„Vadertje lief vadertje," smeekte Maria.
„Wat gezegd is, is gezegd. Hier is mij a
eegen. Weeet gelukkig samen, kinderen,''
ici hij met een van aandoening bevende
item.
HL
Eonige oogenblikken later waren alle drie
in een rijtuig op weg naar den notaris.
Toen de eerste schrik voorbij was, kre
gen ze verlangen om iets naders op het
kantoor zelf t© hooren.
Ook Pierrouline was meegegaan.
Aan het huis van den notaris was alles
als gewoonlijk. Het plaatje op de deur
met: „Binnen z»ndeT kloppen." Op het
kantoor de tweede en de derde klerk.
„Meneer de eerste klerk?" vroeg Jean-
CLaude.
„Die is afwezig. Maar meneer. Gérome
■velf is binnen."
„Hij is dus weer gevangengenomen I" riep
de boer verheugd uit.
„Gevangen? Ik begrijp u niet!"
Daar ging de deur open en ze zagen me
neer Gérome in al zijn waardigheid op
djn kantoorstool zitten.
„Meneer ik, gdj, men schreef, dat het..."
„Kom, kom, wat is er, beste Jean-Claude?
Ga zitten, scheelt je wat V'
Maria vatte eindelijk moed.
„Wij hebben dit ontvangen, meneer."
De notaris las bet eerst met verwonde
ring, toen begon hij te lachen, terwijl hij
wee» op den datum boven den brief.
„Den eersten April, een grap 1" barstte
Joan-Claude uit, terwijl Pierrouline be
teuterd bleef staan midden in bet ver
trek. Nu zon Maa-ia zijn neus nog voorbij
gaan.
Jean-Claude keerde zich naar hem toe en
zei: „Welnu, wat mankeert jou? Denk je,
dat ik Maria, nu ze weer een paar centen
bezit, naar den ander zal sturen? Neen,
jongen, jij hebt haar en je houdt haar.
Hier is mijn hand; een eerlijke kerel heeft
maar één woord
„Mijnheer de notaris, het contract blijft
onveranderd, alloen de schoonzoon
Goeden morgen, meneer do notaris."
Handels sterfbed.
Een der meest beroemd© werken van
iez-an grooten Duitechen toonkunstenaar,
wiens vurige begeerte hot was om op don
Paasahmorgen met zajn Heiland te mogen
opstaan, is de „Messias"; een meesterstuk,
waarin hij het leven en den persoon van
Christus zóó heerlijk wist te schilderen,
dat, wie eens deze melodieën beeft verno
men, zo nimmermeer kan vergeten. Doen
Handel vermocht niet alleen van den Heer
Jeans te zingen en te spelen, maar hij kon
Hem ook van harte zijn Heer en Heiland
noemen. Dat bewezen de tranen die hij
schreide bij zijn muzikale bewerking van
Jes. 53, dooh niet het minst sprak zijn
sterfbed van de groote liefde, die hij zijn
Heer toedroeg.
Op zekeren dag, klaagde zijn trouwe die
naar die nooit van 2djn zijde week, over
de steeds toenemends zrwakte zijns meesters.
Daarom verzocht deze hem Psalm 91 voor
te lezen. „Ja, d&t is voedsel, dat opnieuw
versterkt en verkwiktVervolgens ver
zocht hij hem nog 1 Oor. 15 voor te lezen,
en verzonk daarna in ernstig nadenken.
Toon na ecnigen tijd zijn dienaar, in
antwoord op een tot hem gestelde vraag,
zijn meester verzekerde, dat nog nooit
iemand rijn gedachten zoo heerlijk in mu
ziek gebracht had als hij, en dat hem dus
zeker een ecreplaats onder de hemelsche
zangers zou worden toegewezen, glimlachte
HSndel en antwoordde: „Ach, als de Heei
mij slechts in Zijn Hemel wil binnenlaten
eü mij daar een hoekje aanwijzen, waar ik
raar de hemelsche koren mag luisteren,
'an ben ik tevreden. Ik wensch volstrekt
liet mij te schareu onder de eerste rijen
'.•r Apostelen en Heiligen, als ik maar die
genade ontvangen mag, die de Heiland ook
o'en moordenaar aan het kruis geschonken
heeft-"
„Hingen wij" zoo ging haj voort „van on
ze werken af, wat zou er van ons worden?
Immers het goede, dat wij -doen, is alles
van God. En zouden wij ons nu beroemen
op de gaven, di© wij van Hem ontvingen?
Bovendien, deden wij wel alles, wat wij
konden cn moesten doen O, moge God ons
genade bewijzen, want hoeveel is er, dat
tegen ons getuigt! Neen, moest dat ééne
woordje „genade" worden uitgewischt, dan
ware alle hoop verloren 1 Maar nu klem ik
mij met beide handen daaraan vast, want
op U alleen, Heer Jezus, is al mijn hoop
gevestigd 1"
Niet lang daarna ontving Handel een be
zoek van een prinses, dio hem haar wensch
te kennen gaf, dat hij spoedig weder op
mocht staan.
„Ja, opstaan, en naar Boven heen!" ant
woordde de stervende, „dat is ook mijn
wensch, want ach, ik ge-voel mij maar al
te moedel Hebt gij mij echter werkelijk
lief, mevrouw, bid dan voor mij, dat de
nacht voorbij ga en mijn vurige begeerte
worde vervuld, om op den Goeden Vnjdag
te mogen eterven, zoodat ik mijn Zaligma
ker op den dag Zijner opstanding aanschou
wen moge."
En God verhoorde de bede van den zan
gor.
Op den Goeden Vrijdag van het jaar 1*759,
terwijl de klokken luidden, vouwde de ster
vende rijn handen op de borst, terwijl zija
lippen fluisterden: „Heer Jezus, ontvang
mijnen geest 1"
Zoo nam de zanger van den „Messias''
op den sterfdag van zijn Heiland afscheid
van de aardsche melodieën, om ze te ver
wisselen voor de liederen van een Hooger
Koor.
Berekening van Paschen.
Van het midden der tweede eeuw werd
tusschen de Oosterscho en de Westerse be
Kerk een hevige strijd gevoerd over net
tijdstip, waarop het Paaschfeest moest ge
vierd worden.
De Oosteraohe Kerk wilde dit te gelijk
met do Israëlieten vierende Westersche
wilde bet slechts gedurende één dag als
Opetandingsfeesto hebben
Eerst op de Kerkvergadering to Nicea
325 werd de twist ten voordeele dor
laatste beslist. Hier werd bepaald, dat het
Paaschfeeet steeds zou gevierd worden op
den eersten Zondag^ volgende op de eerste
volle maan na het lente-aequinoctium, i.
i. na den 21 sten Maart.
Hieruit volgt terstond, dat het Paasch-
feest niet vóór, maar wel op den 22steu
Maart kan vallen. Heeft men op den 20
sten Maart volle maan, dan zal de eerst»
volle maan na den 21<sten op 18 April val
len en valt deze datum op een Zondag,
dan is het Paaschfecst op dm 25sten Apnl
De uiterste grenzen voor het Paascbfeest
zijn dus 22 Maart en 25 April.
Om voor een bepaald jaar Paschen te
berekenen, moet men gebruik maken van
3e formule van Gauss (1777—1855). Stoft
men namelijk de resten der deelingen:
n n n 19 a x 26rf-4c-h6d*4-#
19 ~T 80 7
gelük a b c d en e, dan is het Paascbfeest
in het jaar n op den (22 -f- d -+- e) Maart
of, wanneer d -he grooter ia dan 9, op den
(d -f- e 9) April.
Volgens de JuHaansche tijdrekening is
dan steeds:
x 15 en y 6
en voor de Gregoriaansche (waarmede wij
tegenwoordig rekenen):
X
V)
15S2—1699
22
3
1700—1799
28
3
1800—1809
23
4
1900—1999
24
5
20002099
24
5
2100—2199
24
6
2200—9299
25
0
2300—2399
26
1
24002499
25
1
berekening
bij de
Gregoriaan-
sche tijdrekening op 26 April, dan nemo men
d=28 on a grooter dan 10 dan most men
18 April nemen.
Bijv. Paso ben voor 1906;
n 1906
19 19
jj_ 1906
4 4
100 X lö rest 6 a
476 X 2 ft
-n_ lW6 272 x7re8t2 c
19 a -f- (19 X 6) 24 188
80 30 ~8Ö
4 X 30 rest 18 d
2 -f- 4 c -4- 6 d -f- fj 4 -4- 8 180 -4- 6
7 8
125
-y- 17 X 7 re8t 6
dus d -t 9 18 -f- 6 9= 15 April
Paschen.
Voor 1866 vindt men op dezelfde wflze:
a 4, b 2, c 4, d 9, e 1, don
d -4- e 9-9-4-1 9 1 April Paschen.
Voor het jaar 1875 zou men vinden:
a 13, 6 3, c 6, d 0, e 6 dus
d -f- e -+- 22 Maart is 28 Maart Paschen.
Zooals bekend is worden de Christelijker
feestdagen onderscheiden in onbeweeglijke
en beweeglijke, of vaste en veranderlijke.
De veranderlijke of beweeglijke worden
geregeld naar het Paaschfeest. Ze zijnPa
schen, Septuagesima: 9 weken vóór Paschen,
Quinquagesima: 7 weken vóór Paschen,
Aschdag of AschwoensdagWoensdag na
Quinquagesima, Passiezondag 14 dagen vóór
Pasohen, Palmzondag 8 dagen vóór Pa
sohen, Quasimoda: 's Zondags na Pasohen,
Hemelvaartsdag: 40 dagen na Paschen,
Pinksteren 7 weken na Paschen, Heilige
Drievuldigheid (Trinitas)'g Zondags na
Pinksteren, Heilige Sacramentsdag: Don
derclag na Trinitas, Quatertempers: 4-maat
'8 jaars, en wel Woensdag, Vrijdag en Za
terdag na Aschdag, ook 14 September
Wi..e Donderdag en Goede Vrijdag, lsto
Adventzondag; 4 weken vóór Kerstmis, 2de,
3do en 4de Advent: 8, 2, 1 week vóór
Kerstmis.
Bij het open graf.
Neen, niet in 't gjai, niet bij de dooden
Is Hij, die 't leven ia en geeft.
De grafsteen week, de wachters vloden,
Gods Eng'len jub'len: Jezus leeft!
Van hen, die op verlossing wachtten,
Deelt de een het aan den ander mee;
Die al hun hoop vernietigd achtten,
Wordt 't hart vervuld van vreugde en
vrêe.
J», Jezus leeft, en 't eeuwig leven
Doorstroomt de menschheid met haai
nood.
Geen macht der graven doet meer beven..,
Want Jezus overwon den dood.
Melk en Tuberculose.
Het artikel, dat in Engeland het meest
beschermd wordt, is melk, en die be
Bcherming wordt er niet minder om, door
dat er zooveel is tc zeggen voor het regle
menteeren van den invoer. Van tijd tot
tijd worden er pogingen door belangücb-
bonden in andere landen gedaan om voor
de overvloedige melk daar een afzetgebied
in Engeland -te vinden, maar zoodra dii
pogingen leiden tot een ecnigszins belang
rijken invoer, staan de melklevcranciers b
Engeland als één man op, om zich daarte
gen te verzetten. Zij beweren, niet ge'
ten onrechte, dat zij zich moeten onder-,
werpen aan eon aanUoudend en strenj
toezicht en dat zulk een toezicht gened
ontbreekt ovqr »de versche melk, die ui»
den vreemde komt.
Het is te voorzien, dat zulk toezicht en
bet verzet tegen invoer uit den vreemdn»
voortaan nog scherper zal worden ten g©*
volge van het rapport eener commissie, die
naar aanleiding van de verklaring van
prof. Koch, dat de bacil van tuberculosa
bij menschen geen tuberculose 01
rundaren kan veroorzaken en tuberco-