H«. H. A. NEEB. N°. 2871. Dinsdag 22 Juni. Aan de Kiezers. BINNENLAND. 42- 3^2 LEIDSCH DAGBLAD. PRIJS DEZER COURANT. Voor Leiden, per 3 maandenÖ.00. Franco per post Afzonderlijke Nommers. jDeze Courant wordt dagelijks, met uitzondering 3.85. van Zon-en Feestdagen, uitgegeven. o.io. PRIJS DER ADVERTENTIES Van 1-6 regels f 0.75iedere regel meer0.12*. Geboorte-, huwelijks- en doodberichten van 1-4regels/0.90;iedere regel meerB 0.15. Ten ernstigste vermanen wij de kiezers om morgen, Dinsdag, ge trouw ter stembus te komen en hunne stemmen uit te brengen op Wij herinneren den kiezers 1°. dat de stembiljetten op het Raadhuis moe ten worden ingeleverd van 's morgens 9 tot 's namiddags te 5 uren 2°. dat de biljetten ongeteekend moeten zijn en door de kiezers in persoon moeten worden ingeleverd 3°. dat de biljetten voorzien moeten zijn van den stempel der gemeente. I>e alr.rr-itrom wordt nog in de laatste ure ter eere van den heer Taets van Amerongen geslagen. Gisterenavond is bier rondgezonden een blaadje, ter aanprijzing zijner candidatuur, waarin o. a. het volgende voorkomt: Die Oranje waarlijk lief heeft; Die niet wil dat Indië voor ons verloren gaat; Die geen inkomsten-belasting verlangt; mag zijne stem niet uitbrengen op den heer Neeb, maar moet den heer Taets kiezen Moet men zulke argumentation verachtelijk of belachelijk noemen? Stellig verachtelijk echter is de wijze, waarop de onderwij8-quaestie besproken wordt. Terwijl de anonyme schrijvers zeggen vol strekt geene aanranding der openbare school te verlangen, lezen wij naast deze betuiging de hatelijke uitdrukking //moderne secte-school" en verklaren de schrijvers zich eensgezind met de HH. Gefken en Van Loon, de meest verklaarde vijanden van onze school Aan de éene zijde moeten de ^liberalen, aan de andere zijde moeten de anti-revolutionnairen tevreden worden gesteld. De toeleg moet echter bij alle verstandigen noodzakelijk mislukken, want waarlijk, treffen der bewijs hebben wij niet noodig, van de dub belzinnigheid der candidatuur van den heer Taets van Amerongen. Krachtiger kon het niet uitgesproken wor den, dan door dit blaadje geschiedt dat allen, die eene bepaalde richting op onder- wijs-gebied voorstaan onmogelijk hunnen stem op den heer Taets van Amerongen kunnen uitbrengen. Ten slotte zegt dit blaadje nog dat de heer Taets voor de belangen van het hooger onder wijs der Leidsche academie bij herhaling en met zoo groote warmte opkwam!! Wij begrijpen dat het moeite kost om éen geheel zij dj e te vullen met de redenen die aan den heer Taets de voorkeur moeten geven bo ven den heer Neeb. De schrijvers van dit blaadje nu hebben zich echter zeer gemakkelijk daarvan afgemaakt, door eenvoudig te geven eene op eenstapeling van onwaarheden. Zal men den aftredende afgevaardigde, door zulke middelen in de Kamer behouden Dat is de vraag die de kiezers in ons district morgen zullen beslissen. LEIDEN, 20 Juni. Wij ontvingen heden eene brochure van Mr. C. W. Opzoomer, getiteld: Een woord tot mijne Katholieke Landgen ooten. Het is een woord van waarschuwing en van vrede. Mr. Opzoomer begint met eene aaDhaliDg uit een adres, onder de beschaafde Katholieken in Coblenz, aan den bisschop van Trier, in omloop. Daarin wordt verklaard dat zij, trouwe kinde ren der kerk, volstrekt niet deelen in de mee ningen en wenschen van sommige woordvoerders onder de Katholieken, die aan het toekomstige concilie eene bepaalde richting wenschen te ge ven, en die hopen dat het de leeringen van den Syllabus en de onfeilbaarheid van den paus tot kerkleer moge verheffen. De onderteekenaars van het adres achten een concilie tot vaststel ling eener kerkelijke leer in onzen tijd over bodig, en oordeelen dat eene vereeniging met de christelijke broeders van een ander geloof niet daardoor wordt bevorderd, dat men de som der elkander scheidende geloofspunten op nieuw vergroot. In enkele bladzijden wijst Mr. Opzoomer op het gewicht van eene dergelijke verklaring. Een machtige partij in de Roomsche kerk, die niets meer is dan eene kleine minderheid, van jaar tot jaar driester geworden, heeft zoo ijverig ge woeld, zoo luid geschreeuwd, dat zij op het oogenblik, nadat zij den paus reeds aan baar gezag heeft onderworpen, de geheele kerk schijnt te beheerschen. Daartegen openbaart zich eene reactie. In een streek, waar de vaan van Jezuïeten en U1- tramontanen het stevigst geplant scheen, te Co blenz, voelt men zich gedrongen het openlijk en krachtig uit te spreken: //Wij willen goede Katholieken zijn en blijven, maar wij verfoeien de richting en verzetten ons tegen het drijven der ultramontanen, al mogen zij zich ook de eenige Katholieken noemen." //Zal dit voorbeeld bij U geen navolging vin den, Katholieke burgera van Nederland?" zoo vraagt de schrijver ten slotte. Ook hier is sedert jaren een kleine, maar woelzieke partij, die met de pen vaardig is en telkens hare stem verheft, er op uit U tot Ultramontanen en Je zuïeten te maken, wier vaderland niet hier, maar in Rome is. Zij is een kleine, in onze meeste pro vinciën zeer kleine minderheid. Toch beheerscht zij U. En waarom? Omdat gij zwijgt en stilzit, eerst uit onverschilligheid of uit liefde tot vrede en rust, dan uit gebrek aan moed om tegen de heer8chende partij op te komen. //Schudt dan, in uw eigen belang, in het belang uwer kerk, die lafhartigheid van u af, laat uwe stem hooren en werpt het gezag van uw naam en van uw getal in de schaalzegt het, en herhaalt het, dat gij Katholieken zijt, maar dat katholiek te zijn iets anders is, iets anders in beginsel, iets; anders in bedoeling, dan Ultra- montaan te zijn of Jezuïet. Dat gij wakker geworden zijt en u wilt doen gelden, moge het blijken bij de herstemming, waartoe gij weldra geroepen wordt.. Daar is eensgezindheid, daar is vriendschap, daar is liefde en samenwerking mogelijk tusschen den Nederlandschen protestant en den Nederland- schen katholiek, maar niet tusschen den Neder landschen protestant en den Jezuïet of Ultra- montaaD. De baan dier eensgezindheid, dier vriendschap, dier liefde en samenwerking, haar openbaring en te gelijk haar steun, is de v r ij e Nederlandsche volksschool, vrij van den dwang der priesters, welke namen ze ook dragen. Helpt gij die school ten val brengen, zoo bevestigt gij de zaak der Ultramontanen, der Jezuïeten, en te gelijk uwer natuurlijke vij anden, der Protestantsche clericalen, der anti- revolutionnairen, of hoe ze ook onder de con- fessioneele vaan zich mogen noemen. Hand haaft gij daarentegen en versterkt gij die school, zoo bevordert gij broederzin in het éene vader land, den bloei van beschaving en kennis, de vrijheid van ontwikkeling bij Protestant en Ka tholiek." Ten gevolge van nadere schikkingen, daarom trent tusschen de Nederlandsche postadminis tratie en die van den Noord-Duitschen Bond getroffen, zijn de brieven, de gedrukte stukken en de stalen of monsters van koopwaren tus schen Nederland en den Kerkelijken Staat ge wisseld wordende, bij verzending over Duitsch- land aan het na te melden port onderworpen de gefrankeerde brieven naar den Kerkelijken Staat aan een port van 20 cent per 15 gram men de aangeteekende brieven aan een vast recht van 10 cent daarenboven de ongefrankeerde brieven uit den Kerkelijken Staat aan een port van 40 cent per 15 gram men en de gedrukte stukken alsmede de monsters en stalen van koopwaren aan een port van 6% cent per 40 grammen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1869 | | pagina 1