Stofgoud. Wekelflksehe Kalender. v v Raadgeving;. ALLERLEI. Raadsel. mige Christelijke landen vindt men mirakel- booniep ,cn jn dep hoopi, beschouwd als het heerlijkst der patpp,r, ,w,erd de zegen en dp macht pe^eerd. Een pli^ke stam was schutspatroon ppn pep /iorjp. ,Op Java is de .warin^rp heileg. Op >wo- pensohild,ep koniji pen l^qo.m voor|! Jn (den boom jyoopd? ,^-u üjcc$, ,ecn pipolit, pon god- beid. Dc .ejjk yverd ,d,oor J.upi r ipewaak(tj Apollo behoedde to1 laurier, ovexial^ -Ceres het gyaan cp jPopiopa (dc vr,uqhtliQO,piep. Doch in hot a-lgerpepo; pe Dryos lob,^ in jedem jB$g9jp^. Do boojpep Robben (ul.09.-1 de fa#tari,c menschep ppgew^. jQp '.Qrie^cRc paam Querpps en do Jjatdjpsode ppapa Ro- wijzop_, /dat 4$ oi^c ook vroeger Rot riaaebeeld was yap jkrapht- De wilg is geen jppp&fidbe -vprfidbijning. „Aap dp -ypp Bobsl, daar zaten ■wij, ook weepdêp wij, ais wij gedachten aan Ziop. Wjj hebben OWA harpen gehangen aan do wilgen, dh) daarin zijn", zegt Psalm 137. De dichter „hangt de lier aan de wil gen", wanneer hij zioh tot het proza gaat be palen, Do wilg wordt in onze streken bij voorkeur geknot, misvormd en iq N.-Hol land blauw geschilderd. Huizen er booze geesten in, die men temmen will Werd do spookachtige wilg voor do woonplaats dor nachtolfen gehouden? De linde is de vereerde boom van het (Noorden, de poëtisohc boom, do godenk- boom, de Meiboom. En do Noorsohe mythologie verhaalt, hoc Sigurd een bad wil nemen in het bloed van een door hem godoode slang Fafnir. Een Jindoblaadjo valt op zijn schouders en maakt den Noorechen Achilles kwetsbaar op deze cono plek. Do eis is een boom des doods, een boom der duistere werken. Sommige boomon duren eindeloos voort, leven eeuwen en nog eens eeuwen. Do nan- Bchouwing dier boomen gaf aanleiding tot proeven van cosmogonie. Het Leven is on eindig; de vormen wisselen; het eeuwige innerlijke leven zal huizen in een ander tij delijk omhulsel na den schijnbaren dood. Voor do Romeinen kwam de mensck van don eik, voor de Grieken waren dc mensohon dc .vruchten van den esch. De Boeddhisten cn Brahmanen het derde gedeelte van de be volking der aarde gcloovon, v.at het m£n- echenlevon voortkwam uit hot pi an ten leven. En overal ontmoet men cosmogonischo boo men, wereldboomen, boomen des levens en der kennis. Een merkwaardig godsdienstig en cosmo- gonisch begrip der oudheid is dc sage van den Noorsohon wereld-esch, do Yggdrasil dit was een nauwe communie met het Al. Een groote gemeenschap met de levonschep- pendo natuur. De Scandinavische woreld-csoh leeft voort in den kerstboom. Finn Mognuson, de ge leerde IJslander, verklaart, dat de Yggdra- eil, zooals die in do „Edda" wordt beschre ven, het zinnebeeld is der gansohc natuur. De wortels reiken tot in de ongoschapcn ma terie. Do boom heeft drie wortels: verleden, Ihoden cn toekomst. De stam gaat door As- gard of den Kaukasus. Dc bladeren zijn de wolken en de gouden vruchten zijn dc ster ren (volgens een andere lezing do menschen). Do vier herten zijn de vier winden, uo arend is dc luoht.De zwanen, die in dc bron Ur- dar zwemmen, zijn zon en - in. Do slangen cn andere monsters zijn uitwerpselen van vulkanen. Benedon is Hela on bovon .7,'al- halla. En dat blijft alles zoo tot op den dag des oordeels, wanneer de aarde en de half goden verdwijnen zullen. De Yggdrasil blijft echter ten eeuwigen dago bloeien aan de bron Urdar, want zij is de grijzo moeder van den tijd. In deze sage vinden wo dus een boom als zinnebeeld der eeuwigheid. In de middeleeuwen werd geloof geheoht aan boomen, dio dieren voortbrachten. In Schotland grocido de boom, wiens vruchten den vorm van ganzen aannamen; vielen ze in het water, dan werden ze tot levende gan- zciden dc jonge heeren onder elkaar. „Dat was nog zoo slecht niet van een schoolvos!" mompelde de oude kolonel en hij draaide aan zijn grijzen knevel. Buiten voor de stadspoort lag een bosch, in welks lanen de stedelingen plachten te wandelen, wanneer het in do straten te warm werd. Het was op den dag na het feest op dc villa van den president der Kamer van Koophandel. Op een open plek te midden van het geboomte stonden dr. Larsson en do oude Ajax, dc vroegere speelmakkers; het leven had voor beiden teleurstellingen ge bracht, maar voor Ajax zouden, de beproe vingen nu weldra ten einde zijn, want de beide mannen daarginds waren bijna gereed met het graven van een grafkuil van vol- doendo diepte, cn de koortsachtige, warme hand van dr. Larsson hield dc kolf van de revolver zacht omklemd. Hij wilde den .vriend zijner jeugd den laatsten dienst be wijzen. Nadat den vorigen avond de bezitter van Ajax zijn 50 daalders voor den knol en het pak slaag gekregen had en met hoongelach zijns weegs gegaan was, had Karei verscheidene uren naast den ouden vriend in den stal van een huurkoetsier gestaan, en hem met het besto roggebrood gevoerd. En Ajax' lange,, oude tandon en vermoeide kinnebakken had den veel moeite om het brood kloin te krij- zen hei-schapen en zwommen weg. Baus Pius II verkladde, dat de algozaftl» dien jfij tot onden^ek c^r .w^-Rq# Éjabftftlowl zond, j^^d<}(44e, d<ijt boqnw niet voorkwam, doch dat hy ^q^sj^ydfokl op de 0,i^ey-^nd(ff I ate.Wt .y^te^d to1 TOW CÉW IW- zen; de :Or,kney-(d:la^dcn flMBflUik jn wc- gqns jh,yn fbqRqpd. P^gqbyke i sagoij CjU legenden Wto <9W glim lachen, TO Aen yeykhuri^g yoor /jle BgtJ <4C ifa&rXW •yap we^s, ^i,c ^nd^c yojrnw &W-- of andere /Qy.^u^e-ker, .3^1-33# <*e wüten yv<*b licht /C09Auto 4io 4<m overlevering vervormd was tot fabelen m .onjbogrijpelijke legen don. Qn<jej bqj, oppervlak van belachelijke thco/je vindon we dan wonderbare ]ke*aïiws en onvermoeid onderzoek. Klimop ww een ipy/pboKsofoe plant bij d$ Oosterlingen zoowel ah In Noord-Europa, Deze plant, die *undore lioutjgowassf» in om- behingen ziel» aandrukt, werd gym- bool der linfdo en ook van kracht en voort planting. Door de overeenkomst met den wijnstok kreeg de klimop in vele legenden een plaats naast don wingerd. Bacchus was met klimop omkranst cn ook zijn staf is met klimop versierd. De klimop ie ale zinnebeeld bet tegendeel van den wingerd; bij maakt den wijn onschadelijk, neutraliseert deo in vloed van bet druivensap, j^e staf van Bacchus is emblema van don bliksem; cn in Germaansche landen was dc klimop aan den bliksemgod Donar opgedragen, omdat de kleur der plant daartoe aanmoedigde, zegt Manhart- („Baumkultus"). Ook aan de vlier zijn tal van overleverin gen gewijd. Groot was on is nog wel de ge neeskracht, die van dezen boom uitgaat. Do naam vlier staat in vorband met flerccijn, vle- dermuie, fladderen. Vleer, vlaar, vlier, vled- der was vanouds een scheldnaam, een heksen- naam. Een aantal onverklaard gebleven Ne- dorlandsche plaatsnamen bcvailen denzclf- den klank en voeren tot de onderstelling, dat een der namon van de moedorgodin de weldoende natuur dien klank fle of flar bevat heeft. Dan is het duidelijk, dat dc christenen de namen, die aan de bedoelde natuurvereering herinnerden, tot scheldna men maakten. De Duitsche namen van de vlier zijn sprekend. Holla of Holda reed in de middeleeuwen aan hot hoofd der wilde jacht. Zij was in den voor-Romeinschen tijd de zegenrijke Hevtha, de Noorsehc Isis, ge weest; dooh hot christendom had haar, zoo wel ais Wodan, bij het duivelenhoir ge voegd, en nu spookte zij rond in de lucht en verspreidde dood en verderf. jVXOU±C. Do modoklouron voor hot ft. s. nnjftar- on winterseizoen. De „Chambrc Syndicale des Fleurs et Plu mes" te Parijs heeft de nieuwe kleuren kaart voor a. s. najaar en winter doen ver schijnen. Enkele der kleuren, die óf geheel niouw zijn óf opnieuw haar intrede doen, zullen wij aan een korte beschouwing onderworpen. Blauw-groene kleuren. Dit zijn do be paalde modekleuren, zij dominecren dan ook in de serie, en wel voornamelijk dc zooge naamde blauw-groeno, Schotsche tartan- of plaidklcuren, die mon dezen zomer reeds heeft trachten in te voeren, ofschoon het coloriet eigenlijk veel beter geschikt is voor herfst en winter dan voor lente cn zomer; daarom mag men in dezen tijd voor do ko mende seizoenen wel zijn aandacht vestigen op deze nieuwe kleuren. Ara zal wel dc heerschende modekleur wor den en op haar volgt dan Jaco. Helt Ara meer ovor naar den blauwen kant, zoo ge lijkt Jaeo meer op groen. Twee nieuwe groenachtig donkerblauwe tinten worden gebracht onder de namen Lori en Rollier. gen; maar hij keek Karei aan met een blik, dio scheen te zeggon: „Om jou te plezieren." En dan kauwdo hij weer voort, mat en luste loos. En Karei stond er naast en dacht aan zijn ouders, dio nu op het kerkhof den eeuwigen slaap sliepen, en aan het oude Klimthara, dat aan den meestbiedende verkocht was; aan den weg over do heide, dien hij wel nim mer weer zou zien; aan dc geelgcschilderde arreslede, die reeds lang stuk was, en aan den fieren, vurigen Ajax, die nu trillend en ellendig naast hem stond. En toen bezorg- do liij hem een goed strooleger voor den nacht en liet zijn hand nog eenmaal lief- koozend gaan over het lijf, dat er uitzag als een geraamte, en fluisterde: „Morgen, oude vriend 1" En nu was het oogenblik gekomen. De doodgravers werden weggezonden. Karei wil de alleen blijven met Ajax, alleen zooals zij het vroeger in hun beste dagen zoo dikwijls geweest waren. Zacht plaatste hij do revol ver onder het harige, slappe oor, drukte af en daar lag Ajax aan zijn voeten... eeni- gc stuiptrekkingen en alles was voorbij. Larsson wierp do revolver weg, viel op do knieën, sloeg de armen om den mageren, dun nen hals en snikte: „Vaarwel en heb dank voor alles, oude arme vriend 1" Toen hij opkeek, stonden... do kolonel en freule Agda naast bom. In de oogen van Deze vier kleuren zullen de blauwgroene TTroderrchfcrrig wormen gedurende 'den aan- c&taandon whiter. Olives. - lEte wwMie- <en óliverkleuren wiü- lep eveneens veel voorkomen. 'Men rekent als hiojrtoe ftc böhooren ihet geel-groenachti- jge Rio, alsmede de beide .blive-itiinten 'Cdlum- ibie en Móusson. Grijjz? jkleursn. De wersObilhaade /grijze /kleumen, n.ll. de ijzer-, inikkcl- en zilvergrijze nuances, zijn vertegenwoordigd door de iele uren Hortensia,, Gobéa, Cendré, jRamier, /alsineds «door Bet «JJvergrijze Argent en Niik- M- Qrii^igPOSPe zien we in de üeu- ren BmuÊse m F or et, Ronde klmren, De nieuwe ronde kleu ren yeip: &^nvoordigd door' 6 stuaneea. Zij beginnen met de Jiebtroode Camélia en sluiten jwet bet donker-graoa&breod Grez&t. Verder heeft men nog een Jickt part-ei rond, genaamd Siténg, en ook het koraal rood Ooruil komt weder voor. Bruine kleuren Een zeer irmie nuance verscheen onder dm aaajö Hereulanum. Ze heeft een roodachtige tint, terwijl lechia en C or rente meer naar het donker overhellen. Verder komen nog voor Marron en Tabae. Blauwe kleuren. Behalve de nieuwe blauwe en blauw-groene kleuren vindt men ook weder eenige donkerblauwe kleuren. Op de nieuwe kleurenkaart komen voor Na tional, Matelót en Marine, Violet- en vlierkleuren komen weinig meer voor. Hoewel deze modekleuren door het syndicaat voor bloemen en veeren zijn vast gesteld, gelden zij toch voor de geheele mo de, dus ook voor stoffen en garneeringen. De Vrouw In de Russische spreskwoordea. Wie aan zijn vrouw geeft, zal niet veel goeds beleven. Heb uw vr iuw lief als uw ziel, maar schud ze als uw appelboom. Hebt gij 's morgens uw \rouw geranseld, vergeet dan niet, het 's middags te doen. Sla uw vrouw met don steel van de bijl het is geen pot (die brekon'kan). Twee vrouwen vormen een vergadering, drie een hel. Zeven bijlen, kunnen arbeiden aan éën boom, maar geen twee spinnewielen aan één draad. Bij een vrouw en bij een dronkaard zijn de tranen goedkoop. Waar dc duivel zelf niet kan komen, daar stuurt hij de vrouw. Hij werd krankzinnig e«n trouwde; maar hij kwam tot bezinning cn hing zich op. Klop uw pels, dan wordt hij warmer, en uw vrouw, dan wordt ze trouwer. Hoe harder gij uw vrouw ranselt, des te beter worct het middageten. Een maatstaf voor de beschaving van een volk is do plaats, die het toekent aan de vrouw, en de achting, welke het haar toe draagt. Met deze maat gemeten en afgaande op boven geciteerde spreekwoorden, ziet het cr voor het Russische volk niet schitterend uit. Weet het beste te kiezen, en zoo gij cr van onder don indruk blijft, zal het beste u ook het vcrkieslijkst en aangenaamst wezen. PlutarchuB. De cischen, die men stelt aan alle licha melijk wèlbevinden, aan vorfrissching zoo wel als aan harding van het lichaam, zijn van bcteekenis voor iets meer nog dan het lichaam. Zij hebben het grootste belang voor de opvoeding, voor het zcdilijk leven. Dr. B o s s e. De menschen behoorden nu groot genoeg tc zijn om te begrijpen, dat elk van ons tot God moet gaan op zijn eigen wijze on zo moesten anderen hun g~ng laten gaan. het jonge meisje glinsterde een traan; de kolonel zag er vreemd uit; hij kauwde op zijn grijzen snorrebaard en slikte iets, dat er niet was, naar binnen. Eindelijk zeide hij „Op mijn eerewoord, dat was haast even mooi als een attaque tegen een gesloten oarré. W-io hart heeft voor een paard, die ia een heer, al is hij ook niet meer dan een verdraaide schoolvos, en wie zoo handelt jegens een ouden knol, die zou waard zijn voor het front van een eskadron to rijden, al heet hij ook maar Larsson..." Do kolonel groette en ging heen, maar iets in zijn stem en in freule Agda's blikken zei- de doctor Larsson ,dat hij,, ofschoon maar een armzalige schoolvos, een prachtige atta que tegen een gesloten carré uitgevoord had en dat hij den slag had gewonnen. Lang, lang stond hij mot ontbloot hoofd en keek de elegante, slanke meisjesgedaante na, die allengs tusschen de dennenstammen verdween. Toen trad hij nog eemn^al op hot paard toe, sloot het de gebroken oogen en jubelde: „Wij hebben dus voor 't laatst nog een maal een hindernis samen gewonnen, oude Ajax 1" Merkwaardig 1 Het was hem alsof de ver schrompelde, haarlooze neusvleugels zich ver wijdden, om nog eenmaal te hinniken: „Eind goed, al goed, kameraad 1" r Maar het schijnt wel,, dat de menschen niet kunnen begrijpen de -groote oorspronkelijk heid en "bet persoonlijke, -dart -er 'Egt in oen leven met God. John Trevors. Bij wetenschappelijke werkzaamheid anng niet -één der mansöhdEjke Jkraakten warden buitengesloten: de geheimzinnige diepten des TOorgevoels, ©en scherpe Mik op het tegenwoordige, mathematische diepte, phy- sischc nauwkeurigheid, de hoogs vlucht der rede, scherpte «deB -rerBtands, beweeglijke, van "verlangen trillende phant-asie, niets kan worden ontbeerd. Go et he. Zondag. De schijn kan wel den mensch, maar nim mer God bedriegen. Maandag. Alle dwazen zijn wel geen schurk-':, maar alle schurken zijn dwazen. Dinsdag. Dien geen partij, maar dien het vader land. Woensdag. Elke omstandigheid doet een beroep op ons karakter. Donderdag, Jalocrschheid is onder de groot*tc kwel lingen als een zandkorrel, in 't oog ge waaid. 0 O Tiijdag. Ieder hart heeft zijn eigen wereld. 0 0 Zaterdag. Vanzelf brengt de aarde vruchten voort. Slakken. Eon vochtige zomer is voor de ontwikke ling der slakken in het algemeen bijzonder gunstig. Twee soorten van deze weekdieren zijn to onderscheiden, nl. de huisjes-slakken en de naakte slakken. Tuinen in de nabij heid van loofboomen en heggen hebben te lijden van do eerste, vrij liggende tuinen en akkers vooral van de tweede soort. Al zijn de 6lakkcn reeds wodor vertrokken, zoo kan men toch de sporen van haar aan wezigheid vindon: men vindt 6teods langs den wog, die ze gekropen zijn, meer of min verdroogd slijm en do zwarte hoopjes uit werpselen. Ook de schade, aan de planten teweeggebracht, verraadt haar vroegere aan wezigheid: eerst wordt in het blad een gat ingevreten; langzamerhand verdwijnen groo te stukken in de magen van deze -vraatzuch tige dieren. Slechte de hardste nerven bhj- ven. Hun vraatzucht is groot en kan met dio der rupsen op één lijn gesteld worden. Meestal bezoeken zo 's naohte de planten en zoodra do dauw ie opgedroogd, kruipen ze in hun schuilhoeken, onder steenon en aard kluiten, to rug. Do in verhouding grooto eieren worden op vochtige plaatsen gelegd. De larven hebben vóór haar ontwikkeling veel vochtigheid noodig. Er worden veel eieren gelegd cn de ontwik keling is onder gunstige omstandigheden spoedig afgeloopen, zoodat daardoor een sterke vermenigvuldiging tot stand kan ko men. Daarbij komt, dat dc slakken langen tijd leven en dat ze meerdere winters in haar huisjes of in den grond overwinteren; ze kunnen, in vochtige aarde gekropen, tijdens langdurige droogte in het leven blijven, waardoor het plotseling optreden van dit ongedierte kan worden verklaard. Men raadt wel cons aan kalk in de tuinen te strooien. Heb middel tegen naakte slak ken is zeer goed, maar kan vaak niet wor den toegepast. Boter is het stukken aardappelen en kale bassen of koolbladeren hier on daar neer te leggen. Ze kruipen daaronder, vaak verschei dene bijeen, en laten zioh dan gemakkolijker vindon. De huisjesslakken moeten in den vroegen morgen opgezocht en vernietigd worden. Men gebruikt voor het vernietigen wel kokend water, kalk en petroleum. Mol en spitsmuis moet men sparen en de vogels tegen de katten beschermen, wil men hulp hebben van de vijanden der slakken. De jongste modedwaasheid. Aan het strand te Brighton wedijveren nu de groote schoonheden van de badplaats met elkander in mooie beschilderde kousen. Een Liver- poolsoh bankior gaf zijn nichtje voor huwe lijksgeschenk een paar opengewerkte kousen met allegorische voorstellingen en met een aantal banknoten van 1200 er in gonaaid. Een Amerikaansche millionnairc draagt kouson van zilver- en gouddraad geweven en rond den onkel en onder de knie bezet met gouden belletjes, dio onder het loopen lustig klingelen. De nieuwe weelde begon met uit de hand besehiltLidid satijnen kousen, xEe duizend gulden cn meer het paar kosten. JKeizer Wilhelm?s leefregel. Keizer Wih hdbn schrijft zijn goede gezondheid en kracht toe -aan den goeden raad, welke hora -door rijn EeveTmgsdokter Is gegeven en waaraan frrj rich kteods getrouw "beeft ge houden. Die lecfregd is: Eet vruchten aan "hot ontbijt Eet vruchten hij liet tweede ontbijt. Gebruik geen pas teien of warm gebak. Eet niet tocct dan één maal per dag aardappelen. Drink geen thee of koffie. Wandel vier mijlen rlkcn dag, bq goed of slecht weder. Neem «ïken dag een bad. Wasdh eiken avond hot aangericht met warm water. Slaap tiïken nacht, acht uTem Elein mis verstand. A.: oen Mevrouw in Egypte wan, heeft n zeker ook wél den „koning der woestijn" gerïou T Parvemi'svrouw: „GezienII Ik heb met hem gesproken I" Buitenleven. Boerin: „Dc hond aan, de kippen worden zoo onrustig en de koeien benauwd. Zon er onweer komen?" Boer: „Neen, het is maair een anfco^K)hlcL,* Tojrpimt van verstrooidheid. Profesor, rijn eigen posverschonea bock, dat hij va^a den boekhandel tor inzage iveeg, doorbla derend: „Dien geleerden onzin moet ik toch meer gelezen hebben Op ten concert. Blocker (die geen plaats meer kan krijgen): „2k-7, Jan, zijn er geon stoelen meerï" Kellner: „Stoelen genoeg, meneer, m^r et ritten allemaal menschen op 1" Stoute beeldspraak. X., rijn vriend op een kaalhoofdig heer wijzende: „Zog, heb je ooit zoo'n barrevoetscheai kop gezien?" Stalknecht: „Het regent, baas!" Eigenaar van een beestenspel: „Sapper loot 1 Gauw, gauw, de zebra naar binnen, anders is cr in een oogenblik al de verf af- gc-regend." Kleine Jans: „Papa, ia het nu zomeri" Papa: „Leer je dan nooit de jaargetijdent Let nu opAls het den eenen cag zoo heet is, dat je geen lucht kunl krijgen, en den ande ren dag zoo koud en nat, dat je zit te rillen, dan is het zomerals het opeens zoo guur en koud wordt, dat ieder er van huivert, en als er al' sneeuwbuien komen, is het herfst; als het al aardig weer begint te worden met eenigo warme dagen, dan is het winter, en ole dc wind opsteekt als een razende en het bliksemt en regent, als dc rivieren vast vrie zen en de sneeuw voeten hoog ligt-, dan is het lente." Een Nederlandsche stool. De bovenste 2 punten z(jo 2 letters. Do volgende 7 punten vormen een dorp in Noord-Brabant. De volgende 7 punten vormon een dorp in Utrecht. De volgendo 2 punten zjjn 2 lettors. De 7 punten daarna vormen (omgekeerd) een dorp in Limburg. De 2 punten, die dan komen, z(jn 2 letters. Do 7 punten daarna zijn een groot water en een dorp in Groningen. De volgeüde 8 punten stellen voor een dorp in Gelderland. Do 7 eerste punten van linke af (omgekeerd) z(jn gelijk aan No. 3. De daarop volgende 7 eerste punten van links af (omgekeerd) vormen een eiland. De 8 punten van de zitting en den linke poot vormen een dorp in Zuid-Holland. De 3 punten van den achterpoot vormen oen dorp in Gelderland. De 8 punton van de zitting on don rechter poot vormen een dorp in Zuid Holland. De 6 laatste punten en een achterpoot stellen voor oen atad in Friesland. De linkerlouning en een deel van de zitting vormen een dorp in Noord-Brabant. De rechterleuning en een dool vaH do zitting stellen voor een dorp in Limburg. (De oplossing van dit Raadsel geven w(J in het nummer der volgende weekj. De oploss.'ng van het Raadsel in het nummor der vorige week is: Yoivicrs. CORRESPONDENTIE. C. S.Er bestaan, helaas, bezwaren cm den door U ons toegezonden Ivobus in ons blad op te nomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1902 | | pagina 10