Raadgeving. Wekeiyksehe Kalender. bedekt, dan trekt oud en jong naar buiten en dan ziet men heele soharen van mannen, vrouwen cn kinderen, die zich verlustigen in de schoonheid der natuur, want zich ver heugen in do schoonheid der natuur, dat doet geen volk zoo van ganscher harte als het Japansche. Over 't algemeen kan men niet zoggen, dat de bodem vruchtbaar is. Er zijn streken, waar de kale rots door geen laagje teelaarde is bedekt; doch ook waar de laag dik genoeg is, kan de kwaliteit van den bodem niet evenaron met onze vette klei of met de Chi- neesche gele aarde. Zij komt meer met onze zandgronden ovoreen, doch de Japanner heeft door vlijt cn volharding dezen grond vruchtbaar gemaakt. Een Japanner is een landbouwer. Er zijn wel groote stedenTokio is haast zoo groot als Berlijn en telt 1,300,000 inwoners, doch, vergeleken met West-Europa, woont men toch in Japan veel meer op het platteland dan hier. Do landbouwer levert in het Zui den rijst. Deze wordt altijd gekweekt op natte, overstroomde velden, waarvoor dus slooten en dijkjes in orde moeten worden ge houden. Rijst is het dagelijksch voedsel van den Japanner; men spreekt daar van morgen-, middag- en avondrijst, gelijk wij van mid dagmaal en avondeten. Slagers, bakkers en melkboeren komen in Japan niet aan de deurze zijn er niet. Slagers en melkboeren niet, want Japan houdt geen vee. Koeien en schapen zijn er al heel weinig; wel eet men vleesch van allerlei wild, dat nog in de bosschen voorkomt, en voorts eet men visch, die zeer veel gevangen wordt in de waterenl, welke Japan omringen. In de meer Noor delijke streken van Japan en ook in de binnenlanden, waar de rijst niet groeien wil, voedt men zich met koren, boonen en aardappelenook daar echter bakt men geen brooddit is eerst in den laataten in Japan bekend geworden. Alleen de pas teibakker is er al oud. Melk, boter on kaas zijn er onbekend. Een eenëg ambt. Tocht opsporen en verdrijven is het bij zondere ,,ambt", dat op dit oogenblik door slechts één persoon, in het Britsche Rijk, wordt uitgeoefendmaar deze persoonlijk heid geniet voor dit vreemde beroep een zeer goed inkomen, daar zijn salaris 850 pond sterling per jaar bedraagt, dat is ruim 10,000. De tochtverdrijver (draught- hunter) behoort tot het hof van Koning Eduard en zijn speciale taak bestaat hierin, dat hij scherp het oog moet laten gaan over het inwendige der gebouwen, die door de Koninklijke personen zullen worden bezocht en dat hij zich moet overtuigen, dat de plaats, waar de Koninklijke zetel gezet zal worden, volkomen beschermd is tegen elk zuchtje van tocht. Het ontbreken van zulke voorzorgen berokkende aan verschillende vorstelijke personen jaren lang heel wat noodeloos ongerief, totdat 't ongemak werd verholpen door de aanstemng van bedoek den functionaris. Als er een banket vereerd wordt met het bezoek van den Koning, komt eer6t de ko ninklijke tochtverdrijver om te zorgen, dat de zaal en vooral de plaats des Konings vol komen beveiligd is tegen schadelijken tocht, en bij meer dan één gelegenheid is de gan- sche organisatie gewijzigd naar de aanwij zingen van den Royal draught-hunter." In de uitoefening van zijn bijzondere be diening reist de titularis jaarlijks wel een paar duizend mijlen, en men kan niet zeg gen, dat deze goed betaalde betrekking eigenlijk een sinecure is. Dansen om regen. In verschillende deelen van het Balkan- Schiereiland, maar vooral in Servië en Bul garije, wordt nog het eigenaardig hei'Jensch gebruik onderhouden om te dansen, wan neer er regen voor het land noodig ia. In tijden van groote droogte komen de boerenmeisjes bijeen en bedekken zich met bloemen en boomtakken Een der meisjes vertegenwoordigt den Slavischen god Dodol, en zij is bijna geheol bedekt met groen, ter wijl zij in haar hand een tak houdt. Aldus toegerust, trekt de maagdenstoet van huis tot huis, al dansendo, en zingende liederen ter vereering van den god Dodol, ten einde hem te bewegen regen te schenken aan hot dorstig land. De bewoners van de huizen geven in ruil kleine geschenken aan de meisjes, cn sommigen van de omstanders gieten water uit een kruik rondom de voe ten der zingende danseressen. Onder de Turken heerscht dezelfde ge woonte, maar do dansers zijn in dat land ge meenlijk Zigeuners. Dodol is een god der lucht, die veronder steld wordt door de wolken te rijden in een wagen, bespannen met witte paarden. WAARHEEN Wie vrijheid liefheeft, gunt ook and'ren vrijheid tevens, Ziedaar de vaste wet voor 't waar geluk des levens. Hoe zou het anders kunnen ook Maar met de vrijheid blijv' zich de orde trouw steeds paren. Vergeet men dit, men ziet de vrijheid he pen var en Als morgenwolk en rook. Houdt beide vast! Geen volk kan waarlijk bloeien, Als 't vrijheid mist, of als 't don oproer- storm laat loeien, Die orde en vrijheid rooft. Dan volgt de dwang, die vrijen maakt tot slaven 1 Moet dat do toekomst zijn 1 GoddankAan 'twerk der braden Is steeds een schooner dag beloofd. Nog esnsDe kunst van adverleeren. Een journalist heeft onlangs een bijzon dere studie gemaakt van wat men zou kun nen noemen de psychologische zijde van het adverteeren. Het resultaat van zijn studie is geweest, dat hij aanbeveelt om éénzelfde ad vertentie minstens tienmaal op ongeveer de zelfde plaats in een blad te laten verschij nen. Eerst dan is het sucoes verzekerd. Ziehier hoe hij dit verklaart: Bij de eerste plaatsing valt het oog van den lezer er niet opbij de tweede ziet bij de annonce, maar hij leest haar niet; bij de derde leest hij haarbij de vierde kijkt hij naar den prijs van het geadverteerde artikel; bij de vijfde let hij op het adresbij de zesde spreekt hij ei over met zijn vrouw; bij de zevende be sluit hij het eens te koopenna de achtste geeft hij aaa dit voornemen gevolg; bij de negende spreekt hij er over met zijn vrien den bij de tiende spreken de vrienden er over met hun vrouwen. Dan wordt natuur lijk de belangstelling zooveel malen verme nigvuldigd, en het resultaat daarvan kan aan de verbeelding worden overgelaten 1 Slapen. ,,Een gezond kind slaapt het grootste deel van den tijd gedurende de eerste paar weken", zegt een geneeskundige autoriteit, ,,en in de eerste jaren moet men de kinde- ren laten slapen zooveel zij willen. Maar als I zij zes of zeven jaar geworden zijn en de j school begint, moet met deze gewoonte ge- 1 broken worden, en wordt de slaap gaande weg korter, totdat do volwaseen leeftijd is bereikt. Op een leeftijd van tien of elf jaar wordt een kind slechts acht of negen uur toe- i gestaan, terwijl de ouders moesten toezien, dat het krijgt wat noodig is: minstens tien of elf uur. Op circa twintig-jarigen ouder dom behoeft een jongmensch negen uur sla^.p en een volwassene moet acht uur heb ben- Onvoldoende slaap is het schreiende kwaad van dezen tijd- De behoefte aan vol doende rust voor het lichaam en normale voorwaarden tot herstel van de zenuwen en vooral van de hersenen, veroorzaken een be- treurenswaardigen toestand, die dringend verbesterirT eischt." Zondae- Laat ons zóó het leven leiden, dat het lied van onvergankelijk leven ruischt over on* graf. V Maandag. Gelukkig de monsch, die te midden van de somberheid en do platheid, durft droo- mon van een hoogere wereld. Dlnndog. De overtuiging ia het geweten van deu geest. V Woensdag. Slechte wat gij rijt bepaalt uw waarde, niet wat gij hebt. I>oib derdag. Let op de kleine uitgaven: een klein lek doet een groot schip zinken. Vrijdag. Waak in het huisgezin over uw humeur. Zaterdag. Die 't meest mag doen zijn eigen zin, Die dient zich 't meest te binden in. Een Kunststukje. Een vulkaan in een glas water. Bij de uitvoering van deze proef behoeft het gezelschap, zelfs wanneer zich daaron der zenuwachtige dames bevinden, geen vrees voor gevaar te koesteren. Wij werken daarbij niet met vuur of zwavel of andere dienaren van Lucifer, maar gebruiken, om het vuur na bootsen, slechts een ileschje, gevuld met het edele, roode bloed, dat aan de druiven van den wijnstok ontleend wordt. Men neemt, al naar 'dat men de zaak op grooter of kleiner schaal ten uitvoer wil brengen, een ruim glas, op den bodem waar van men een met rooden wijn gevuld flesch- j© plaatst. Dit fleschje wordt gesloten met een kurk, waarin een fijne opening is ge boord- Vervolgens bouwt men om bet fleschje met gips of iets dergelijks een berg. lp den top daarvan laat men boven de opening in de kurk een kleine holte, die de krafcerope- ninig moet voorstellen. Nu wordt bet glas met water gevuld, waarop de vulkaan onmiddellijk begint te werken. De wijn ia soortelijk lichter dan wa ter, ten gevolge waarvan hij door de ope ning in de kurk van het fleschje in een dun nen zich naar boven uitbreidenden straal omhoog stijgt. Dit schouwspel duurt geruimen tijd en kan door omroeren van den waterspiegel nog verlevendigd worden. Probeer het eeos I Russische spreekwoorden. Het slechtste land is dat, waar men geen vrienden heeft. God zal doen drogen wat Hij heeft bevoch tigd. ZwijgeD ia voorzichtig zijn; voorzich tig'zijn is weten. De mensch wordt binnengelaten naar het kleed, dat hij draagt, en uitgelaten naar bet verstand, dat hij heeft getoond. Een schuld is fraai, als zij betaald wordt. Men leeft niet lang op eens anders vor- nuft. Eén zot werpt één steen in de zee; hon derd wijzen zullen hem er niet uithalen. Het berouw is een goede zaak; maar beter is het zich in acht te nemen voor hetgeen be rouw geeft.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1904 | | pagina 11