Wandgedierte Waarom zult gij voor 5 Cents PUDDING met SACHARINE eten?? Vitraaphanie Bijnlandsche en Noordwijksche Stoomtramwegen. a BLEIJS ZONEN, STAAL-INDUSTRIE Als gij de A. i. P.'s Pudding, de beste aller puddingen, kunt koopen voor 7 Cts. per pakje; 20 Gts. de 3 pakjes. VICBYCMTINS - VICHY HOPITAL VIGHY-6EAN9E-6RILLE So. 14471. LEIDSCH DAGBLAD. ZATERDAG 2.7APRIL. - DERDE BLAD. Anno 1007 PERSOVERZICHT. ölaspapier, HolSandsche SJzeren Spoorweg-Maatschappij. Van Noordwijk aan Zee naar Leiden v.v. Mm St. Jorissteeg 27, Leiden. PASTILLES, ZOUTEN, CONIPRIME8 ViCHY-ËTAT ,D c Standaard" noemt in hot 5do Lrlikcl over het kiosrecht-vraag- Ifcuk een ernstig kwaad van het algemeen ,#mrccht, dat het ten cenenmalo het orga^ Ljsch karakter van het volks lichaam voor- Cjzict, ja, loochent. Jflct volk wondt genomen, zoo schrijft het flati, als een agregaat van eenlingen, als optelsom van individuen. Die duizenden Individuen laat men stemmen, on zoodra helft plus een beslist, zoo zal het wèl in |iet land zijn. Maar juist tegen dit op do spits gedreven Individualisme verzetten wo ons. Een al- ilus opgevatte optelsom van individuen is en volk. Tot een volk. behooren zeer zeker |ie individuen, on zonder die individuen i geen volk denkbaarmaar om een volk to Lorincn, moeten die. individuen, evenals do ledematen van een lichaam, door allerlei tanden groepsgewijze- als ledematen va'i i|gt lichaam aan elkaar verbonden zijn. i Zonder die de eenlingen tot groepen en i kringen verbindende banden is er geen |ulkslickaani en geen volk. Eén volk is een rgaüismo en beeft organische dcelen. En |jet volk als organisme kan niet anders liali- door die organen spreken. Het indi vidualisme is volksontbinding. Thans echter is het uiterst moeilijk om feiet volk als organisme aan het woord te halen komen. Veel van dc vroegere handen '.ijli losgcrafeld. Veel van de vroegere cor poration zijn te niet gegaan. Do oplossing van het vroeger organisch saamg^steldo leven, zegt het blad verder, ■plaatst ons thans voor een uiterst moeilijk ■probleem. Want wel ligt het in dea-levensdrang der Inatie, dat zich allengs woer organische le- lilemat.cn in liet volksleven' vormen zullen, lmaar dit vordert^tijd. En ai zijn wij reeds lop weg om er toe te geraken, gereed is de ■nieuwe formatie nog op verre na niet. _\Ien ziet als voor oogen, dat ze komt. De lindividualistische versplintering was te lyeer in strijd met dc werkelijkheid van het lieven. Maar houvast, heeft men er nog |jiiet aan. Vandaar veler wanhoopskreet, dat in on- I zen gedesorganiseerden toestand feitelijk geen ander dan individualistisch kiesrecht I meen mogelijk of donkbaar is. Met de Ede- 1 len, de geestelijken der oude Abdijen, en de privilegie-1 der grootc steden kan men I niets meer uitrichten. Gilden, of zclfstan- dige córporatiën daaraan gelijkstaande, I zijn er niet meer. Consusindeeling is een I puur materialistische verknipping van het volk. Al zien we dan ook, dat hetgeen wo nu hebben, principieel niet deugt, zoo klaagt men, er is geen uitweg, cn zoo inoo- fcon wo ons wel aan liet individualisme ge wonnen geven. 1 In die moedeloosheid der .wanhoop heeft men in andere landen zelfs opzettelijk op geruimd, wat er van vrocgöire organisation nog over was. Toch. is do Anti-rlevolutionairc Partij met dio strooming der vertwijfeling nooit meo afgedreven. Met klem en kracht hiel den we aan de organische opvatting vast. Het zesde artikel is een pleidooi voor huisman skies recht: Terwijl het Algemeen stemrecht, met zijn individualistisch karakter, alleen het go- voel van eigen hoogheid bevredigt, mede zeggenschap in het staatsbestuur beoogt, en dit medezeggenschap als recht, ter be vrediging van eigen heeaochzucht cn ter vestiging van de Volkssoevereiniteit, op- cischt, draagt het gerinshoofdcn-kicsrecht een zedelijk karakter. Het bedoelt niet eigen hoogheid te streelen, maar de kwij ting van een ernstigen plicht in geordendeu weg mogelijk te maken. Do huisman komt niet voor zichzelf op, 'maar voor zijn kring, voor een kring, waarvan hij de door God aangewezen ver tegenwoordiger is. Zijn gezin 'kan in het godrang komen, zoo in wet en recht niet genoegzaam met den aard, met de natuur, en met de levensvoorwaarden van dat go- zin gerekend worclt. Voor de levensvoor waarden van rijn gezin komt hij op. Vol strekt niet hoofdzakelijk wat de materieele behoeften betreft. Dit slechts in de tweedo plaats. Neen, alloreerfet Eomt hij er voor op, dat het gezin als Goddelijk instituut in zijn opkomen en zijn samenstelling on gedeerd blijve. Hij komt er voor op, dat de geest, die zijn gezin bezielt, niet ver- vorvalscht worde. En in do derdo plaats bindt hij or den strijd voor aan, dat wet en recht van bestaansmiddelou van zijn ge zin, hetzij door het fiscale bedrijf of door de oe-conomische inrichting van dc maat schappij niet bedrleigd worden. Zijn gezin heeft bij de geheclc inrichting van liet Staats- cn volkslei en een recht streeksch belang, schier op elk punt. En daarom is het geheel in den haak, zoo aan de gezamenlijke gezinshoofden een generale invloed op heel do beweging van het Staats leven verzekerd wordt. Hit welk .oogpunt men de positie van het gezin in den Staat ook bozic, steeds is de reden aanwijsbaar, waarom het voor liet gezin van belang is, dat het zijn invloed op Pegeering, wet en recht kunne doen gelden En al wordt voetstoots toegegeven, dat het ccust in goede verbinding mot do ver tegenwoordiging van andero organische groepeeringen, ons de volksvertegenwoor diging zou kunnen geven, dio het volk in geheel zijn organisch verband on samen hang tot uiting van zijn geest cn van zij a wenschcn zou brengen, zoolang dat ove rige nog niet boreikbaar is, biedt uan toch het huismanskiesrecht een vast, orga nisch uitgangspunt, cn is er geen reden denkbaar, waarom men niet beginnen zou met aan dit wijdvertaikto, krachtens zijn natuur organische, cn uit zijn aard be langrijkste organisch verschijnsel aanslui ting te zoeken. Do ,,'A r n ih c m s» c h'e Courant" spreekt over dc bezwaren van „De Stan daard" tegen een blanco-artikel 80 der Grondwet. ,,De Standaard" schileef onder meer: ,,Door uw blanco nu schept ge couor- zijds de mogelijkheid, dat in een onvoorzien oogenblik de rechten der minderheden met voeten worden getreden en de Kroon in gevaar komt, maar ook anderzijds de moge lijkheid, dat men ons kiesrecht tot aan het belachelijke inkrimpt, en onze nationale vrijheden als het kind met het bad weg spoelt." Tegen deze gevaren, zoo schrijft de ,,Arn- hemscho Courant" waaborgt ook het bestaande art. 80 in geenen deele. De ge wone wetgever blijft volkomen grondwettig, indien hij als de kenteekenen van dat art. bijv. wilde aannemen een algemecnen cen sus van 200 gld. en een academischen graad en die bezwaren tegon het blanco in het vuur te brengen is derhalve niets anders dan een laffe bangmakerij, dan het voor spiegelen van het gevaar een er te groote uitbreiding. Dat overigens do eisch, dat ,,de vorming van het kiezerskorps in do Grondwet vastgelegd zou moeten zijn", niets raeecr is dan een argument, pouö le besoin de la cause verzonnen, leeren de ijver en de warme overtuiging waarmede dr. Kuyper cn „Dc Standaard" in 189-4 voor de Kieswet-Tak hebben gestreden welke zóó ver ging als de Grondwet toeliet en als kenteekenen van geschiktheid en maatschappelijken welstand met de ken nis van lezen cn schrijven en het bewoneo denzelfde woning gedurende drie acKber- eevolgende maanden genoegen nam. En nu moge dr. Kuyper zeggen dat behoort tot „de oude plunje", welke ik uitdrukkelijk verloochend heb; het recht daartoe kan niemand hem betwisten, maar evenmin kan worden betwist, dat bet verleden van dr. Kuyper cn „De Standa a r d" ter zake van het kiesreehtvraagstuk hot voor elk verstandig mênsch onmogelijk maakt, in den ornst to gelooven van do nieuwbakken argumenten, welke hij thans togen het blan co zijn trouwen volgelingén tracht op te dringen. Een laatste pijl op zijn boog is de zon derlinge lütvhicht dat vrijzinnig- en so ciaal-democraten voor de vrijheid van den gewonen wetgever slechts ijveren om lot dc invoering van algemeen stemilechb te gera ken. Daawoor zal dan toch in elk geval noodig zijn, dat dc voorstanders van alge meen stemrecht in de beide Kamers een meerderheid hebben, en nu zal toch wel geen ontkomen zijn aan het dilemmaóf die meerderheid zal er niet zijn, dan hebben de anti-revolutionairen met do anderen te genstanders van het algemeen stemrecht het in hun machfc de invoering daarvan te beletten,"óf zij zal ei1 -wèl zijn of komen, dan zal dio invoering dc wensch zijn van dc meerderheid der natie, en welk eerlijk motief kan er worden aangevoerd, om do vervulling van dien cvcntucelen nationalen wensch bij voorbaat onmogelijk te maken? Er is, naar het ons voorkomt, geen andero reden voor te vinden dan dab do invoering van algemeen stemrecht aan de hoop cler anti-revolutionairen den bodem zou inslaan hun geliefkoosd idiaal van het zoogenaamd huismanskiesrechb verwezenlijkt te zullen zien. Maar de invoering daarvan zal onvermij delijk een illusie moeien blijven, als niet de regeling der kiesbevoegdheid aan den gewonen wetgever wordt opgedragenvoor het vastleggen van het huismanskiesr'ccht in de Grondwet zal er nooit een tweeder den meerderheid to vinden zijn. Blanco is daarom ook voor hen de eenige weg om tot invoering van hot huismanskicsreeht te geraken, en dien weg weigeren dr. Kuyper en „Do Standaard" in te slaan l Onver klaarbaar; is deze houding, tenzij men aan neemt, dat do uitspraak, welke dr. Kuyper 17 April 1901 zijn deputaten liet doen, dat zij „kiesrecht oischen, dat allo rangen cn standen in staat stelt tot de samenstelling der Volksvertegenwoordiging mede to wec ken", slechts strekte om den democrati- schen elementen in d.- antirevolutionaire partij zand in de oogen te strooien. Er moet toch eenmaal een tijd komen, dat heb geduld van „de mannen van Patrimonium" uitgeput raakt en zij zich niet langer door de beeldrijke taal van „De Stand aard" laten verblinden. „De Nederlander" heeft in een se rie van drie artikelen gesproken over do overheid s school. Zij: is begonnen met een ontkennend ant woord te geven, op do vraag: Indien d« overheid zelvo school houdt, mag dan dflÉ wetgever voorschrijven, dab dit onderwijs n iet christelijk zijn zal? De beantwoording van deze vraag idr zegt het blad, en behoort te blijve.geheel onafhankelijk van het oordcel over d® deugdzaamheid van de bestaande wctgc ing ten opzichte van heb bijzonder onderc' wijs. Zij houdt dat stelsel voor goed eer hoopt, dat het zoo blijven zal, de snood# met nog eenige meorderc begemoetkomingr voor den sehcolbouw. Dit stelsel bereid# voor een ideaal: de vrije school voor heeï dc natie. Echter, de vraag is niet, hoe het zija moet over wellicht, duizend jaar( maar bo^r Jhet nu zijn moet. Zeker, aldus schrijft het blad verder, zijv die wonen op plaatsen, waar door particu lier initiatief op voldoende wijze in do on derwijsbehoeften hunner kinderen word» voorzien, kunnon tegenwoordig tevreden zijn. Maar er zijn tal van plaatsen, waar dit' niet het geval is; waar geen gcno'gzamê samenwerking is of komt om door particu liere krachten voor liet volksonderwijs te zorgen; waar dus, om wclko reden dan ook, de ouders feitelijk genoodzaakt zijn' hun kinderen te zenden naar de openbare! school. Ook zijn er tal van ouders, die gcoa onderscheid kennen tusschen goed en slecht onderwijs of zich daarmee niet. inla ten, doch het eenvoudigst vinden hun kin deren haar do overheidsscbool tc zenden, desnoods alleen, omdat dc leerplichtwet? het cisohb. Dat is dc feitelijke toestand, waarmee de1, wet tc rekenen heeft. Dat er in onze dagen een openbare, d.i. een van do overheid uitgaande, door haaf- beheersehte school behoort tc zijn, ontkent, behalve wie volksonderwijs voor allen noo-, dig acht, niemand. Ook niet het bekende program van anti-revolutionnairo beginse len. Na te hebben opgemerkt, dab de wet, nm de wetswijzigingen van 1889 bot 1905, voor ziet in het geval, dat de ouders geen vrede hebben met de richting, waarin zich het onderwijs van een of andero overhei-sschool' beweegt, zegt „Do. N e d c r 1 a rr; d r": Nu de vrije school niet onaardig on langs aangeduid als vrijhaven verkregen is, wordt liet tijd ona de vraag te stellen, of wij ons niet to bekommeren hebben ovef die honderd duizenden, die van die vrijha ven geen gebruik kunnen maken, of, uiü onbekendheid met het Christendom, daai. geen behoefte aan gevoelen. Men heeft gezegd, o ja! Maar laat ona daar nog wat mee wachten. Over een jaar of 4786 16 Serren, Horren, Puiramen. W. MATVELD, I*nariiennteeg. Dienstregeling' aanvangende 1 HVEei 190' Van Katwijk aan Zee naar Leiden v.v. Verkrijgbaar b|)Firma<4. J. v. d. BURGH, llanrsmausstees, llagazijn „HET ANKER", l»on Haag. 783 36 Harde, Wille eii Zuivere Slear.ne-ilaarsen Tan de Stearine-Kaarsenfabrlek „APOLLO", te SCHIEDAftl. Bekroond: to Women In 1873 mot de Verdienste-Medaille, to Far ij; l;, J878 inet de Gouden Medaille, te Amsterdam in 1883 met ds Gouden Medaille, ta Antwerpen in 1885 met het Eere-Di- vloma, te Parijs ln 1900 met dan Grand Prix. (Hoogste onderscheidingen.) Meze knarsen vonken niet na en geven zeer weinig rook li|j het uitblazen. Z|]n verkrijgbaar bU aha vornsme Winkeliers. 348 15 ^atwUk aan Zee (Station) V. £atwuk aan den EUn "Unsburg (Halte) °egetgeest LeldenA. Lelden V. Oegstgeest EUnsburg (Halte) Katwijk aan den EUn KatwUk aan Zee (Station) A. Noordwyk aan Zee (Strand) V. NoordwUk aan Zee (Remise) NoordwUk-Blnnen ....*.1.1. R(jnsburg (aansluiting) Oegstgeest LeldenA. LeldenV. Oegstgeest Rynaburg (aansluiting) Noordwyk-Binnen NoordwUk aan Zee (Eemlse) A. NoordwUk aan Zee (Strand) A. 6.22 6.01 6.09 6.18 6.25 6.53 7.01 7.12 7.18 7.28 6.56 7.07 7.15 7.24 7.31 8.- 8.08 8.19 8.25 8.35 7.85 7.46 7.54 8.03 8.10 8.37 845 8.56 9.02 9.12 8.60 9.01 9.09 9.18 9.25 9.45 9.53 10.04 10.10 10.20 9.45 9.56 10.04 10.18 10.20 10.35 10.46 10.54 11.03 11.10 11.- 11.46 11.09 11.64 11.20 11.26 11.36 12.05 12.11 12.21 11.48 11.54 12.02 12.11 12.18 12.40 12.48 12.59 1.05 1.15 12.40 12.51 12.60 1.08 1.15 1.40 1.48 1.59 2.05 2.16 1.43 1.54 2.02 2.11 2.18 2.40 2.48 2.59 8.05 3.15 2.40 2.51 2.69 3.08 8.16 4.- 4.08 4.19 4.25 4.35 3.68 4.09 4.17 4.26 4.83 4.51 5.02 5.10 6.19 6.26 4.54 6.02 5.18 6.19 5.53 6.06 6.1? 6.23 ft S3 5.63 6.2? 6.1' 6.2? 6.B 7.13 7.51 7 2? 788 7'ia 7.1? 7 24 7 S3 7.11 7.1? 8.2? 8." 8.27 6.2? 8« 8.22 8 IS 8.34 8.83 8.40 6.44 6.47 6.63 7.19 7.27 7.34 7.40 7.43 7.49 8.16 8.23 8.30 9.27 9.80 9.86 10.02 10.10 10.17 8.30 8.88 8.40 9.11 9.17 9.22 9.44 9.52 10.01 10.26 10.32 10.37 10.40 10.48 10.66 11.21 11.27 11.32 10.42 10.45 10 51 11.17 11.25 11.82 12.29 12.32 12.38 1.04 1.12 1.19 I- 1.24 1.27 1.33 1.59 2.07 2.14 11.45 11.53 12.01 12.26 12.32 12.37 1.39 1.47 1.57 2.23 2.29 2.34 2.39 2.47 2.55 3.20 3.26 8.81 6.40 5.43 5 49 6.1J 02 6.Ï? 8.5? 9.2? 9» 9.1? 9.? 6.2 O» 7.01 7 80 7.2 7.4? 8.62 903 9.» 9.2? 9.81 9.58 9.53 10.2 101? 10.® 9.6» 10.51 10.5» 10.1? 10.» 8.1? 8.1? 8.21 8.4? 8.56 9.5? 11.2? 111? 112 11.2? 11.2? 9.22 9.» 9" 10.57 1015 10.2? 6372 211 7.1? 7 Dj 7 23 7 54 8.5? 8.5? 8.07 8.15 8.25 8.5? 8.22 a in 0.30 9.33 9.45 10.Ü 10.17 10.22 -I 11.22 11.12 li.® 11.45 11.51 11.5? De omraamde treinen loepen ran 15 Juni t/m. 31 Angnstns. H.B. De dienst ran en naar het strand te Noordwijk aan Zee wordt geopend op 1 Jnni. Vrar.gt uitsluitend onze ■JV7- p. iiucon h t 0.30 en 1 0.75. Met aangenaamste laxeermiddel. Ov eral verkrijgbaar is. APrV o' c- -ir n 30CADE.S- aS THEEMAN MEF^I wordt uitgeroeid, zonder beschadiging; met Garantie. (Geen insectenpoeder-bewerking.) 3783 30 LEIDSCHENDA1L ™EN HA AU. .1' V: .•:A>7/-'/^Vsy^ 1931 45 eJGEWDOfa VAN DE.-J Fir3ANSGKEN STAAT Goed den Naam aanduiden i Men eische op al deze Proddkten het Merk VICHY- ÉT*AT*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1907 | | pagina 9