Een bekentender.
Dagbladen iü de gevangenis.
Wekeiyksehe Kalender.
gcrsnood ia Indië en voor de negers in
Martinique.
Een hooge Russische vaardigheidsbekl. j-
der deed den vertegenwoordiger van een
Londensch blad onlangs de volgende mede-
deelingen over den rijkdom van den Tsaar
en over zijn persoonlijke behoeften.
Het is onmogelijk de rijkdom van den
Tsaar bij benadering te schatten, maar vol
gens mij kan men voorzichtig schatten, dat
hij gezamenlijk omtrent 250 millioen franken
inkomen per jaar heeft. Daarin zijn de groo-
te schatten in gereed gelet, goud- en zilver
staven en diamanten, die m de gewelven
van het slot Peterhof of elders liggen, niet
meegerekend.
De Tsaar, die zeker de rijkste man van
de wereld is, is niet veeleischend voor zich
zeiven; zijn zuiver persoonlijke uitgaven be
dragen zeker niet meer d 250 franken per
dag. Wanneer hij niet volgens zijn rang
moet optreden, draagt hij gewoonlijk een
kostuum van 125 fr. waarde. Hij eet zeer
eenvoudig, uitgenomen bij groote staats-
diners, en rookt niet zeer dure sigaren. Even
eenvoudig in haar persoo-lijke behoeften is
de Keizerin. Zij bezit meer en schoonere
diamanten dan andere vrouwen, maar zij
draagt ze nauwelijks zesmaal per jaar Ook
haar bijzondere equipage, die zij voor haar
uitstapjes in St.-Petersburg gebruikt, is
hoegenaamd nW zoo weelderig.
Dikke boomen.
Blijkens een bericht van dr. Giersberg,
die uit alle streken van het Duitsche rijk
gegevens omtrent oude boomen verzameld
heeft, is de dikste boom a an Duitschland de
reuzen linde bij Staffelstein, in Beieren (op
Frankenland), aan den spoorweg van Lich-
tenfels naar Bamberg. Op 1 Maart 1900 hau
deze boom beneden aan den grond, waar
wortelgezwellen zitten, een omvang van 24
meterboven de wortelgezwelien een omvang
van 17.10 meter, dus hier een middellijn van
5.45 meter. Aan de noordwestelijke zijde is
de boom afgestorven en vermolmdde zuid
oostelijke helft bloeit nog elk jaar heel mooi;
van binnen is de boom Lol.
Van de dikte dezer linde zal men zich
cenigszins een voorstel! .ng kunnen makon,
als men weet, dat de Fransche maarschalk
Berthier reeds in het jaar 1814 te paard in
de holte van den boom reed en daar kon
omdraaien.
De ouderdom van deze linde wordt geschat
op elf of twaalf eeuwen.
Ook de op één na dikste boom van Duitsch
land is een linde. Dczo staat bij Neuenstadt,
in Wurtemberg, en heeft anderhalf meter
boven den grond een middellijn van 4.18
meter. Deze boom, die vermoedelijk nog een
paar eeuwen ouder is dan die bij Staffel
stein, is bijna geheel afgestorven.
Bijna even dik is de beroemde He.derlin
de in Oost-Friesland, bij het station Dor
pen, ten noorden van Mepper, grens
van het Boertanger moeras. Even boven den
grond heeft deze boom een omtrek van 11.16
meter, dus een middellijn van 3.55 meter.
Maar hooger, waar zijn takken uiteengaan,
is de omtrek veel grooter, namelijk 18.60
meter, de middellijn 5.92. Tot voor korten
tijd stond in 'den boom, bij de spreiding der
takken, een tafeltje met zes stoelen, waar
het onder de koepelvormige bladcrenkroon
heel aangenaam zitten was. Thans is ook
deze reus stervende.
In het algemeen zou men gelooven, dat
voor rekenen verstand noodig is. Kort ge
leden eohter heeft men een zeer merkwaar
dig geval gadegeslagen, dat het tegendeel
schijnt te bewijzen. Dr. Wizel deelt het ge
val mee; 't betreft een twee- en-twintigjarig
meisje, dat in het ziekenhuis te Warschau
verpleegd wordt.
Op haar zevende jaar kreeg het meisje
ten gevolge van hevigen typhus een her
senziekte, en geleidelijk heeft zij ongeveer
alle verstandelijke vermogens verloren.
Een volslagen versuftheid wisselt af met
toestanden van hevige opwinding en epi
leptische toevallen. Zij kan lezen noch
schrijven, en beschikt slechte over een be
perkt aantal voorstellingen.
Daardoor vallen bij de zieke twee hoeda
nigheden des te meer op: haar rijmkunst
en haar buitengewoon rekentalent. Rijmen
schudt zij zoo maar uit de mouw zonder de
beteekenis der woorden te begrijpen, en
haar talent voor uit-het-hoofd-rekenen is zoo
groot, dat men haar zonder overdrijving on
der de rekenkunstenaars mag tellen. Aan
het ongelooflijke grenzende is haar gave van
vermenigvuldiging. Getallen van twee cijfers
vermenigvuldigt zij met een snelheid, die
voor een gewoon mensch niet te bereiken is,
met elkaar, zoodat t antwoord onmiddel
lijk op de vraag volgt.
Even gemakkelijk gaat haar het deelen af,
terwijl ju., t zij bij optellen en aftrekken
veel langer werk heeften zij niet zelden fou
ten maakt. Een eigenaaralge en onverklaar
bare voorliefde toont de patiënte voor het
getal 16,waarmee zij verbluffend snel verme
nigvuldigt en deelt; men heeft er uit willen
afleiden, i'at voor haar het getal 16 dezelfde
beteekenis heeft als 10 in ons decimale stel
sel. Toen dr. Wizel eens aan het meisje
vroeg, hoeveel 23 X 23 was, noemde zy on
middellijk het getal 529 en voegde er uit
zichzelve onmiddellijk bij, dat het evenveel
was als 33X13-f-l. Het gelukte dr- Wizel
eenige door haar gevolgde rekenmethoden te
ontdekken. Zy doet dit hoofdzakelijk door
splitsing van een getal in verschillende fac
toren. Toen men haar vroeg hoeveel 45X18
was, vermenigvuldigde zij aldus45 X 2 X 9=
810; 27 X 27 zelt0 zü om in 3 X 3 X 9 X 9=
729. Kunnen de getallen niet gesplitst wor
den, dan volgt zij een andere methode:
79 X 79 is» dat weet ZU dadelijk te zeggen,
6241. Ze rekent dit aldus uit: 70X 79= 4999
9 X 79 639> 79 X 9 Höt laatste
product noemde zy niet, maar zeide alleen,
dat alles te zamen 6241 was. Uit een en ander
volgt wel, dat men hier met een merkwaardig
verscbynsel te doen heeft, te merkwaardiger,
waar haar ziekte veroorzaakt wordt door be-
langryke veranderingen in do hersenen.
Hiermede worden niet bedoeld gewone dag
bladen, 'die in de gevangenis gelezen worden,
neen, er bestaan couranten, die door ge
vangenen geredigeerd, geschreven, gezet en
gelezen worden; couranten dus alleen door
en voor gevangenen, in de gevangenis uit
gegeven, voor do gevangenis alleon bestemd.
Natuurlijk moet men daarvoor weer in
Amerika zijn. Wel verschenen daar, evenals
misschien ook wel in andere landon, in
de gevangenissen couranten, die door de
directie of de geestelijkheid dier inrichtin
gen werden uitgegeven, maar die zijn niet
bedoeld. Zij hadden c <k niet veel te beteeke-
nen, want de gevangenen koesterden er wei
nig belangstelling voor. Een eigenlijk ge-
vangenisbL..l verscheen eerst in 1899. Toen
ontstond in de gevangenis te Sing-Sing
een plaats in den staat New-York, aan den
Hudson, de „Star of Hope" (de „Ster
der Hoop"), v «oral door bemoeiingen van
een der geva* genen, die steeds onder het ge
tal No. 1500 verborgen is gebleven. Hij wist
van den directeur der groote cellulaire ge
vangenis to Sing- Sing verlof te krijgen
een courant op to richten, die door de ver
oordeelden zelf van A tot Z geschreven, ge
redigeerd, uitgegeven en gedrukt zou wor
den.
Tot aan het jaar 1897 was er een drukke
rij in de gevangenis geweest, en de machines
waren nog voorhandendoch er waren heel
weinig gevangenen, 'die zetten of drukken
konden, D!en weinigen gelukte het echter
weldra eenige leerlingen te vormen, en zoo
koD den 22sten April 1899 het eerste num
mer van de „Ster der oop" verschijnen.
De courant maakte opgang, geen finan-
cieelen opgang, want ij wordt gratis ver
spreid ma^r zij moest reeds spoedig
zij verschijnt tweemaal per week van
acht tot zestien bladzijden worden vergroot,
en al in Juli van hetzelfde jaar werd ze ook
in de andere gevangenissen van 'den staat
New-York verspreid.
De hoofdredacteur, No. 1500, was eerst
bang, dat hij gebrek aan medewerking zou
hebben, maar zoo ooit een vrees ijdel bleek,
dan deze: 3700 mannen en vrouwen in do
verschillende gevangenissen overstelpten
hem weldra met bijdragen. J-tet grootste ge
deelte daarvan kon natuurlijk nxet gebruikt
worden; maar in de vier jaren, dat het
blad bestaat, hebben daaraan toch meer dan
1200 gevangenen meegeweikt.
De hoofdredactie bleef in de Sing-Sing-
gevangenis, maar in de andere strafinrich-
tingen werden al spoedig redacteuren aan
gesteld, die uit hun kring stukken ontvin
gen, daaruit een keuze deden en aan den
hoofdredacteur, No. 1500, zonden.
En wat er nu in zoo'n gevangenis-cou
rant staat? Behalve kleine berichten uit de
buitenwereld, worden vooral de „nieuwstij
dingen" uit de gevangenissen gegeven, en
verder allerlei vragen van cthischen en eco-
nomischen aard behandeld. Ook blijken er
heel wat dichters in de gevangenis te zuch
ten, want in één maand bijv. kwamen niet
minder dan 311 gedichten in, daaronder
veel waardelooze natuurlijk, maar allo ern
stig en 'de meeste hoogdravend.
Eigenaardig is het wel, dat de redactie
steeds haar best doet boren lezers het mooie
van eerlijkheid, trouwhartigheid en beleefd
heid voor oogen te houden Vele gevangenen
geven ook herinneringen uit hun vroeger le
ven, droomen uit hun kindsheid; vooral de
bijdragen der vrouwen zijn meestal zeer sen
timenteel. De gedichten uit de vrouwenge
vangenis waren echter verreweg de. beste.
Wat uit deze gevangenis-courant blijkt, is
wel in de eerste plaats, dat de bewoners der
strafinrichtingen over bet algemeen, in li
chamelijke, geestelijke ca verstandelijke hoe
danigheden niet veel ve. :hillen van men-
schen buiten de gevangenK En ofochoon ze
ker niet te ontkennen valt, dat vele gevan
genen wel een beetje huichelachtig waren in
hun stutje-, in de courant, on zich, om eeni
ge vrijheden te verkrijgen of om vroeger vrij
te komen, wel een beetje Deter voordoen dan
ze zijn, ..«n den anderen kant blijkem er
onder deze veroordeelde mannen en vrouwen
velen te weze*\ die vast van plan zijn hun le
ven te verbeteren. Dat hun dit niet altijd ge
lukt, ligt vaak aan omstandigheden buiten
hun wil.
Ook in gevangenissen in andere Ameri-
kaansche pfraten worden thans couranten ge
drukt.
Zondag.
Weinigen kennen de verheven berusting,
die een ootmoedig gebed geven kam
Maandag.
Het grootste moment in hot leven van een
vrouw is het oogenblik, waarop zij zich ge
heel gewonnen geeft.
Dinsdag.
Een goede raad wordt dikwerf als een ver
wijt beschouwd.
Woensdag.
Naar het vak, dat iemand uitoefent,
schrijft men hem karaktertrekken toe, die
hij dikwijls niet bezit.
Donderdag.
De kinderen voltooien onbewust de opvoe
ding van h-1 moeders.
Yrijdag.
Opvoeding is het werk der wijsheid, d.ie
van een leven tracht te maken wat de lietfde
er van hoopt.
f
Zaterdag.
Heb uzelven lief zonder eigenliefde; en
acht uzelven hoog zonder trots.