T
Voor Amateur-Phsfografen.
Stofgoud.
v
v
Raadgeving.
Rebus.
seer onbeleefd en wordt nooit gedaan, hoe
bijziende iemand ook ia. Op den grond te
spuwen, den vinger aan oen neus te gebrui
ken in plaats va'u èên zakdoek, oprispingen
te laten hoeren, alles, zelfs in het grootste
gezelschap, geldt volstrekt met voor onwel
levend.
Voor een gast te verschijnen met onbedekt
hoofd noemt mon hoogst onbeleefd. Geen
bediende zal ooit zonder hoofddeksel voor zijn
meester komen; ook mag hjj z|jn staart niet
om den hals slingeren, maar moet dien op
den rug dragen, netjes gevlochten. Lange
nagels aan de vingers zijn een teeken van
groote achtbaarheid; zij bewijzen, dat de
persoon niet mot handenarbeid z|jn brood
verdient. De nagels zijn somtijds twee duim
lang of langer zelfs, doch worden gewoonlijk
slechts zoo lang gedragen aan een of twee
vingors.
Daar men in China nooit de handen bezigt
bU het groeten, heeft men geen last van die
lange nagels. BU bogrootingen drukt de Chinees
zUu beide handen tegen elkaar en beweegt
ze dan verscheidene malen op en neer een
paar duim van zUn borst. Wil hU heel beleefd
zUn, dan tilt hU zUn handen op ter hoogte
van zijn voorhoofd en maakt dan een diepe
buiging.
Dames volgen deze manier van groeten
niet geheel en aJ, zU grUpon mot haar rechter
hand de linkermouw van haar gewaad en
bewegen do beide armen op en neer.
Ala men iemand Iets aanreikt, gebruikt
men in China stoods do belde handen, al is
het voorwerp nog zoo kloln, bUv. de noten-
dopjes van theekoppen, die men er heeft.
HU, die iets in ontvangst neemt, doet dit
eveneens met belde handen. Één hand uit te
steken, is hoogst onbeleefd.
BU maaltUden eten mannen en vrouwen
nooit te zamen, alleen eten mannen met
vrouwen van minder allooi; zolfs getrouwden
gebruiken afzonderlijk hun maaltUden. De
kinderen wachten, totdat do volwassenen ge
zeten zUn- Ieder heeft zijn nap met rijst voor
zich, maar bU bedient zich van zUn houten
staafjes om stukjes vleesch, groenten enz.
fto nemen van een gemeenschappelUken schotel
ihaar men moet 6teods afnemon van den kant,
die naar Iemand is toegekeerd. BU korte be
zoeken wordt dadelUk thee voorgezet, maar
het la zeer onbeleefd, die te drinken, voordat
men aanstalten maakt om heen te gaan.
Chineesde sproekwoordon.
Berouw is de lente der deugd.
Op kleine dingen letten ls de spaarzaamheid
der deugd.
SpotternU is de goestigheid van don laster.
Wie behagen in do ondeugd en vordrlot in
^e deugd vindt ls in beide nog een nieuweling
De menschen kan men ontberen, maar eon
'*riend heeft men noodig.
Het ceremonieel is de geur der vriendschap.
Het genoegen van wel te doen is het eenige,
&t niet slUt.
De deugd beoefenen ls do wetenschap der
jannen, en van do wetenschap afstand doen
de deugd der vrouwen.
De geest der vrouwen is van kwikzilver
m haar hart van was.
De nieuwsgierigste vrouwen slaan gaarne
do oogen neder om aangezien te worden.
Als mannen bU elkander zUn, hooren zU
sikaar; meisjes en vrouwen beküken elkander.
Eon door den wind omgewaaide boom had
Bioer takken dan wortels.
Qroote ilolen hebben wil; de overlgo hebben
llechts wllevlagen.
Behandel uw gedachten als gasten en uw
wenschen als kinderen.
De winkelbediende zette groote oogen op.
„Heb je nu eindolUk gedaan?" vroeg by,
„lk heb geen tUd mU hier voor den gek te
laten houden. Ik moet het geld hebben of de
diamanten."
„Morgen 1 U blUft hier logeeren, men zal
y een zeer elegante kamer geven."
„Hior logeeren? Bon je gek?"
„De gravin verlangt het."
„Je begint me mooi te vervelen met jo
gravin."
„De gravin Is toch uw mama."
„Nu nog mooier, mün mamal Een dame,
die ik slechts tweemaal heb gezien."
„Verloochen toch uw moeder niet. Ongeluk
kig kind, ze aanbidt je," riep de dokter,
denkende, dat zUn patiönt zieker was dan hU
eerst dacht.
„Die scherts gaat te ver," zeide de winkel
bediende, „ik wil het geld on dadelUk ook,
andere haal ik de politie; dat zullen wU toch
eens zienl"
HU wilde het vertrek verlaten; de beide
helpers grepen hem.
„Laat mU losl" riep de winkelbediende en
hU verdedigde zich zoo goed hU kon. „Schel
men 1 Ge hebt mU in een hinderlaag gelokt.
Canaille 1"
„Houd u bedaard, anders laat ik u een stort
bad geven."
De winkelbediende geraakte thans bulten
zichzelf van woede.
„Laat mU los, dat ik dien ouden gek den
hals omdraai l"
„Geef hom maar een stortbad."
Hoe hU aloh ook te weer stelde, het hielp
hem allemaal niets; men bracht hem naar de
badkamer, hier werd hU In een oogwenk ont
kleed, en een dor bedienden haastte zich hem
een stortbad toe te dienen. De arme winkel
bediende riep om hulp; etndelUk was h{J go-
hoel ultgoput en barstte ln tranen alt.
Medegedeeld floor J. Janssenfirmant der
firma Janssen Go., Photo Artikelen, Leiden.)
Het Pan-papier».
Eet belichten met Magnesium.
Een veel meer zekere methode van belich
ten Is het belichten met kunstlicht. Magne
siumlicht kan hot daglicht zeer goed vervan
gen en steods deze lichtbron gebruikende, zal
men spoedig do noodige bekwaamheid erlan
gen om met het Pan papier alle gewenschte
kleuren te verkrijgen.
Men neemt een gewoon stukje magnesium
band van 5 cM. lengte. Het Pan-papier wordt
op de gewone wU'ze ln hot drukraam gelegd
en het matglas wordt evenals bU daglicht
gebruikt.
Men klemt het stukje magnesiumband tus-
schen een buigtangetjo of steekt het op een
speld. Men neemt den afstand tusschon druk
raam en magnesiumlicht van 10 tot 60 cM.,
al naar de meerdere of mindere dichtheid van
het negatief. Het lichteffect ia omgekeerd
evenredig aan bet vierkant van den afstand,
dien wU nemen. Deze wUze van belichten is
gemakkelUker en goedkoopor dan dat men
grootere stukken magnesiumband neemt en
daardoor van verder af belicht.
Voor zeer zwakke negatieven ls het raad
zaam den afstand van 60 cM. nog te ver-
grooten.
Eet onlwkkelcn.
Voor de ontwikkeling van Pan papier zUn
alle gewone ontwikkelaars goed. ZU mogen
echter niet te krachtig werken, want in dat
geval komt het beeld te snel op, om behoor-
lUk gecontroleerd te kunnen wordon, en wat
nog erger is: men loopt de kans, de helder
heid in do lichten te verliezen.
De energie moot echter niet door Broomkali
verminderd worden, maar alleen door toevoe
ging van water. De Broomkali mag niet dan
uitsluitond dienen om de lichten helder te
houden. Meer dan daarvoor absoluut nood-
zakelUk la mag do ontwikkelaar niet bevatten.
Ofschoon bUna allo ontwikkelaars kunnen
dienen, zUn zU toch niet alle even geschikt.
De fabrikant Ed. Leesegang heeft een speclalen
ontwikkelaar In den handel gebracht in patro
nen of vloeibaar ln flosschon. Het is deze
ontwikkelaar, welken wU zeer kunnen aan
bevelen als zUnde zeer gemakkelUk in de
behandeling, en hot gebruik la ook niet
kostbaar.
Voor hen, die hun ontwikkellngsbad liever
zelf willon klaarmaken, dienen de volgende
recepten
Warm water1000 gr.
Zwaveligzure Soda. 126
Hydrochinok16
Broomkali76
Koolzure Soda 260
oft
Water1000 gr.
Zwaveligzure Soda 10
Koolzure Kali76
Koolzure Soda16^
Broomkali 1
Glycln8
Do hydrocbinok-ontwikkelaar wordt, naar
gelang der kleur, welke men wenscht te
krUgon, met 5 tot 10 deelen wator verdund.
De glyoin-ontwikkeiaar wordt voor kort
stondige belichtingen onverdund aangewend.
Voor langdurige belichtingen verdunt men
hem met 2 tot 6 deelen water.
Do volgende maal zullen wU met de ont
wikkeling vervolgen.
Een nieuwe vergrootingskoker.
Onder den naam Solar" brengt de firma
Ed. Leesegang een serie nieuwe vergrootings-
„Schrei, arme jongen, dat zal Jo goed doen."
„Wat zal men van mU denken?" snikte
de arme bediende; „men zal mU voor oen
dief houden."
Toen hU kalmer werd, liet de dokter de
kraan sluiten.
Een oogenblik lieten de helpers hem los en
de winkelbediende vluchtte op de plaats en
beproefde hot huis te verlaten.
In een oogwenk had men hem echter weer
gevat.
„Breng mU het dwangbuis," zelde de dokter,
„en zet hem dan ln de cel."
Den volgenden morgen las de dokter onder
het genot van een geurig kopje thee zUn
dagblad. Onder „Gemengd Nieuws" vond h|j
het volgende:
„Gisteren heeft er een hoogst brutale dief
stal plaats gehad bU een juwelier; een zoo
genaamde gravin Chamouska heoft een zeer
kostbare parure meegenomen; de winkelbe
diende vergezelde haar en moest het geld in
ontvangst nomen. Deze laatste is niet terug
gekeerd; misschien is hU vermoord. Men
verdiept zich in gissingen."
De courant viel den dokter uit de bevende
handen en hU bolde:
„Laat dadelUk No. uit zfln ceL"
„Dat meant u tooh niet, mUnheer," zeide
de oppasser, „het ia een hoogst gevaarlUk©
krankzinnigehU zal ons allen nog vermoorden."
„Ga en doe wat Ik je zegl"
Zoodra de winkelbediende zUn vrijheid her
kreeg, wilde hU zich op den geneesheer
werpen.
„Schelm!" riep by, „ik ben voor altoos mtJn
goeden naam kwjjt."
„Neen, vriendlief," antwoordde de dokter j
„we z|jn belden het slachtoffor van een sluwe
oplicht8ter, een vrouwelijke flesschentrekker,"
en h|j reikte hem zwijgend de courant.
kokers in den handel. Met deze kekers is het
mogelijk eerst te zien wat men krUgt en
er is een Inrichting aan om van scheef op
genomen onderwerpen toch rechte vergroo
tingen te maken. De chassis voor het opnemen
van het materiaal, waarop men vergroot, ls
zeer practisch ingericht en men kan er ook
platen in zetten. Het objectief is zeer lichtsterk
en men kan er daardoor ook vergrootingen
op Pan-papier mede maken. Dit wat Serie 1
betreft. Serie 2 heeft nog hot groote voordeel
van te kunnen instellen. Met zulk een koker
kan men op alle gewenschte formaten ver-
grooten. B|jv. platen 6X9 cM. tot 13 X 18
cM. op 24 X 80cM.
WU hebben van beide Series een laten
komen en deze zUn voor belangstellenden
gaarne ter bezichtiging. De prUs is zeer laag
(slechts f 10 of f 17.50). De kokers zUn ver-
krUgbaar voor het makon van vergrootlngen
van 9x12 tot op 80 X 40 cM. Dit is het
grootste formaat. De prUs van dezen koker ls
toch slechts f 32.50.
(Op vragen, onder deze rubriek vallende,
zullen inlichtingen gegeven worden, als bijv.
over toestellen, ontwikkelaars, enz. Yragon.
en antwoorden zullen worden opgenomen).
DRANKBESTRIJOflNG.
Er zUn velen, die meonen, dat de voor
schriften tegen het gebruik van wUn in het
Oude Testament als de eerste pogingen tot
drankbestrUdlng zUn te beschouwen.
Maar die meening is onjuist; want lang
vóór de geboorte van Salomo was al her-
haaldelUk door de wetgevers en echrUvers
van China gewaarschuwd tegen onmatigheid
ln het drinken van wUn.
In het jaar 2285 vóór Christus moet een
man bU keizerlijke verordening uit China zUn
verbannen, omdat hU de bereiding van ster
ken drank uit rUst bad gevonden. Doch de
keizer Yu, wiens nagedachtenis nog altyd
door de Chineezen ln hooge eere wordt ge
houden, gaf zelf aan zUn onderdanen een
schitterend voorbeeld van onthouding, door
den wUn van zUn tafel te verbannen. HU
regeerde omstreeks 2200 v. Chr. en sprak
zUn oordeel over het verderfelijke van onma
tigheid uit ln de woorden: „In lateron tUd
zullen er mannen zün, die door don wUn hun
koninkrUken verliezen."
Die voorspelling werd in China juist be
waarheid aan het vorstengeslacht, dat van
keizer Yu afstamde. Want toen dat vorsten
huis ten onder ging, klaagde een der prin
sen: „Het huls Yu is niet krachtig genoeg
meer om het rUk te regeeren. Onze vaderen
verwierven slcfa wUd en zUd roem door groote
daden, en die roem leeft nog voort; maar w|j,
nakomelingen, zUn ontaard en bezitten hun
edele deugd niet meer. W(j hebben ons ver
slingerd aan onmatig wUndrinken."
En dat was geschied ondanks een door
keizer Yu's opvolger uitgevaardigde wet,
waarrbU op dronkenschap de doodstraf werd
gesteld.
In het jaar 1279 v. Chr. werden allo fabri
kanten van sterke dranken uit China verban
nen. Later dacht men minder gestreng over
drankmisbruik; want ln het jaar 206 v. Chr.
was er slechts een boeto op gesteld.
De Israëlieten waren het tweede volk, dat
maatregelen nam tegen misbruik van sterken
drank.
Daarna volgden de Hindoes.
Oude wetten van Coylon, Birma en andere
Boeddhistische landen verboden het bereiden,
verkoopen en gebruiken van brandewUn.
In het jaar 626 na Chr., het 4de jaar na de
Hedschra, verbood Mahomed, om de tucht
en werkkracht van zUn leger te versterken,
aan zUn soldaten het gebruik van wUn.
Dat verbod werd daarna algemeen en lang
zamerhand een godsdienstvoorschrift.
Nog ln dezen tyd wordt de wonderbare
dapperheid der Turksche soldaten en hun
spoedig genezen van verwondingen vooraa-
molUk toegeschreven aan hun onthouding van
sterken drank.
Ook vele legerbevelhebbers van onzen tyd
zUn door ervaring tot de overtuiging gekomen,
dat de prikkel van sterken drank gewoonlijk
onnoodig voor de soldaten en dlkwUls ver-
derfelUk voor hen is.
De meeste generaals zUn thans van oordeel,
dat thee de beste drank ls voor troepen op
marsch.
Het leven moet opgewekt zUn en oen genot.
Was dit het geval niet, wU zouden immer de
dooden moeten bonUden.
H a fn e r 1 i n g.
WonderlUkl Als de mensohen ongenoegen
krUgen, dan worden de meest verlegen
mensohen welbespraakt, maar als het er op
aankomt een vriendeUJk woord, een woord
ter verzoening te uiten, dan draaien ï|j er
omheen als stotteraars.
Auerbaoh.
Wie anderen onrecht doet, begaat onrecht
jegens zichzelf, want misbruik van oordeel is
geestelijke zelfmoord.
MultatulL
De mensch blfjft steeds haken naar het
ééne, dat hU niet bezit, zoolang hU niet tot
het heldere bewustzijn is gekomen, dat het
leven op aarde nooit ongestoord geluk kan
geven; onder de onbestemde neerslachtigheid
onzer sombere uren zoekt de ontevredenheid
een bepaald doel en vindt dat in de ontbering
van een nog onbeproefd geluk.
George Ellot.
Waak vooral tegon het begin der verzoeking.
Men moet den vjjand niet eerst over den
drempel dor ziel laten komen, maar hem
terstond bU het aankloppen stuiton.
Thomas Kemp! 8.
Wakeltjksehe Kalender.
Zendag.
Nader tot God en HU zal tot u naderen.
Maandag.
Ieder zal in hat leven die vreugdebloemen
vinden, welke voor hom bestemd zUn, als h|J
ze maar met ernst en Inspanning zoekt.
Dinsdag.
In het voorkomen openbaart alch de uiter-
lUke beschaving; in het spreken de tegen
woordigheid van geozt; ln het schrUven de
ware beschaving; in het handelen de energie;
ln het spel hot karakter.
Woensdag.
Zorgen a|jn als de brandnetels. Pakt ze
flink aan en ze doen minder p|ju.
O
Donderdag.
Wettig niet de dwaasheid, die gU niet kunt
Try dag.
De egoïst wordt altUd teleurgesteld. Wie
zlchzelven zoekt, zal sichzelven verliezen.
Zaterdag.
's Morgens moet men denken, wat moet lk
doen, en 's avonds, wat heb ik gedaan.
RECIPT.
Gesmoorde lamscoteletten*
Neem 6 lamstfoteletten, 60 gram lardeer-
spek, 80 gTam boter, 1 wortel, 2 uien, 1
kleinen knol, th|jm, peterselie, laurierblad en
4 deciliter bouillon.
Klop do coteletten, verwUder het vet en
lardeer ae met dunoe reepjes spek. WrUf een
kleine brwutpan tn met boter, doe daarin de
groenten, de krulden en de rest van het spek,
plaats daarop de coteletten in een cirkel met
de botjes naar het midden, bedek ze met een
beboterd papier en bak ze gedurende 10
minutendoe er daarna voorzichtig den
bouillon b|j en laat ze %/K uur koken.
Neem het vet van den bouillon, zeef hem
en laat hem Dog wat Inkoken. Plaats de
coteletten even ln den oven orp het spek
croquant te maken en bedek ze mot de saus
vóór zU gediend worden.
Reinlgon van zilveren eierlepeltjes*
Zilveren lepeltjes z|Jn z&er onpractisch om
er eieren mee te eten. Toch ls de bruine
aanslag gemakkelijk te verwUderen door de
lepeltjes met roet te wrUven. Het zilver heeft
door deze reinigingsmethode volstrekt niet
to lUden.
De oorsprong vaa hot dominospel.
Een van de meest voorkomende spelen in
de huiskamer is wol het dominospel. Nog
altUd la hot niet duideRJk, wie de uitvinder
er van ls geweest, alsmede, hoe het aan zoo'n
zonderlingen naam komt.
Onlangs lazen we daaromtrent het volgende
In het beroemde Fransche klooster „du
Mont Casain", gesticht door den H. Bernar-
dus in de vierde eeuw, hadden op zekeren
dag tweo monniken tegen den kloosterregel
gezondigd. Zo worden daarom in een cel ge
sloten, de cel der boetedoening genaamd, die
gelegen was in een der vele kelders onder
het klooster.
Voor tUdverdrUf begonnen ze kleine, vier
kante, witte steentjes te snUden (misschien
van kryt), waar ze zwarte punten in krasten,
op eiken steen een verschillend aantal. Daar
op legden ze deze steentjes aan rtJen tegen
elkaar, en zoodoende hadden ze eenige aflei
ding in hun gevangenis, daar bUna elke nieuwe
plaatsing van steenen van de vorige verschilde.
Dit spelletje vondon ze zóó aangenaam,
dat z|J het bleven spelen, toen hun straftUd
om was. En weldra vertelden ze ook den
anderen kloosterbroeders, welke uitvinding ze
gedaan haddon. Het gevolg er van was, dat
op het laatst iedereen in het klooster, van
den prior af tot don portier toe, op het spel
verzot was.
Wanneer nu iemand al zUn stoenen kwUt
was, riep hU, om zU» tevredenheid te kennen
te geven: „Benedisamus Domino", een uit
roep, die veel door de geestelUken gebruikt
wordt, bUv. als ze zeker werk af hebben of
een onderzoek hebben voleindigd. Zoodoende
werd na iedere partU bet woord Domino ge
hoord, en daarom gebruikte men dit woord
om het spel aan te duiden, waarvoor men
nog geen naam had.
De uitroep „domino" en de uitdrukking
„domino z|jn," die nog heden gebruikt wor
den, ploiten wel voor de waarheid van hoi
hier medegedeelde.
Anderen zeggen, dat de naam domino komt
van de bekleeding met zwart hout, die aaD
alle steenen voorkomt, omdat het hout de
steenen bedekt evenals een domino op
bal het hoofd bedekt van den gemokerde.
ALLËRLEI.
Een heer was verplicht z|jn bekwamen,
maar onoerlUken tuinman te ontslaan. Daar
hU medolUden had met diens vrouw en
kinderen, wilde h|J hem geen getuigschrift
weigeren. HU schreef: „Ik vorklaar bU deze,
dat X. D., die twee jaar mUn tuinman ls
geweest, meer uit m|jn tuin heeft weten te
halen dan ooit aan iemand is gelukt, dien
ik vroeger ln m|jn dienst had."
Baas boven baas. Kapelmeester: „Och
wat, bU jelnl la 't nog een erg achterlUke
boel. Het vorig jaar in Amerika heb lk bU
m|jn concerten drie duizend muzikanten gehad,
tweehonderd vioolspelers, vijftig contrabassen,
honderdtwintig
Tooneelapeler (hem ln de rede vallend):
„Kom, beste vriend, dat is nog niets. Ik heb
eens In een tooneelspel meegewerkt, daar
waren veertig souffleurs."
Zwart op witi Een boer, die voor eenlgen
tUd uit een gekkenhuis was ontslagen, ge
raakte in een herberg met zUn buren in
conflict.
„Gekke kerel l Zotl" riep een buurman
hem toe.
„Watl" riep ona boertje uit, „zou ik gek
z|jn? En lk ben de eenlgste in het heele
dorp, die een officieel bewUa heeft, dat h#
gezond van geest isl"
Niet zoo verwacht. MeUer (tegen redacteur
der plaataelUke krant): „Daar heb lk van
morgen een prachtig artikel in je blad gelezen."
Redacteur (zeer gevleid): „El zoo, en wat
was dat, als lk vragen mag?"
MeUer: „Westfaalsche ham a 75 cent per
pond."
Eon dienstbod©*
„Ik heb een zéér geschikte dienstbode,"
zei de besteedster; „wil ik haar eena b|j u
sturen, mevrouw?"
„Ja," zei de afgematte hulsvrouw, die er
een zocht.
De bedoelde dienstbode verschoot. ZU la vr|J
wel naar den laatston smaak geklee'. een
paar glacé handschoenen aan, en heeft zoo
Iets 'k ben-geen-haar minder-dan-jU-aohtigafc
over zich.
Voordat movrouw nog den mond kan opou-
doen, begint het meisje te vragen:
Hoeveel kinderen?
Drie.
Houdt u 'n tweede meid?
Neon.
Meneer lastig?
Niet erg.
Thee en koffie in de kouken?
Ja.
Brood ook?
Ja.
En suiker?
Niet discrótlon. Ik bedoel zoo nu en dAD*
O zoo. Een goed fornuis?
Nog zoo goed als nieuw.
Toch niet alleen steenkolen?
Alleen steenkolen.
Hoe oud is het jongste kind?
Drie jaar.
'n Lamme leeftUd. Veel verval?
Dat gaat nogal.
Dat zeg je allemaal. Nogal logé3?
Logés zelden; kleine logeerkamer.
Moet ik strUken?
Ja.
Hoe vroeg 'smorgons op?
Zeven uur.
Overal gas in huis?
Neen; ook petroleum.
Hml Karpet of matten ln de keukon?
Karpet.
Welke uitgaansdagen?
Zondagavond en een avondje in de weeft
Is dat alles?
Ja.
Dan ïykt 't me hier niet. Ik kruip maar
niet overal in, weet u.
Het epyt me erg. Zoo'n lief meisje!
En het lieve meisje verdween zooals sa
gekomen was.
8 KOM 9
liL_
de
1 i
VRAAG.
Wie gaan op hun kop de trap op?
(Antwoord op Rebus en Vraag in hal
nummer der volgende week].
Het antwoord op de Vraag in het nummer
der vorige week is: Bul, sta stil.
De oplossing van het Raadsel in het nun^
mer der vorige week is: insluithaard.