INGEZONDEN. rapport omtrent deze quaestie, voor: om de behandeling van het oorspronkelijk voorstel te verdagen totdat de justitie tijd zou hebben ge had om de zaak tegen den heer Mende te in- strueeren. De - hoewel kleine meerderheid van het Noord-Duitsch parlement heeft ech ter getoond te begrijpen dat dergelijke instruc tie, volgens de meest elementaire beginselen van constitutioneel staatsrecht, moet vooraf gaan aan een verzoek der regeering aan het parlement om, na onderzoek der over te leggen stukken, vergunning te willen verleenen tot inhechtenisneming van eenig afgevaardigde. Met 110 tegen 90 stemmen werd besloten om van de regeering de onmiddellijke invrijheidstelling van den afgevaardigde Mende te eischen. Oostenrijk. De //Abendpost" verdedigt de regeering tegen de aanvallen der Pruisische bladen wegens het openbaar maken eener dé pêche, die graaf Von Bismarck in 1866 aan den Pruisischen gezant te Parijs richtte. Het blad beweert, dat er volstrekt geene vervalsching van cijfers heeft plaats gehad, en evenmin misbruik van vertrouwen. De openbaarmaking geschiedde door hen, die belast zijn met de samenstelling van eene ge schiedenis van den oorlog van 1866. Men vond de dépêche in de archieven; de bewerkers dier geschiedenis hadden zich niet af te vragen hoe zij daar kwam. Frankrijk. Den 29sten April stierf te Parijs Theophile Thoré, beter bekend onder den naam van W. Burger, die zich grooten naam heeft gemaakt door zijne kunstcritiek. Vooral van de oude Hollandsche school had hij zijne studie gemaakt. Ook van de Duitsche school bezat hij groote kennis. Burger was een ultra-democraat in 1848 heeft hij dit door zijne geschriften be wezen. Die zeer geavanceerde denkbeelden waren oorzaak, dat hij in 1851 uit Frankrijk vluchten moest. Hij week naar België. Spanje. De minister Topete heeft in de Cortes, op eene rede van den heer Capdevilla tegen het Christendom, verklaard, dat hij geen deel genomen heeft aan de revolutie om den godsdienst aan aanvallen te laten blootstellen. Hij zal dus niet dulden, dat er aanvallen, van wien ook, tegen het Christendom gericht worden. De //Imparcial" weerspreekt het gerucht, waarbij sprake is van de candidatuur van den prins van Hohenzollern, alsmede dat betref fende eene ministerieele crisis. Het blad voegt er bij, dat het kabinet niet gewijzigd zal wor den, dan nadat de gouvernementeele vorm zal zijn vastgesteld. //Geachte Gemeenteleden Onder dit opschrift kwam mij deze week eene circulaire van het Bestuur der eerlang te opene Bijzondere School te Voorschoten onder de oogen. Ofschoon men tegenwoordig gewoon is aan de verguizing van ons Nationaal Openbaar On derwijs, waarop wij Nederlanders trotsch moes ten zijn, trok echter bovengenoemd schrijven bijzonder mijne aandacht. Ruim 2 jaren geleden toch was ik zelf werk zaam op de Openb. S. te Voorschoten, ik meen dus èn inrichting èn Hoofdonderwijzer eenigszins te kennen. Ten andere vond ik de circulaire zoo zwak en zoo met zich zelf in strijd, dat ik bij 't eerste lezen in twijfel stond, of het den Hee- ren Onderteekenaars wel ernst was. Doch laat ons zien wat de circulaire zelf behelst. 1. //Op de Openb. S. laat de wet niet toe, dat de kinderen met Gods woord bekend ge maakt worden, de naam van J. C. mag daar als Zaligmaker der wereld niet worden genoemd." Is dit onvoorwaardelijk zoo? Ik zeg neen; wel mag de Bijbel niet meer als schoolboek gebruikt worden, maar wie zou het den Onder wijzer verbieden, de hoofdpunten in dat Heilige Boek vervat mee te deelen? Wie zou 't hem beletten te zeggenGod is de Schepper en Onderhouder der wereld, God is Almachtig, Alwetend, Algoedertierend, God is Liefde, Hij heeft een afkeer van het kwade, Hij is de vriend der armen en aanzienlijken, Hij is ons aller Vader! Mag hij het onderwijs niet met gebed be ginnen en met dankzegging eindigen Of is er geen waarachtig gebed mogelijk zonder den naam ran J. C. Maar hoe kan] dan de Zoon bij Uitnemendheid ons het //Onze Vader" als 't volmaakste gebed schenken? En als Jezus zegt: //Hebt uwe vijanden lief, zegent ze die u vloeken, doet wel degenen, die u haten," heeft Hij dan iets gezegd, dat in de O. schooi volgens de tegenwoordige inrichting verboden is? Of is: //Hebt God lief boven alles en uwe naasten als u zeiven," ook al geen Chr. deugd die ieder Nederlander, die ieder rechtschapen mensch hoog schat Hadt dus liever gezegd: de wet verbiedt ten strengste het dogma op de school, en er was geen spraak van verdachtmaking geweest. 2. //De Vad. Gesch. mag niet onverminkt worden onderwezen, terwijl die zelfde wet dit onderwijs zegt dienstbaar te maken aan de op leiding tot Chr. deugden - Chr. deugden, bui ten den Bijbel, zonder den Christus der Schrif ten, een bittere spot tot verschalking der goê gemeente." Voorwaar groote woorden en schelluidende klanken, maar daaraan ontbreekt het den be strijders der O. school zelden. Dat de geschiede nis op de Neutrale school verminkt moet wor den, zet ik allen te bewijzen of zou men daar mee bedoelen dat men geen zalvende woorden op de Staatsscholen boort, of dat er geen haat, geen onverdraagzaamheid mag worden opgewekt? Wacht, ik bedenk daar nog iets; velen hech ten nog aan 't denkbeeld: er is een God van Nederland bij uitnemendheidEngeland, Frank rijk eDz. hebben een mindere Godheid, dit is een overblijfsel van het oude Israëlitische Gods begrip. - Zoo iets wordt op de O. school, niet geleerd. Ik eerbiedig ieders denkwijze, ja ik zal er zelfs niet tegen opkomen, wanneer men zegt: zoo vat ik het op, maar apodictisch te zeggen zoo is bet, dat gaat toch niet aan. Ik zal er niets tegen inbrengen, wanneer men zegtdaar zie ik Gods hand in - wat anders is het te zeggen: daar is Gods hand in. Hoe verder Chr. deugden kunnen aangekweekt worden buiten den Bijbel, mij dunkt, dit heb ik reeds aangetoond en daarom zie ik niet in, dat art. 23 //een bittere spot is tot verschalking der goê gemeente." Gezond opgevat, kan dat bewuste art. naar 't mij voorkomt, geen aanleiding tot ergernis geven, maar moet iedereen zich verheugen, dat de wetgever wil dat in eene Chr. maatschappij Chr. deugden zullen aangekweekt worden. 3. //Op deze scholen moet gij, ouders, uwe kinderen zenden en de zielen uwer kinderen stelselmatig laten verderven! Die scholen wor den u aanlokkelijk gemaakt door goede inrich ting, door geringe betaling. Zelfs hier in de gemeente Voorschoten betaalt ge volstrekt niets; maar schijnbaar, want gij betaalt onder eenen anderen vorm door belasting. Maar zult gij op die scholen uwe dierbare kinderen zenden, wan neer zij even goed onderwijs kunnen ontvan gen, daar waar Gods woord geen gesloten boek blijft, daar waar uwe kinderen gewezen worden op den eenigen naam, die gegeven is om zon daren zalig te maken, daar waar in de Gesch. des Vad. de besturende hand Gods mag worden aangewezen. Wij gelooven, gij hebt uwe kinde ren te lief, gij weet ook zij hebben eene on sterfelijke ziel te verliezen. Gij weet't God laat zich niet bespotten." Zeker, indien gij uwen ouderenplicht wilt vervullen moet gij uwe kinderen naar de school zenden, en indien er geen bijzondere inrichtit voor onderwijs is, naar de Openb. School. Y ontrust u daar echter niet over, want de Sta heeft wel de vakken van onderwijs bepaa maar niet de methode; die is en blijft aan de onderwijzer overgelaten, daarvoor is en blijft1, aansprakelijk. En nu zou de opvoeder, die volg een vast stelsel de zielen zijner leerlingen Te dierf, een onmensch zijn, iemand zonder ee-: zedelijk godsdienstig gevoel, een misplaatste] onze Chr. maatschappij. Is nu de hoofdouirl wijzer te Voorschoten zoo'n onverlaat of k-| het Best. der Chr. school aldaar ergens Openb. Onderwijzer met zulke gevaarlijke h j danigheden, welnu, klaagt hem dan bij de voegde machten aan, en hij zal oogenblikke onschadelijk gemaakt worden. Heeft echter het bestuur der Chr. ach te V. den Heer M. Struick op het oog, beschuldig ik het van woorden te hebben bezigd beneden critiek, dan heeft het te beter weten in, een smet geworpen op iema die èn in zijn openbaar èn iu zijn privaat Ier een man is die ieders hoogachting verdient. Hr. Struick is onderwijzer in den vollen van het woord, hij is de vriend zijner scholie en de raadgever hunner ouders. Hij heeft ligen eerbied voor ieders denkwijze en met nar gezetheid zal hij alle3 vermijden, wat and denkenden kan hinderen zal zoo iemand de zielen der jeugd stelselmatig verderven Doch letten wij wel op. De Commissie v< de B. S. te Voorschoten zegt, na zoo er het Openb. Onderw. duchtig veroordeeld hebben, dat op de Chr. S. even goed onderw zal gegeven worden, dus is zij met zich zelf tegenspraak (zeker in een onbewaakt oog blik). Dat wij in de geschiedenis, middellijk, dej sturende hand Gods zien is waar, maar j ontkent dit dan ook? Of is het om de goê; meente ongemerkt zand in de oogen te strooieiJ Waarlijk, zóó de Openb. S. te bestrijden is nil ridderlijk, niet Christelijk. Onder valsche vla te varen is tegen God opstaan en alzoo zc //God laat zich niet bespotten" ten volld vii toepassing zijn voor de oprichters der Bk school te Voorschoten. 4. //Welnu, er is hier eene zoodanige schor voor uwe kinderen opgericht, een bekwat onderwijzer aangesteld, die uwe kinderen v| tenschap wil leeren, maar niet buiten God J. C. de Heer 1 Zendt op die school uwe kL I deren en weerhoudt ze niet Voor de daarstelling dier school, zijn' u giften niet gevraagd, en daar wij alle belet len zoo gaarne willen wegnemen, waardoor uwe kinderen wellicht niet zoudt kunnen z den, daarom zal ook op die school het oud j wijs zoo mogelijk kosteloos gesteld word Daarom bieden wij u inliggend inschrijvin billet aan en vragen u allen eene bijdri hoe gering ook, opdat het blijke, dat gij yA er op stelt, dat de kinderen dezer gemee: worden onderwezen naar Gods wil. Eens zullen zij u danken voor den tri' I der genade, dat zij van hunne jeugd af oni wezen waren in de Schriften der Zaligheid.' De Commissie voor de Chr. Scbo; Was get.) J. M. v. KEMPEN, (Pr G. J. BROERS, (Penn.) H. J. HEINES, (Secr.) De aandachtige lezer bemerkt hier weers^, stonds hoe verschrikkelijk de commissie zich zelf in strijd is. Wat laakbaar is bijl Openb. S. wordt eene deugd voor de Chr.l Eerst wordt er gezegd, wij hebben uwe gift] niet noodig gehad, wij zullen ook kostel onderwijs trachten te geven, en oogenblikke J laat zij er op volgen: //Daartoe bieden iM inliggend inscbrijvingsbillet aan." Zij is '1 werkelijk overtuigd, dat zij financiëele oud"! steuning noodig heeft. En öf dit nu door •I lasting, öf door vrijwillige bijdragen geschie-1 de gemeente Voorschoten moet al weer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1869 | | pagina 2