Een haardbelasting. Vrijen en tronwen in Portngal. £aar neus gedenkt. Blijkbaar was bet in" strijd meti des dichters smaak dit gedeelte yan bet geliefde gelaat zijner aangebedene te bezingen. Twee eeuwen geleden werd er een baard- belasting1 geheven, hoewel piet bij ons. 't Is .weinig bekend. Meer bekend is, dat in bet belasting- Stelsel yan 1805 in bet recbt op patent op allen )iandel, neringen, beroepen en be drijven en eenige andere objecten van weelde of vermaak (ordonn. van 2 Dec. 1805, in de 4de afd. van bet 2de hoofdstuk) belas ting werd geheven op bet dragen van haar- poeder, bet zij met rond of gekapt baar, paruiken, tourtjes pf wat iets meer was, ponder eenige exceptie, waarvoor een akte .van consent yereischt werd, op een zegel yeja vijf gulden geschreven, geldig voor bet loopend jaar en welke akte m'en kreeg na gedane aangifte bij het gemeentebestuur. Aan deze beffing warm evenzeer vreemde lingen onderworpen, die langer dan een jnaand bier verblijf bielden. Zij moesten, „dadelijk na bun arrivement", zich van een zoodanig consent .voorzien, dat op een zegd yan 50 stuivers was geschreven. Deze weelde-belasting, onderhevig aan de .variabiliteit der mode, ging vanzelf te niet, door bet niet meer dragen van baarpoeder ,en pruiken; voor zoover dit nog niet bet geval was, kwam' de Franscbe wetgeving fer hulp, om deze» beffing geheel te doen yervallen. Ook Engeland kende een directe belas ting op gepoederd haar in den pruikentijd. Zij werd ingevoerd in 1795 en' bracht in 1796 op 210,130 pd. st. Verwondering mag bet wekken, dat ze bleef bestaan tot18701 Zij bracht in 1868 nog 1002 pd. st. pp. Maar de haardbelasting is minder bekend. Zij werd in Rusland door Peter den Groote ingevoerd, na diens terugkomst van zijn in 1696 aangevangen reis naar [West-Europa, bij welke gelegenheid bij, gelijk bekend, jook ons land bezocht. Met vrees en beven zagen de in Rusland achtergebleven grootwaaxdigheidsbekleedeir^ .de terugkomst van den Tsaar te gemoet. Den 25sten Aug. 1698 kwam Peter des avonds in Ruslands hoofdstad aan, waar na bij zich terstond begaf naar Preobras- hensk. Den volgenden ochtend snelden allen derwaarts, die door bun gelukwensch bij de behouden terugkomst bun trouw en aan hankelijkheid aan den dag wilden leggen. De Tsaar was bijzonder minzaam, vrien delijk, voorkomend, bief de naar landsge bruik voor bom nederknielenden op, kuste ben en onderhield zich met ben. Tegelijker tijd evenwel greep de Tsaar een schaar en knipte verscheidenen der aanwezigen, bet allereerst den .veldmaarschalk Schein, den1 baard af. [Weldra bleek, dat deze maatregel bet begin was van een stelselmatigen aan- yal op het uiterlijk voorkomen der Russen. In een tijd, toen de Noorsche oorlog een reeks van nieuwe belastingen deed ontstaan om in de toenemends behoeften te voorzien, kon men op bet denkbeeld komen, om de gehechtheid van bet volk aan de gewoonte om een baard te dragen als bron van in komsten te benutten. In 1701, of mogelijk reeds in 1699, werd de haardbelasting ingevoerd; wilde iemand pijn .baard behouden, dan moest hij dien .door betaling van een geldsom „vrijkoopen". Een wettelijke verordening werd in 1705 uitgevaardigdde aanzienlijkste kooplieden hadden 100, hovelingen, ambtenaren en pander voorname kooplieden 60, lagere be ambten, burgerlieden en dergelijken 30 roe bels to betalen om het recht te behouden een baard te dragen. (Deze bedragen moe ten met 45 vermenigvuldigd worden, om ongeveer de hedendaagsche waarde weer te geven). Boeren, moesten telkens, wanneer zij de stad bezochten, 1 kopek betalen. Er be staan nog munten uit dien tijd, waarop men een neus, knevel en baard ziet, en de woorden: „Het geld is betaald". Zwaar viel het aan het volk om van zijn baard afstand te doen; ontevredenen ver breidden op verscheidene plaatse® smaad schriften tegen den' Tsaar, waarin deze in bet bijzonder daarom' een tiran en een vijand van het christendom' genoemd werd, omdat hij zijn onderdanen op onverantwoordelijke .wijze van hun baard beroofde. Hier én daar waren geestelijke®, die hun misnoegen open lijk uitspraken. Toen in de stad Romanow eens, het was in 1700, een soldaat met ge scholen gezicht aan het Avondmaal ver scheen, ontzegde de oelebreerende (schis matieke) geestelijk© hem de deelneming aan de plechtigheid en noemde hem een heiden. De soldaat beriep zich op het bevel van den Tsaar, waaraan immers ook de bojaren' en vorsten in de hoofdstad gevolg gaven. De pope noemde daarop den Tsaar een „zin- pelooze". Toen Peter na zijn terugkeer uit het bui tenland de scheepstimmerwerven te Woro- nesj bezocht en daar een tijdlang werkte, moest een groot aantal werklieden, zich' den baard laten afknippen. Van een ouden .timmerman wordt verhaald, dat hij zijn afgesneden baard in zijn zak placht te dra gen en d$ beschikking gemaakt had, dat deze eenmaal bij hem in zijn doodkist ge legd zou worden, opdat hij in de andere wereld niet zonder baard voor den Heiligen Nikolaas zou behoeven te verschijnen. Ook zijn metgezellen, de andere werklieden, zoo verhaalde de oude, hadden denzelfden voor zorgsmaatregel getroffen.. De Perzische slager. L Veel slagers in het' PerziscK tijk L' Zijn dieven in' hun nering; Hooit wiggeit hun balans gelijk i_i Bij de ijkproef der Regeering. Een galstrig Vet van oude waar, LEn ïn'aaien Jue# te tellen, Die hakken' zij er door elkaar i_i Met zenuw, yleeseb Rn veile®. Meer beenen da® <een os bevat', [J Gewogen op bun schalen', Doen zij, alsof er goud in zat, Li, Vierdubbel zich betalen. b Reeds mort en klaagt men jaren' lang,- Maar 't baat of treft niet ééne®; De slagers gaan bun ouden gang, En delven goud uit beenen. FVorst Abbaé, billijk, wijs en goed, L Bewogen op 's volks klachten, Liet eens, door zijn trawantenstost L Een nuchtren slager slachten, L Maar 'tging, zooals bet meermaals gaat. Beteugeld vuur wordt boeter; |T Te diep geworteld was het kwaad: Geen slager werd er beter. f De vorst, die thans het Rijk bestuurt IJ En 't Perzisch yolk genegen, Heeft zelf een slachterij' gehuurd, [fOm been en yleesch' te wegen. Doch 't valt dien goeden koning zwaar i_ Bij zooveel andre zaken, Om op den duur zijn slachterswaar L Naar eisch gereed te maken. Men zegt, dat een geheim besluit, Aau 't Pierzisch bof genomen, i 't Verblijf van alle slagers stuit, Li; Die niet ,uit Holland komen. In Holland zijn' de slagers braaf, De grooten |en de kleenen, Zij venten 't vleesch gezond en gaaf En woekren piet met beenen. HuweSijkskoftfïe. Een eigenaardig volksgebruik bestaat i® verscheiden koffieverbouwende landen, voor al in Brazilië. Wordt er een kind geboren, dan zet men een zak met de allerbeste koffie op zijde als geschenk voor de pas geborene, die de koffie echter eerst bij het huwelijk ontvangt. Gewoonlijk is deze zak met koffie een geschenk van naaste vrien den of bloedverwanten en wordt met de grootste zorgvuldigheid bewaard, alsof hij de kostbaarste schatten bevatte. Niets ter, wereld kan Braziliaanscke ouders er toa, bewegen, van de koffie te nemén, die aan, het kind bij zijn geboorte geschonken werd*. De zak is door den gever verzegeld en ge-1 woonlijk van een kaartje voorzien, waaropj de soort en de ouderdom vau de koffie zijn;' aangegeven. Bijzonderheden uit het leven' van het kind worden er door de oudera bijgevoegd. Als het kind trouwt, wordt da zak voor het eerst geopend. Dan wordt er huwelijkskoffie van gezet en met groot® plechtigheid gedronken. De zak wordt na; de bruiloft weer gesloten en in de jyoning van het jonge paar gebracht. Nut en schade van den oorworm. Vroeger werd de oorworm algeméén! als een schadelijk dier beschouwd; in de latere jaren echter meenden velen, dat dit dier, nuttig zou zijn als insectenverdelger. Schwartz heeft nu getracht deze vraag langs experimentelen weg op te losse®* Hij voederde een groot aantal oorwormen! in gevangen staat en wel tegelijkertijd met' de mjeest verschillende stoffen van dier*, lijken en plantaaxdigen aard. Van dierlijk! voedsel werden verschaft levende én dood® poppen yan mieren, sluip- en bladwespen, doode oorwormen^ bladluizen, rupsen; e® poppen van vlinders, enz. Het bleek nu^ dat dierlijk voedsel en Vooral de traag, kruipende plantenluizij® gaarne genut-', tigd werd, wanneer het uitsluitend werd,'; toegediend. Gaf mjen echter tegelijkertijd' plantaardig voedsel, als peren, besse®, bloem*! bladeren van Dahlia, enz., dan werd, aa® dit laatste de voorkeur gegevensteeds Wérd! meier plantaardig dan dierlijk vosdsel gw bruikt en Schwartz kwam tot het result t-aat, dat voor de® groente®-, tuin- en ooftfy bouw de oorworm als schadelijk beschouwd! moet worden, terwijl zijn nuttigheid slecht® Zeer gering te noemen is. De belangrijkste gebeurtenis I® Eet levé® der Portugeésché vrouw ie® dér Por*' tugeesche vrouw niet alleen is het hu* iwelijk. En in belangrijkheid volgen' daarop! de eerste dagen van de® verlovingstijd, wantf een Portugeesche verloving is de esséno® yan een zoeten roman, en de manier, waarop! een Portugeesch vrijer te werk gaat, i® buitengewoon schilderachtig. Indien een jong Portugees op straat ée® aardig paleisje ziet, met wie hij wiel verder} kennis zou willen' maken, dan volgt LdJ haar. Het is niet onmogelijk, dat het mèisj® pen begeleider heeft, en in' dat geval ka® er va® een liefdesverklaring op stel e® sprong niets kome®, Dan volgt de jong® pmn het meisje tot aan de deur ya® haaij .woning en' noteert het adres. Den volgenden dag komt hij terug e® als de jonge dame hem wel lij de® mag, Want zooveel is zeker, dat zij hem de® yorigen dag wel opgemerkt heeft, al liep» hij ook achter haar dan staat zij al pp den uitkijk. Soms is het Noodlot in ld® gedaante van een' boozen papa of van ee® dito mama een beletsel voor haar, om haaa;. gevoelens kenbaar te mak-en, en dan moet( de wakkere jongeling maar geduld oefene®( en wachten. Maar Vroeger of later leunt! zij over het balkon en glimlacht hem te ge® met een blik, die zijn hart van vreugd doet opspringen. De 'gelukkige jongeling) bindt dan een briefje aan een koord, dat de schoone jonge dame van het balkon naar, beneden laat. En den volgenden dag komt de verliefde jonkman weder. Ditmaal belt hij aan. Indien dan de inlichtingen, dié' de ouders van het jonge meisje hebben' ingewonnen, bevredigend zijn, wordt d® vrijer toegelaten om zijn aangebedene toe' te fluisteren, in de liefste woordjes, dat' zijneen, dat zeggen we niet. Dat ka® elkeen invullen, die 'dezen gelukkigen tijd' heeft meegemaakt. Want dan is verder de vrij ago in Portugal precies eender als i® Kaukakee, en in Kalamazoo en in Volen-; dam, Rotterdam, Dubbeldam of Leiden. Hof is 't mogelijk?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1910 | | pagina 17