BLOOKERS
CACAO,
Orgels ®i Piano's.
PRIJSRAADSEL.
DAALDERS
L. H. BEIJNEN, Turfmarkt 7.
BOENWAS VEBVANGK
6 K AKVi OP H O NE-P L AT Eli.
PRIJS en KWALITEIT
blijven steeds dezelfde.
Te Kuur gevraagd,
StJicolaas-Cafeiix.
f 4,000.», f3,000.-, fa,ooo..,
MAANDAG SU NOVEMBER, 52S0129
LETD3CH DACBLADrVmJDffCTS WOVEIWBER. TWEEDE BUUT.
Ontvangen: een schoons collectie PLATEN.
L. VALK (firma PELTENBURG),
Blooker's Cacaofabriek te Amsterdam.
Vallende Wl
isiP Ziekten
1000 Gulden
Eerste klasse fabrikaten; foillijksta prijzen;
langdurige garantie.
Ruilen, repareeren, stemmen en verhuren.
Sigaren-Magazijn P. J. A. DE ftllIS,
„De Landweer".
Wed. J. STËKMIAllËll Zn.,
Leidsehe Boekhandel,
Jongens* en Meisjesboeken
Nieuwe Leidsehe Boekhandel,
©peisSsare ¥ergad®rlsay voor Yrouwcnkiosreeht
Spreekster; Mr. E. C. VAN DORP, uit 's-Qravenhagc.
ÏÜF 25,000.-, f 15,000..,
110,000.-, fö,000.-, f5,000.-,
f1500.-, flöOO.-, f 750.-,
4902 40 f 0OO.-, f500.-, enz., enz.,
zijn de prijzen, die ien volte worden uit
gekeerd voor slechts f 1®.bij de
„ftttlëftANS' LOTEN" 3-pGt, Premie-
bewijzen, 3de ££erie, volgens aanwijzing
380- Ned. Staatsloterij.
Vorm uit onderstaande woorden den naam van een beroemd
handelsartikel:
De brieven met oplossing en opschrift „Prijsraadsel" moeten
ingezonden worden aan het Bureel Leidsch SÏBagSiS&d tot uiterlijk
des morgens'te Eïegjea uren.
lie opening der brieven zal op dien dag ten overstaan
van twee geitdgen plaats vinden.
Aan de goede oplossers van den eersten, den h©n«
derdsten, den tweehonderdste?!, den driehonderd sten,
den vierhonderdste!! en den vijthonder fisten brief, welke
geopend word), zuilen de navolgende prijzen worden uitgereikt:
Eerst© Pi'ijs f25.Tweede Prijs 115.Berde Prijs
f 10.kierde Prijs f5.Wij Me Prijs f 2.50; Zesde Prijs f 1.
Slechts brieven waarin inzenders of inzendsters bun naam
en adres duidelijk opgeven, komen voor mededinging in aanmerking.
mum.
AHïïö1TÜ7.
Tweede Winterlezing.
„Is Jezus socialist ge woest!" Deze vraag
Wenschto gisteravond ds. S. Ulfers, van
Rotterdam, tc beantwoorden, toen hJj ia dc
yèlgevulde en daardoor, bij gebrek aan dc
poodigo ventilatie, na een uur niet meer
frisscho Nutszaal, als spreker optrad.
Een vraag, welke», rei spreker, vreemd
'%a\ klinken voorzeker in de ooreo van een
^rootondeols Christelijk publiek; eea vraag,
yan welke velen zelfs zeggen zullen, dat
pij bespottelijk is. En toch, wij zijn aan die.
yraag meer en meer gewoon geraakt door
'de socialistische 'vergaderingen, waar ij
wordt-gestold en beantwoord, dit laatste
in bevestigenden zin. Wie van dio vergade
ringen leest cn hoort, weet liet. Zelfs zijn
er orthodoxe leeraars, ia cr een Ohristelijk-
Bocialistischo partij, rijn er Christeiijk-
socialisten, die het vreemd vinden als men
'die vraag ontkennend beantwoordt, als m^n
beweert, dat Jezus geen. socialist was.
Hoe dio allen daartoe zijn gekomen t
Alzoo: Ziet, zeggen zij, Jezus is arm ge
weest; de rijken waren Jezus' vrienden
niet; Jezus trok toch zelfs partij tegen do
dijken en koos dc zijde van de armen; Zijn
Volgelingen koos Jezus uit deu ar
men stand; den rijkdom keurde Hij af;
Zijn discipelen moesten alles aehterlateri
Zijn dood hebben de rijken Hem aangedaan,
als martelaar is Hij ges tér veil, als dc eerete
taartelaar van het socialisme.
Als Hij geen socialist 13 geweest, zoo
concludceren Christelijke cn nict-Christo-
lijke socialisten dan, wie is dan wei socia
list geweest? En gaarno tonden tij een
standbeeld oprichten ter eero van dien
Jezus als voor den eersten socialist, als
hunner een.
Begrijpelijk noemde spreker het, dat Jc-
pus, die aller aandacht trok, ook die dor
socialisten op zich vestigde.
En toch, zei spreker, er rijn er zeer ve
len, onder wie hijzelf, die op grond van
studie en onderzoek, een andier oordeel
over Jezus hebben, dit oordeel, dat Jezus
geen socialist is geweest, niets met de so
cialisten heeft gemeen gehad niet alleen,
maar lijnrecht tegenover hen stond. Wij
mogen Hem dan ook niet iaton annexeeren
door mensehen, wien Hij niet toekomt. Hot
doel van zijn lezing was daarop goiioht.
Daartoe stond hij er eerstens bij stil, dat
Jezus' denken en doen was goricht op bet
toekomende leven, het denken cn doen der
socialisten op het tcgonwoordige. De soci
alist rieht zich niet op het eeuwige, niet
Op con. leven hiernamaals; do socialist wil
van de aarde zijn deel hebben; do socia
list heeft een materialistische levensbe
schouwing, is materialist. Voor Jezus daar
entegen ,was dit leven een voorbijgaand
loven, het leven, na den dood het eigenlijke
leven, en daarom was bij Jezus alles op de
eeuwigheid gericht, zat bij Jozua bij alles
do eeuwigheidsgedachte er achter. - Over
deze kloof is geen brug gelegd. In stede
van overeenkomst een 6terko tegenstelling.
Hoo kan men dan spreken van Christelijk-
socialisme
Ten tweede bepaalde spreker zijn gehoor
bij het gewettigde of ongewettigde van het
hebben van eigendom. Hot socialisme wil
den Staat eigenaar hebben vap alles, 1 ie
mand amdere, en dat niet alleen wat aan
gaat de materie, maar ook wat betreft de
kracht, het productio-middel, het product,
zelfs den mensch. Of Jezus ook eeu aa«r>
hanger van dat stelsel is geweest! I.i cio
Evangeliën is daaromtrent niets tc lozen.
Do idee S taat heeft Jezus zelfs nooit aan
geroerd; veel minder heeft Hij zulk een
stelsel ontwikkeld. Wel heeft Jezus een
idee gehad over den eigendom, maar zich
altijd aangesloten bij de Oud-Testamenti-
scho zienswijze: Psalm 24: De aarde is des
Heercn, enz. God de eigenaar van allo
dingen, ook van de mcnscben, die tijdelijk
van iets het bezit hebben gekregen, die
leenmannen zijn van den grooten leenheer.
En hier wees spreker nog op Psalm 50, ter
plaatse waar het heet: Want ai het gedierte
des wouds is Mijn, de beesten op duizend
borgen. Niet do Staat, niet do private
mcnsch, maar God is de eigenaar. Wel
schijnt het, dat Jezus den eigendom af
keurde (Markus: Ga hoen, verkoop alles,
wat gij hebt, en geef het den armen) tegen
over dengeen, dio veel goederen had; maar
dit govai heeft niets met socialisme te ma
ken en wie nooit van socialisme gehoord
heeft, zou het stelsel er niet uit prooven.
Jezus reide niet: Geef het den Staat; maar
wel: den armen. Philanthropic dus, cn van
deze wil do socialist niemendal woten, als
te vernederend voor dc krijgende partij.
En heeft Jezus dien cisch gesteld aaD al
Zijn volgelingen, aan de millionnairs Ni-
codemus, Jozef van Arimathca, aan dc
welgestelden Lazarus, Martha en Maria,
aan den rentmeester van Herodes? Neen
immers. Do bedoelde cisch was een procf-
cisch aan één man, voor één koer, met een
speciale bedoeling. Vandaar de verwonde
ring toen der discipelen.
Dat cr socialisme is, begrijp ik, zei spre
ker; dat er Christendom is, ook; maar dat
cr Christelijk-socialisten zijn, begrijp ik
niet.
En hij herhaalde dit na zijn derde punt,
do bewering der socialisten, dat Jezus en
Zijn volgelingen Esseërs waren; dat de
eerste Christenen na Jezus' dood Uebben
geleefd in Zijn geest, den persoon lij keu
eigendom afkeurende en levendo in gemeen
schap van goederen, terwijl Ananias en
Saphira werden veroordeeld tot dea dood,
omdat rij daarop zondigden, welk. laatste
trouwens onjuist is, wijl die beiden stier-
von om bun liegen. Die eemte Oba-istenen
gaven echter niet eAa den Staat, maar
hieldon de baril/ting onder elkander. Het
gold hicf^ geen oeconomisch stelsel en er
was geen sprake van een eÏ6ch, maar van
een practischen maarregel. Jezus en -de
eerste Christenen waren gceri Esseërs, dio
do socialisten zoo gaarne tot de hunnen
Tekenen, die onpractischen, uit de maat
schappij geloopenen, want dat waren zij.
De tijd een lening en een preek moeten
niet te lang duren - liet spreker niet toe
stil te staan bij nog meer trekken van
schijnbare overeenkomst tusachen Jezus en
de socialistentrekken, die telkens blijken
juist groote tegenstellingen op te leveren,
'trekken, welke zoovele bewijzen er voor
rijn, dak Jezus geen socialist is geweest.
En vraagt men mij 'nu, zei spreker ten
slotte, aan welke zijde Jezus zich ten hui-
digen dago zou scharen, aan do zijde der
socialisten, tegen de kapitalisten of in om
gekeerden zin, dan antwoord ik: Jezus
zou aan geen enkele zijde staan. Sprekers
vurige wensch is het, dat dc naam, hot
woord en do figuur va-n Jezus in de toe
komst in partij-debatten zullen worden
weggelaten. Hoog, ver verheven boven de
partijen toch staat de figuur van Jezus;
maar dicht bij, heel nabij, zeer bereikbaar,
waar het geldt do verlossing van een
zondaar.
Salnrlsscn en rechtspositie van
ambtenaren ter gemeente-secretarie
en ten kantore van den gemeente
ontvanger.
Zooals we reeds in ons vorig nummer
mededeelden, meenen B. en Ws. de aanne
ming van do gisteren vermelde motie zoo
wel van do heercn Fokker c.s. als van den
heer Aalberse den Raad te moeten blijven
ontraden.
Die meening tot verwerping motiveeren
zij in een uitvoerige beschouwing, welke
wij hier woordelijk laten volgen:
Inderdaad, het standpunt door ons
college thans reeds sedert jaren telkens
weer bij de behandeling der geracentc-bc-
grooting ten aanzien van een vaste sala
risregeling voor de ambtenaren ter secre
tarie ingenomen, cn sedert de bolde laatste
jaren ook ten aanzien van do regelng hun
ner rechtspositie, heeft ondanks al hetgeen
daartegen van andere rijde is aangevoerd,
nog gocn wijziging ondergaan.
Wat de salarisregeling betreft, behoeven
wij do gronden daarvoor nl^niot weder
uiteen te zetten. Men vindt sedert het
jaar 1900 regelmatig in do Memorio van
Antwoord terug cn kort samengevat komen
zij hierop neer, dat die salarisregeling de
b i 1 lij k ste is, waarbij ieder individu
naar zijn verdienste wordt bezoldigd. Zulk
een regeling is hier mogelijk, en daarom
heeft een algemeen werkende salarisrcge-
ling hier geen reden van bestaan.
Maar ook die zoogenaamde regeling der
rechtspositie is hier niet noodig. Wij ver
eenigen ons volkomen met hetgeen door
den heer Fockema Andreae te dezen aan
zien in de Raadsvergadering van 26 Octo-
tober 190Ö zoo jnist werd gezegd: ,,De re
geling van de rechtspositio der ambtena
ren schijnt (mij) een modeartikel te zijn
geworden dat nu eenmaal in de gemeen
teraden moet komen."
Inderdaad. Men vraagt zich niet af, of
in ec-n bepaalde gemeente zulk oen regeling
noodig is, of zich feiten of omstandighe
den hebben voorgedaan, waarbij haar ge
mis een leemte blsek, of zij in de practijk
heilzaam, dan wel nadeelig zal werken,
neen, dio rechtspositie hangt nu eenmaal
in do lucht, rij staat op het program en
men zal niet rusten vóór iedere gemeente
van ook maar eenige betcekenis de rechts
positie harer ambtenaren bij verordening
geregeld hoeft. Ih het niet of daar, waar
de regeling der rechtspositie baar welda
den nog niet hegft uitgespreid, de gemeen
tebesturen in naar boezem een poe! van
ongerechtigheid to aanschouwen geven T Of
in het optreden van de chefs tegenover de
lagere ambtenaren onbillijkheid en wille
keur schering cn inslag zijn? Of voor dc
ambtenaren in dienst der gemeenten een
nood toestand is ontstaan, waaruit zij zoo
spoedig mogelijk moeten worden verlost?
Maar wat is er dan toch gebeurd waardoor
dio noodtoestand aan het licht trad?
Wij blijven van meening, dat een rego-
ling van de rechtspositie der ambtenaren
hier niet noodig is. Het Korps ambtenaren
ter secretarie is hier niet zoo groot, dan
dat het niet gemakkelijk te ovorzion zou
zijn. B. en Ws cn de hoofdambtenaren ken
nen de lagero ambtenaren ieder persoon
lijk, 9laan heu dagelijks in hun arbeid ga/-
de, weten wat zij waard zijn cn wat bun
toekomt. Men stelle toch in dit opzicht een
gemeente als Leiden niet gelijk met den
Staat of met de zeer groote gemeenten.
Dd£r, wij erkennen het, ka» zulk eon re
geling moeilijk worden gomist. Daar zien
wij heirscharen van ambtenaren, waaron
der velen, dio met volkomen dezelfde taak
zijn belast. Daar geen gcrcgeldo aanraking
tusschen de chefs en hun inferiouren. Daar
slechts een oordeelcn naar schriftelijke rap
porten, naar persoonlijke inlichtingen van
andere ambtenaren, die weer een sportje
lager ét-aan op dcü hiërarchischer)* ladder.
Daar inderdaad is zulk een regeling een
noodzakelijk kwaad.
Maar, wat voor den Staat on de zeer
groote gomeenten noodig is, is het nog niet
voor de andero. En inderdaad is de be
hoefte aan een dergelijke regeling in onze
gemeente dan ook nimmer gebleken. Nim
mer, voor zoover ons heugt, hebben klach
ten over onbillijke bejegening Uwe Vergas
doring bereikt, nimmer ook zijn deze bij
1 is college ingediend. En is het nu inder-
dra.1 denkbaar, dat, indien cr werkelijk
zooveel grieven waren, als men uit het zoo
nu en dan door sommige Raadsleden ge
sprokene zou mogen opmaken, dat dan van
al die grieven niet oen enkele tot u zou ge
komen zijn 1
Maar, hooren wij ons toeroepen, van
waar toch al dié tegenstand? Die regeling
moge dan niet noodig ziin, geldt dan ook
hier niet het ..superlluum non nocct" l
Neon, dat geldt hier niet, cn dat is dan
ook de roden, waarom wij ons tegen een
regeling der rechtspositie raeencn te moe
ton blijven verzetten, liet moge al in het
algemeen waar zijn, dat het overtollige
niet schaadt, bij algemeen werkecdo' rege
lingen is dit naar onze innige overtuiging
wel hot geval. Indien zulk ecu regeling
niet noodig is, dan verdient zij afkeuring
en dit reeds alleen daarom omd.it men
nimmer vooruit weet, welke bijzondere ge
vallen, die uien nog niet kent, aan dio ul-
gcmecne regeling zullen worden onderwor
pen. Individualiseercn, wij zeggen het ook
hier den heer Fockcma Andreao na, is
waar het een beoordeeling van personen
geldt, altijd het beste, cn daarom, waar
men individualisceren k a n, moet, dit ook
gedaan worden. Welnu, individualisseriug
is bier mógelijk cn dus is in onze gemeen
te voor een algcmeene regeling geen
plaats.
Trouwens wat wordt met zulk oen rego-
ling der rechtspositie beoogd? Dat allo
ambtenaren zonder onderscheid naar bil
lijkheid worden behandeld, dat niet dc oen
boven den ander worde voorgetrokken,
dat niet den een worde onthouden, -wat
den ander wordt toegestaan, dat ioders
doon cn laten naar denzelfden maatstaf
wordt beoordeeld, in één woord, dat allo
ambtenaren over een kam worden ge
schoren En dan ook, dat, waar reden tot
beklag bestaat, den ambtenaar de gclegen-
koid open sta dadr aan te kloppen, waar
hem reoht zal worden gedaan.
Maar, vragen wij, is het nu zoo zekor,
dat op die wijze de bill jkheid het best zou
worden betracht? Kan in zulk oon gelijke
behandeling van ongelijke grootheden -niet»
juist de grootste onbillijkheid ziin ge,or,n»
Wij wcngchcn een concroet Oorbeeld to
stellen. Kan het niet volkomon billijk zijn»
dat den oenen ambtenaar een maand ver
lof wordt toegestaan, terwijl do andore
zich met bijv. tien dagen moet tevreden
f 5.SO.
1.15.
ENZ. ENZ.
Breestraat 109 5251 80 over het Stadhuis.
Groote Opname (dubb. besp.}
Kleine
Agent der Qramoph. on Zoiioph. Limited
VAN
Mocht uw leverancier bovengenoemd artikel niet
voorradig hebben, vraag dan adressen aan
5298 120
tegen Mei a. s.: II LIS met STAL-
LING en 4 a II co t ar en Wei
'land, in de nabijheid van Leiden.^
Br. Bur. v. d. BI. No. 6210. 7
«n alle Zennnknalen worden
radicaal genezen door drank
van Dr. KOLAND Prijs 3.50.
wordt uitbetaald aan eiken lijder van
Vallende Ziekte, dio niet volkomen
genezen is, na de behandeling juist
gevolgd te hebben. Verkrijgbaar by
SA.NITA3, Steenschuur 1,
6800 14
irloogewoerd ?Jo. O. TeHefoonn. 335.
VU AAGT liet merk:
(Eigendomsmerk). 4764 16
Niet te overtreffen 2-Cents-Sigaar.
föamleiimakerssleeg 4, Jrij do Waag.
PRIMA ADRES voor
zuivere tJafuurboter,
(joudsche, Leidache en wette
Edammer Kaas. 9S88 8
Steenstraat 57.
VOORHANDEN: <959 22
van do beste Schrijver».
MODERNE, ARTISTIEKE PREBTENBQEKEN
door onze beste Teekenaars.
Vraagt zichtzending.
Ziet onze Etalage.
57, Steenstraat 57.
Vrijdag 15 Nov.,-8-iiren, GROUÏE ZAAL van het Volkshui».
Ehitrée 10 Lento. Gelegenheid tot debat.
J. J. VAN BOLUÜLS, Jur.-Doo.
Mevr. Dr. M. 0. HAMMER Du Saar.
Mej. H. J. 0 HARTEVELT.
5185 20 Mevr. A. 0. STIGTERTieleman.
Verkrijgbaar (e LEIDEN bij de firma CALKOEN Co.. BBEESTHAAT 101, alwaar de telen
telefonisch Ie bestellen zijn. Opbellen 728. foor beele en halve loten is bestelling gewonschi