mee Ë.Brandsma GEB. IC DSSZ, Breestraat 28. Tl BOUWTERREIN waarorn lach ik? No. 1^*758. Vergunningen. Het Wezen sfes Christendoms. HUSÜRER-RIJflIELEil van af105 CENTAUR- 97.50 FREDERICK- 90.— Gulden „De Volharding". Glas in Lood -s- Imitatie, Christelijks School. ifröisveaiiiés Japonstoffen, Zomerrokken, C. Th. Breebaart. Bex Bijwieieii, 65 GSd. C. BH. nestr.28. NI. i. VAN DER STOK LEIDSGH DAGBLAD, Woensdag* 1 April. Derde Blad. Anno 1908. PERSOVERZICHT. Vervolg Advertentiën. NIEUW. NIEUW. Wollen Mouselines, Fantasie Katoenen. De Nieuwste Linnens Tel. 544. (Mare 58). Apothekersdijk 5. LET i De Heraut" ving weder een pleidooi aa om finaal do finanoieelc b c- loèiingvan de o v c r lie d mot de Co r k te sluiten. Dat de Corcformccrdc Kerken, ind on het ot finale afrekening kwam, medo haar echt zouden doen gelden op dc erfenis on- :or vadrren, spreekt wel vanzelf. Wat cl© ivorheid thans aan dc Hervormde Kerk uit- seevt| van de andere kerkgenootschap - >cn «preken we niet is geen subsidie, {ccn vrijwillige bijdrage in den eeredienst, naar is gogrond op historische rechten. De verheid, die in do 17de en 18de eeuw de rEktomcntcn der predikanten uith-taalde, «d dit niet uit de staatspenningen, maar ft do inkomsten der kerkel'jkc en gccslo- ko goederen. Zij trad daarbij u!s b.*hccr- dicr kerkelijke goederen op; zij betaalde |&n de Korlcen uit, waar dezo wettig recht i hadden En nl hield na dc stantsorawen- lling de Hervormde Kerk op staats- r k tc zijn, en al word de officieele band isselien dc overheid en de Hervormde feerk verbroken, dc financieele vcrplieh- meg bleef daarom toch beslaan Dc over bid bad door uitkenring der kapitalen an dio verplichting een einde kunnen ma len; maai* zij deed dat niet; dc kapitalen geestelijke kantoren vloeiden in lands kas; de geestelijke kantoren wer- afgeschaft en de overheid nam dc ver plichting op zich dc traktementen uit te lee reu. Maar daaruit volgt dan ook, dat. wo als jsercforniccrdc Kerken ous historisch recht ]ot kunnen of mogen prijs geven. Of de Ivcrheid in dat opzicht ous ook recht zal Hoen, is de vraag niet. Maar wo handha ven, dat we geen sekte, geen nieuw gestichte erk zijn, maar dc wettige voortzetting der ploudc Gereformeci de Kerken in ons land. wanneer de liquidatie aan dc orde kwam, zouden wc als Gereformeerde Ker en ook ons rceht hebben te doen gelden. Maar wat thans sommicen willen, dat de [overheid bijwijze van restitutie ook aan de Gereformeerde Kerken een toelage uit de [staatskas zou geven, zou juist een prijsge ving van dit ons historisch recht wezen. Df dc Gereformeerde Kerken bereid zouden wezen zulk een toelage te aanvaarden, be lt v/ijf cl en wc. En dan zou s c h ij n van ■rechtehcrvtel wezenlijke krenking van recht bedekken Want de overheid zou terecht zeg- Igen: wat klaagt ge nog; ik heb immers ■subsidie u aangeboden en gij zelf hebt zo Igeweigerd. Do. schuld ligt. niet bij mij, [maar bij u. Maar ook afgezien daarvan, kan een sub- siodc nooit restitutie zijn voor wat we door schuld der overheid derven. De overheid keert niet alleen aan de Hervormde Kerk, maar ook aan Mennonieten, Remonstran ten en Joden een subsidie uffc. Krachtens historische rechten is daarto© niet ver plicht; zo doet het alleen uit goedgunstig heid; het is ccn vrijwillige bijdrag-, wil men, een aalmoes, aan die Kerken geschon ken. Zeker, indien d© Gereformeerde Ker ken dit vroegen, zouden ze wellicht ook zulk een aalmoes' kunnen ontvangen. In het ..Handelsblad" deed ds. Vos, van Woudsend, reeds het voorstel, dat de over heid wel niet te veel zou geven aan de „se paratistische" Kerken, vooral niet bij zou aragen voor dc traktementen der pred kan ten, maar voor do cmeritaatsgelden zou zor gen, evenals voor dc predikants-weduwen cn weezen. Dat was een algemeen sociaal belang, en daarmede mochten do Gereformeerde Ker ken tevreden zijn. Een bedelbrok Van het oogenhlik af, dat de Gerefor meerde Kerken in dien vorm een subsi- d i o van dc overheid aannemen, geven ze haar eerstgeboorterecht prijs. De Hervorm de Kerk blijft dan in het volle bezit van haar rechtenzij wordt beschouwd als de eigenlijke volkskerk, die de ware voortzet ting is van de Gereformeerdo Kerk onzer vaderen en dio daarom de traktementen barer dienaren van Overheidswege verze kerd ziot. En de Gereformeerde Kerk n zul len mot do Mennonieten en Rei. nstranten als een der kleinere kerkengroepen uit goedgunstigheid ook een bijdrage ontvangen. Daarin schuilt ons zeer ernstig bezwaar togen deze subsidie. Door de overheid besluit „De Heraut" zijn wij, die do belijdonis onzer vaderen handhaven, van alles beroofd: van onze kerkgebouwen, onze pastorieën, van onze kcrkegoöderen. Onze traktementen zijn ons ontnomen. En waar wo nu zoo van alles beroofd zijn, van ons familiegoe;!, onze weeshuizen, onzo kapitalen; verjaagd z'.jn uit ons eigen huis; weggesbooten uit onze bezitting zou daar een subsidie van dc overheid aan onze Kerken een restitu tie voor aangedaan onrcoht zijn'? Ziot ge, zou do overheid zeggen, ik geef alles aan do Hervormde Kerk. zij blijft officieel voor mij dc echte Gereformeerde Kerk. Haar handhaaf ik in haar volle recht. Maar uit sociaal oogpunt, ik zorg ook voor den invaliden werkman zal ik uw invaliden dominee wel een pensioen uit- keoren. En desnoods kimt ge voor een predikant, die gebrek lijdt, ook een onderstand uit mijn kas krijgen. Wees daarmede nu dankbaar cn voldaarL Gc staat nu met do Remonstranten, Men nonieten en Joden cvp één lijn. Go krijgt ook „subsidie." „Do Heraut" weigert te ge-looven, dat „onze Kerken om een schotel linzenmoes haar eerstgeboorterecht zouden verkoo- pen." Een anarchist schreef aan een andoren unarcjhist (C. Co melissen vcrto.lt het in zijn Internationale Brieven in ,,Hct Volksdagbla d"), dat men, de theorie der „vrije liefde" aanvaardend, zich ora de gevolgen niet bekommeren moest, „maar dat wij eenvoudig flinkweg b?t be ginsel van do vrije liefde moeten hoog houden, zonder tc vragen naar do latere regeling van de verhouding tusschen man en vrouw. Als anarchisten zijn wij aange wezen qui atf te bdoken, niet om q) to bouwen, u CorneJspscn beantwoordt dat schrijven. Dergelijk© theorie, zoo betoogt hij, behoort tot do „aanvangsbevtfegingen", die op ve lerlei gebiesd t© oonstateeern zijn, o.a. op het gebied van het a n t i m 11 i t a r i s m c. „Geen man on geen oenfc voor bet lo gerMaar „flink" „hooghouden", dan komt de reet vanzelf 1 Naar wolken toe stand van volksvordodiging behoort tc worden gestreefd: of wo voorstanders ziju van vrijo wapenoefeningen onder vooralle burgers gelijke voorwaarden van veiligheid, dan wel voorstanders van een volksleger, of voorstanders van lijdelijk verzet en te genstanders van elk plegen van geweld, in do aanvangsporiodo worden dc zaken zóó diep niet opgehaald. Wij hebben im mers alleen maar af t© breken en behoeven on3 niet er over tc bekommeren, of wij ook zei ven rechten bobben to verdedigen en hoe we dio verdedigen zullen." En wat do „vrije liefde" betreft, schrijft Corne lissen: „Ik beweer, dat we thans ook op dit punt zóó ver zijn gevorderd, dat we met alle prediken van vrije verbintenis tusschen man en vrouw geen lor meer verder komen tenzij wij juist trachten, de moeilijkhe den op to lossen, die zich in hot sociale leven, in het bijzonder van den kant van vrouw en kind, voordoen bij de toepassing van ons beginsel. De moeilijkheden behooren niet alleen on der de oogen t© worden gezien voor een toekomstigen vorm van samenleving, in een communistische maatschappij, maar ook reeds voor het heden. Doen wij dit niet, spreken we alleen over een toekomstigo maatschappij, dan wordt al dat verder prediken overbodig cn wordt de kwestie eenvoudig opgeschort tot ccn latere eeuw, als het. communisme voldoende zal zijn ingeleefd in zeden en gewoonten, zoodait van de „gemeenschap" kan worden verwacht, dat zo do zorg voor dc kinderen op groote sohaal zal op zich nemen, ook al leven de ouders der kinderen nog." Men zal moeten toegeven, zegt „De Ne derlander", dat dit, voor een anar chist, merkwaardig ordelijko begrippen rijn. Het is zieker dc moeite vraard cr hier op te wijzen, dat een bekend liberaal, mr. H. Louis Israels, dezer dagen in 'n lezing voor do Joodsche Litt. Club to Amsterdam, on geveer gelijksoortige thooriecn heeft verkon digd. Het huwelijk een vrije handeling, o ongeveer vinden wij zijn b toog geresu meerd, waarmee de Staat niets tc maken heeft. De man maakt er een akte van op cn en do Staat registreert die. Dat is al. Wil len man en vrouw scheiden, dan nemen zij afscheid, verbreken do akte. Zijn er kin deren, dan bealist de familieraad over hun lot De idee van het „Christelijk huwelijk" is toch, Gode zij dank! iets geheel andersl In een driestar Een ceregoricht. zei „D e Standaard": Het denkbeeld is opgeworpen, of niet het C e n t r a a 1-0 omité zou kunnen optre den als cercgericht, om een einde te maken aan velerlei onverk wikkel ij kon woorden twist, die den laatsten tijd onder ons op kwam. Er zou dan uitspraak moeten gedaan wor den tusschen Mr. Fabius en Ds. Van Lum mel, tusschen Mr. Fabiua en ,,D e Standaar d", tusschen „D R o t t er- dammer" en „Do Standaard", en tusschen wie niet al. In lang hoorden we geen dwazer denk beeld opperen. Een ecregericht treedt op, als er tusschen twee personen iets persoonlijks hangt; als do één den ander belcedigd of gehoond heeft; als cr een bitterheid voortwoekert over een kwaad gesproken woord, of over een on waardige bejegening Maar wie sprak ooit van eert eeregericht bij ccn strijd om begin selen, bij ccn redetwist over politieke go dingen, bij de beoordeeling van een partij- organisatie of parleiding? Waar het hier nu op niet één punt -per soonlijke beleediging, maar uitsluitend ver schil van inzicht betreft, hoe zou er dan sprake kunnen zijn van een eeregericht? En stel al, er kon sprako van zijn, hoe zou dan nog ooit het Centraal-Comité hier voor kunnen optreden? Heeft het daartoe een mandaat? Heeft het daartoe bevoegd heid? De Statuten wijzen immers uit van neen. Zeker, als er zich onverhoopt een geval van persoonlijke beleediging voordeed, zou den beide partijen de personen in het Cen traal-Comité kunnen uitnoodigen, het ge schil tusschen hen uit te wijzen. Maar zelfs dan nog zou hun aantal hiervoor veel te groot on hun bijeenvoeging ganse hel ijk on geschikt zijn. We gaan verder. Onder ons mag er van geen ecregericht sprake zijn. Rees er een twist, dio om persoonlijk© beslissing riep, dan zou er een broüde rgericht kunnen worden samengesteld, om weer sakrn te brengen, wat uiteenging, cn to verzoenen. Niet de o r e, maar allereerst de broe- d e rliefde staat bij ons op den voorgrond, en waar die ooit feil ging, moet ze hersteld worden. Maar voor zoover wij weten, is cr vaoi niet één persoonlijke beleediging onder on zo mannen sprako. Slechts zijn cr enkelen onder ons, die afwijken in gevoelen van wat geheel onze georganiseerd© partij belcod. En dit nu zou wel altoos zoo zijn. Het ia zoo onder all© partijen. En voor de ver wachting, dat het ooit anders, in wclkd partij ook, worden zal, ontbreekt alle grond. Ondor het hoofd Zakelijk of Per soon l ij k lazen wij in „D o Neder lander": Er is in don laatsten tijd in de Oh ri s- tolijkc pers een strijd gevoerd over de wijze, waarop een Christelijk Kabinet zich heeft uit tc drukken. In een deel der pers werd niet onduidelijk to kennen gegevoir, dab met het gebruik van sommige termen niet kwistig genoeg was omgesprongen niet natuurlijk om ccn sc h ij n van vroom heid te vertooncn, maar omdat belijden (met woorden) eens Christens plicht is. In eon kort artikeltje (23 Maart) herin nerden wij er aair, dat ia elk der drie Ka binetten van „rechts" de Premier zich op verschillende wijze te dien aanzien had uit gedrukt, en keurden dat goed. Ieder vogeltje zinge zooals het gebekt is. In een nog vroeger artikel (10 Maart) haddon wij in tegenstelling met anderen volgehouden, dat het meer op handelen dan spreken aankomt, en dat wij het dus niet eens waren met hen, die advisecrcn, dat het Kabinet wel flink een eigen beginsel belij den moot, maar daarna, met het oog op do omstandigheden:, d© uitwerking achterbaks mo.t houden (2 Maart). Een zuiver zakelijke discussie dus. Om nu aan allo tegenspraak een einde te maken, schreven wij, in ccrstgcracld artikel van 23 Maart „Zonder ophef" o. a. dezo woorden: „Er staan over dat gebruik van Heerc, Heere! in de Heilige Schrift zulke vlijm scherpe woordenZoo scherp wordt daar het doen gesteld tegenover het spreken en aanroepen van des Heeren Naam, al kan soms het aanroepen zijn van dien Naam hooge plichtsbetrachting zijn, nl. wanneer liet niet geschiedt ijdelijkvooral niet uit politiek overleg." „D ©Rotterdam me r" schrijft, naar aanleiding daarvan, het volgende: „Dezo zinsnede van ,,D c Nederlan dor" hebben wij minstens driemalen over- gelezen. Ook hebben wij herlezen wat „D o Standaard" ten opzichte van rar. Heemskerk schreef En wij moeten zeggen, dat op zulk ccn wijze de „politiek" zóó onverkwikkelijk is, dat wij blij zijn reeds geruimen tijd niets' van dit alles in do persrubrick vermeld to hebben." Dat „driemaal overlezen" door een blad, dat met dc door ons aangehaalde uitspraak Te koop twee Vergunningen. Brieven aan het bureel van dit Blad onder No. 3660. 6 927 12 Op Maandag den 13dcn April 1908, des middags te li a Iftwaalf ri]n BURGEMEESTER en WETHOU DERS der. Gemeonle Leidon, voor nemens op hot Raadhuis aldaar, aan te besteden(bestek No. 19.) Het veibieeden van de Paarden.-teeg en van de iiorslelbrug. Het bestek en de teekeningen lig gen ter inzage en overname op het Bureau van Gemeente werken op eiken werkdag de besteding vooraf gaande van 'smorgns 9 tot '«na middags 4 uren en zud aldaar van af Vrijdag 27 Maart 1903 per stel k f 1.00 veikrygbaar (franco per post f 1.C5) zoolang de voorraad stiekt. Aanwijzing in loco zal worden ge houden op Dinsdag den 7den April 1908, des vooi middags te 10 uren. Verder inlichtingen verkrijgbaar ten Bureau Gemeentewerken dagelijks tusschen tien en twaalf uien. 3264 29 Door GEBROEDERS VAN DER HOEK, te Leiden, is uitgegeven: 3445 19 Zefttieu Lozingen t© Berlijn, gehouden voor Studenten van alie faculteiten, door ADOLF KA KNACK, liowjleoaar te Berlijn. VERTAAI.D DOOR: C. 8. M. KUENEN. Prils ingen 3.59. gob. 2.90. VerkiiJebaar bij alls Boekhandelaren. 99 99 3862 50 loom boot-M aatschap p ij VERTREK UREN VIA ALTEN. Naar Amsterdam: v.m. 5.— (Maand. 1.30), n.m. Si. Zond. n. m. Si. Gouda: v.m, 5.30, 8.30, 12»n.m. 4.45. Zond. v.m. 7. n.m. 4.45. Bovendien Vr(jdag n.m. 1.30 en Zat. n.m. I.-. Nleuwveenv.m. 5. (Maand. I.30), 8.3D (Zat. niet) n.m. 2. - 6.15. Zond. n.m. Si. 1342 26 zeer geschikt voor Bovenlichten, Serre», Toclitpuien, enz., goed kooper, niet te onderscheiden van echt, daar het Lood mot meer voorgesteld wordt door biezen, doch door middel der Relief methode zeer bedrieglijk door m(j wordt opgebracht. Verdere inlichtingen te bekomen by G. G. BRIEJER, Schilder, Molensteeg 14. N.B. In de Vestibule van dit Bind en bij bovengenoemde zijn modellen ter bezichtiging. 8610 26 |V erkrijgbaai* iti alle buur) teil der stad. te Leiden gevraagd, met gelegenheid tot het bekomen van Electrisch lichr, niet te ver van het te stichten Rijks herbarium te Oegstgeest. Aanbiedingen met opgaaf van prys en grootte worden ingewacht bij C. J. VAN DER ZIJDEN, Bouwkundige. Zwarteweg 05, Den Haag. 3074 20 HEEREN SINGEL. Inschrijving van nieuwe leer lingen op Dinsdag 7 April, des avonds van 41-9 uren, in het Schoolgebouw. 3673 12 M. VAN WIJK, Hoofd der School. STEIfiDS HE IN in zwart en gekleurd, In sireepjes en ruitjes. QR00TE SORTEERING in wit en gekleurd, ENZ., ENZ. Aanbevelend, 8590 36 Remmeii ea Vrijwiel 3411 10 bericht de verplaatsing der Zaak naar Ontvangende nieuwste Model- en andere Dames- en Kinderhoeden. Bruidqbloemen, Sluier- eu Voiietulle, enz. 8c82 20 Omdat Ik na jaren met een borstkwaal gesukkeld te hebben, thans genezen ben en wel door de beroemdo Abdijsiroop, Klooster Saucta Paulo. Ziedaar wat tegenwoordig duizenden personen zeggon. Do heer JuH. VERHOEVEN te Heijen, gemeente Bergen a./d Maas, Limburg, verklaarde aan onzen verslaggever het volgende: Gedurende 6 maanden ben Ik aan eene borstziekte lijdende ge woest. Door het hevige hoesten, dat ik daarb(j deed, was m()n slaap zoodanig gestoord, dat ik geen uur ln een nacht sliep. M(jn adom- lialing was kort en stootend, m(jn eetlust was slecht en myne werkzaamheden kon ik niet meer verrichten. Alle mogelijke genees middelen had ik roeds aangewend, geen enkel middel hielp m(j evenwel, de siyw bleef maar vast op m(jn borst zitten en wilde maar niet los komen, M\jn vriend K0PPER3 uit Hejjen, die m(J zoo zag sukkelen, zei: Maar Jan, waarom probeer je het toch eens niet met de Abdijsiroop, dat middel zal je zeker genezen, want een mjjiier familieleden is er ook door genezen. Ik kocht toen twee flacons Abdijsiroop by den wlnkolier JETTEN VAN DIJK te Gennep en kan U op m(ju eorewoord verklaren, dat ik naast God m(jn genezing aan de Abdijsiroop, Klooster Bancta Paulo te danken heb. Ik heb nergens last moer van en slaap, eet en werk tbana weer als ieder gezond mensch. 3589 98 dat g(J d ezel f do soort ABDIJSIROOP bekomt, dio de Heer JOU. VERHOEVEN gebruikt heeft. Deze alleen geneest en is kenbaar aan een ROODEN BAND om do flesch, waarop de handtoekening van den Generaal-Agent: E. 1. AKKEU, Rotterdam, voorkomt. Allo andere is namaak. De namaak geneest nooit! Het geneesmiddel voor borstaanJooningou bestaat; het heet Abdysiroop. Gy behoeft het slechts aan te wenden om to genezen Sukkel dus niet langer met bor8t- en longaandoeningen of Asthma, doch neem Uw geneesmiddol. Do ABDIJSIROOP geneest anderen. Waarom u niet? Prijs f2. en 3.50 per llacon. CENTRA AL-DEPOT L. S. AKKER, Van Alkemadestraat 11, ROTTERDAM. g.™ Verkrijgbaar bij de bekende Verkoopers, alsmede by alle goede Apotheker» on Drogisten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1908 | | pagina 9