Reclame-Opruiming.
Leqons d'italien
F rima Versche Gs'asiioter
E. 0. TEREURGH,
Goedkoopst Sigarenmagazijn Union.
LEIDSCH DAGBLAD, WOENSDAG 9 AUGUSTUS. TWEEDE BLAD.
PERSOVERZICHT.
Vervolg Advertentiên,
Den Haag, Eïoorijeintie 52a.
Wei J. STEENMÜER Zn.,
bekwame Boilenrooiers,
FILIAAL LEiüEÜ s
Depot: W. G. DS LA GOMT,
V er&rijgbaar in alle buurten
der stad. 8183 80
VIOMLBSTINS - VICHY HOPÏTAL - VICHY-GRMiDE-GRILLES
PASTILLES, ZOUTEN, COMPRIN3ËS VICHY-ÉTAT
VerfHsschehale
Tochtjes
Ts buur aangeboden,
Het
Langebriag,
Nó. 13941".
Anno 1905.
Naar aanleiding van den bekenden brief
van dr. De Yiaser en wat daarover is
geschreven geeft ds» J. van Dijk Mzn. in.
het jongste „Dootinchemsche We ek-
blad" deze beschouwing:
„Mij dunkt, de Synode der N.-H. Kerk
zou een goed werk doen door zoo spoedig
mogelijk to besluiten, dat het predikant,
z ij n in de Ned -Herv. Kerk niet te gelijk
vereenigbaar is met het lidmaatsohap
van de Staten-Goneraal, zoo min
in de Eerste als in do Tweede Kamer.
De Synode zou daardoor handelen naar
Josaja 62: 10, vooral naar de woorden
„ruimt de steenen weg." Door zulk een
besluit spreekt zij niet uit, dat een Herv.
Predikant zich niet mag bemoeien met do
politiek, hoezeer „geheelonthouding" ook
hier het best;: is maar zij vraagt eenvou
dig den gcheelen persoon voor de Gemeen
te, aan wie hij zich vrijwillig en ook met
zijn goheeien persoon verbonden hoeft:
niets mee/, niets minder. Toen dr. De
Visser vroege. PredikanbKamerlid
cn die het nu nog is verklaarde, dat hij
voor 7/8 besloton liad geen mandaat voor
de Tweede Kamer to zullen aanvaarden,
was er groot© blijdschap bij liet geloovig
deel der Gcinecuto te Amsterdam, omdat
men wënsciite, dat hij zijn schoone talenten
geheel zou wijden aan de grootste Gemeen
te der Herv. Kerk.
Groot was dan ook de teleurstelling
zeker ook bij „De Nieuw© Sprokke
laar 1" en droefheid, dab ZEerwzich
in do drie grootste;, steden van ons iahcl
toch weer liet candidaat stellon voor lid
dor Tweede Kamer. Een storm van ver
ontwaardiging ward daardoor tevens opge
wekt door dio wielewalcrij cn dat bij een
Leera ar 1
Deze werd slechts getemperd door de pië
teit en achting voor het Predikambt. Maar
dat belette niet, dat het in alledrie plaat
sen voor het meerendccl de Hervormden
waren, die ZEerw.'s niet-herkiezing be
werkten, in weerwil, dat hij omstuwd
was door een staf van geacht© predikanten
omdat raen niet kon dulden, dat het
„7/8", zonder eenige redenen daarvoor op
te geven, stilzwijgen werd teruggenomen.
Hoe trouw dat was aan zijn Gemeente,
laten wij anderen beoordeclen.
Nu dr. De Visser in alle drie groote
steden, waarin hij een Candidast-lidmaat-
y^jf'ap voor de Tweede Kamer aangenomen
Lad, is gevallen, moest dat voor hemzelvcn
en zijn medestanders genoeg zijn, om er
etil in te berusten. 1) Wij hebben inder
tijd, maanden geleden, dr. De Visser ern
st1^ gewaarschuwd met de opmerking, dab
wie in twee wegen wandelt, gewoonlijk in
den eencn valt. Dat is dan nu ook aan dr.
De Visser bevestigd. Deze uitspraak van
een zeer groot getal Hervormden moet
voor de Synode aansporing genoeg zijn om
een steen des r.:.iistoots weg te ruimen. Mij
dunkt, al is er op dit moment sleohts één
dienstdoend predikant-Kamerlid, dr.
De Visser is dat ook nu nóg dan is dat
ook één te veel cn het is goen waarborg,
dat er niet binnen korten tijd meer zullen
zijn, althans to oordeelen naar debegeerige
blikken van predikanten, die er zich bij
de laatste verkiezingen naar uitstrekten.
Maar het geldt hier niet heb getal noch
de personen, maar het beginsel.
Do bekende predikant Spurgeon reed
eens met een boer om ergens een spreek
beurt te vervallen. Opeens hield do boer
zijn paard in, hield stil, stapt© uit de til
bury en ruimde een steen weg. Spurgeon
vraagde aan den boer waarom hij dat deed,
daar die steen hem geen nadeel berokkend'
had. Dat is waar, zeido de boer, maar
©braks kan er iemand dezen weg langs
1) Dr. De Visser zal dat wellicht weer
noomen een aantasten van hem in zijn
„persoonlijke qualiteit." Dat verwijt laat
ons koud, omdat het niet waar is. Al is Z,-
Eerw. een weinig uit zijn humeur door dat
drievoudig mislukken, dat moet hem des te
meor dringen om de zaken juist en waar
voor te stellen. Later zal hij wel erkennen,
dat wij gelijk hadden
komen, als het donker is en dkn zou diens
paard over dien steen kunnen struikelen.
Do tekst voor die spreekbeurt werd voor
Spurgeon: „ruimt de steenen wegl" Zoo,
hoop :k, zal de Synode ook doen.
Do Synode gelooft natuurlijk, dat Jezus
Christus is het Hoofd van zijn lichaam, dab
1b de Gemeente, en dat Hij door Zijn ze
genend heengaan van deze aarde de waar
heid van Zijn woord heeft bevestigd, dat
Hij alle bronnen van zegeningen voor alle
deelen des licha&ms geopend heeft, welken
naam die Gemeenten ook dragen... „aan
alle plaatsen, waar ik mijns naams gedach
tenis stichten zal, zal ik tot u komen, cn
zal u zegenen."
Zie ook heb alles beslissend woord van
hot Hoofd zelf. Matth. 18 1820! Als
Hijzelf Johannes zendt en hem laat schrij
ven aan do zeven Aziatische gemeenten, do
hoogst ernstige vermaningen, dan is de in
houd dai)Yi?n eenvoudig: „ruimt do stee
nen weg
Welnu, de Sjnodo doe desgelijks in alles
cn zij zal diu i door met alle Hervormde Ge
meente zich stellon onder de zegenende
hoede van het Hoofd Jezus Christus, die
gekomen is oplat allen het leven hebben
en overvloed lubben."
Indien enkelen ever deze haar besluiten
niet tevreden mogen zijn dat zal bij
elke andere regeling, van welken aard ook,
nooit anders worden dat moge haar
troosten. Steenen te laten liggen is, vooral
bij schemerlicht of duisternis, en dus voor
den tcgenwoordigen tijd Jcsaja 60 :2
gevaarlijk
In een tweede artikel ovor „de predi
kanten on de politiek" (van het
eerste maakten wij reeds melding) schrijft
„De Hervorming":
„De vraag of de predikant, wordt hij als
Kamerlid verkozen, zijn betrekking zal
moeten nederleggen, is er een, wier beslis
sing uitsluitend berust bij de kerkelijke ge
meenschap, waartoe hij behoort en waarbij
hij dienstbaar is. Evengoed als voor den
predikant, geldt dit voor den „geestelijke",
die in dienst der R.-K. Iïerk staat. Ver
neemt men hier en daar, bij den weerzin,
dien het optreden van vele predikanten cn
geestelijken in politieke aangelegenheden
den laat sten tijd heeft in 't leven geroepen,
stemmen, die het betreuren, dat dc Grond
wet, waaronder we thans leven, op dit punt
aan het beginsel der „scheiding van Kerk
en Staat" vollediger toepassing heeft ge
geven, dan komen wij daartegen met volle
kracht op. Van Staak ege hen, die eenig
kerkelijk ambt bekleeden, weder van het
Kamerlidmaatschap te willen uitsluiten,
kan c.lleen betr kenen een terugkeer tot
ver-ud-rde verhoudingen en ingegeven
worden door een reactionairen geest. Wel
verre van de hier gehuldigd© vrijheid te
veroordeelen, wenschen wij met nadruk
haar gehandhaafd te zien voor allen, die
in kerkelijken dienst staan, ook voor den
R.-K. „geestelijke", al vergeten wij niot,
dat do verhouding, waarin deze tot zijn
Kerk staat, van dien aai 1 is, dat er voor
zijn uitsluiting van het Kamerlidmaat-
sohap meer afdoende redenen kunnen aan
gevoerd worden dan voor die van den pro-
tostantschen bedienaar van den godsdienst.
Deze rc_„aeu zijn gelegen in den eigenaar-
digen band, die bestaat tusschon den R.-K.
geestelijke en de kerkelijke organisatie,
waartoe hij behoort, en die niet wordt ver
broken, ook wanneer hij tijdelijk van zijn
priestelijke functiën wordt ontheven.
Op een on ander behoeven wij niet verder
in te gaan, want wij vertrouwen, dat bij
niemand van waarlijk „vrijzinnigen" huize
het opzet oestaat om ons in dat opzicht tot
vroegere toestanden ter g te voeren,
D© „Nieuwe Rotterdamse ho
Courant" heeft in zijn nummer van 21
Juli met eonigen weemoed do goedo dagen
vanouds herdacht-, van een vijftig jaar gele
den, toen men „zoo angstvallig het terrein
der staatkunde wilde vrijhouden van kerke
lijke invloeden". „Als de mannen van die
dagen eens konden zien, hoe het daarmede
tegenwoordig gesteld is", verzuohtte het
blad. Het kan toch niet dan schijn zijn ge
weest, dat het daarmede zou bedoeld hebben
tot con verouderd standpunt terug te kee-
ren. Het heeft willen te kennen gevenheb
ben de mannen van voor vijftig jaar het
bodorf van de politiek door do bemoeiing
der geestelijke heeren" op hun wijze willen
keeren, thans hebben de kiezers te waken,
dai/ aai g .noemde bemoeiing in ons poli
tieke leven paal ca perk gesteld worde.
„Wordt het kwaad niet met kracht tegen
gegaan, zoo eindigde het blad, dan zal ten
slotte het leeken-element weinig meer in
den St^t hebben in te, brengen en zullen
predikanten en pastoors ons de wet voor
schrijvers Het ging daar nu al mooi heen".
Daar -Llinkt iets alarmeerends in een en
ander. Iet© van den eeraten schrik, van
overdrijving is het niet vrij. Maar wij er
kennen, dat in de bemoeiing met de poli
tiek van „geestelijken" on „bedienaren van
den godsdienst", zooals wij dio in den
laatsten tijd hebben aanschouwd, een ge
vaar steekt, een gevaar voor het politieke
leven, en heb is inderdaad van belang de
kiezers omtrent dat gevaar in te lidhtenen
hen er tegen to wapenen."
Vervolgens resumeert hot blad het artikel
van dr. Do Visser in „De N cd or 1 an
der" en toekent daarbij aan
„In wat hier de kosmologische gedachte
of zijde van het Christendom heet, en wordt
afgeleid van het eeuwige Koningschap van
den Christus, zien wfj een oude bekende.
In een theologisch tractaat zou over do hier
gemaakte onderscheidingen en do hier
gesteld© theorie heel wat te zeggen zijn,
maar praetisch, en meer bepaald voor de
politiek, komt, wat het terrein van het
maatschappelijk en staatkundig leven aan
gaat, een en ander neer op doortrekking
van do lijn, die uit oud-Israël's Theocratie^
door de middelceuwscho kerkideo loopt
door het regime bijv., dat Calvijn in Gfir
nève in het leven riepen waaraan ook de
Hervormde predikanten, dio hier te lande
in do 17 de eeuw hun politieke rol speel
den, zich verbonden voelden.
Wij weten wel, dat dr, Kuyper, dat mr.
Schokking, dat dr. De Visser, voor die kos
mologische ideo van het Christendom, voor
de huldiging van Christus' eeuwig koning
schap verschillende toepassing vragen, en
dat zij weer een andere toepassing ont
vangt in de Roomsche Staatsleer, verschil
lend naardat deze in verschillende landen
of in onderscheiden omgeving optreedt.
Maar in de practijk loopt deze theorie uit
op de toekenning van een bijzonder gezag,
ook in politicis, van een groep mannen, ze
mogen dan samen de curie uitmaken of in
consistories vereonigd zijn, die dat gezag
nietonf",iconen aan ruimer blik, meo/der
kennis, hooger zedelijkheid, dieper vroom
heid, of wat gij overigens in den staats
man u wenschelijlc denken moogt, doch aan
hun kerkelijk ambt, aan do betrekking, die
zij in hun kerkgemeenschap bekleeden. En
dit brengt in de politiek een element, dat
daaraan vreemd behoort te wezen, wat in
strijd is met do moderne staatsidee en inder
daad, ook ten onzent, het politieke leven
bederft
"Vandaar dat men, dat ook wij, niet al
leen voor den godsdienst, golijk meermalen,
ook onzerzijds, is betoogd, maar ook voor
ons maatsohappelijk en staatkundig leven
gevaren zien in het optreden van predikan
ten en geestelijken, dio staat en maatschap
pij van de „kosmologische" idee van het
Christendom uit bezien. Hier is een tegen
stelling, die wij zeker niet c-tkennen, noch
op godsdienstig, noch op kerkelijk en oven-
min op maatschappelijk en staatkundig ge
bied. Er mag onder de.i tegenzin tegen het
optreden van predikanten op politiek ter
rein veel bekrompens en ouderwetsoh
schuilen, veel zelfs van Jan Rap en zijn
Maat, hij wordt óók in het leven geroepen,
en onbewust dikwijls onderhouden door do
herinnering aaD wat cl© geschiedenis ^au
eeuwen op dit punt te leeren geeft, Maar
terwijl hier inderdaad een gevaar dreig1:,
bezworen wordt het niet door een Grond
wetsartikel als tot '87 den toegang tot do
Tweed© Kamer aan geestelijken cn bedie
naren van den godsdienst ontzegde; ook
niet door op grond daarvan van de ke/kau
te ©ischen, dat zij hun, die kerkelijke amb
ten bekleeden, verbieden het Kameriid-
maatschap te aanvaarden.
Het wordt alleen bezworen door aan het
volk een godsdienst te brongen, die, ©ener
zijds voldoening gevende aan onuitroeibare
behoeften van het menschelijk gemoed,
anderzijds, in verbinding met allerlei, wat
in de stoffelijke en geestelijke nooden kan
voorzien, heel het geestelijk levenspeil ver
hoogt, om zóó, zij het dan indirect, ook
het maatschappelijk en staatkundig leven
ter. goede te komen."
Zooals men weet, is in 1001 d. r. Kuy
per door H. M. do Koningin tot perma.
nent voorzitter van den minis
fc.e r r a a d benoemd.
Dat was een wijziging in den oud©n toe
stand. Vroeger was er geen vaste voorzit
ter.
Bij toerbeurt waren alle ministers presi
dent in den Raad, ten minste volgens het
reglement. F i t 1 ij k was er een perma
nente „tijdelijko" voorzitter, do kabinets
formateur. In 1S01 heeft dus H. M, do Ko
ningin, die in Haar verhouding ten opzich
te Haror ministers absoluut onafhankelijk
is, een wijziging aangebracht, welke niet
anders is dan een sanctie van een toestand,
welke ainds langen tijd bestond.
D© „Nieuw© Rott. C t-." nu vindt,
zcoals wij reeds zagen, dat bij het nieuw©
Kabinet de vorige toestand maar weer moet
terugkeeren, dat H. M. de Koningin op
Haar besluit 'dient terug te komen, wat
„De Standaard"' qualifïceerdo als een
pressie, op de Kroon uitgeoefend.
Vandaar twistgeschrijf.
Aangaande dit punt lezen wij nu in do
,,N o'de r 1 a n d 8 c li o Stommen", het
orgaan der Nationaal-Historischo Partij:
„Eigenlijk is dit een kwestie, die ons niet
aangaat en die, zooals „De Standaard"
terecht heeft opgemerkt, indien zij in debat
wordt gebracht, feitelijk nederkomt op een
critiek van een daad van H. M. do Ko
ningin, welke niet verder reikt dan baar
verhouding tot haar ministers en tusscben
dozen onderling.
Waar nu de Grondwet, zooals wij reeds
vroeger hebben aangetoond, sleohts in één,
zeer zeldzaam voorkomend geval een mi
nisterraad kent en overigens slechts indivi
dueel© ministers optreden, wat voor belang
heeft het dan toch, of een der acht minis
ters werkelijk voorzitter is of dat diezelfde
bewindsman, zooals gebruikelijk was, het
z.g. „tijdelijke" voorzitterschap onafgebro
ken waarneemt? In de practijk komt het
precies op hetzelfde neder en het aandrin
gen op een „hei-stel van den ouden toe
stand" is een slaan in de lucht voor zoover
het geen ongeoorloofde pressie bedoelt op
de Kroon in een zaak, die Deze in vollo
vrijheid kan en dus ook behoort te mogen
regelen
Waarom wij nu toch eenige woorden aan
deze zaak wijden?
Daarom, omdat dc „Nieuwe Rott.
C t." in een artikel, waarin zij terugkeer
„tot den ouden toestand" bepleit, het doet
voorkomen alsof dc instelling van het vns
to presidentschap een manoeuvre van dr.
Kuyper is geweest om aan don voorzitter
en dus in dc eerst© plaats aan hemzelf oen
domineeronde stelling te geven. Nu geven
wij toe, dat do toelichting, door Zijne
Excellentie van de bewuste verandering
in het Reglement voor den Ministerraad
gegeven, tot zulk een verdenking aanleiding
kan geven, omdat uitsluitend gewezen is op
de doelmatigheid der nieuwe regeling.
Wij meenen ovenwol, dat d© „nieuwo"
regeling volstrekt niet een „novum" in het
leven riep, maar een noodzakelijk gevolg
was van een verandering in de verhouding
van den raad van Ministers tot d; Kroon.
Het kabinet heeft in 1901 de historisch©
lijn, bewust of onbewust doet niet ter zake,
gevolgd en eigenlijk niet anders gedaan
dan hetgeen een liberaal kabinet, was men
aan dien kant niet zoo „conservatief" ge
weest, al vijftig jaar geledon had moeten
uitlokken 1
Het tijdelijk voorzitterschap dagteekent
van April 1842. Op denzclfden dag, dat rar.
F. A. van Hall de portefeuille van justitio
aanvaardde, verscheen het van diens con-
tdaseign voorzien Koninklijk Besluit,
waarbij de werking van den kabinetsraad
aan nieuwe bepalingen werd onderworpen
en o.a. de gemeenschappelijke overweging
van allo wetten, enz. van algemeencn aard
werd voorgeschreven.
Van dien Kabinetsraad was do Koning
do eigenlijke voorzitter en Willem II heeft
dan ook inderdaad herhaalde malen gepre
sideerd. Waar men nu telken male den
Hoogon Voorzitter in den Kabinetsraad
kon verwachten, was er geen aanleiding,
naast hem iemand met oen blijvend prae-
sodium to belasten en was het voldo.ude
alleen daarvoor te zorgen, dat do onvermij
delijke waarneming van bet voorzitters hap
gorcgeld werd.
In 185-1 veranderde Willem III bet maan
delijksch voorzitterschap in oeu driemaan-
delijksch,
In den loop der jaren werd een zitting
van den Kabinetsraad in pleno steeds
zeldzamer en er groeide uit een permanent©
Ministerraad, die evenwel o.a. door
zijn tijdelijk voorzitterschap aan zijn oor
sprong bleef herinneren.
En vreemd genoeg, deze instelling, een
voudig uit de historie te verklaren, werd
allengs omgeven mot een thcoretischen
nimbus. Heb voorzitterschap zoo bette heb
en zoo heet het nog, moest immers aan geen
bepaald persoon worden opgedragen, omdat
daardoor te kort zou worden gedaan aan
den collectieven invloed van de ministers
op den gang van zaken. Wat feitelijk samen
hing met liet al of niet persoonlijk optreden
des IConings, werd door de liberale theore
tici precies omgekeerd en voorgesteld als
een uitvloeisel van de leer der ministerieel©
verantwoordelijkheid.
Getrouw aan hun stelsel, hebben do libe
ralen de historische basis door een theo
retische vervangen.
In 1901 is tot het zuiver standpunt te
ruggekeerd eu is werkelijk, zooal niet „een
oude toestand hersteld", toch l.efc juiste,
ook tegenover de Kroon correcte, denkbeeld
gehuldigd, dat, waar bel Hare Majesteit niet
meer behaagt den raad Harer ministers
voor te zitten, Zij aanwijst, wie daarvan
in Haar plaats dc beraadslagingen zal lei
den.
De reden van de tijdelijkheid van het
voorzitterschap is vervallen en tevens ook
dc reden om nu op de zaak terug te komon.
Wij waren ook in dit opzicht, dank zij
liberale vasthoudendheid en theoretisch©
bespiegelingen, langen tijd de „Chineezen
van Europa". En nu schijnt het op don weg
der „vooruitstroving" tc liggon, weder eon
lans breken voor een terugkeer tot een
toestand, die iedcrcn redelijken grondslag
mist©.
Pure reactie, voor voorstanders van ont
wikkeling op historischen grondslag onaan
nemelijk I
Wij willen vooruit, heeren liberalen en
niet terug.
Omtrent de plannen tot oprichting
een er R.-K. Universiteit zegt
,,H o t Vaderland":
„Thans eindelijk speelt men open kaart
aan Roomsch-Katholieke zijde. Dc opzet
om aan to sturen op een Roomsch-Katho
lieke universiteit is thans openhaar ge
maakt.
Tot dusverre heette hetA dat de bijzon
der© leerstoelen aan de openbare acado
mies den Roomsch-Katholiekcn voldoende
zouden zijn. En het zóó voor to stellen was
zelfs heel tactisch. De autircvolutionnairo
en christelijk-historische bondgenooten blo
ven van Rome's ongevaarlijkheid op dezo
wijze overtuigd.
Toen echter do verkiezingen achter den
rug waren, kon veilig gezegd worden
waar het op stond.
Zelfs aan het adres der Vrije Univorsi-
teit te Amsterdam.
Immers aan deze geeft „Do Tijd"
onomwonden to verstaan, dat „ieder, dio
van hooger onderwijs eenig begrip heeft,
zal toegeven, dat drie hoogleeraren per fa
culteit in onzen tijd te weinig moet worden
geacht."
De „Arnh. C't." zegt over plannen tot
opriching eener R.-K. Universiteit:
„Al zijn wij van de noodzakelijkheid of
wenschelijkhoid zolfs eener bijzondere ka
tholieke universiteit niot overtuigd, on
betreuren wij dit nieuwe plan om de schei-
VOOR
U rine-Onclerzo ek,
aje^esiSgei te 3iotteo*c9c9ma
Open Kijstuin SO.
Mee!. Doctor JUL J8. S. HE3Ï-
IZERS. Te consultcuron voor Leiden
en Omstreken Vrijdag van 10 tot 3 uren:
Kaiserstraat 36. 0628 12
par un professeur italien.
Berlitz School.
1160 10
fi 1.50 per K.G.
Prima KEUKENBÖTER
f!.40 per K.G.
filanden^iakerssteeg 4 bij da Waag.
Brima adres voor zuivere
Natuurboter, Goudsche, L-eldscbe en
echte Edammer Kaas. 1231 13
T© koop aangeboden
1 Zonnescherm, zoo goed als
niouw, met Zijschermen. Lengte
4 Meter 20 Breedte 1 M. 70. Adres:
SI. T. AliOFS, Modemagazijn
„De VHjL", Noordeindo 14.
Aan hetzelfde adres flink Dag
meisje gevraagd. 1171 8
Gevraagd by 31. S30.7SAN
ZONEN, Ryksdorp, Wassenaar,
tegen hoog loon. Aangeboden aan het
zelfde adres een party best HAYEK-
STltOO. 1210 7
Haarlemmerstr. eo. 261.
Telefoonn. 463. 4142 26
Oaezas'lraaS Ko. 43.
esciEwaora v&M DEN FBAWSCHEW STAAT
Goad den Naam aanduiden
Men eische op al deze Produkten het Merk W8©HY~ÈTAT-
Een uitstapje niet de
„Carsjensbooteïi" over de
cn HitASEHEK-
1JPJSRÏEN is thans heerlijk
verfrissckend412 15
Dag. beh. Zondags van LEIDEN
Ringtocht 1.45; Zaterdags 12.30,
terug 5.30. Naar het XAGERMEEil
tusscben nam. 6 on 8 uren.
Dienstregelingen gratis.
HART£STEE<£ 2.
Per Liter.
Likeuren f 0.45
Grenadine 0.50
Jenever 0.70
Brandewijn 0.72
Nieuw Kood„ 0.70
Punch 0.80
Cognac 0.90
Boerenjong.,, 0,90
Oude Boll p 1,—
Per Flosch.
Bessenwijn /"0.35
Meiwijn 0.45
Roode Wijn 0.50
Madera 0,50
lioode PorL s 0.55
Witte p 0.60
Malaga 0.80
Advocaat 0.80
Vermouth 0.80
1052 11
in een der buitenwykon te Lelden
mooie Zitkamer met Tuintje,
on 1 of 2 Slaapkamer», ruim
en friach gelegen, by menscUen zonder
kinderen, voor Hoer of Dame. Brieven
Buroel van dit Blad No. 1211. 8
voor Schoolgaande Kinderen,
is gedurende de Wacanïie
geopend van tZ tot 8 uren.
Panaielïa»
Bongon (oud model)
Sereno (Imitatie plan tears,
CosDiopclite (Amerik. model)
Vierkantje»
Acertailo (Amerik. model)
Galilh (recht model)
Ainegos (knakiuodcl)
Vaa ai deze merken zijn i
te bekomen.
«2 waarde t Ö.50
2.50
2.00
2.00
8.00
S.OÖ
1.60
1.25
a f 1.40
ï.40 3
1.30
1.25
1.20
O.OO p. GO ut.
1.05 IOO
0.75 IOO
het magazljsi loss© proeven
146 86
Utoiilsea'Steeg AO, 3L<eiileai.