PETERSBURG, 10 Juni. In de algemeene ver gadering van aandeelhouders in den Kiew-Brest- spoorweg zijn alle handelingen en voorstellen van het bestuur, alsmede de balans over 1874, met eenparige stemmen goedgekeurd. GENÈVE, 10 Juni. De Groote Raad heeft het wetsontwerp van Georg Fazy, over de scheiding van Kerk en Staat, met 44 tegen 12 stemmen verworpen. HET LEIDSCHE MUZIEKFEEST. I. De eerste dag van het reeds lang verbeide Leidsche Muziekfeest is onder gunstige voorteekenen afgeloopen. Handel's reuzenwerk „der Messias", onder de leiding van den ijverigen en bekwamen directeur der Leidsche Zangver eenigi ngmet zorg ingestudeerd, zooals van des heeren Wetrens bekende nauwgezetheid te verwachten was, werd gisteravond voor een talrijk en belangstellend publiek ten gehoore gebracht en heeft ten volle aan de gestelde verwachting voldaan. "Wij meenen hiermede geen geringen lof te hebben uitgesproken, die vooral door hen naar waarde zal worden ge schat, wien ten volle bekend is, hoeveel vlijt, volharding en opofferende liefde noodig zijn om zulk een buitengewoon werk, buitengewoon zoowel door inhoud als omvang, op waardige wijze ten gehoore te brengen. Het is nu eens mode of „bon ton" in de muzi kale wereld geworden, als wij ons eens zoo mogen uitdrukken, bij groote muziekfeesten aan Handel een eereplaats in te ruimen. De Nederrhijnsche muziekfeesten, waaraan de onze zich gewoonlijk spiegelen, zijn daarmede voorgegaan en wij hebben dit goede voorbeeld nagevolgd. In Engeland, waar Handel geruimen tijd doorbracht, werden zijne werken ook nog heden altijd in eere géhouden. Bij ieder belangrijk feest wordt Handel te voor schijn gehaald en met zijn vergulde staatsiekoets in triomf rondgereden. De breede en strenge stijl, met een godsdienstige tint overgoten, voldoet in het bijzonder aan den gekuischten en edelen smaak der Engelsche methodisten en puriteinen en ook voor ons hebben zijn werken, als merkwaardige monumenten der geestelijke beschaving uit een vroeger tijdvak, nog altijd veel waarde. Er zijn er, die niet ten onrechte beweren, dat onder de pruik van dien genialen man de schalksche demon van den levenslust verborgen zat, die nu en dan niet onduidelijk te voorschijn komt. Met zijn opera's, waarmede hij aanvankelijk optrad, had hij weinig succes. Het tijdvak waarin hij leefde, was voor dit genre van muziek. Men verlangde zoo niet een meer ernstige behandeling, dan toch een meer ernstigen vorm en zoo ontstond van zelf het oratorium, dat zijn onderwerpen bij voorkeur aan de gewijde schriften ontleent en toch het dramatische der opera toelaat. De „amoureuse scènes", als zoovele herinneringen uit zijn vroegere wereldsche muziek, zijn dan ook in vele zijner oratoriën duidelijk herkenbaar. Hoewel zijn herders en herderinnen de monnikspijen hebben aange trokken, schijnt hun blozend en levenslustig voor komen dikwijls op zonderlinge wijze met hun boetgewaden in tegenspraak te geraken. Maar men zij gerust. De „Messias" is daarvan vrij ge bleven, en hoewel het werk daardoor die dramatische levendigheid mist, welke velen van zijn andere scheppingen eigen zijn, is aan den anderen kant de innerlijke en uiterlijke eenheid beter bewaard gebleven. Zullen we nu, rnet het tekstboekje in de hand, de vele schoonheden, die dit kunstgewrocht van een machtigen geest bevat, als met den vinger onzen lezers aanwijzen? Voor de muziekkenners zou dit een noodeloos en ondankbaar werk zijn, en voor die talrijke klasse van bezoekers, welke rnet een al- gemeenen indruk tevreden zijn, kan dit evenmin gewenscht zijn. De schoonheid der „pastorale" zal terstond aan iedereen zijn opgevallen. Hier verdwijnt voor een oogenblik de dogmatische musicus voor den classieken landschapschilder en bij die tijdelijke vermomming van Handel heb ben zoowel de componist als de toehoorders ge wonnen. Eveneens zal het breed en majestueus „Allelujah", waarmede het tweede deel wordt af gesloten, aan niemands aandacht ontsnapt zijn, benevens het geweldige „Amen" bij het slotkoor, dat het geheel op indrukwekkende wijze besluit. Door hoeveel verheven, innige en echt melodieuze solo-aria's, die als sierlijke ranken de machtige stammen der koren verbinden, wordt dit alles afgewisseld. Toch gevoelt men ten laatsle de af matting, die het aandachtig hooren van zulk een toonwerk onwillekeurig in het leven roept. Velen, en wij schromen niet ons zeiven daartoe te rang schikken, begonnen den invloed dier reactie te gevoelen. Dit is te meer te bejammeren, omdat het laatste deel van het werk niet hel minste is en ook uitstekend werd voorgedragen door koor en solisten. Wij zouden daarom in overweging willen geven, voortaan doelmatige bekortingen aao te brengen, zooals reeds elders met goed gevolg geschied is. Het spreekt van zelf dat deze gevaarlijke bemoeiing door een zeer bekwaam deskundige met de noodige nauwgezetheid moet geschieden, opdat met het kwistig loofwerk geen takken met bloesems verloren gaan. Over de uitvoering kunnen we niet anders dan met lof gewagen. Velen onzer stadgenooten, die het voorrecht hebben gehad den „M essias" bij een vroegere gelegenheid in de Hooglandsche kerk te hooren uitvoeren, zullen onwillekeurig in ver gelijkingen treden. De sopraanpartij werd toen door een andere, eveneens zeer begaafde landge- noote vervuld. Mevrouw Offermans vergoedde ruim schoots door methode en talent, wat haar stem aan kracht en omvang ontbrak. Bij mejuffrouw Meysenheim meenen wij veeleer het tegendeel te heb ben opgemerkt. Haar frisch en vol geluid wekte terecht de algemeene sympathie, maar de wijze, waarop zij gewoon is haar stem uit te zetten en de tonen af te stooten, herinneren meer aan de methode van de opera dan die bij het orato rium gebruikelijk is. De baszanger, de heer Henschel, die voor de eerste rnaal in onze stad optrad, heeft algemeen uitnemend voldaan. Zijn vol en krachtig geluid, gepaard met de degelijke opvatting en beschaafde voordracht, deden hem de algemeene toejuiching verwerven. Mejuffrouw Asmann is een goede oude bekende, wier naam bij ons reeds lang een goeden klank gekregen heeft. Het doet ons daarom te meer leed, te moeten uitspreken, dat haar stem nu en dan de sporen van een naderend verval aankondigt. Zij maakte op ons den indruk, haar partij te veel in hetzelfde koloriet te zingen. In de prachtige alt-aria „er wird versmahet" was dit van zeer schoone werking, maar niet altijd schijnt- ons die zoo sombere stem ming noodzakelijk. De tenorzanger Dr. Gunz heeft reeds lang zijn gouden riddersporen verdiend en is ook in onze stad van vroeger bekend. Hij is, gelijk zijn beschaafde landgenoot Carl Hill, een ster van de eerste grootte, die met opgeheven hoofd als overwinnaar onder de scharen rondwandelt. Wij meenen intusschen te hebben opgemerkt, dat zijn gang minder vast, zijn bewegingen minder sierlijk zijn geworden, en hoe kan dit anders bij het klimmen der jaren, die op alles hun sloopenden stempel drukken. Toch kan hij zich nog met fierheid toonen, want H&ndel's loodzware aria's op zulk een wijze nog te kunnen voordragen, is reeds een taak, die slechts door weinigen naar eisch kan vervuld worden. Bij het koor meenen wij te hebben opgemerkt, dat de sopranen en tenoren bij verre aan de bassen en alten de loef hebben afgestoken. De linker vleugel heeft den rechter- meer teruggedrongen dan misschien in het belang der uitvoering zelve wenschelijk was. Het orkest heeft zich eveneens met lof van zijn taak gekweten. Enkele onzuivere stemmingen en onnauwkeurigheden bij de blaasinstrumenten komen altijd voor en behoeven hier dus niet met den vinger te worden aangewezen. Over het algemeen schijnt de acoustiek van het kerkgebouw aan een innige samensmelting van koor en orkest niet bevorderlijk te zijn, maar dit is een gebrek, waartegen niemand iets vermag, tenzij men bij een volgende uitvoering mocht be sluiten, het reusachtig gewelf boven de estrade voor de helft af te sluiten. Marktberichten. Amsterdam, 11 Juni. Tarwe per 2400 kg. Nov., 272. Rogge per 2100 kg. N. Pruisische ƒ198. J. Taganrog ƒ192. Op levering: In deze maand Juli, 182, 181Oct., ƒ183, 182. Raapolie op zes w. p. 100 kg. 37/4Vliegend, 36; Mei 1876 393/, f 39*/, ƒ32'/,; Sept., Oct., Nov., Dec., /38>/4 38,/2. Prijscourant der Effecten. AMSTERDAM, 11 Juni. Vor. dag. Laagste. Hoogste Staatsfondsen. Neuerl., Cert. Nat.W. S. 2$ pC! 02% 62% "46 dito dito if n WA - dito dito 4 99% 99 Spanje, Oblig. Buitenland 1867/723 17% 18 dito Binnenl3 153/8 15% ?16 Portugal, Oblig. Buitenl. 1863/18693 50% 50^6 Rusland, Obl. Hope C°. 1798/18166 i, Obligatiën 1864/1000. .5 102 101% dito 1866 1000. .6 101% dito 1872 gecons..5 99% dito 18602eLeen..4£ 943/s Oblig. Leening 1867/69.4 B S4Tft Oostenrijk, Ob! Papier Mei/November6 6S% 02^6 dito Obl. Pap.Febr./Aog.5 dito in Zilv. Jan. en Juli. 5 65Kc 65% Ha dito dito AprilenOct..5 65% 057f6 Turkije, Obl. Alg. Schold 1866 5 413/, 41*6 Egïpts, ObLLeen.1868.7 81% 81% Noord-Amerika, Oblig. Ver. Staten 1871.6 98J4 dito dito 1882.6 B Brazilië,Ob.Lond.lS66.6 96 K Peru, Oblig. 18706 64% 64% dito dito 18726 6% 50% Columbia, dito4^ Industrieele en Finanti- eele ondernemingen* Ned., Aand. Ned. H.-Maat. Res- 180% Aand. Ned.-lnd. Handelsbank. 116% Oostenr., Aand. Nat. B.3 pCt. 1002 100'J Spoorwegleeningen. Wed., Aand. Holl. IJr.-Spoorw. 106 Aand. Ned. Rjjn-Sp. Volgef..f 800 Aand. M. tot Eipl. St.-Spw 90 88% 90 Aand. Ned. Centr.-Spoorw 31 Obl. Boxtel-Wezel4^ pCt. Rusl., Aand. Gr. Sp.-M.6 268% 268% ,r-r Oblig. Jelei-Griaai6 241% 240 .-L. dito Poti-Tiflis 1000..5 101 dito Jelex-Orel/1000..6 100% dito Kursk-Chark.1000.5 100% dito Moik.-Sm.y 10006 100% Obl. Br.-Grajewo6 83$ie Obl. K.-Ch.-Azow6 93% Aand. Kiew-Brest.^^.6 14834 dito Balt. spoor6 137% Polen, Aand. W.-Bromb.4 64% dito dito W.-Weenen 6 151 Hongarije, Theii8.-Sp..6 r 205% 205 Obl. Theios.-Spoorweg.5 73% 73% OosTENR.Ob.Pr.-OostSp.S 152 Italië, Obl. Zoid-It. Sp3 99% N.-Amerika, Cert Amst. Illinois. 83 Certv.A. North-Western.7 pCt. 43% 42% 43 Aand. Erie-Spoorweg 14% Oblig. Centr.-Pacific6 pCt. 84% ditoCaliforniè-Oregon.6 74% dito St.-J oaq uin Valley. 6 75%- dito Union Pac. Hoofd! 6 84 ditoSt.-Paal&Pac. 2e S.7 18% 18% dito dito 1869.7 16% 16% dito St.-Vine. Brain.7 6 6I& G dito Denver Pacific7 63% dito AtlanLMias. Ohio7 42 41 dito Miss. Kans.Texas.7 Premieleeningen. Nkderl., Stad Rotterd. .3 pCt. 91% - - .-«..i.ciu Aiaag wat zal mij de arDeiu Uw geestdrift sprak: De zegepraal wordt mijn! Uw liefde voor de kunst ging niet verloren, Dij lief en leed bleeft gij getrouw, altijd 1 Gij hebt het kunsttalent, U aangeboren, Gekweekt, gevoed, verhoogd met stalen vlijt. Weer zagen we U den veldheersstaf verheffen, "Weer riept gij tonen, die de harten treffen, E11 uw orkest vertolkt' ons het genie. 't Zij ge uw viool in handen neemt en toovert, 't Zij ge aller hulde als Directeur verovert, Dat Leiden lang uw roem vermeerderd zie! W. LEIDEX, 12 «Juni. Heden is aan de hoogeschool alhier bevor- lerd tol doctor in de wijsbegeerte en letteren de leer S. J. Warren, geb. te Dokkum, met acad. roefschrift over de godsdienstige en wijsgeerige egrippen der Jaina's. Wij vernemen dat Z. M. de Keizer van 'uitschland, Koning van Pruisen, als blijk van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1875 | | pagina 3