,'on op Dick lette je niet. Ik dacht, dat je i veel van Diok hieldt?" „Dat doe ik ook", zei Gerda. „Maar dan mag je niet zoo tegen Otto (-zijn, hoorl Hij moet nu wel denken, dat je hem heel aardig vindt, en je begrijpt, dat je dat hem niet mag laten gelooven, als het ,niet zoo ia." „Maar het ia wél zool Ik vind hem heel /aardig 1" „Doe nu niet net, of je me niet begrijpt," zei mevrouw, „bemoei je maar liever wat meer met Dick..." Mama sprak net als Frangoise. En wat had ze gedaan 1 Niets. Alleen getoond, dat ize geen kind meer was. En ze liep de serre (in, met het voornemen te blijven handelen, zooals zij had gedaan. Karei was daar alleen, Dick ging juist den tuin in, en zij zag het aan Karei's drif tig gezicht en zijn houding, dat zij samen woorden hadden gehad. „Ben je boos op Dick?" vroeg ze. „Waar om?" „Waarom? Omdat ie dat flirten van jou met 'n ander maar kalm-weg toelaat 1 Ik i'heb 'm gezegd, dat ie 'n gek is, om dat te verdragen 1" Gerda ging naar hem toe, en zag hem aan met haar glimlach, en haar vollen, lichtenden blik. „Ie ie 'n gek, omdat hij mij niet opgeven 'iwil V' vroeg ze toen. Met een ruk wendde Karei zijn hoofd van haar af. Zij streek -hem luchtig met 'haar hand over het haar, en liep den tuin in, glimlachend. Zij bleef op dezelfde wijze zich gedragen jtegen Otto, dien zij opzettelijk dikwijls „oom" noemde, alleen om dien naam dan, ]vriendelijk-snel, met een zachte stem, in .„Otto" te kunnen verbeteren. De jonge of- Ificier week niet van haar zijde; de ver gassing, het kleine kindje zoo bekoorlijk en «lief te zien opgegroeid, en de herdenking jaan zijn plan, maakten hem opgewonden en •beletten hem zijn gevoelens eenigszins te 'verbergen. In de donkere serre, waar slechts aan Us .piano een paar kaarsen brandden, zong IFran^oise met haar klankvolle, krachtige «stern: „Ich liebe dich..." van Grieg. Maar «Otto luisterde niet. Hij wenkte Gerda mee, )'m den nu geheel donkeren tuin, en glim- llachend volgde zij hem. Karei zag het, zag, ■hoe Otto haar den arm bood, en zij dien ',nam, en zijn wenkbrauwen trokken zich nog tooraiger samen, toen hij bemerkte, dat 'Dick het ook gezien had. Onwillekeurig, in de duisternis, sprak Otto met gedempte stem. „Je weet niet, wat een verademing het jis," zei hij, „na het jaren lang zien van .meisjes met donkere haren en fletse tint, nu eens een mooi, blank, blond meisje on der de oogen te krijgen, zooals jij... een len- 'itebloampje. Gerda lachte. „Laat FranQoise het maar niet liooren..." „Weet je, waarom ik naar Holland ben gekomen?... 't Ie wel te begrijpen, hè: om •een vrouw te zoeken... Maar ik zal je zeg- Igen, wat altijd mijn vaste plan is ge weest „Wat 'dan?" „Om een van de vier meisjes van m'n zus ter te vragen..." Hij keek haar aan; zij 'zag hem recht in de. oogen. lachte, en zei: „Je hebt nu maar do keus tusschen twee." „Tusschen twee? En wie?" „Wel, Suzo is getrouwd... en ik..." „En jij 1" „Ik ben... bijna... geëngageerd." Hij liet haar arm 1 i, zonder een woord te spreken. Hij was geschokt en diep teleur- 1 gesteld. Kon dit zoo schijnbaar argelooze ,en eenvoudige kind al zóó'n volleerdo fO- quetto zijn? Of begreen zij het gewiebt van haar eigen daden nog niet? Och, 't was nog maar een kind... maar een kind, dat zich ontwikkelt tot vrouw, zich bewust wordt van haar macht, en, door haar jeugd, daar van misbruik maakt... Bij de deur der serre ontmoetten zij Dick. „Gerda. ik ga weg," zei hij. „Dan zal ik je even brengen tot 't hek," antwoordde ze, en zij stak hem haar hand toe, om, zooals zij dikwijls 's avonds deden, te loopen hand-in-hand. Maar hij vatte die niet; zwijgend en met gebogen hoofd liep hij voort. „Wat is er?" vroeg ze. „Wat er isl Wat er is I" barstte hij harts tochtelijk los. „Wat er dezen heelon middag is geweest I Vraag jo dat nogl Ga ik dan niet weg, omdat ik het niet langer verdra gen will" „Dick I" Maar hij lette niet op haar waarschuwen den roep. „Ik heb nooit iets.gezegd, omdat ik niet dacht, dat het je ernst kon zijn; ik heb je altijd laten begaan, al vond ik het ook nog zoo onaangenaam, maar nu wordt het te erg I AJleen met hem den tuin ingaan— gearmd... terwijl je 't weet, dat je hem ver liefd hebt gemaakt!" Onwillig bleef zij staan. Hij wachtte, of zij spreken, zich rechtvaardigen zou, en met een bitter, beleedigd gevoel wendde hij zich van haar af, toen zij niet sprak, noch naar hem keek. „Je houdt niet van mei" zei hij. „Dat is Nög bewoog zij zich niet. Maar toen zij hem zag gaan, zoo gebogen, verslagen, flitste het opeens door haar heen, hoe leelijk-lichtzin- nig zij had gehandeld; zij strekte de armen naar hem uit, en riep „Dick 1 Dick!" Hij keerde zich om, verrast; zij sloeg haar armen om zijn hals, en. fluisterde: „Ik heb hem verteld... dat ik zoo goed als geëngageerd was... Heusch, wees maar ge rust... Ik heb er niets van gemeend... Ik heb nergens iets van gemeend... Ik houd' im mers van jou, jou alleen... Vergeef je het me?" En voor dat woord, dat hij niet gemeend had ooit uit haar mond te zullen hooren, kuste hij haar lang etn herhaaldelijk met in nige warmte en dankbaarheid. En alles word tusschen hen we eer goed. Kostbar© parfums. Een Engelsoh blad noemt ais de beroemd ste reukworkfabriek der wereld een klein, ouderwetsch gebouw in Warwiokstreet te Londen, Hier worden sinds meer dan 200 jaren door de firma Bailey Co. do reuk werken voor de Engelsohe vorstelijke fami lie vervaardigd; met regelmatigo tusschen- poozen worden groote voorraden verzonden, niet alleen aan de Engelsohe koninklijko fa milie, maar ook naar andere Europeesche hoven. Een zeer beroemd reukmiddel, dat voor het eerst in 1829 op een hofbal door George IV werd gebruikt, is door deze firma uit gevonden. Sedert dien dag is het altijd aan de Engelsche koninklijke familie geleverd. De bloemen, waarvan de parfums voor ko ningin Alexandra worden gemaakt, groeien op de landgoederen, die de firma te Bytfleet bezit. De wijze van toebereiding is natuur lijk een fabrieksgeheim; zij kan slechts in groote trekken worden beschreven. Een be paalde hoeveelheid gezuiverd runder- of wildvet wordt in een met alen pan door mid del van stoom gesmolten. Dan worden de bloemen voorzichtig geplukt en in het vloei bare vot gedaan, waarin zij 48 uren blijven. Daarop wordt het vet gezeefd, en worden verscshe bloemen bijgevoegd en dit wordt zoo dikwijls herhaald, tot het vet voldoende bloemenessence bevat. Nadat er een bepaal de hoeveelheid alcohol bijgevoegd is, komt het mengsel in een machine met door elec- triciteit rondgedraaide messen, die het vet in zeer dunne laagjes snijden. Gedurende het seizoen zijn op de landgoe deren te Bytfleet arbeidsters van zonsop gang tot -ondergang bozig, de rozen voor den parfum voor de Engelsohe koninklijke familie te plukken. Natuurlijk moet men zich voor de vervaardiging van de verschil lende parfums ook met het buitenland in verbinding stellen. Op een acre kunnen 10,000 rozestruiken ter waarde van 1400 Mark geplant worden, die gemiddeld 2000 Engelsohe ponden rozen opleveren. Een acre jasmijn geeft 5000 pond bloesem en is 5000 M. waard; daarentegen geeft een acre viool tjes slechts 1000 pond bloesem, die men voor 2000 M. kan krijgen. Een acre oranjebloe sem, die 2000 pond bloesem oplevert, wordt op 30,000 M. geschat. De beste vozen komen uit Rumenië en Bulgarije. Alleen de Ru- meensche rozenoogst levert jaarlijks 4 mil lioen M. op, en van dezen oogst wordt de beroemde rozenolie gemaakt; 250,000 pond rozeblaadjcs zijn noodig voor één enkel ons rozenolieEen ton oranjebloesem geeft slechts 40 ons oranjeolie en 56 pond lavendel geven juist één pond lavendelolie. Het kost baarste reukmiddel is ambra, dat 220 M. per ons kost. Dan volgt jasmijnolie, die 170 M. per ons kost. Prentbriefkaarten. Iedereen weet uit eigen ervaring, hetzij door verzenden, hetzij door ontvangen, of door geven en krijgen beide, dat er zeer veel prentbriefkaarten verzonden worden; maar een jukte voorstelling van den ge weldigen omvang, dien deze moderne lief hebberij genomen heeft, zal men zich moei lijk kunnen maken. Een pas verschenen sta tistiek schat het aantal prentbriefkaarten, welke in 1902 per post verzonden zijn, op 900 millioen. Andere, vertrouwbare statistieken worden verschaft door de postadministraties van een groot aantal Europeesche landen, die de voornaamste afnemers zijn van prent briefkaarten. De Nieuwe Wereld draagt slechts ongeveer 100 millioen bij in het ge weldig totaal. Wat Azië, Afrika en Austra lië betreft, het Australische vasteland al leen uitgezonderddo p ren tb rief kaarten - mode is er tot dusverre niet doorgedrongen. Tn Engeland schat men de jaarlijksche circulatie van prentbriefkaarten op 14 mil lioen, die te zamen een afstand van 1GO0 K. M. afleggen. Duitschland houdt het record. Jaarlijks worden er meer dan 400 millioen prent briefkaarten verzonden. Tusschen 9 en 16 Augustus 1.1. gingen dagelijks door de han den. der Duitsche postambtenaren gemid deld ,1,^46,938 prentbriefkaarten met een to taal porto van 288,000 gulden voor die week, die een der drukste van het reisseizoen is. Frankrijk neemt de tweede plaats in. In 1902 circuleerden in dat land 88 millioen prentbriefkaarten, waarvoor de adminis tratie der posterijen ongeveer 3,750,0C 0 gul den aan frankeerkosten inde. Men berekent, dat in 1902 in Frankrijk een bedrag van 12 millioen gulden aan prentbriefkaarten ia uitgegeven. Oostenrijk heeft 31 millioen prentbrief kaarten per jaar, Zwitserland bijna even veel. Italië 27 millioen, Spanje 19, België en Nederland 6amen 121/2 millioen. In an dere landen, als Turkije, Rusland en de Ska-ndinavisoho Staten, begint de industrie er zich eveneens met omvangrijke middelen op toe te leggen. Men berekent, dat *.et milliard prent briefkaart ,n, die jaarlijks in omloop ko men, een inkoopswaarde vertegenwoordigen van ongeveer 75 millioen en dat de handel er in en de verwant© takken van nijverheid een bedrag van 250 millioen maken. Daar ook de prentbriefkaart, hefc voor werp van de verzamelwoede geworden is, worden voor zeldzaam geworden exemplaren reeds vrij kooge sommen besteed. Zoo werd onlangs geconstateerd, dat een serie Drey- fus-kaarten, die voor 80 cents verkocht was, korten tijd later 96 gulden waard was, dus slechts 24 gulden minder dan de recordprijs, die in 1892 werd betaald voor een prent briefkaart, welke een reis om de wereld had gemaakt en 72 postzegels droeg. Signor Volpini, te Milaan, heeft groot succes gehad met barometerkaarten, die ge drukt waren in kleuren, welke veranderden naar de atmosferische veranderingen. Zij vertoonden bijv. c a damesfiguur met een parapluie. Als er goed weer aanstaande is, dan wordt de parapluie blauw; dreigt er regen, dan wordt zo dadelijk rood.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1903 | | pagina 10