zij zullen rekening hebben be houden met ie groot© waardeering, welke dergelijke hygiënisch ingericht» hotels van de zijde der reizigers ondervinden. "Wil Nederland zijn aandeel in hot vreemdelingenverkeer behouden, en het ware wel dwaas, zoo het daartoe niet zijn beste krachten inspande dan moeben hotel- en pensionhouders zorgen mede te gaan met hun tijd, niet alleen in het vaststellen der prijzen, maar vooral in het verschaffen der gemakken, die in hetbuitenland ons jrarden geboden. Een hygiënisch ingericht hotel behoeft biet zooveel meer te kosten dan een hotel iVan den pucLen stempel vol quasi fraaiig heden en stofnesten. Wacnt het kan eenvoudiger dan het zoo- fcven beschrevene, zonder dat het in hoofd zaak minderwaardig wordt In plaats van jpahoniehouben meubelen kan men wit ge schilderde vurenhouten geven; in plaats yan marmer: tegels; in plaats van zijden gordijnen: cretonnen; in plaats van porse leinen volbaden: sprocibaden, die minder plaats en minder water vereischen. De hoofdzaak: de reinheid en do harmonie van kleur en lijnen, behoeft daaronder piet te lijden. En kleine geriefelijkheden, als: kleerhaken In de hangkast, het electrisch licht daar, waar het zijn moet, bijv. bij de spiegels, huistelefoon en dergelijke, zullen de balans yel niet overmatig drukken. Eón ding beviel mij er nietin bet restau rant speelt den ganschen dag een orkestje jen zoo krijgt men zelfs muziekbij zijn hintbijt. Dit nu klinkt een beetjekatterig, 't Is of de muzikanten yergaten naar bod $e gaan. Bij één maaltijd wat zachte muziek in ide verte:.... is dat niet weelde genoeg? Ik vermoed, dat er te Brussel in den tbmer van 1910 voor Hollanders veel te leeren zal zijn. Mogen zij er bun voordeel mee doen en van de Brusselaars eens af zien hoe zij den vreemdeling lokken en tevreden stellen 1 Zoo gaarne zag ik ons land dat deel van £et vreemdelingenbezoek krijgen, waarop het door zijn natuur, zijn kunst en zijn eigen aardigheden aanspraak mag maken. EEN MOOI GAZON. Om buiten, doch ook als rentenier in Ide stad, recht te genieten, moet men een grooteren of kleineren tuin hebben en er in werken. Dat werken is wel bet voor- jnaamste voor den heer dee huizee. Dames [hebben altijd werk in overvloed, zelfs al [houden zij drie dienstboden. Maar de hee- iren, natuurlijk zij, die „stil leven" Laat jopstaan, zwaar ontbijten; als de omstreken goed verkend zijn, steeds verminderende lust tot wandelen. Bovendien zijn de dames in iden voormiddag ongenegen om de huishou ding in den steek te laten en vervelen de hoeren zich, want men kan toch niet alle (dagen jagen, visschen, roeien, op mulle zand wegen fietsen 1 En voetballen? Hoe meer men boven de 100 Kilo weegt en boven de vijftig jaar bud is, des te minder doet men aan voet ballen. Het gebeurt wel, dat men door steeds toenemende „lichaamswelving" van yoren zijn eigen voeten niet meer kan zien. Hoe wil men er dan mee voetballen? Men wordt brommig, eet bij bet tweede kmtbijt zonder eetlust weer veel te veel, lijdt aan slechte spijsvertering en voelt zich lang niet pnettig. Ziekte kan bet gevolg zijn. Een beproefd middel vindt men in ge kegeld, degelijk tuinwerk. Het aanbinden of snijden van bloemen is meer dameswerk, is althans niet geschikt om mannenkracht te ontwikkelen. Het wegsckoffelen van alle on kruid uit de aarde en de tuinpaden en het wegharken daarvan is reeds oen bezigheid, die bij warm weer menigen zweetdroppel doet vallen, vooral, wanneer men het niet gewend is en daardoor veel te haastig werkt, 't Is toch een recht gezonde arbeid. Echt mannenwerk is echter het aanleggen SP keurig onderhouden van gazons, zoo gevuld en dicht, maar zoo kort gehouden, dat ze werkelijk groene, zachte tapijten schij nen. Reeds in het laatst van April of begin Mei begint dit werk. Als men een fraaien tuin wil hebben, moet er in verhouding tot de grootte een flink gazon in en daarin bloemperken en planten (gazonplanten). Langs de randen, waar leiboomen en klimplanten staan, heeft men nog behoorlijke „grasbanden" (zoo wor den de grasranden genoemd). Als de grond gespit en zwaar bemest is, wordt die gerold, om een vast grasperk te krijgen, waarin men spoedig naar harte lust loopen en rennen kan. Het grasmeng sel, al naar de soort van den grond ge kozen uit soorten, die tegen onze winters bestand zijn, wordt door den tuinman, die het overige werk deed, zeer gelijk gezaaid, uit de hand of met een handzaai-machinetje. Zeer dun wordt er dan vruchtbare aarde over gestrooid en alles met oude, dunne rietmatten bedekt, die 's winters over de broeibakken of om Rhododendrons en der gelijke planten, ter bedekking tegen vorst komen. "Was de grond wat droog, dan wordt die flink besproeid voor het zaaien. De matten beschermen verder tegen verdrogen. Zoodra het gras maar even zichtbaar wordt, gaan de matten er af. Dit doet men op een avond en besproeit meteen het gazon met een zeer fijnen waterstraal, die als een motregen nederdaalt. Een gazon- besproeier met een slang op de waterleiding is wel het best. Eerst moet d© tuinman het nog korte gras voor u maaien, tot de grond vast ge noeg is. Dan doet gij het zelf met een modern machinetje. Het nieuwste model loopt op kogels ep werkt daardoor al bijzonder gemakkelijkvoor iemand, die werken of sport gewend is, veel gemakkelijker bijv. dan roeien tegen wind en stroom of peddelen tegen den wind in op een muilen zandweg. Als men het door werklieden wil laten doen, kan men het gerust aan een flinkan zestien jarigen jongen opdragen. Die 'er mee begint tot uitspanning en spijsvertering, doet langzaam aan en houdt op, als hij hartklopping voelt of moe wordt. Een poosje rusten en den tuin doorwande len, maar dan weer aan het werk. Zoo ver teert het ontbiit boven verwachting en we ten de huisgenooten aan de „lunch" niet, waar vaders slecht humeur eu zijn verdrie tig gezicht gebleven zijn. In plaats van aanmerkingen op alle spij zen komen nu lofredenen. Alles smaakt zoo bijzonder lekker. Geen wonder, honger maakt rauwe booncn zoet en gewone spijzen tot een lekkernij. Wat gezellig uitrusten, praten, brieven en kranten lezen en dan moeten allen zien, wat met de machine verricht is. Een stukje gras ter grootte van een middelmatige kamer is geheel gemaaid. Het korte gras ligt overal verspreid in den warmen zon neschijn en verspreidt bij een frissche koelte een verrukkelijken hooigeur onder het drogen. Morgen gaat de „gazonveger" bet gras wegnomen. Dat doet men ook zelf en laat dan een keurig gazon achter. Terstond flink besproeien, met opgelosten „gazonmest" tel kens na bet ontblooten toevoegen en men hoort en ziet het gras groeien. De vol gende week, precies op dezen dag, moet het gazon van dit gedeelte weer met de maaimaohine gemaaid en met den „gazon- veger" schoongeveegd worden. Met gewone harken rukt men het gras uit den grond. Op een weide kan men ze gebruiken, maai- niet in een fijn gazon. Na het hooien van het eerste stuk wordt een tweede gemaaid, dat reeds aanmerkelijk grooter is dan het eerste en waarbij maar een enkelen keer gerust wordt. De spie ren gewennen aan arbeid, deze doet ze groeien, versterken, terwijl ze verzwakken en vervetten, als men ze niet gebruikt. Rust roest. Menige nieuwe machine is ook bijzonder geschikt voor grasbanden, die tot nu toe bijna uitsluitend met de grasschaar bewerkt worden. Dit laatste is zwaar werk, dat men eerst moet leeren, om het gelijk te doen en een leelijk gazon achterlaat, ver geleken bij Jiet werk van de handmaaima ch ine. Hoe ontstaan de modes? Een van de grootste Parijsehe mode- autoriteiten, madame Paquin, beeft belang wekkende bijzonderheden verteld over het onophoudelijk iedere dame interesseer end the*' ma: Hoe ontstaan de mode3 „Voortdurend schrijft zij in een En- gelsch tijdschrift vraagt men mijTot welke tooverkunsten neemt u toch voor uw; scheppingen uw toevlucht? Wat zijn de ge heimen uwer kunst? Uit welke verborgen bronnen put ij toch de ideeën voor die kunstwerken op het punt van kleeding, welke den naam Paquin in het rijk der mod-3 beroemd hebben gemaakt En telkens op nieuw gaat de vermaarde Parijsehe mo dekunstenares voort moet ik antwoorden, dat tooverkunsten mij vreemd zijn en dat ik gocn verborgen bronnen tot mijn beschik king heb, waaruit de ideeën voor nieuwe creaties voor dameskleeding mjj toestroo- men. Van velo modes, die ik heb ingevoerd, zou de oorsprong een glimlach op de lip pen mijner belangstellende vraagsters brongen. Zoo waa bijv. een sierlijk klein halsboordje, dat twee of drie seizoenen lang algemeen door de dames gedragen is, niets dan een navolging van den soldaten- kraag van een Oostenrijksch regiment. Uit de blouse van de Duitsche kruiers en pakjesdragers, gelijk men ze overal aan de Duitsche spoorwegstations zien kan, is een geheel pieuwe moderne japon ontstaan, en het loshangend gewaad der Egyptische fel lahs is do oorsprong geweest van een kaf- .tanachtig kostuum, dat een tijd lang in de modewereld furore heeft gemaakt" Madame Paquin verhaalt dan verder van haar reizen, die ze onderneemt, om nieuwe indrukken op te doen, eu op welke haar schetsboek altijd haar trouwe metgezel is. Overal is zij steeds op zoek naar ideeën. En dan volgt de moeilijke arbeid van het uitwerken daarvan. Dikwijls verstrijken er weken van eindeloos probeoren, waarin de modelpop gee«n oogenblik rust heeft, tot ten slotte de nieuwe schepping klaar is. On telbare keeren moeten vorm of kleur ge wijzigd worden, tot eindelijk een gelukkig toeval haar de harmonie en het lijnenspel doet vinden, dat haar verlangen bevredigt. Niet altijd echter wordt het geduld dei- kunstenares op een zoo harde proef ge steld; soms ook vindt zij terstond en als luj ingeving wat zij zoekt. Maar niet uit de dagelijksche kleederdracht alleen put ma dame Paquin haar ideeën. Zij vertelt, hoe haar speurtochten haar ook door de musea voeren, waar zij de schilderijen en beeld houwwerken uit vroegeren tijd bestudeert, om zich door deze wat nieuws te laten iDspireeren. Zoo ontstaan dikwijls uit de eenvoudigste kunstvoorwerpen nieuwe robes. „De kleederdrachten van het verleden interesseeren mij hartstochtelijk, maar zij dienen mij slechts, om mijn verbeelding te prikkelen en mijn inspiratie te doen ont vlammen, want mijn ©enig doel is, nieuwe modes te scheppen". Zij werkt aan een kleed als een schilder aan zijn schilderstuk en als een beeldhou wer aan zijn standbeeld. Met naald en schaar ontwerpt zij aan de model pop eerst de schets en bestudeert, steeds verande rend en verbeterend, door proeven met ver schillende kleuren en tinten, met deze en gene ooupe, met kant, lint, borduursel, franje, enz. vooraf alle mogelijkheden van het effect. Allengs komt dan uit de menigte van mogelijke vormen de beste en meest artistieke harmonie tusschen kleuren en lijnenspel te voorschijn, tot plotseling een gelukkige ingeving het scheppings werk komt voltooien. Eensklaps staat dan haar nieuwe creatie voor haar oogen: het nieuwe model 1 Een bijzonder ganot is het voor madame Paquin, actrioes te kleeden. Dan moet het kostuum niet alleen met de persoonlijkheid, maar ook met de rol in overeenstemming worden gebracht en deze dubbel moeilijke taak heeft voor de kunstenares een bijzondere aantrekkelijk heid. Dit zijn moeilijkheden, welke te heb ben overwonnen voor haar een vreugde is en een genot.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1910 | | pagina 20