LANS' LAGERBIER. LANS'. GERSTEBIER. LANS' OUDBIER. Attentie!!! HH. Veehouders! N°. 10017 I>iiis<iag 1® October. A0. 1892. (Deze (Courant wordt dagelijks, met uitzondering van (Zon- en feestdagen, uitgegeven. Tweede Blad. Vervolg der Advertenfiën. Encre fViathieu Piessy. 'Voorhanden: Leiden, 17 October. Mïöiiï Dij E. J. MILL. Dinsdag 18 October 1892 Hanglampen. J. J.FOLJLMA.JVJSl, RUND- EN KALFSVLEESCH. G. J. VAK IZEKBURG, "Vraagt: LAPIS' EXTRA-STOUT. H- «fc ZOON, Haarlem. Evenals vorige jaren is wederom puike qualiteit VEEVOEDERBROOD te verkrijgen tegen concurree renden prijs aan de Haarlemsche Broodfabriek „DE ONDER NEMING", Spaarnwouderstraat 102. 6306 VERKOOPERS EN GROOTE AFNEMERS FLINK RABAT. LE11) S(ïn ggg DAGBLAI). PRIJS DEZER COURANT: Voor Leidon por 3 maanden1.10. Franco per post1.40. Afzonderlijke Nommers0.05. Zondagsdienst Schutterijen. Blykens het afdeelingsverslag der Tweede Kamer over het wetsvoorstel van den heer Donner tot wijziging van art. 42 der schuttery- wet, hebben verscheidene loden de opmerking gemaakt, dat dit voorstel aan den vooravond der regeling van den dienstplicht ontijdig is, waarop werd geantwoord, dat de voorgestelde wijziging van geringe beteekenis is en dat het bovendien niet waarschijnlijk geacht kan worden, dat de regeling van den dienstplicht in den eersten tijd tot stand zal komen. Het voorstel zelf vond by een deel der leden groote instemming, omdat h. i. art. 42 der schutterij wet in stryd is metartt. 167 en 168 der grondwet, met den geest van Zondags wet en arbeidswet en met het christelijk volkskarakter. Enkelen der voorstanders wilden zich echter meer bepaaldelijk plaatsen op het algemeen maatschappelijk standpunt, dat aan niemand de vrye beschikking worde ontnomen over zyn Zondag, dien een ieder te gebruiken heeft naar eigen wensch. By verscheidene andere leden vond het voorstel krachtige bestrijding. Vooreerst is het, van eigen standpunt des heeren Donner, onvolledig, daar hy ook de inspectiën op Zondag zou moeten verbieden, hetgeen echter met het oog op het brandpiket niet zou gaan. Daarenboven laat de wet de oefeningen op Zondag facultatief en heeft men die sedert jaren zonder bezwaar naar de plaatselijke omstandigheden geregeld. Voorts moeten de oefeningen plaats hebben na afloop van alle godsdienstoefeningen; behoort het handboog- schieten in onze zuidelyke provinciën zelfs tot de meest geliefkoosde uitspanningen op Zondag en kan de geoefende schutter al spoedig van de oefeningen worden vrijgesteld. Maar bovendien in bepaalde gemeenten kunnen er wel degelijk redenen zyn om de oefeningen juist op Zondag te houden, omdat daardoor de werklieden hun loon niet inboeten. Toen de schutterywet tot stand kwam in 1827 werden geene gemoedsbezwaren inge bracht tegen de Zondagsoefeningen en werd de Zondag na kerktijd juist aan sport, als kolven, kegelen, handboogschieten, enz. be steed. Men wees ook op het voorbeeld van Zwitserland en België en achtte de gemoeds bezwaren van enkelen hier te meer misplaatst, omdat, wanneer daaraan gevolg werd gegeven, ook de belangrijke Katholieke feestdagen en Ecnigsfe SSSiT, die altijd goed blyft en immer zwart. Zoowel voor gewoon als voor kopiëerschrift. Inlichtingen etc. bij den Sub- Agent A. «5. GHÖEW Haarlem merstraat. 3205 7 Telephoonn. 178. Por liter. Per flesch. Jenever f 0.70 f 0.60 Gebeide 0.80 0.68 Oude 0.90 0.75 Brandewijn 0.70 0.60 Beste. 0.80 „0.68 Inl. 0.90 0.75 Cognac en Rum 1.02 0.86 Bnflcnl. 1.36 1.15 Vieux 1.70 1.50 Aalmarkt 19. kcsseb. 880 11 Prima oude vette Leidsche Kaas en prima Goudsche, Oud en «7on£. Adres: "Wed. J. STEEXH U EH Zonen, Manden- makerssteeg, by de Waag. 5256 6 de Israëlietische sabbath zouden moeten uit gezonderd worden, terwijl dan ook het bezwaar der Mennonieten tegen het dragen der wape nen zou moeten gelden. De voorstanders bleven volhouden, dat de wet de zekerheid moest verschaffen, dat ner gens aan de godsdienstige overtuiging der in gezetenen op dit stuk geweld kon worden aangedaan. Op particuliere spelen kon men zich niet beroepen, want deze zyn vrijwillig. Onbetaalde diensten ten behoeve van het ryk zullen wel nooit kunnen vermeden worden, en uit dat oogpunt zyn er ook geene bezwaren gerezen tegen de schutterij oefeningen, te minder, omdat onderscheidene werkgevers het werkloon toch uitbetalen, terwjjl men voor het overige zou kunnen zorgen dat het werkverlies geringer werd door de bepaling te doen vervallen, dat de oefe ningen een half uur vóór zonsondergang moe ten zyn afgeloopen. Het beroep op België en Zwitserland ging niet op, terwyl in België daarenboven een sterke aandrang tot veran dering op dit punt zich in den laatsten tijd heeft geopenbaard. Door Katholieken en Israëlieten zyn geene bezwaren tegen de be staande regeling aangevoerd en, wat de Mennonieten betrefc, met hunne gemoedsbezwa ren de grondslagen onzer verdediging aantas tende, behoeft geene rekening gehouden le worden. Is wellicht op andere wyze aan de geopperde bezwaren te gemoet te komen? Sommigen wilden den schutterplichtigo zeiven de keus laten om op Zondag of op een werkdag ge oefend te worden, maar van verscheidene zijden werd dit ten eenenmale onvereenigbaar geacht met het begrip van tucht bij de schutterijen, en daarenboven zouden dien tengevolge de diensten van het kader wel licht moeten worden verzwaard of wel zou den de vereischte krachten voor het kader ontbreken. Maar anderzijds meende men, dat de beslissing hier van den commandant zou behooren uit te gaan, naar aanleiding van het verlangen om vrijstelling, dat men zou openbaren, terwyl by de samenstelling van het kader rekening werd gehouden met de voorkeur, die door de daartoe behoorenden aan den Zondag of aan een anderen dag werd gegeven. Sommigen wilden de zaak omkeeren en de oefeningen op Zondag behouden alleen voor hen, die dit uitdrukkelijk wenschten. Anderen wilden ten hoogste zoo ver gaan, dat de bepaling omtrent het „by voorkeur" hou- den der oefeningen op Zondag verviel. Men schrijft ons uit Leiderdorp, dd. 15 October: Gisteravond trad in de Ned.-Herv. kerk alhier op de weleerw. heer John Yan Burk, predikant te Oberlin, in N.-Amerika, die als afgevaardigde van de Nat. Chr. Geh.- Onthouders-Vereeniging ons land doorreist, om hier en daar de belangstelling voor de geheel-onthouding op te wekken. Spreker gaf te kennei^ dat de opkomst hem bijzonder medeviel, niettegenstaande den aanhoudenden regen, en zeide: dat het water, dat door de onthouders inzonderheid gewaardeerd wordt, dezen avond in ryke mate op hunne hand was, alhoewel thans minder welkom. Na de bijeenkomst met het zingen van P8. 68: 1 en gebed geopend te hebben, begon Z.Eerw. te spreken naar aanleiding van de vraag: „Waarom ben ik een geheel onthouder?" en nam daarvoor als grondslag Ezechiël 33: 1-9. In de eerste plaats deelde Spr. de reden mede, waarom hy onthouder was geworden, en wat de redenen konden zyn, die nog zoo- velen weerhielden, om mede den oorlog te verklaren tegen dien machtigen vijand, die overal, waar hy zyn schep ter zwaait, niets dan eene zee van ellende en jammer teweeg brengt. Vervolgens toonde hy in breede trekken aan, hoe de ellende, voortspruitende uit het gebruik van bedwelmende dranken, hem als prediker, als christen en als mensch noopt om eiken band met dat persoonlijk, huiselijk en maatschappelijk vergift te verbreken en propaganda te maken, niet voor de halve middelen van matigheid en gedeeltelijke af schaffing, maar voor de eenig proefhoudende wijze van bestrijding: de geheel-onthouding. Bij de groote nadeelen van het drankgebruik wonschte Spr. niet lang stil te staan en zoo ook werden do vele voordoelen even door hem aangestipt. Als een bewijs hoe algemeen de geheel onthouding in vole staten van N.-Amerika is, deelde hy o. a. mede, dat, wanneer men aldaar wist, dat hy eenigen alcohol bevattenden drank gebruikt had, men de kinderen op de catechisatie aan hem niet zou toevertrouwen} ja, hy wel kon heengaan. Het getal evangelie dienaars, die daar onthouders zyn, overtreft dat van alle predikanten, van welke gezind ten ook, alsmede van alle andere geestelyken, die er in ons land zyn. Is deze opinie by ons nog niet zoo algemeen, waarvoor ettelyke jaren zullen moeten verloopen, tcch is het PRIJS DER ADVERTENTIÉN Van 1—6 regels ƒ1.05. Iedere regel moor Grootero letters naar plaatsruimte. Voor het incasseercn buiten de stad Trordt ƒ0.05 berekend. Spr. aangenaam om te kunnen zeggen, dat in Nederland reeds 50 tot 60 predikanten onthouders zyn, met 2000 leden, uitgezonderd de heilssoldaten. Enorm is de som van ƒ87,000,000, die in 1891 aan drank is uit gegeven. Sterven jaarlyks vele dronkaards, niet tegen te spreken is het, dat hunne plaat sen wederom door evenveel anderen worden ingenomen, die uit de matige drinkers zyn voortgekomen. Daarom is onthouding een uitstekend middel om niet een dronkaard te worden. Yelen roepensluit Schiedamdoch hoe schoon en menschlievend deze woorden ook mogen klinken, Spr. ziet daarin geen heil, aangezien het ellende verspreidend vocht van elders zou worden ingevoerd. Neen, niet sluit Schiedam! maar laat ons onzen mond sluiten en de branderyen, slyteren, enz. hou den vanzelf op. Aan het einde van zyn met veel zeggens kracht gesproken woord gekomen, dat met alle aandacht was aangehoord, deelde Spr. mede, dat zy, die inlichtingen verlangden, of zich by de Vereeniging wenschten aan te sluiten, daartoe op de consistoriekamer ge legenheid bestond, waarvan drie personen ge bruik maakten en uit overtuiging lid werden. Nog valt te vermelden het feit, dat een belangstellende uit Alfen, trots het regenachtige weder, met den trein van 6.41 te Zoeterwoude afstapte, om dezen spreker te hooren en daarop met den laatsten trein huiswaarts te gaan. (Deze persoon zou het Bestuur van de af- deeling zeer verplichten, zoo hy zich bekend maakte). Ook uit Leiden en Hoogmade waren belangstellenden tegenwoordig, die de regen niet heeft kunnen terughoudenwaaruit alzoo duideiyk is op te maken, dat by gunstig weder een talryk gehoor Spr. ten deel was gevallen. Het samenzyn werd door Spr., die van Gez. 189 vers 4 opgaf, om te zingen, met gebed gesloten. Te Woubrugge is den löden dezer, na een kortstondig lyden, overleden de heer H. Yan Soest, in den ouderdom van 78 jaren. De overledene bekleedde reeds ruim 50 jaren het ambt van Heemraad van den Veender- Polder en had eveneens gedurende eene reeks van jaren zitting in het kerkeiyk bestuur der Hervormde gemeente van Hoog made c. a. De eenvoudige man heeft alzoo slechts een korten tyd gebruik kunnen maken van het stoffelyk aandenken, hetwelk hem in het begin dezes jaars door het polderbestuur by zijn 50-jarig jubiló werd aangeboden. Vervolg der Historische Theologie; 6351 6 Nos. 395 809. Grootste keuze. Uitsluitend nieuwe modellen. Soliedste qualiteit. Grootste lichtvermogen. Goedkoopste pryzen. 5128 10 Nieuwe Rijn 20, by de Korenbrug. Prima qualiteit Maarsmansstecg 15. 0307 Ji HSST Vanaf heden verkrijgbaar: Tclrphoonnummcr 21. ALOM VERKRIJGBAAR. 4532 30

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1892 | | pagina 5