Paardünvleescii als voedsel.
j De Berlijnsclie en de Parijeche correspon
dent van dj „World's Work" deelen inte
ressante cijfeTS merde betreffende bet ver
bruik van paardenvleesoh te Berlijn en Par
rijt, dat zij in verband brengen met de be
scherming van werklieden. Gelijk bet ver
bruik van rundorvleesch en van zeep, zeggen
zij, als een onfeilbaar bewijs geldt voor de
beschaving van een volk, zoo kan dat van
paardenvleesch beschouwd worden als een
aanduiding van den omvang van het pro
letariaat. En nu wordt paardenvleesch in
het beschermde Duitschland erkend als een
„item" op de lijst der volksvoedingsmidde-
I len. Duizenden Duitschers gebruiken geen
I ander vleeseh dan dat van paaiden, niet
I dewijl zij het lekker vinden, maar omdat zij
[door den nood daartoe gedreven worden.
In 1894 bedroeg het getal der in Duitsch
land geslachte paarden 7627in 1900 was het
I reeds tot 10,185 gestegen en in 1903 en 1901
bedroeg het ongeveer 12,000 en 13,000. Men
j berekent, dat Berlijn dat jaar' ongeveer
[3,200,000 pond paardenvleesch verbruikt
(zal hebben. Daar ter stede vindt men 64
vleeschwinkek', waarin niet anders dan
i paardenvleesch verkocht wordt, en in an-
idere gedeelten van Duitsohland is het ver'-
I bituik van paardenvleesch waarschijnlijk
leer grooter dan kleiner. De beste stukken
[worden te Berlijn verkocht voor 4 of 41
stuiver per: pond, do minste voor li a 2
I stuiver. Vermoedelijk wordt ook honden-
Ivleeseh verorberd, zegt de correspondent.
Statistieke gegevens' zijn daarvan niet te
[verkrijgen ,maar van goeder: hand wordt
bericht, dat bijv. verleden jaar in do Sak-
Jsische stad Chemnitz en elders eenigo hon
derden honden ten behoeve van de aller -
larmsten werden geslacht. Hetzelfde zou in
[andere steden van Duitschland plaats grij.
jpen.
In Frankrijk wordt insgelijks veel paar-
.denvleesch gegeten. Te Parijs worden jaav-
jlijks gemiddeld 40,000 paarden v«oor de
consumptie geslacht, waarvan een groot ge-
(deelte in de restaurants onder den naam
;van „rosbif" wordt verorberd. In do ban-
Hieue houden 200 slagers zich uitsluitend
I bezig met het slachten van paarden en het
gebruik is in de laatste tien jaren aanmer-
Jkelijk toegenomen, gedeeltelijk dewijl de ge-
ineesheeren paardenvleesch aanbevelen aan
kranken in het bijzonder voor tuberculeuze
^kinderen. Bouillon van paardenvleesch
t wordt voor voedzamer gehouden dan die
jvan runderen of schapen.
In de wijk der Gobelins bestaat reeds een
igroot abattoir voor paarden en een tweede
;is in aanbouw in Vaugirard. De Begeering
jheeft het slachten van paarden onder bij
zondere controle gesteld, dewijl de verlei-
j ding voor de boeren óf oude öf zieke paar-
;den voor de slachtbank te verkoopen groo
ter wordt geacht dan ten opzichte van schu
lpen of runderen. Enkele districten, met na-
ime in het Noordar-departemcnt, lijden
ireeds gebrek aan paarden, wegens 'de groote
vraag voor Parijs en eenigo groote tteden
in de provinciën. Bloed of afkomst komt
Bij een „taf el-paard" slechts in zoover in
aanmerking, dat een volbloed minder vet en
■meer mager1 levert 'dan een dier van lagere
afkomst. Witte paarden zijn weinig in tel,
omdat iri hun vleeseh zwarte stukken voor-
f komen, die zorgvuldig uitgesneden moeten
jworden. Do slagers geven dc voorkeur aan
jpaarden uit de steden, dewijl hun vleeseh
jwitter is ten gevolge van het voeren met
ihaver Het paardenvleesch is' te Parijs voor-
inamelijk gezocht omdat het goedkoop is;
■een werkman kan een 1 i v r e koopen voor
,5 stuivers, den halven prijs van runder- of
sohapenvleesch.
Het klaverblad van vier.
j. Er is een illusie, die ons staat ontnomen
te worden 1
Het klaverblaadje-van-vier gold van
oudet tot onder, bijna overal, zeker bij alle
rroikeren, die dc klaver zagen groeien, als
een teeken van geluk. Er bestaan volks
spreekwijzen to over, die het zeldzame kla
verblaadje-van-vier het toovei middel noe
men om verborgen schatten te vinden, of,
wat nog beter is, om ziekten voor den
drempel te houden.
Herinneren wij ons de heerlijke zwerf
tochten, die wel soma iets van idyllen had
den, dooi de eindelooze groene weiden en
velden, om tusschen madeliefjes en boter
bloempjes het wonderblaadje te vinden l
Het voorjaar wacht reeds achter de nog
bleek-blauwe hemelen en in lenteroes zal
weer zoo menige vrijei' zijn liefje verrassen
willen met het gedroogde vierslippige kla
verblaadje
Maar, helaas I Voortaan zal deze zoete
bloementaal niet meer gesproken worden.
Het klaveiblaadjc-van-vier zal gemeengoed
worden en daarmee is het gedaan met zijn
bekoring.
Het is de deftige Academie van Weten
schappen in Frankrijk, die zich op een
onzalig oogenblik is gaan bezighouden met
dit plantje, dat slechte voor dichters en ver
liefden en natuurvrienden gewassen scheen.
Hoe weinig past echter deze luim der na
tuur, dio het vierbladig klavertje bedacht,
bij stoffige folianten, bolle brilleglazen en
flitsende ontleedmessen
De Fransche geleerde Gaston Bonnier
heeft in de Parijsche Académie des Scien
ces' mededeeling gedaan van zijn ontdek
king, o, ontdekkingdat men langs
Jcunstmatigen weg klaverbladen-van-vier
kan vervaardigen, door aan het jonge uit-
loopende plantje een kleine insnijding aan
te brengen.
Beeds dezen zomer zullen actieve bloemen
winkels in hun uitstalkasten de klaver
blaadjes-van-vier bij beele bossen etalee-
ren.
En wat blijft er dan over van de volkssa
ge, als men den talisman tegen dozen of
dien prijs' in den eersten 'den besten winkel
kan koopen?
Er is een illusie te meer, die ons ontsto
len is.
Hen scMldersrekening.
Dezer dagen kwam het „Handelsblad
van Antwerpen" een rekening onder do
oogen, welke het waard vond te vermelden,
vanwege haar oorspronkelijkheid.
„De Maasbode", van Botterdam, vond
haar ook eigenaardig genoeg ze af te druk
ken en wij, van hetzelfde gevoelen, leggen
ze ook onzen lezers voor.
Jacob van Zemclhooghe, schilder, in de
kerk van Terhagen niet ver van Yperen
eenigen tijd gewerkt hebbende, eischte
voor dagloon en levering een som van gl.
•9216 stuivers Brab. Cour.
Daar do kerkmeesters gemelde rekening
wat overdreven vonden, verzochten zij van
den schilder een gedetailleerde nota, ten
einde te weten, hoe en waaraan dit alles
verdiend was.
Des anderen daags kregen zij dé volgen
de rekening
DEBET de heeren Kerkmeesters, als re
genten der Kerk, aan Jacob van Zemel-
hooghe, schildersbaas, als volgt, in B.
C. G.
De Tien Geboden Gods merkelijk
verbeterd en eens netjes gevernist 5.12,5
Pontius Pilatus schoongemaakt en
een nieuwen band aan zijn muts ge
schilderd 5.03.3
Do haam van Petrus een nieuwen
stqart ingestoken, zijn kam vertand
en nieuwe lellen onder den bek ge
hangen 2.93.6
Eén moordenaar aan het kruis
vastgemaakt en een vinger aange
zet 1.07.6
De linkervleugel van den Engel
Gabriël verguld en nieuwe slagpen
nen ingestoken 14.17.0
De dienstmeid van den opper
priester Caïphas gewasschen en kar
mozijn op de kaken gelegd 4.12.0
Den Hemel vernieuwd, eenige ster
ren ingestoken, de zonne verguld en
de maan gekuischt 7.14.6
De vlammen van het Vagevuur ver
nieuwd en eenige zielen gerepareerd 4.06.$
Het Vuur van de Hel geschilderd.
Lucifer een nieuwen staart aange
zet, zijn linkerpoot gerepareerd en
veischeidene nieuwe ketens gemaakt
voor zijn ledematen 7.10.3
Het hooi en stroo vernieuwd in
den stal van Bethlehem, en een nieu
we sport in de kribbe gestoken 3.00.0
Den tabbaard van Herodes nieu
we boorden aangezet, de broek van
Annas een lederen spriet ingesto
ken en twee nieuwe beenen knoopen
aan zijn japon gezet 6.00.0
Tobias op reis met den Engel een
paar nieuwe getten aangedaan,
nieuwe riemen aan zijn ranselzak.
Baphaël een versch half brood onder
den arm geplaatst en den schipper
gemuilband 2.15.0
Den ezel van Balaam zijn plekken
uitgeschrapt, zijn ooren gekuischt
en zijn ijzers de kalkoenen ver
nieuwd 3.06.0
Het aangezicht van Sara gewas
schen, gepuimd, hersteld, gevernist
en haar verfrommelden rok in voege
gebracht 2.15.3
De ladder van Jacob gerepareerd
en twee nieuwe sporten ingestoken 1.15.6
Een nieuwen kei in den slinger
van David gestoken, het hoofd van
Goliath wat opgepoetst en de teenen
verzet 2.13.0
Het haar van Judas losgemaakt
en zijn vingeren verkort 1.00.0
De Ark van Noë den achtergevel
geteerd, twee nieuwe vorstpannen
opgelegd, de glazen vensters ver
nieuwd en Noë een paax nieuwe
mouwen aangedaan. 6.15.0
Den Verloren Zoon een nieuwen
lap op zijn hemd gezet, aan verschei
dene zwijnen de borstels hersteld,
hun staart wat doen krullen en
nieuw drinken in de bakken gedaan 7.55.0
De waterkruik van de Samari-
taansche vrouw gestopt, herschil-
derd en een nieuw oor aangezet 2.03.3
De Aartsmoeder Eva gewasschen,
zuiver uitgeolied, den straal van het
seipent scherp gemaakt. Adam de
tanden vernieuwd, den appel doen
blozen en de bladeren verguld en
op hun hoffen gebracht 4.95.7
Te zamen 92.16.0
Het spreekt vanzelf, dat de Kerkmees
ters niet meer konden aarzelen en de re
kening van den schildersbaas goedkeur
den.
Paganisten.
Sedert zij, die niet tot de staatspartij
van dr. Kuyper bohooren en zijn kerke
lijke inzichten en levensopvatting niet dee
len, wel genoemd worden „paganisten,"
en zijn tegenstandera dien naam als een
strijdleuze hebben aanvaard, is hetj mis-
schien niet zonder belang na te gaan,
wat meD onder paganisten heeft te ver
staan.
Toen door de decreten van Keizer Con-
sfcantijn rn zijn zonen, het aan de bevol
king verboden was in de steden den ouden
godsdienst uitoefenen, en alleen ia
derpen (pagi) dit nog werd geduld, wer- s
den de aanhangers van den ouden gods
dienst pagani genoemd.
Een schrijver uit die dagen, Vigilius
Tapsensis, zegt dan ook: cum tres sint ia
mundo religiones, Judaerum, Pagano-
rnm et Ckristiaaorum, dat er drie gods
diensten in de wereld zijn: van de Joden,
de Paganisten en de Christenen.
Dc paganisten zijn dus do pagani, de
dorpsbewoners, die nog den ouden gods
dienst aankleefden.
Een ander tijdgenoot, Endeleichus Bhe-
tor, zegt dan pok:
Signum quod perhibent ease Crucis Dei-
Ma gjn is qui oolitur solus in urb i-
bus.
Het teeken, hetwelk zij beweren het krais
van God te zijn,
Die alleen in de groote steden
wordt vereerd.