VOOR DEJEUGD
rP
tl 1 IniH hui Mini 1 lui! 1 It'*! i hui MimI 1 li
BOSCH DAGB1AD
1.
£/L 4
No. 15168.
Woensdag' Augustus.
Anno 1909.
4
1
ONZE TEEKENWEDSTRIJD.
BEUZELEN.
E n praatje over Heilige Vogels.
>1»
.©(Ol
J q a 2 f t J J j A i j 4 2 2
05^
etfff]
0
fir3*
k7J,
Met 't oog op de groote vacantie, schrijf
ik heden een Teekenwedstrijd uit, in het
vertrouwen, dat velen mijner raadselkinde
ren daaraan zullen deelnemen.
De teekeningen mogen vervaardigd wor
den met potlood, pen en inkt of kleurkrijt.
De pasbeginnenden kunnen teekenen naar
voorbeeldde meergevorderden naar de na
tuur.
Aan de achterzijde der teekeningen die
uiterlijk 1 September aan het Bureau van
dit blad moeten ingeleverd zijnbehooren
de naam, de woonplaats en de leeftijd van
den vervaardiger of vervaardigster te wor
den vermeld en tevens of de teekening naar
voorbeeld of naar de natuur vervaardigd is.
Voor de mooiste teekeningen worden prij-
ren uitgeloofd.
MARIE VAN AMSTEL..
Marietj'e is laat opgestaan. Zij gaat aan
de ontbijttafel zitten zonder eetlust te heb
ben. Zij geeuwt telkens en zegt, dat zij ver
moeid is. Als het ontbijt is afgeloopen,
neemt zij den stofdoek in de .hand, zoowat
ieen minuut lang heeft zij stof afgenomen,
als zij op de tafel een tijdschrift ziet lig
gen, waarin ze ongeveer tien minuten leest
ien bladert. Daarna wijdt zij wederom een
minuut aan het afnemen van het stof van
de meubels, maar nauwelijks ziet zij door
het raam een meer of minder belangrijk
geval op straat, of zij legt haar stofdoek
weer neer. Eenigen tijd later herinnert zij
zich opnieuw haar oorspronkelijke bezig
heid, en begint zij nog eens weer stof af
te nemen. Onder het stof afnemen valt
haar oog op den roman, dien zij den vori-
gen dag begon te lezen, en zij vergeet alles
om zich heen door de herinnering aan
idat boeiend verhaal; de stofdoek blijft hier
of daar in de kamer liggen en de meubels
wachten tevergeefs op hun beurt, om be
hoorlijk afgestoft en gewreven te worden
Zij leest maar steeds door, totdat haar
moeder haar naar den tuin zendt om
vruchten te plukken; al heel spoedig komt
Kwik, het vriendelijke hondje, bij haar en
nu moet zij eerst wat met hem spelen,
want daarvoor is het beestje er immers
Een oogenblik later (hoort ze in den na-
burigen tuin een paar kleine dreumessen.
Marie laat de bessenstruiken in den steek
pm naar het gebabbel van de kleinen te
.luisteren: het klinkt zoo grappig. Dicht
bij haar staan kruisbessenboompjes, die
half opgegeten worden door de rupsen.
[Wat zouden ze dankbaar zijn, als een me
delijdende hand zich over hen ontfermde
.én ze zuiverde van het ongedierte. Maar
Marie denkt er niet aan, hun dien liefde-
jdienst'^ te bewijzen, want dat vereischt im
mers inspanning, groote inspanning, en ze
ihoudt er niet van om zich moe te maken,
*e verspilt; haaf tijd liever, met beuzela-
Daar hoort ze bellen: de man mét dé
'couranti Marie vliegt naar. huis om toch
vooral het eerst het nieuws machtig te
worden. Zij moet immers weten, wat ér
zoo al voorvalt in de wereldHet schaaltje
met bessen blijft midden in den tuin staan
en de bessenstruiken wachten, tevergeefs
op een vriendelijke hand, die hen ontdoen
zal van de vele zware trossenDan
komt de lijd voor het middageten. Onze
heldin heeft geen honger, maar ieder is
reeds sedert lang gewoon haar met een on
tevreden gezicht aan tafel te zien zitten en
voor elk gerecht den neus tc zien optrek
ken. Tusschen de thee en het avondeten
ligt nog eeri ontzaglijke tijd. Wat daarin
te doen? Zelfs voor een flinke wandeling
is de luie Marie te traag en als zij zelf
geen buurpraatje maakt, of een kennisje
krijgt, gaat zij nu eens hier zitten, dan weer.
ginds steeds klagende, dat ze het toch zoo
saai en ongezellig heeft.
En zoo is het nu dag in dag uit gedu
rende de lange vacantie. Telkens klaagt
ze, dat ze zich verveelt en misschien gaat
het er meer van u zoo in de zomerweken,
als gij tenminste niet eenigen tijd van huis
zijt. Laat ik u dan één raad geven: zoek
een" bezigheid, die U belang inboezemt en
wijdt er u aan met hart en ziel. Ieder heeft
toch wel zoo iets, hetzij een huiselijke
bezigheid, hetzij de een of andere liefheb
berij of studie, waar je graag mee bezig
zijt. Help moeder wat in het huishouden
zie eens toe op de kleintjes, doe wat aan
handwerken, studeer eens flink viool of
piano, lees eens een paar boeiden in een
vreemde taal, botaniseer wat, zorg dat je
■bijkomt in het vak, waar je op school
niet al te best mee staat, of iets dergelijks.
Want niet alleen geeft het jezelf een ver
velend gevoel, als je zoo maar het eend
uur na het andere verbeuzelt, maar het;
werkt pok zoo verlammend op je omge
ving, en het is alles behalve een goed voor
beeld voor de jongere broertjes en zusjes.
Komaan dan, toon eens wat energie en
laat je jonge kracht niet zoo voos niets
verloren gaan.
„Tijd is geld," zeggen on2ë ovérzeésché
buren en gelijk hebben ze, daar gaat niets
van af. Nu sta jc nog aan het begin van
dien langen tijd vari rust, die zoo'n zegen
kan worden voor jezelve en anderen. Ijve
rig, geregeld werken, maakt edele men-
schen en menschen die gelukkig zijn voor
zichzelf, omdat ze feen levensdoel .en le
venstaak hebben.
Er zijn zeker geen dieren, die den men
schen ten allen tijde meer belang hebben
ingeboezemd dan de vogels. Bij de volkeren
der Oudheid, zooals de Egyptenaren, Per
zen, Grieken en Romeinen werden ze dan
ook niet zelden voor heilig gehouden: zij
stegen immers tot de hemclsche hoogten, in
de onmiddellijke nabijheid der Goden;
daarom werden ze ook beschouwd als be
middelaars tusschen hemel en aarde, als
gchte godsboden. Zoo. hadden .de gudej
Egyptenaren één bijzondere veré'ering voof
den Ibis, een soort ooievaar, het was icdef
onderdaan van dé machtige Egyptische;
pharao's bij doodstraf verboden, dezen vo
gel te dooden. Stierf hij zijn natuurlijken
dood, dan werd hij gebalsemd en door,
priesterhanden in de heilige grafgewelven)
bijgezet. Bij dc Mohammedanen, golden
de duiven voor heilig, want zij hadden;
hun profeet op dc vlucht geredDoor zijn
vijanden vervolgd, vluchtte Mohammed in!
pen hol. Toen zijn vervolgers wilden bin
nengaan, vonden zij voor den ingang een
duif rustig zitten broeden pn .een onbe-j
schadigd spinneweb; daarom meenden zy
dat Mohammed niet in dit hol was en gin-J
gen voorbij. Zoo was Mohammed gered;
en hij verbood in zijn voorschriften, spin-i
nen te dooden pn verklaarde de jduivep;
.voor heilig. i
Bij de Grieken' wérd dé uil verheerlijkt;
rij gold als de lievelingsvogel van dé godin',
Pallas-Athene de beschermvrouw der stad,-
vandaar dat die ook met een uil afgebeeld',
werd en omdat deze godin natuurlijk voorh
al in Athene vereerd werd, kwam de hei-:,
lige vogel daar ook zoo menigvuldig voor,-
dat het spreekwoord ontstond: „Uilen naaf
Athene dragen," waarmee bedoeld .werd:
iets onnoodigs doen.
De Grieksche godenleer verklaart oni
ook, hoe de raaf aan haar zwarte kleur,i
is gekomen: Een raaf bracht eens aan,
Apollo, den god van de schoone kunsten,-
een voor hem zeer treurig bericht, waar
over hij dan ook zoo in toom ontstak, dat'
hij de ongeluksbode, die tot nog toe een;
wit kleed gedragen had, zwart .kleurde.:
Sedert dien tijd vliegt de raaf, zwart als
de duistere nacht, door de lucht, overal
als ongeluksvogel en een „witte raaf" is<
.een groote zeldzaamheid.
Ook bij onze voorouders, dé oudé Géf-;
manen, speelden dc raven een rol, volgens
dc sage toch, had de opperste God, Wodan;
twee raven op de schouders zitten: "het
Verstand en het Geheugen. Eiken ochtend,1
zond hij ze uit om door de wereld te vlie-:,
gen. Des middags kwamen zij terug en
fluisterden hem dan in de ooren, al het
nieuws dat zij hadden gehoord en gezien.
Daardoor was de hoogste god bekend met;,
al, wat er op aarde geschiedde.
In het oude Rome en ook bij de GermaV
nen, bestond ook het gebruik, uit de vogel*1
vlucht de toekomst te voorspellen. Zoo liet
men b.v. op den morgen van een huwelijk,
vogels vliegen; en, naar de richting, die'
zij insloegen, voorspelden dan priesters of
wijze vrouwen het geluk of het ongeluk van
het jonge paar. Hoewel het zeker dikwijls
anders is uitgekomen dan de voorspelling
luidde, is het gebruik nog lang blijven be
staan. Eindelijk echter, kwam men er toch'
achter, dat de vlucht der vogels niemendal
heeft uit te staan met 's menschen lot en
liet het over aan de dichters om de voi
gels in hun liederen te bezingen. Noch'
de „koning der dieren", de Leeuw, noch,
het fiere paard, noch dc trouwe hond heb-:
ben zulk een rol gespeeld en zee- en land-:
man dienen de gevederde vrienden nog
tot weerprofeten. „Wanneer de ijsvogel
broedt, is windstilte in aantocht pp ds