Voor Amateur-Photoqrafen. Een welopgevoede aap. «n gezanten, terwijl op «chteagrond ds stoelen voor de keizerlijke prinsen en prin sessen stonden. Het todet der Keizerin was volgens Europeeache mode. Ze droeg een staatsie kleed met langen sleep en zal verb rokaatver- siering, voorstellende feniksveoren, welke alleen de leden van het vorstenhuis mogen dragen. De Keizerin, die klein en tenger is, moest er als een poppenfee hebben uitgezien, waartoe de schitterende kroon met diaman ten niet weinig bijdroeg. Na de receptie volgde het banket, waar aan 800 personen deelnamen. De hoofdta fel, waar de Keizer voorzat, wees 200 cou verts aan en in de aangrenzende zalen tra den de prinsen als plaatsvervangers van den Mikado op. De Keizer en de Keizerin zaten in het midden van de hoefijzervormi ge tafel naast elkaar. Achter het paar was een palnienversiering aangebracht, waar* tusschen de schoonste bloemen prijkten. Tusochen dit bloemenbed zaten twee kleine, zeldzame hout-figuurtjes: een overoud man en een even oude vrouw. Deze twee beeldjes stelden het boeren paar voor, dat tijdens zijn lang leven steeds ijverig gewerkt en nooit met elkaar gekibbeld heeft. Deze fabelachtige figuren zijn bij ieder brui- loftsfeest aanwezig, zoowel in de armste hut als in het grootste poleis. Op tafel stonden kolossale, vier voet hoo- ge zilveren kraanvogels, waarachter een zilveren vijgeboom met een zilveren schild pad aan den voet, alles omgeven door bloe men, kristal en zijden draperieën. Dit was het geschenk van de familieleden aan bet keizerlijk echtpaar. Naast het couvert van ieder gast stond een keurig bewerkte zilve ren bonbonnière, ook voorstellende een kraanvogel en een schildpad. Dit waren de cadeaux, die de Keizer deen gasten aanbood. De kraanvogel beteekent een lang leven, de vijgeboom gel-uk, en de schildpad rijkdom. Het diner was echt Japansch. De gebakjes waren meesterwerken op dit gebied. Ieder stukje stelde een bloem voor en muntte uit door natuurgetrouwe weder gave. Na het diner werd een Japansch bal geor ganiseerd. Achthonderd jaar berust bij de zelfde familie de betrekking van keizerlijk hofdanser. In tegenwoordigheid van den Keizer mogen alleen mannen dansm, een voorschrift, dat ook alweer een symbolische beteekenis heeft. Een oud wijsje, driehon derd jaar geleden gecomponeerd, begeleidt de bewegingen en gebaren der dansers, die niet- alleen gescliiedkundige tafereelen, maar ook plannen en voorspellingen voorstellen. Dat dansen duurde een uur. De Keizer, de Keizerin en het gebeele Hof keken met een ware voldoening en tevredenheid de dansen aan. Hierna klonk muziek, de trom petben schetterden, groote schermen kwa men naar beneden en onttrokken het keizer lijk paar aan de oogen der gasten: het feest was afgeloopeu. (Medegedeeld door J. Janssen, firmant der firma Janssen Co., Photo Artikelen, Leiden). Nu het mooie weer gaat komen, en daar mee ook de meest geschikte tijd voor het photographeeren, is het voor hen, dde zich dit seizoen een camera willen aanschaffen, misschien niet ondienstig nog eens een en ander over de diverse soorten camera's mee te deelen. Wij kunnen de verschillende constructies verdeelon m drie soorten, namelijk: hand- camera's (vaste vorm) Fig. 1, klap-camera's *Fig. 2 en statief-camera's Fig. 3. De meest gemakkelijke in de behandeling is absoluut die volgens Fig. 1. Aan de betere soorten bevinden zich twee zoekers, een voor koog-opnamen en een voor dwars-opnamen, waarin men het op te nemen beeld kan be schouwen. Men heeft dan slechts op een knop te drukken of in een bal te knijpen, om don sluiter te doen werken. In de camera bevindt zich een wisselma gazijn voor twaalf platen. Door een enkele handbeweging kan men de opgenomen plaat verwisselen en daarna is het toestel weder direct gereed voor de volgende opname. Het nadeel is, dat rij nogal groot en ook, gevuld met twaalf platen, nogal zwaar rijn. De tweede soort handcamera's (klap- systeem) zijn uiterst licht en compact ge- Fig. 1. boowd. Vooral het exemplaar, dat wij hier afbeelden, is een zeer gewilde klap-camera. Om het op te nemen beeld te beschouwen, heeft men ook hier een zoeker; men kan echter ook instellen, d. w. z. men kan het beeld vóór de opname zien, zooals het later op de gevoelige plaat zal komen, op de in stel ruit, welke zich achter in de camera bevindt. Dit is geen gering voordeel en komt vooral te pas bij het photographeeren van onder werpen, op korten afstand, bijv. bij het ma ke.1. van portretten. Bij de vaste-vorm-hand- Fig. 2. camera kan men niet instellen en moet in bet laatste geval den afstand meten en de lens volgens de schaal op den juisten afstand plaatsen. Bij klapcamera's gebruikt men los se cassetten of plaathouders, waarin 't licht gevoelig materiaal wordt geplaatst. Voor een opname wordt de matruit uit de camera genomen en in plaats daarvan de cassette in geschoven. De inrichting van den moment- Fig. 3. sluiter komt op hetzelfde neer of liever al is de constructie niet dezelfde als bij vaste- v^rm-camera's, liet doen werken geschiedt toch ook door drukken op een knop. Bij de betere soorten klap-camera's heeft men een zoog en aamden brand vlaksluiter. Deze kuiter bestaat uit een gordijn van licht dichte stof, waarin zich een spleet bevindt. T lens de opname glijdt 'eze spicht zeer snel lang*, de plaat. De constructie heeft het voordel, dat zij alle goed:- eigenschappen v a het i gebruiken objectief tot haar recht brengt en niets van de lichtsterkte van de lens verloren gaat. Door het vernauwen van spleet kan men opnamen van 1/500 tot 1/1000 sec. maken. Het behoeft geen betoog, dat men v >r dit werk echter een prima ob- -'.lef meet hebben. In plaat3 van losse cassetten kan men ook aan deze klapcamera's een afneembaar wis selmagazijn voor twaalf platen krijgen. Het verwisselen gaat dan ook vrij snel. Wanneer men niet op het geld behoeft te z;°n. is c ii dergelijke camera het aangewezen toestel .voor den amateur. Klapcamera's van deze soort zijn echter nogal geldig en niet ieders beui*s is daarop berekend. In den prijs van ongeveer 25 kan men tegenwoordig echter ook uitstekende klapca mera's bekomen. In dezen prijs brengt een Amerikaansche fabriek een keurige klap-ca- mera in den handel onder den naam van Pocket Poco"'. Voor het platenformaat 9 maal 12 geeft dit to-stel keurige resulta ten. Daarbij is het zoo klein, dat het gemak kelijk in den jaszak geborgen kan wordtin. Ieder, die zich een toestel wil aanschaffen, make eens kennis hiermede. Een volgende maal iets over statief-camera's. (Op vragen, onder deze rubriek vallende^ rullen inlichtingen gegeven worden, als bijv. over toestellen, ontwikkelaars, enz. Vragen en antwoorden zullen worden opgenomen). 't Is al een paar jaar geleden en ik zelf heb er niets van gezien dan de photogra- phieën, maar toen was ©r dan in Amerika een oerangoetan, die bijzonder veel opgang maakte. Hij heette Joe en duizenden en nog eens duizenden Amerikaansche schoolkinde ren zijn naar zijn voorstellingen gaan kijken. Joe deed ongeveor alles, wat een mensch doet, behalve spreken, en er waren er, die vonden dat dit laatste nog in het voordeel van den aap kwam. Joe sliep op een bed precies als van een mensch en droomde dan van de dagen, toen hij bontgekleurden. papegaaien staartveereoJ uit kon trekken. Hij kon op zijn rug slapen en op zijn zijde. Als hij gewekt werd, geeuw de hij, rekte zich uit en wou dan nog „even blijven liggen", zooals met menscben ook wel het geval ia Eindelijk stond hij op en nam zijn ochtendbad. Dit alles doet hij alleen; van hulp wil hij niet weten. En al die kunstjes beeft hij geleerd, eenvoudig door nabootsing. Eens gaf hij een voorstelling voor profes sor William James van de Harvard-hooge- echool. Die heeren namen toen een proef met een electrische bel. Joe zat op een tafeltje en de schel stond er onder, zoo dat hij haar niet kon zienmaar het knopje was op de tafel aangebracht. Iemand drukte er op, de schel ging over en dadelijk was Joe's belangstelling ge wekt. Hij luisterde naar het geluid, bekeek het knopje met ernstige nieuwsgierigheid, maar hij kon zoo gauw het verband niet vat ten. Na eenige voorstellingen begon Joe toch te snappen, dat dat witte knopje iets te maken had met het geïuid. Hij probeerde nu het knopje er uit te trekken, draaide het om en om en eindelijk drukte hij er op. De schel klonk en Joe viel bijna van de tafel, zoo'n haast had hij om naar het geluid er onder te gaan kijken. Als Joe rich gewassohen heeft, trekt hij 's ochtends een broek aan, een flanellen hemd en een jas; dan trekt hij roet een ge leerd gezicht zijn laarzen aan, waarvan hij de veters vastmaakt, en Joe is gereed om voor het publiek te verschijnen. Maar het duurt lang. Joe heeft den tijd en onder hot aankleeden kan hij niet nalaten zichzelf voortdurend te bewonderen, en zijn Jileeding- stukken telkens van onder tot boven na te pluizen. Dan gaat hij ontbijten, netjes aan een gedekte tafel en met een servet voor. Maar het grappigste is, als hij gaat schrijven. „Schrijf eens een brief." zegt de oppasser en Joe gaat ijverig aan den arbeid. Hot re sultaat is eon verzameling van apenhiero- glyphen, die misschien in de bosschen van Borneo ontcijferd kunnen worden, maar niet in Amerika. Als de brief klaar is, zegt de oppasser, dat Joe zijn naam moet zetten en dan komen er oen paar flinke inktvegen op het papier. „Nu nog do punten op de i s," zegt de oppasser en Joe gooit een dikke inktmop op het. beech reven blad. on met een verb'cht hart staat hij op. Hè, dafc was een zwaar werkje Joe kan ook rooken, een rigaar of een pijp;

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1903 | | pagina 13