VOOR DE JEUGD 1EIDSCH DAOBIAD - No. 15641. Woensdag1 15 Februari. Anno 1811. tl i liiéM hut i Iml i Iml i Iml i li» Karnaval en Vastenavond. ■Ah ei» •®Mi Afl^t j e i t Jcïigelni, we zijn thans in den karnavals- tijd! Dat weten jelui waarschijnlijk niet. :[W"at verscheidenen van jullie echter wel weten zult is, Öat we deze maand, den 28sten Februari Vastenavond hebben- In andere landen cn ook in het Zuiden van ons land, in Brabant en Limburg, wordt op Vastenavond en eenige dagen daarvoor feestgevierd, "Dan worden er optochten ge houden met prachtig versierde wagens- Dan lcopen ook de mensoheoi, groot en klein, in allerlei kleurige pakken op straat rond met een masker voor Jluii gezicht. Dat feest noemen ze Karnaval. "Wij gaan nn ook eens Karnaval honden op onze manier. Voordat we dat echter doen, wil ik jelui eerst nog eens vertellen, hoe hot, Karnaval eigenlijk ontstaan is. Onze vooronders, twee duizend jaar ge leden, waren heidenen, Zooals ge op school wel zult geleerd hebben- Die vierden in Februari een heidensch feest. Mogelijk heb- ben onze voorouders dat feest overge nomen van de Romeinen en de Grieken, die omstreeks dien tijd van 't jaar een her- dersfeest hielden en dan als bokken en gei den vermond ronddansten. Dat feest heette „Sporkelfeest" en de maand waarin dit feest gevierd werd „Sporkelmaand", dat later in Sprokkelmaand veranderd is.. Nu weten jelui ,dus hoe het komt dat Februari Sprokkel maand heet. Waarom onze voorouders dit Sporkelfeest .vierden is niet ïnet zekerheid bekend. Waar schijnlijk was het een lentefeest, een féést, ter eere van Jiet sap dat in de hoornen om-* hoogstijgt en aan deze weer nieuw leven geeft. Wat het ook geweest mag zijn, dit weten we met zekerheid, dat toen onze vooronders van heidenen bekeerd werden tot Christe nen ook het Sporkelfeest een Christelijk feest werd. Velen van n zullen wel weten, dat dit met de meeste Christelijke feest dagen precies eender gegaan is. Herinner je maar eens, wat we vroeger yan het Paaschfeest verteld hebben. Ge weet dus nu twee dingen, ten eerste: waarom de maand Februari den naam „Sprokkelmaand" gekregen heeft én ten tweede waarom vóór en op Vastenavond de mensehen feestvieren eai in maskerade pakjes verkleed rondlcopen- Maar, zal menige oplettende lezer nu .vragen, waarom wordt dit feest nu met zulk een vreemd woord, karnaval, ge- ooemd? Ja, vriendjes, naar den cars prong van dat woord hebben al heel, wat geleerde hee- ren gezocht. De een heeft gezegd, dat het eigenlijk beteekent: „Vaarwel Vleeschl" om dat na Vastenavond de Vasten begint en pr dan geen vleesch mag worden gegeten. 'Anderen hebben beweerd, dat het woord „Karnaval" beteekent een schip op wielen, een versierde wagen, zcoals we in optoch ten wel eens gezien hebben en zooals dan ook op groote Kamavalsfeesten voorkomen. iWie -er jlu gelijk heeft, kan ik jelui fiiftt zeggen. Het laatste is wel het nicest waar schijnlijk. En nu jelui zoo een en ander geleefrd hebt OjVpr de betekenis en den oorsprong van het Karnaval en den Vastenavond, gaan we ook Karnaval vieren. Op onze manier, zei ik daarstraksdat wil zoggenheel eenvoudig. jWe gaan namelijk een drietal AJ b. 2. Karnavalsmntsen maken waarvan we de af beeldingen zullen laten volgen. Ten eerste het hoofddeksel van een toovenaar of hei densch priesterten, tweede een helm of Afb. 3. vrijheidsmuts en ten derde het hoofdtooisel van een Indiaan. "We beginnen met liet laatstede Indianen-» muts, omdat die het eenvoudigste is. Het is een, hoofd versiering die ongetwijfeld in Afb. 4. den smaak van onze jongens zal vallen: We vervaardigen die als volgt Een stuk stevig, papier, 2 e.M. langer dan de wijdte van het hoofd en ongeveer 1-1 c.M. breed wordt in de lengte door vouwen in drie deelen verdeeld, en daarna weer plat gestreken (Afb. 1). Alsn,u wordt de bovenste vouw A~B (Zie 'Afb. 2) op regelmatige afstanden ongeveer 3 c.M. van, elkande<r, van kleine gaatjes voorzien. Hierin warden allerlei kleurige veé» ren gestoken. Zooals we op Afb- 3 zien, moeten we de veeren zóó plaatsen, dat dp grootste in het ïnidden komt en de anderen aan weerskanten geleidelijk kleiner worden». De onder den band uitstekende vederschaoh- ten worden afgesneden. Ten slotte wordt deel 1 van Afb. 2 gegomd en over deel 2 geplakt., waarbij men zorgt het papier goed tegen de vederschachten aan te druk ken. Daarbij schikt men de uit hun fatsoen geschoven veeren weder goed, zoodat ze flink rechtopst&an. Vervolgens wordt de onderste reep (deel 3) gegomd en over de beide andere deelen geplukt cn ten slotte deze smalle papierreep ïnet de breede einden aan elkaar geplakt. De voltooide jawts is in Afb. 4 te zien. Met het maken van beide andere mutsen Wachten, ,wó tot de volgende week. Oplosting der opgave uit <wb vorig nommer. Men: begint bij A. Tot goed begrip heb? ben we de afscheidingen duidelijk zichtbaar, gemaakt. Het kan, bok nog op andere wijze worden opgelost. NEEF HEINEMAN.j Met goeden wil en stalen volharding kan veel nog goedgemaakt worden. De ouderg van Egbert Willemsen had den, een vei bazend drukke handelszaak in een der hoofdsteden van ons land, zoodat ze heel geen tijd hodden, zich genoegzaam bezig te houden met do opvoeding van hun ec gen zoon. Daarom werd de elf-jarige jongen op een zeer goed-bekemd-staande kostschool ge daan en zijn leermeesters deden daar alle mogelijke moeite, om hun leerling wat bij to brengen. Egbert was echter speelsch en on gedurig; als hij een les zat te leeren, keek hij meer óver zijn boek dan er in; of hij bla derde het eens door, om de plaatjes te be kijken. Ook was hij bijzonder slordig op zijn goed en zag er altijd even vies en vuil uit, ofschoon hij van huis het beste goed gezonden kreeg en in alle opzichten even ruim bedeeld werd. De jongens gaven hem den bijnaam van den „schooier" want met alles was hij even nonchalant en on verschil-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1911 | | pagina 11