UITSTAPJES. C. HEUS Jzd., Boezastraat 6. ij ei mm «scneri], Wandgedierte Pranger Koffie f8.52'|i de 5 ons. öe beste Java-Ksffie f 0.40 de 5 ons. t.DFtrWSs G. W. TEMEN—MEE, Moral 132. Stooinboot-fafscliappij „De Volharding", Stoomzuivelfalmeh. Nieikinrichting. B. VETH Co, Delft. No. I2<>fU LEIDSGH DAGBLAD, WOENSDAG 3 JULI. - TWEEDE BLAD. Anno 1901. PERSOV ERZIOHT, Huisvrouwen1 Verkrijgbaar in alle buurten der stad Q. tfc ZiOON, Haven bij de Zijlpoort. Dienstregelingen gratis. 699, 80 13. VETH Co,, Delft. In de Eorste Kamer is onlangs by do Ge- tondhoidswet een debat gevoerd over den eed, omdat in die wet de ambtBbelofte geiyk wordt gestold met den ambtseed. Do oud-hoogleeraar Faure heeft toen—naar het Handelsblad herinnert o. a. opgemerkt, dat eedadwang in 6tryd is met art. 167 der Grondwet, waartegen minister Borgesius op kwam, dio meendo, dat de Grondwet byv. de vrijheid liet don „successie-eed" te hand haven en dat „er nog geen Minister van Finanoiön achter de groene tafel heeft ge zeten, dio van oordeel was, dat de successie- eed wol kon gemist". Het Weekblad v. h. Hecht teekent hierby aan -• waarmee het Handelsblad zegt vol komen in te stemmen: „liet zal wel zoo zyn. De fiscus is nu een maal hot heilige huisje. Intusschen, wanneer het bewustzijn, dat de eerbied voor den gods dienst niet minder dan do eerbied voor ieders individueels godsdienstige overtuiging den wotteiyken oedsdwang wraakt-, eenmaal over- hèoï'sobend wordt, dan zal do justitioele eed don wog volgen van den politiekon eed, die reeds i s afgeschaft, on van alle overigo ambts- eeden, met weikor afschaffing door de gezond heidswet een boscheiden aanvang is gemaakt. Komt hot eenmaal zoo ver, wat nog lang kan duren, dan moet de Minister van Financiën zich ook maar zien te redden zonder fiscale Godon. Do bolaugen van den fiscus zullen daaronder zoo erg niet lyden, indien leugen en bodrog ter verkorting van 'a lands rechten strafbaar blyven, gelyk zy dit nu zyn. In de prevontieve werking van fiscale eeden is ons goloof zwak". liet Ncderlandschs Dagblad schryft in een asterisk Hoodo Kruis: Wy stommen in met de klachten, dat het „Roode Kruis" te kort geschoten is in zyn taak. De meeste ambulances zyn nu weer uit Zuid-Afrika teruggekeerd, terwyl het einde var. don oorlog nog niot te voorzien is. Veeleer zou men kunnen zeggen, dat hy nu eerst recht goed is begonnen, nu de Kapenaars zich Bloods moor aansluiten. Er moet dus opnieuw medische hulp worden gezonden. Niet slechts aan de kampen, maar ook naar de Bcerencommando's.Engeland kan niet woigeren die hulp. door te laten. Mocht dus spoedig het Noderianclsche Roode Kruis het voorbeeld geven. Engeland heeft thans niet aan een liocdo-Kruis conferentie willen deelnomen. Eerst na don oorlog zal het zich met die aangolegenbodon inlaten. Het vreest dus blijkbaar critiek op onrechtmatige handelingen. De Kngehcho bandon mogen nu niet gebonden zijn. Voel modewerking is er dus nu niet te wachten, maar ais een kloek man de buiten- laudscho staatkunde leidt en het bewustzyn van ïocht raced geeft om met kracht op te treden, dan i3 het nauwelyks donkbaar, dat Engeland c-penlyk- de convontie van Genövo nog moor mot voeten zal durven treden. JJet Nederlandèche Dagblad schryft onder het hoofd O n d o r w y s Onlangs hield prof. Winkler een voordracht to Utrecht voor oen vergadering van leeraren by het middelbaar onderwys. Tot het 15de jaar wil hy het aantal lesuren van liet kiud tot 3'/, per dag beperken. Wy hebben altijd voor een leertyd van vior uren gepleit en vinden dus hier steun. Allo onnatuurlijke prikkels als rapporten en examina moeten worden afgeschaft. Het go- zondo kind, dat niet overladen wordt, hoeft Ijver genoeg en behoeft geen prikkels. Al dio overdrijving kweekt schoolziekten, als bleek zucht, slapeloosheid en hoofdpyn. Vooral 'meisjes lijden daaronder. Ook de admissie- examens voor middelbare scholen on gymnasia moeien vorvallon. Tot hiertoe gaan wy van harte mee, maar niet, waar prof. Winklor voor vrye middagen pleit. Volgens hem is hot minder vermoeiend Veer een kind om 31/, a 4 uren achtereen onderwijs te ontvangen dan om do rusttyden to kobben t-usschen de werkuren, maar wy twyfelon zeer of paedagogen hem dit zullen toegoven. Het beroep van prof. Winkler op laboratorium-proeven hooft liier voor ons weinig waarde. Do ondervinding moet hier den weg wijzen en wie heeft nu ooit gozion, dat jonge kinderen 3 a 4 uren onafgebroken bezig kun nen zy.nl Twee uien 's morgens les en twee uren 's middags dunkt ons een voel beter ver deeling en dan, zoowel 's morgens als 's middags, een vol uur handenarbeid, wandelen mot de klasse of spelen in de open lucht. De kinderen moeten, evenals nu, zes uren daags op schooi biy ven often minste aan den onderwyzer zyn toe vertrouwd. Menig ouder zou niet weten, wat met de kinderen uit te voeren, als hy ze eiken middag thuis kreeg. Die vrye middagen zouden bovendien worden misbruikt voor allerhande extra-lessen, maar les uur op school beteekent nog niet zes uur ofiderwys. De eigeniyke horsenarbeidrmag hoogstens vior uur duren en dat is de hoofdzaak van professor Winkler's betoog. Er komt eindeiyk kentering. Het hoogge roemde onderwya in Nederland is zoo slecht mogeiyk, omdat het alleen de hersenen opvoedt en niet den geheelen mensch. Het verstoort het evenwicht, terwyl het geheim van kracht en geluk juist in evenwicht go- legen is. De overdreven zucht om de kinderen knap te maken leidt juist tot hot omgekeerde. Er zyn tegenwoordig minder knappe menschen dan ooit. De kinderen worden naar lichaam en geest geknakt. De energie wordt gedood, de veerkracht verlamd. Voor het werkoiyke leven mot al zijn stryd worden de kinderen niet voorbereid, maar bedorven en dat alles omdat het onderwys zoo vaak in handen is van menschen, die zelf veel te eenzydig zyn. Moge er nu einde- ïyk verbetering komen. Nu de persooniyke dienstplicht ls ingevoerd en hot steeds meer het streven worden zal om zooveel mogelyk alle Nederlanders tot de vecdediging des lands to doen meewerken, mag de school niot langer de jeugd voor krygsdionst ongeschikt maken. In de eerste jaren is de pbysieke opvoeding do hoofdzaak, dan volgt dtf karaktervorming en dan eerst het eigeniyke leeren. Juist dus het omgokeerde van do volgorde, die thans wordt in acht genomen en die het Nederland- sche volk in elk opzicht achteruit doet gaan. De Nederlander merkte op, dat do uit slag der verkiezingen in 1901 even eens een événement is als het volkspetition nement in 1878. Hy brengt een ommekeer teweeg in alle.politieko verhoudingen. Om nu een juisten blik op do toekomst te verkrygon, werpt het blad oen terugblik op het jongste tijdperk na 1878. Dan za'i men moeten erkennen, zegt De Ned. dat do omkeering in do eerste plaats te danken anderen zullen zeggen te wyten is aan het beleid van dr. Kuyper. Hy is liet, die de kiezors in een kiesverband heeft weten te verbinden, om alzoo do verspreide elomonlen als één grooto kracht te doen werken, on die ook de roomsch katholieken tot geiyksoortige verbinding geprikkeld heeft. Het moge waar zijn, dat, onder onzo naar godsdienstige richtingen verdeelde politieke partyen, alleon een theoloog tot hot vormen van 6on zoodanige organisatie in staat is; dit neemt niet weg, dat, by gebrek aan do per sooniyke eigenschappen, voor zoodanig op treden benoodigd, geen theoloog hem dit kunststuk had kunnen nadoen. Na 1891 hoeft do leider o. i. een paar grooto politieke fouten begaan. Vooreerst wprd vrye openlyke discussie ovor gewichtige onderwerpen van actueel politiek gewicht strydig geacht met liet party belang, en dies voor wio by de party wilde blyven ongeoorloofd. In de tweede plaats werd in de party een scheiding teweeggebracht, doordat al diegenen, die ton aanzien der kieswet Tak niet met het hoofd wilden meegaan, als „conservatieven van alle gading" en zelfs als „mannen met tweo namen" en adeliyke titols aangeduid, en zoo van het gros der party afgesneden werden. De afgestootenen die van 1878—1894 steeds met de overigen hadden saamgoworkt hebben geweigerd den nieuwen koers te volgen. Geenszins hebben zU het oude program ver loochend en integendeel dit uitdrukkelyk blyven beamen. Zy hebben echter een leiderschap ondor voorwaarde van feitoiyko erkenning eener alleenheerschappy niot willen aanvaarden, overtuigd, dat onder zulk een leiderschap wel eon actief kiezerskorps, maar ook niets meer kan gevormd worden. Nooit hebben zy grond gegeven voor hot ook nu nog steeds her haalde, doch onjuiste beweren, dat de stryd liep over standen, of ook maar over behoud en vooruitgang. Het verschil in gauche en droite valt, ook blykens de feiten, met- het verschil tusschen de beide groepen der anti revolutionairen niet samen, en met „christeiyk conservatisme" hebben do vry antirevolutio nairen al even weinig uit te staan als met „de jonkers". Ook weigerden zy beslist, tegenover de Rovolutie het Calvinisme in plaats van het Evangelie te stellen. Door do omstandigheden gedwongen moesten zy wel een CR gen naam aannemen, dien van vry-antirevolutionairen, en eveneens een eigen program, dat| echter van het oude in wezen- lykheid nit verschilt. Ook kon een eigen organisatie niot uitbleven. Maar steeds hebben zy doon uitkomen, dat zy niet een nieuwe richting volgden, en dat zy naast, niet tegen over de „anti-revolutionairen" optraden. Vervolgens memoreert-het blad deoneenlg- heid in 1897 over de te volgen gedragslyn in zake den ipersoonlyken dienstplicht en de organisatie. In 1901 was do legerquaestio van de baan geraakt, on alzoo eon struikelblok tusschen de beide deolen der rechterzyde weggenomen. Ook werd thans gehandeld overoenkomstig liet vroeger advies der vry-antirevolutionairen, nl. om to stommen met het enkel doel om zooveol mogeiyk leden van eigen richting ln do Kamer te brengen. Tweo der christeiyke groepen, die der anti revolutionairen en die dor roomsch- katholleken, werkten mot programma's van actio, de andere christelyke partyen niet, daar zy hot voldoendo oordeelden zich een voudig aan haar beginselen to houdon. Al deze groepen nu hebben, door middel van stommonruiling een middel, eveneons door de liberale groepen in praktyk gebracht, elkander gesteund, zonder voorafgaand alge meen overleg. Zy hebben do eene meer, do andere minder, haar onderlinge geestver wantschap gevoeld. Zoo is dan oindelyk datgene bereikt, waarvoor ook wy steeds hebben gestreden, de samenwerking van allen, die den christolyken-nationalen grondslag onzer instellingen willen handhaven. Indien de „scheiding" in 1894 niet ware tot stand gekomen, zou oen aanzieniyk deel der antirevolutionairen, zij nl., dio weigerden zich te scharen onder do loiding van één man, althans onder die van dr. Kuypor, hoogstwaarscbyniyk zyn overgegaan tot de liberalen, óf zich aan allo deelneming aan de politiek hebben onttrokken. Onder de Chrlsteiyk-Historischen waren voel anti revolutionairen, dio zich stelden tegenover de „anti-revolutionairen", enkol omdat zy zich niot in do macht van hun leider wilden begeven. Dozen hebben thans dezelfde ge dragslyn gevolgd als de vry-antirevolutionairen, torwyi diegenen onder hen, dio het verband van de christelyke beginselen met onze politiek niet genoegzaam schijnen te beseffen, zich stoods meer by de liberalen aansluiten. De roomsch-katholiekon staan op^taatkundig gebied ongotwyfeld eonige beginselen voor, die lynrocht indruischen tegen die der pro- tos tan tsche anti-re'vohitionairon. Maar de Grondwet zelve belet de invoering daarvan, on de R.-K. mogen, krachtens hun beginsolen, dezen toestand tydeiyk aanvaarden. Alzoo ls het mogoiyk zonder vreos voorniet- gewilde gevolgen zich ook by hen aan te 6luiten. Do Christelyke partyen, dio te zamon de meerderheid uitmaken tegenover do liberalen, zyn thans by machte de christelyk-nationalo beginselen tegen elko aanranding te be scherm on. In eon tweede (slot-) artikel zegt De NcdUr- landerdat do herinneringen aan hetgeen aan 1901 i3 voorafgegaan, ten doel hadden te doen gevoelen, dat niet éóne, maar dat alle christelyke partijen te zamen de overwinning hebben behaald. Thans is oen nieuwe toestand ontstaan. Zoo lang de verschillende christelijke groepen enkel in de oppositie waren, hinderde het gedeeld optrodon niet. Ieder kon alleon of allen to zamen konden oppositie voeren, naar gelang der omstandigheden. Indien do liberale regeoring aanblyft, kan dat ook nog. Het blad acht het denkbaar, dat zy aanblyft, omdat do stryd niet heeft geloopon over hetgeen door het kabinot is verricht. Indien echlor het kabinet aftreodt en eon niouw kabinet gevonden wordt, bereid om de regeertaak voort to zetten, dan wordt do wederkeerigo vorhouding van de groepen der rechterzyde geheel anders. Een gemeenschappelijk fegeeringsprogram, zal dan moeten worden gemaakt, en daarby zal te rekenen zyn, hetzy met alle, hetzy met enkele der groepen, die thans- te zamen genomen als de christelijk nationale zouden kunnen worden aangeduid. In beide gevallon zal, wil men niet de christelyke kiozersgroepen diep te leur stollen, met woderzydsche wolwlllendheid en met groote voorzichtigheid moeten worden opge treden. Geon dor groepen toch, en zolfs niot twee vereenigde groepen, zyn in staat aileen de richting van hot regeeringsbeleid te be- palon; bovendien zyn er groepen, wier leden het meor uitoriyk dan inwendig ondorling eens zyn. Allereerst zal voel moeton worden vergoton en vergeven, veel zelfs, dat nog is van recenton datum. Persooniyke ambities en ydolheden zullen met het oog op het gemeenschappeiyk belang der christenheid moeten worden ter zijde gesteld. Menigoen zal dageiyks zich Groen's spreuk „een staatsman niet, een Evangelio- beiyder", moeton te binnen brongen, vooral dan, wanneer liet hom moeito kost „den andoren uitnemonder te achten dan zich- zeiven". In de tweede plaats zal men goed doen met zich to doordringen van de waarheid, dat regeeren niet onkel is wetten fabricooren. Het besturen van een land is niot minder gewichtig dan wotgoving, al worden do ge volgen daarvan niet terstond door iedereen opgemerkt. Al kwam er geen enkele niouwe wet, sou toch zeer veel kunnen worden ge daan ten bate onzer volksontwikkeling in christelyken zin. Maar daarmee kan geenszins wordon vol staan. Er zyn misstanden, die slechts met behulp der wet kunnen worden verwyderd, en waarvan de verwydering urgent is. Tegen het maken der noodige bepalingen mag goen enkele party opzien. Maar ook daarby ga men niet haastig, maar met rustigen tred te werk*. Indien men, om zooveel mogelyk aan aller wensch te gemoet te komen, evenals liet tegenwoordige Kabinet zooveel mogelyk alles te gelyk aan de orde stelt, zal men weinig bereiken. Zoowel zy, die de loiding hebben, als zy, die ze moeten controleeren, zullen dat hebben te bedenken. In de derde plaats zal er veol moeten worden gearbeid. Ook thans is dit wel door tal van Kamerleden en niet Kamor-ledon ge schied. Maar veel van dien arbeid had het vormen van partijen, hot beslrydon van andere party en ten doel. Vele krachten onzer mannen werden dageiyks daartoo gebezigd. Thans zullen zy op andore wyze moeten worden aangowend. Het is evenmin noodig als ge- wenscht zich te bepalen tot het goedpraten of het 6teunen van alles, wat van een be vriende regeering uitgaat. Hot steunbieden sluit het leveren van critiek niet uit. Maar wel is het noodig zich te doordringen van do oenvoudigo waarheid, dat een party, die de leiding hoeft, zich slechts door daden, niet door SGhoone woorden kan haudhaven en dat handhaving slechts mogelyk is bij woderkeerigen steun van hen, die voorgaan, en hen, die volgen. Onderlinge stryd mag zoo lang mogelyk slechts gevoerd worden mot do bedoeling om elkander te steunen. Hot is een door de Ch istenen in den lande erkent feit, dat de meeste voor de eigeniyke regeeringslaak aangewezen krachten zitten by do liberalen. Dit moet anders worden. Maar daartoe is dan ook noodig, ten eerste, dat veel meer personen dan thans zich tot die taak voorbereiden, ten tweede, dat do Christely ke partyen langer dan vier jaren het bestuur ln handen houden, want valt het bestuur weer spoedig in liberale handen, dan zyn de kansen voor do christolyke partyen, om zich voor do regeoringstaak voor te bereiden, woderom ver keken. Eenheid van inzicht omtrent de grondbe ginselen waarop onze instellingen moeten be rusten bestaat er, eensgezindheid omtrent do wyze waarop ze behooren te worden ontwik keld, moet nog komen. Het is een zeor ernstige taak die den chris telyken partyen, zoowol den leiders als don christenen in 't algemeen, wacht, en indien men let op de wyze waarop die partyen haar vreugde over de overwinning hebben te kennen gegeven, mag mon aannemen, dat zy zich daarvan ten volle bewust zyn. Als vervolg op een polemiek met Dé Standaard over het gobruik, door dr. Kuyper by een hem gebrachte ovatie na het bekend worden van den afloop der herstemmingen goraaakt van „den naam van Go d"#' schryft het Handelsblad: Wy hobben nu, in antwoord op onze opmerking van Vrjjdag omtrent het gebruik! van „deQ naam van God", door dr. Kuyper gemaakt, van De Standaard vernomen: „Nlomand heeft bet recht, om, als eon theoloog spreekt vau n triomf voor don naam van God, dit andors te verstaan dan als de uiting vac den volksgeest, dat het volk weer tuistc-ren wil naar Gods goopen- baarden wil, en met dien wil ook ln bot staatsbeleid wil gerekond *ien." Hieruit volgt, naar het schynt, ln de oerete plaats, dat dr. Kuyper Donderdagavond „els thooloog" heeft gesprokon. Dit is dan wel een merkwaardige bekentenis: do aanstaande! kabinetsformcorder, of althans de leider der nieuwe regeoringsparty in de Tweed o Kamer, sproakt, ook wanneer het con lou'or staat kundig onderwerp betreft als da uitslag van verkiezingen, a!s „theoloog". Of bedoelde De Standao.rd, dat dr. Kuypor van opleiding on roeping eigenlijk theoloog is on daarom, als hy om welke radon dan ook in hot publiek spreekt, zyn theoloogscnap niot kan verloochenen? Dan komt liet ons voor, dat De Standaard dr. Kuypor goen dienst bewyst met aldus te doen uitkomen, dat hy zijn woorden niet juist weet ta kiezen en waar hy als staatsman behoordo op te troden, den theoloog niet het zwijger, wist op ie loggen. Van meer beteokonis is echter do uitlegging, die nu gegeven wordt aan de uitdrukking: „do naam van God". Wy vernemen dan, dat dr. Kuypor zich by de beantwoording van de gelukwenschen met don uitslag der Kamer verkiezingen van deze woorden bedienende, innig dankbaar was, „dat het volk weer luisteren wil naar Gods geopenbaarden wil en met dien wil ook in het staatsbeleid wil gerekend zien." Deze „geopenbaarde wil Gods" is voor de Protestanten de By bel, voor de Katholieken ook de uitspraken van den Paus. Daar nu de Katholieken zeker by do jongste verkiezingen zich zeer dapper hebben geweerd, niet het minst om een zeer groot aantal anti-revo- lutionairo candidaten in de Kamer te brengen, zal, volgens de bedoeling, dio De Standaard aan dr. Kuyper toeschryft, in het staatsbeleid nu ook moeten gerekend worden met de uitspraken van den Paus, naast den By bol. En daar de By bol zeer vaak, in den regel zelfs, hot stilzwygen bewaart over onder-' werpen, die by het staatsbeleid moeten geregeld worden, zal daarvoor een Bybolverklannp' noodig zyn, wolko dan evoneons de krach? zal hebben van „Gods geopenbaarden wil". Zulk een verklaring zullen dan dr. Kuyper en de zynen hebben te gevon, in overleg met de Christeiyk-Historl8chen en met de Katho lieken, by welke laatsten de geestolykhoid den Bybel verklaart. Zoodat de uitlegging, welke De Standaard geeft van dr. Kuypers woorden, hierop neer komt: dat dezo staatsman (of theoloog?) „innig dankbaar is", dat in het vaderland do zege heeft erlangd de geest dos volks, dio wil, dat voortaan Nederland geregeerd zal worden naar do Bybolvor^laring van dr.' Kuyper, dr. De Visser en do Roomsche geesto- lykheid en naar de uitspraken van den Paus. Hoeft het Nederlandsche kiezersvolk, toen het do vorige week ter stembus opging, wel geweten, dat hot ln dien geest zyn wil te kennen gaf? Mr. D. van Blom, de nieuwbenoemde hoofd redacteur van Het Vaderland, heeft die functio aanvaard en schryft „ter kennismaking" o. a. het volgende: Do kolommen van dit blad, ze zyn immer dienstbaar gemaakt aan liberale propaganda, en ook voortaan zullen de beginselen, die daarby hobben voorgezeten, hier worden be leden en toegelicht. Welke deze beginselen zyn het liberalisme immors laat ruimte voor velerlei schakeering naar rechts en naar links voor den couran tenlezer met politieken zin kan het goer, ver rassing wezen, dat positie hier als tot dusver zal wordon genomen ter linkerzyde van wie mot den gemeenschappeiyiion naam „liberalen" plegen te worden aangeduid. Of moot gesproken wordon niet van „ple- &^t£2£2SSBS£S£B I hot gebruik vat! <lc Snippcrijcszeop met het Anker neemt «iagelijlih toe. Wie zuinig is, neme proef. Zonder er eerst jznehte zeep van te mnken kan men ook direct een uit- j stekend zeepsop verkrijgen door op een handjevol jKnippers heet water te gieten. Wacht V voor namaak. 5761 10 fclEHK. i>OitBEI,MMX, Mjitiegen. t P - 8 8163 82 Firma VlHCEiST W SfiSBMflfE, Tiiburg. Het »KP»X voor EEIDEIV ls gevestigd bij 128 20 Opzending dor Goederen wekelijks, nlleveriug binnen 10 dagen. wordt uitgeroeid met garantie ea zonder beschadiging, door Eeldseheudam, Den Haag en Leiden, Noordeinde 43. Geen insectenpoeder-bewerking). 5414 22 De firma's BLEIJS VOGELZANG als zuiveraars, bestaan meer dan 250 jaren. Prachtige gelegenheid langs den Rijn. Eiken werkdag 12.— u. naar het heerlijke ALFEN en BOSKOOP en eiken dag 2.— u. en 4 u. 45 m. naar de eerste plaats. Deze plaatsen zijn bij menig inwoner van Leiden nog te weinig bekend en gewaardeerd. Men kan daar twee of vier uren genieten en naar verkiezing te 6.—, 8—. of 9—, uren te huis zijn. btC=J£=EU=lL EERSTE KLAS RIJWIELEN Met gemak voji betaling 1"* kteruog op afbetaling 20 guldta Groote /■rijn>erini>idertng Gelieve ooirn kosleleeMiipriJs-coaraat aon to vragen - S0CIZTI3 BRUXBILOISB 1)8 CYCLES Salnt-Lazare, BRUSSEL i Ondergeteekenden berichten, dat zij hun kunstmatig bereide Moedermelk merk oiclx^öF] ook voor Leidon in depot verkrijgbaar hebben gesteld, bjj den Heer J. H. DIJKHUIS, Hoogstraat aldaa^ De prijzen zijn als volgt: Fleschjes, inh. 135 gram of 9 lepels, met maatvordeolitig j k 5 Cents. Fleschjes, inh. 180 gram of 12 lepels, k 7 Gents. Idem, inh. 400 gram, k 12 Cents, 1 met 8 Cents statiegeld per fleschje. Gebruiksaanwijzing wordt bjjgevoegd. Onbeschadigde fleschjes worden tot de berekende waarde van 8 Cents in ruil of tegen betaling teiVggenomen. 0091 60 Ook vele kinderen, bijna stervende als gevolg van een verkeerde voedingsmethode, zijn door hot gebruik dezer Melk, toegediend volgens gebruiksaanwijzing, spoedig hersteld en mocht men zich daarna in een geregelden groei verheugen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1901 | | pagina 5