De oudste mas ter wereld en nog iets bijzonders. Het bjjengift als geneesmiddel. WekelUksche Kalender. v kogel snort aan van den roohtor-ocvcr cn treft hem in het voorhoofd. Hij valt. Hij poogt op te staan). Ik zou zoo graag... ik wou Nataska zien... ik wou..." (Hij sterft). Een roode vlok spreidt zich over de sneeuw. In het verschiet vex r "zen de geheim, zinnige bergen van Korea. De YaJoe ruischt en dondert in de diepte. Tufi&ehen twee bergtoppen rijst de maan. Een groote stilte. Wij vinden vermeld, dat in het Oude- Mannen-Huis te Nieuw-Brunswijk, Staat New-Jersey, Vereenigde Staten, Noah Ra by, de oudste bewoner der Ver. Staten (schriiven wij gerust: der wereld) is overle den. Hij word 132 jaar en bracht zijn laat ste levensjaren, dat is 50 jaar lang in het Oude-Mannetjes-Huis door. Het is een goede gewoonte aan het graf van merkwaardige personen te verwijlen en dan zich te herinneren hoe hun leven was. De heer Noah Raby was ongetwijfeld iemand, 'die tot de merkwaardige man nen" gerekend mocht worden. Niet alleen om zijn merkwaardigen leeftijd. Zijn 132 jaar vestigt bij zijn verscheiden s1 echts de aandacht op zijn persoon. Want eerder reeds had hij opgemerkt dienen te worden. Maar dan zou de oude heer Noah Raby on getwijfeld een minder rustigen ouden dag hebben gehad. Twee eigenschappen kenmerkten dezen persoon, en omdat hun drager 132 jaar de kenmerkende eigenschappen heeft gedra gen, heeft kunnen blijven dragen, vraagt men te gretiger naar hun aard. Deze 132-jarige dan verklaarde steeds gaar ne aan ieder, die het hooren wildo, dat hij sedert zijn zesde levensjaar, dat was dus lang, eeuwen lang geleden, geregeld zijn pijp had gerookt en zijn glas whiskey had gedronkenslechts driemaal in zijn leven had hij iets te veel gebruikt. Dit lijkt wel op een pleidooi 1 Maar No-' Raby deed sterker. Hij is ongetrouwd gebleven. Eens bemin de hij een meisje, maar de moed ontbrak hem om het haar te zeggen; zijn broer raad de hem aan een zeereis te ondernemen, zoo doende moed te vinden en het meisje daar na te vragen. Maar toen Noah van zijn zee reis terugkeerde, was het meisje getrouwd. Dit was in zijn jonge jaren. Toen zwoer hij zijn leven lang de vrouwenliefde af, wel licht niet verwachtende, dat hij zóó oud zou worden. Ook deze eigenschap van den 132-jarigen jongeling zou als een pleidooi zijn op te vatten 1 Het doodsbericht van een verstokten celi batair als deze valt wonderlijk samen met het bericht in de Engelsche bladen van een plotseling vrij groot getal verlovingen van, naar men meende, eveneens principieel© ce libatairs, (die den hoogen leeftijd van den eerbiedwaardigen 132-jarige als voorbeeld schenen te willen kiezen. De verklaring van dezen plotselingen toe vloed van engagementen is eenvoudig. De 29ste Februari was een schrikkeldag. Een oude gewoonte wil, dat op dien dag, of in dat jaar, de gewone loop der dingen verstoord zal worden, en dus, dat de vrou wen afstand doen van haar passieve rol en zich tegenover de mannen actiever gedra gen. Deze gewoonte vindt men bij ons op slechts een enkele danspartij terug. En al het geschrikkel bestaat dan slechts daar in, dat de 'dames de heeren ten dans vra gen. In Engeland gaat men verder. De dames maken van het schrikkelrecht gebruik om huwelijksaanzoeken tot de heeren te rich ten. Slechts eens, in gewone omstandighe den, om de vier jaar, ditmaal pas weer na 8 jaar, hebben zij dit zeldzaam recht; men zou dus denken, dat in een land, waar op «do 40 millioen zielen één millioen meer vrouwen dan mannen voorkomen, het ande re geslacht van de gelegenheid geprofiteerd sou hebben. En toch, h?t tegendeel is w.wr. De vrou welijke ingetogenheid liet zich ook hier weer kennen. In plaat» van het te verwach ten millioen huwelijksaanvragcn vinden wij in de Engelsche bladen slechts melding ge maakt van enkele gevallen: o. a. het Wel dadigheidsfeest van de Vereeniging tot Dierenbescherming te Hastings, bij welke gelegenheid 23 jonge meisjes 23 jonge man- Den ten huwelijk vroegen en aangenomen werden, terwijl in 17 gevallen voorwaarde lijke toezegging werd gedaan; en dan nog te Londen op het bal in de Empress Rooms 50 engagementen. Dat is alles. Do Engelsche journalistieke onbeschei denheid is grootor dan dc onze en overtreft haar zeker in dit geval; reden, waarom wij de beschrijvingen van sommige pijnlijke tconcelen, dio zich afspeelden, niet zullen oververtellen. Dit mag echter biet verzwegen: ©r waren meisjes, die een blauwtje liepen. Maar 'dit was het onbetwistbaar schrik kelrecht der heeren. AroteróExsanscfoe «rouwen. Er is een tijd geweest, dot do Amerikaan, sohe schoonen den koogsten prijs stolden op alauke vormen en geen al te grooten li chaamsbouw. Er werd toen vaak gespot met de Engelsche dames, die geen voeten", maar ellen" hadden. Dat is veranderd. Op de Amerikaansche schilderijen was het ai opmerkelijk, dat de vrouwen mot ware Ju no-gestal ten werden afgebeeld, on oen onderzoek heeft bewezen, dat dat m overeenstemming met do werke lijkheid is. In de laajtste twintig jaar is de Ameri kaansche vrouw in lengte en in breedte toe genomen. Bewijzen daarvoor zijn de metin gen, gedaan op meisjesscholen, en de mee deel ingon van modistes. Vroeger, zoo zeg. gen deze laatsten, waren korsetten van 42 c.M. veel gevraagd. Nu is de grootste na vraag voor korsetten van 5052 c.M. Da nummers der schoenen zijn van 3 en 4 ver hoogd tot 5 en 6. Kledne personen hebben moeite artikelen voor hun grootte in voor raad te vinden. Als oorzaak wordt de toenemende sportbe oefening der vrouwen genoemd, die in de laatste jaren ook al tot groote overdrijving heeft geleid. De „Gibeon-Girl", de bekende vrouwen figuur van den geestigen teekenaar, schijnt nu het ideaal van Amerikaansch vrouwen schoon te zijn geworden. In een vergadering van artsen te Wee- nen moet dr. Perc een voordracht gehouden hebben over den weldadigen invloed van een bijensteek bij een rheumatieklijder en zijn leedwezen te kennen hebben gegeven, dat hier niet meer gebruik van wordt ge maakt. Zijn leedwezen hierover kan, zoo leest men in een Duitsch tijdschrift, maar in beperkten zin gegrond zijn. Wol is waar wordt de bijensteek nog niet veelvuldig toegepast, maar het bijengift is niet alleen een oud volksmiddel tegen do rheumatiek, maar wordt ook reeds gt durende vele jaren door verschillende artsen gebruikt en niet alleen voor de rheumatiek, maar ook voor vele andere ziekten. Dr. Altschul noemde in 1864 het gift der bijen reeds een geneesmiddel, beproefd door dr. Hering in Noord-Amerika, en ook ver scheen er in 1880 reeds een werk van dr. Goullon van Weimar, die uitvoerig de phy- siologische ©n therapeutische werking van dezen steek beschrijft. Sedert is het bijengift, vooral bij homoeopatische artsen, een gewild geneesmiddel geworden. Naar men zegt, houdt de giftblaas der bijen nie- renzuur in; intusschon wordt er niet aan getwijfeld, of dit vocht is nog met vergif tige stoffen vermengd. Tot nu toe hebben de ervaringen geleerd, dat het bijengift op de huid, het onderhuidsweefsol, het zenuw- stolsel, de organen van de spijsvertering, de ademhaling en den bloedsomloop, maar voornamelijk op de nieren van goede uit werking is. Naar het door dr. Windelband on dr. Sulzer uitgegeven tijdschrift van de Ber- lijner vereeniging van homoeopatische art sen meldt, werd het vóór 15 jaren reeds gebruikt voor verbranding der amandel- klieren en zolfa als geneesmiddel van diph- thoritis. Onder de homoeopathic is zoowel een heet aftreksol van de geheel© bij, als een onder den naam ,,Apisin" bokond prepa raat van den angel in gebruik, dat tot het aftreksel in dezelfde verhouding zal staan als de alkaoïde oener plant tot het aftrek sel er van. De in vijf talen verschenen ,,Pharmacopoea homoeopathica polyglot te" van dr. Wilraar Schwabe, to Leipzig, geeft de bereiding van het ,,Apisin" (Apium tirus) aan op do volgende wijze: Men trekt uit juist gedoode bijen den an gel cn de giftblaas, neemt, de blaas in de hand, steekt de punt van den angel in een glazen buisje on druppelt Ivt gift hierin. Tien druppels van dit gift worden dan met 56 gram melksuiker vermengd en hieruit in de verhouding van 10 gewichts- deelen van dit mengsel tot 90 gewichtedee- len melksuiker de eerste decimaalkracht van het ,,Apisin" verkregen. Zondag. Voor niemand is het te laat zijn levens geluk te zoeken en te vinden in de betrach ting van zijn plicht. Maandae. Tot het geheim der levenswijsheid behoort voornamelijk, dat wij ons niet laten plagen door beuzel ingen. Dinsdag. Zeer gemakkelijk is het te denken zooala thans iedereen denkt. Maar te denken zoo als de wereld over dertig jaar denken zal, is niet ieders zaak. Woensdag. Arbeid is de vloek der menschhoid, man» een zegen voor den mensch. Donderdag. „Kent uzelven." Dit geldt in de eerste plaats hen, die zich aan 't heil van ando ren wijden. Vrijdag. Ons kroost zonder goodo opvoeding la ten is reeds weeskinderen maken eer wij sterven. Katerdag. In tijden van stormen en verwarring is het oordeel over do hoofdfiguren dier da gen niet gemakkelijk te vellen. New-Yorksche Dienstmeisjes* De dwingelandij der dienstmeisjes in New-York wordt al erger en erger, wordt haast ongelooflijk erg.. Dit feit bracht een vrederechter te New-York, Krane, er toe, om, toen hij uitspraak moest doen in een zaak tegen een Iersche dienstmeid, Bridget, wegens dronkenschap aangeklaagd, een toe spraak te houden, waarin hij den bcelen stand aanviel. Eerst vroeg hij, hoeveel gold het meisje verdiende. „25 dollars", ant woordde Bridget. (Dat is dus 62.50). Toen barstto de oude heer los: „Jelui, dienstmeisjes, wilt 25 dollars in de maan'd verdienen, terwijl de mcnschcn op de hoeven in het Westen voor veei werk maar 15 dollars krijgen 1 Jelui krijgt min stens 10 dollars meer dan je verdient. Ik weet wel, wat je uitvoert. Jelui wilt do baas spelen in het huishouden en laat mé- mand toe in de keuken. Ik heb zelf dat alt les mee doorgemaakt en weet er alles van.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1904 | | pagina 13