SOLI DEO GLORIA. Over deze beide districten nog een woord afzonderlijk. Daar moet niet alleen een strijd tegen het Liberalisme ivorden gevoerd, maar evenzeer tegen Rome. Een dubbele strijd dus In schijn ja, maar in waarheid slechts één. Rome en het Liberalisme, bijgeloof en ongeloof, het zijn de twee openbaringen van een zelfde beginselGode niet de eer te geven, die Hem toekomt. Van daar ook menige overeenkomst. Het leven bij en uit de Schrift wordt door beiden bestreden. Door den een, omdat de Schrift Gods woord niet zou wezen; door den ander, omdat het volk haar niet kan verstaan; maar de uitkomst is één. Zoo werden dan ook de Remonstrantsche ketterijen, die te kort deden aan de Souvereiniteit Gods, niet het minst daarom zoo heftig bestreden, wijl men daarin voelde een terugkeer te Rome. NB. Op de vergadering van R.-K. Kiezers, gehouden Donderdag-avond te acht uren aan den Burg alhier, is besloten geen steun bij de herkiezing op Dinsdag e. k. te zullen verleenen. R.K. MEDEKIEZERS! Nu wij geen eigen candidaat meer hebben, zullen eenige woorden niet overtollig zijn. Toen de Heer VERWER in De Tijd eene advertentie geplaatst had, dat hij van de candidatuur afzag, waren de anti-rev. Heeren er dadelijk bij, om met een nommer van De Tijd de dorpen Oegstgeest, Warmond, Sassenheim en Lisse af te loopen, om ons, R.-Katholieken, over te halen onze stemmen op den Baron VAN WASSENAER uit te brengen. Daardoor hebben ze ons zeker meer dan 150 stemmen weten te onttroggelenhadden wij die behouden, dan hadden wij herstemming gehad tusschen de Heeren VERWER en DE LAAT DE KANTER. Wat zullen we nu doen? Wien zullen we den steun onzer 614 stemmen geven? Heeft de Baron VAN WASSENAER zich verdienstelijk genoeg gemaakt voor ons district en onze stad om hem te steunen? Om die vraag te beantwoorden herinneren wij u slechts aan zijne houding bij de discussiën over de Wet op het Hooger Onderwijs. Niemand heeft zijne stem gehoord, toen onze stad zoo gevoelig getroffen werd. Niets heeft hij gedaan om te voor komen, dat het zwaartepunt der medische studiën naar Amsterdam werd verlegd, waardoor het getal der studenten alhier zoo verminderd is, en wij, neringdoenden, zooveel schade hebben geleden en nog lijden. Hoe was zijne houding in zake de Duinwaterleiding? Dat mogen de kiezers te Leiden zich nog wel eens herinneren, en dan zullen ze zeker wel tot het besluit komen, dat de Heer VAN WASSENAER geen geschikt afgevaardigde is voor onze stad. Maar zoo de Heer VAN WASSENAER dan al niet de rechte man is, behooren wij dan zijne partij niet te steunen in hem, eene partij, met ons één in beginselen, één in den strijd tegen de Liberalen? Laat ons daarvan maar eens hooren, wat de anti-rev. van ons zeggen, b. v. De Hollander. Die zegt, sprekende over Leiden en de Haarlemmermeer: Hoort gij wel, R.-K. broeders? een strijd tegen Rome, dat is tegen ons. Hoort gij wel, R.-K. broeders! in waarheid slechts één strijd; slechts één strijd tegen ons en tegen de Liberalen. Hoort gij wel, R.-K. broeders! hoort gij en verstaat gij dien hoon en smaad over ons en ons geloof uitgestort? In één adem worden wij met het Liberalisme genoemd, bijgeloof en ongeloof. Hoort gij wel, dat gij Gode niet de eer geeft, die Hem toekomt? Hoort gij dat, R.-K. broeders! Kan men ons nog bitterder hoonen, kan men ons geloof nog dieper door het slijk sleuren? Gevoelt gij wel, R.-KatholiekenDe Remonstrantsche ketterijen werden zoo heftig bestreden, heftig staat er. Gevoelt gij den haat, die daaruit spreekt, uit dat heftig bestreden, alleen maar bij het idéé van een terugkeer naar Rome Maar ik wil dit fraaie stuk niet verder afschrijven. Wij weten er genoeg van om de anti-revol. te leeren kennen, en dan is ons gevoelen dat eene partij, die enkel spreekt van strijd tegen Rome, en dat op zulk een onbetamelijke wijze; die daarbij ons geloof smaadt en hoont, die ons beleedigt, en grievend beleedigt, die ons bestempelt met de namen bijgeloof en ongeloof, die ons er van durft betichten, dat wij Gode niet de eer geten, die Hem toekomt, dat zulk eene partij door ons niet kan gesteund worden. Wij raden u dus aan, blijft met ons te huis, en mocht het zijn, dat daardoor de Heer DE LAAT DE KANTER gekozen wordt, wij leggen er ons bij neer, en denken„Liever een Liberaal, die ons om ons geloof niet minacht, dan een anti-revo- utionair, die ons geloof smaadt en door het slijkt sleurt. Leiden, ter Boekdrukkerij van A. W. SlJTHOFF.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1879 | | pagina 4