de vrijheidsvaan in top weg zijn, terwijl wij alleen in do overtuiging staan, dat elke zegepraal glorie mist, zoo niet in vrijheid de strijd is uitgestreden. Het gaat dus tusschen de ordinantie Gods van het onder richt en het modern systeem van staats opvoeding. Intusschen belieorsoht de vraag: „Al dan niet in coalitie?" ditmaal pieer dan ooit geheel de positie op het slagveld. Ik beweer allerminst, dat we zonder het accoord van den Driebond niet met eere slag konden leveren. Do herinnering aan 1901 bewijst het tegendeel. Zag men van de Grondwetsrevisie in zake onderwijs voorshands af, dan kon het waag stuk van 1901 ook nu weer ondernomen worden en ik zio niet in, waarom het niet nogmaals slagen zou. Maar nu do Meiboom in de kap staat, kunnen en mogen we niet zoo spreken. Nu ware die taal der zelfge noegzaamheid roekeloos. Bij Grondwetsher ziening gaat het eir om of ge 'driemaal achter leen bij de stembus saam in Bond blijft staan, en kan één stem, die aan 't twee-derde ont breekt, u reeds bij de tweede stembus héél den slag doen verliezen. Art. 195 is hier onverbiddelijk. Nu is dit wel pijnlijk, maar zoo heeft onze God ons het politieke lot nu eenmaal beschoren. Zoo goed als de beste versta ik veler heimwee, om dan toch eindelijk weer eens een stembus te krijgen zonder band van accoord. Coalitie brengt altoos benauwing en die benauwing werkt voor de onderscheiden districten zoo stuitend ongelijk. Sliedrecht, sinds menschenheugenis aldoor aan een der onzen gekomen, eldera in Zwolle of Apeldoorn alle actie voor een eigen candidaat voorshands onherroepelijk afgesneden. A'ooral zoo de gekozene in de Kamei zelfs niet vraagt naar wat ons zeer doei, vergt het altoos weer voor zulk een candidaai. optrekken soms méér van het bur gerhart, dan het in kan willigen. Gij weet wat storm er nu reeds in Bodegraven op stak Met roerenden ernst wordt door velen weer gehunkerd naar een geheel vrije ver kiezing. Geen kwestie. vroeg of laat komt het daar weer toe. Maar juist om aan dat punt van de wet ooit weer toe te komen, is thans ons voegen, schikken icji plooien het wachtwoord van politieke wijs heid. Eerst moet, om het verder te brengen Adrianopel ingenomen, en óns Adrianopcl; dat ons den weg verspert, is cn blijft arti kel 192. Daarom is met zoo taaie volharding do weer ineenstrengeling van de drio geal lieerde firma's dan ook nagestreefd. De drio groepen van aandeelhouders beslissen er lie den over. 't Liep in Ede en Ommen nietr goed cn het is nog niet wat het wezen moet. 't Lichaam der Christelijk-Historischen zit nog to onvast ineen. Er is nog tc voel mozaïek en te weinig ineengegroeid loven. Maar do nu verkregen uitkomst is dan toch, dat tusschen de leidende collegos het zoek geraakte vertrouwen is teruggekeerd, zóó zelfs, dat men samen weer één bedoelen koos en clat bij een derden amok raad to schaffen zal zijn. Ik mag en kan dan ook geen ander advies geven, dan om èn hot poli tiële èn het electoraal accoord, voor wat onze partij aangaat, straks vast te leggen. Ge hoort nu wel den spotlach, waarmede men links er zich in vermaakt heeft clat ons politiek accoord zoo kort van stof is, maar ik stel u voor, hun bij den tegen slag, dien ze met hun eigen coneenlraXio- program hadden, dien schik en het leecb vermaak tc gunnen. Een breel program, als men links verkoos, moet óf compleet zijn, en dan struikelt ge er over eer liet af is, óf, laat ge het onafgewerkt, dan zit go reeds den dag na uw stembusoverwin ning er mee in het haar. Er school vary mect-af in zulk een conoentratieplan, als men linies op het boni spijkerde, een zooi gevaarlijk-geconcentreerde onzinnigheid. Wol kan aan zulle een kleine dosis van accoord onder partijen, door u zelf, een breeder, program van actie worden toegevoegd, maar: dit kan vanzelf in het accoord niet- worden opgenomen. Zulk een accoord ritihfc zich eeniglijk op dc hoofdaclïo en treedt die hoofdactiie, gelijk thans, op in den vorm van Grondwetsrevisie, dan is do kapitale vraag' maar, of ge het in het hoofdpunt eens zijt. Aan do overzijde roept men, dat het lieve vaderland niet veilig bij on9 is. Het mocht wat, dat lieve vaderland! AVij kennen daj' schermen met het holle woord In heu concentratie-program geen titel of jota van. onze landsdcfensie. Alle landen pantseren zich, voor het weerbaar-maken van elk land. wordt speed betracht. En terwijl nu ieder, weet, dat, als het losbarst, gocn land zoen' gevaarlijk ligt als Nederland, hadden deze minnaars van het lieve vaderland, wier eigen schuld het is,, dat onze vloot geheel' verachtord is, dat onze kust bloot ligt, cu, dat ons veldgeschut te kort schiet, geen woord, geen letter voor doveiligheid van^ het land in hun folio-program over; werk ten ze Colijn, die ons redden kwam, om poli tieke redenen togen, en speeuleeren ze op dep}' belastingweerzin onder de kiezers, of ze, (loon de Defensie blauw-blauw te laten, achter hun „Roodo vaan in den mist" allicht een' enkele van onze kiezers konden moetrog gelen., Buiten het socialistisch gedoe is zulk iceu tragedie dan ook in geen land ter wereld!' vertoond. Zelfs in België gaat al wat libe- raai is, in de defensie van het land vooropfci Hot kabinet van Rechts biedt betere waar borgen voor ons nationale "welzijn. Al moge' er soms in het ideéele bij dit kabinet watt te kort schieten, nooit toch is het dwepen: met de vredes-illusicn der liberalen, van mannen, die Colijn in hun kring opnamen, te duchten. Allengs werd schier heel Jiefe kabinet een uitgezochte keurbende, zooals het in compleetheid van talent zelfs .in Thorbeckc's beste dagen niet heeft geschit terd. Het is zoo, weer zit er „een dominoo" in en dat vooral gaf aanvankelijk aanstoot, maar wijs ons nu één jurist, die onzen Talma, den prediker, in werkkracht, in vol harding en kennis te boven ging. A'raag, wat linies met z'n moderne doininec's in liet Parlement heeft gewonnen, cn leg daarnaast wat Rechts eerst een Schaepman, thans een Talma en d'an weer een Nolens en een Dei Visser zoo rijk hebben gepresteerd eii, het verschil getuigt. Toch meet dit zitting hebbend kabinet als een schelm worden weggejaagd. En dit feit' is er de oorzaak van geworden, dat pui in heel het land do fakkels worden opge nomen en allerwegen wordt geroepen: in- dieji gij zóó over ons kabinet wilt loopen, goed, maar dan zullen we u toonen wat wij voor ons kabinet over hebben. ,0nsi geld gaat er voor uit do beurs. Natuurlijk» als onze God ons de nederlaag beschikt,; zullen we, vastberaden en gewillig, ons het juk weer op do schouders leggen. Maar nu'- we hier z,oo heerlijk samen zijn en van lii'eil het land weer intrekken met een lïod Ilaml- maaloth, nu zeggen we: „Neen, dat kau immers nietl Ons spelt ook nu weer de uit komst zegepraal. Aan één stem kan heb hangen, denkt er om! Niet maar het zwaard gekruist, óók den troffel gehanteerd. „Da Meiboom in de kap" en het inroepen van G-ods z,egen niet verzaakt. En dan zij 't onze! God, dies ons in Juni het zegelied doel li o oren Onderscheidingen. Naar het „Hbld." verneemt, zyn door da Fransche regeering tot offioier in do orde van Nicbam (een Fransche koloniale orde) benoemd de hoofdinspscteur der Amsterdamsche recher che A. Heeroma en de inspecteur der recherche E. J. Pateer. Deze beide politie ambtenaren hebben een werkzaam aandeel gehad In de nasporingen naar het verbiyf der autoban dieten in ons land en onze stad. Inspecteur Pateer behoorde tot de getuigen, die by de» behandeling van het procoa te Parys werden gehoord.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1913 | | pagina 5