N°. 2217. Vrijdag A0. 1867. 3 Mei. Deze Courant wordt dagelijksmet nit- zondering van Zon- en Feestdagen, nitgegeven. De Kreuz-Zeitung verzekerde onlangs dat zij Nederland lief heeft en hoogacht: 1°. ter wille van Nederlands fleren martelaars en heldenmoed voor de zaak van het protestan tisme; 2°. om de vele betrekkingen welke tusschen de hui zen van Brandenburg en van Oranje bestaan; 3°. om de Duitsche afkomst van het Nederlandsche volk; 4°. om de nationale eigenaardigheden van dat volk en juist om die eigenaardigheden Heel lief van die Kreuz-Zeitung. Maarin hetzelfde nummer neemt zij tevens het in Nederland heerschende liberalisme a faire, een liberalisme, zegt zij, zoo uitermate verlicht, dat onder zijne heerschappij in Nederland onder wijzers gestraft kunnen worden, indien zij op de school den naam van Jezus met meer eerbied uitspreken dan dien van Thorbecke! Ook bij de laatste discussiën over het voorstel van den heer Scheltema is weder gesproken over //ongeloovige wetenschap", over //godsdienstloos onderwijs". Wat men daarmede bedoelt is duidelijk genoeg, maar wij verlangen dat men de dingen noemt bij hun waren naam, dat men zij 't dan ook onwillens en onwetens de menigte niet op een dwaalspoor brengtdoor het gebruik van verkeerde woorden. Bovengenoemde termen zijn inder daad niet meer dan holle klankenzinledige uitdrukkingen. Er bestaat eigenlijk evenmin godsdienstloos als godsdienstig onderwijs, evenmin eene ongeloovige, als eene geloovige we tenschap. Het bijvoeglijk naamwoord is hier misplaatst en geeft aanleiding tot scheeve voorstellingen. Als een onder wijzer een man is van godsdienstige beginselen en nie mand zegge dat hij 't niet is, voor men 't bewijs hiervan leveren kan dan moge hij een Israëliet zijn of een Christeneen It. Katholiek of een Protestantop de school zal hij zijne roeping trouw en ijverig vervullen, en zeker zal hij de kinderen niets leeren wat strijden zou met het zedelijk gevoel. Zijn onderwijs zal godsdienstig zijn in dien zindat hij als godsdienstig man de jeugd zal onderwijzen. Hoe de kennis die hij bezit en aan anderen mededeelt in strijd zou kunnen zijn met den godsdienst en leiden tot ongodsdienstigheid, of zoo men wil ongeloof, verklaren we volstrekt niet te kunnen begrijpen. Bedoelt men onchris telijk onderwijs? Indien 't zoo ware, dan moest men 't zeggenwant al is alles wat inderdaad christelijk i s niet al wat zoo heet ook godsdienstig, alles wat in't algemeen godsdienstig mag worden genoemd verdient daarom den naam van christelijk nog niet. Doch van onchristelijk onderwijs kan evenmin sprake zijn. Laat een godsdienstig Israëliet op de school onderwijzen't zij talen't zij rekenen 't zij geschiedeniswij zien niet in, waarom men zijn onder wijs natuurlijk zoo hij zich houdt binnen de grenzen van hetgeen hij aan kinderen leeren moet niet chris telijk zou mogen noemen; ala men dan volstrekt zulk een bijvoeglijk naamwoord gebruiken wil. Kan men het on derscheid niet vatten tusschen christelijk, of wat hier op hetzelfde neerkomt, godsdienstig onderwijs en onder wijs in den christelijken godsdienst? Doch men legt een anderen zin in de woorden ongeloovig" en //gods dienstloos." Men bedoelt met ongeloovige wetenschapeene wetenschap die in strijd is met de godsdienst leer van dit of dat kerkgenootschap; met godsdienstloos onderwijs: een onderwijs dat zich niet inlaat met de geloofsbelijdenis van deze of gene kerk. "Welnu, de wetenschap, die op de openbare schoolgeleerd wordt, mag zich met geene godsdienstleer, het onderwijs met geene geloofsbelijdenis inlaten. Het onderwijs in de godsdienstleer behoort op de school niet te huis, maar bij elke bijzondere kerkelijke inrichting. Wil men aan de school tevens een meer bepaald kerkelijk karakter geven, men richte dan bijzondere scholen op. Daartoe is vrijheid gelaten, en wij zouden die vrijheid niet willen bekrimpen. Wij eerbiedigen de gemoedsbezwaren dergenen, die vree zen dat het onderwijs op de openbare school schade zal doen aan eene godsdienstovertuiging, waarin zij ook hunne kinderen willen opleiden, al deelen wij ze niet. Maar men spreke niet langer van ongeloovige wetenschap en godsdienstloos onderwijs, waardoor velen misleid kunnen worden, die niet zoo aanstonds het onderscheid vatten, waarop wij gewezen hebben. Men verkondige al lerminst dat het verschil tusschen de openbare en bijzon dere school hierin bestaatdat men op de laatste Christen mag zijn en op de eerste niet. Zulk eene bewering doet aan kwade bedoelingen denken, die echter niet bereikt zullen worden, omdat wel geen verstandig man zich door zulk eene grove onwaarheid bedriegen laat. Het openbaar onderwijs is eene levensquaestienj leen voor onze stad, maar voor ons geheele landyDaar^uu verheugde het ons, te zien dat ook de N. KottJj0ew?raan de behandeling van het voorstel van den heerfSoheltema een belangrijk artikel heeft gewijd. Naar aanleiding van LEIDSCH DAGBLAD Prijs dezer Courant. Voor Leiden, per 3 maanden1.95. Franco per post2.80. Afzonderlijke Nommers0.05. Prijs der Advertentiën. Van 1-6 regels f 0.75; iedere regel meer f 0.12s. Geboorte-, huwelijks- en doodberichten van 1-4 regels f 0.90; iedere regel meer f 0.15. Spoortreinen van Leiden naar 's-GravenhageDelft, Schiedam en Rotterdam: te 8 u. 30 m.; 10 u. 17 m.; 1 u. 55 m.; 3 u. 52 m„ 6 u. 9 m.; 8 u. 55 m.; 9 n. 42 m.; naar Haarlem en Amsterdamte 8 u. 35 m.; 10 u. 26 m.; 11 u. 55 m.; 3 u. 1 ra.; 4 u. 57 m.; 7 u. 45 m.; 9 u. 56 m. Stoomboot Volharding van Leiden (ligplaats Haven) naar Amsterdam: Maandag ochtend te 4 u., de overige dagen te 5 u.; van Amsterdam (ligplaats Binnen-Amstel) naar Leiden: Maandag nam. te 2 u. 30 m., deoverige dagen nam. te 3 u. Des Zondags buiten dienst. Nieuwe Stoombootdienst van Leiden (ligplaats Haven) naar Amsterdam: Maandag ochtend te 4 u., de overige dagen te 5 u., 's nam. te 3 u.; van Amsterdam (ligplaats Overtoom) naar Leiden: Zaterdag ochtend te 4 u., de overige dagen te 5 u., 's nam. te 3 u. Des Zondags buiten dienst. Postbuslichtingen aan de Lakenhal, Katoenfabriek en op de Nieuwstraat: 's morg. te 7 u. 30 m. en te 10 u. 55 m.; 's namidd. te 3 u. 35 m.; 's avonds te 7 u. 55 m. en op de Zondagen alleen te 10 u. 55 m.'s morg. en te 3 u. 35 m.'s nam. Oost-Indische Landpost. Over Southampton, 1 en 17over Marseille, 9, 16 en 25 van elke maand. West-Indische den 14<ien en voorlaatsten van elke maand. Rijkstelegraaf. Dagelijks geopend van 7 uren 'sm. tot 9 uren 'sav. Spoorwegtelegraaf dagelijks van 8 u. 'sm. tot 10 u. 30 m. 'sa*. Zittingen van het Gemeentebestuur. Gemeenteraad, op onbepaalde tijden. Burgemeester en WethoudersMaandag en Donder dag te 11 uren. Commissie van Fabricage, Woensdag te 12 uren. BurgemeesterDinsdag, Woensdag, Vrijdag en Zaterdag te 11 uren, President der Commissie van Fabricage des Zaterdags van 111 uren. Bureau der Plaatselijke Secretarieopen dagelijks van 104 uren. -— Thesauriealle werkdagen, behalve Zaterdag, van 92 uren; Zaterdag van 912 uren. Be Gemeente-architect is te spreken op het Raad huis, eiken werkdag 's morgens van 121 uren. Kantoor der In- en Uitgaande Rechten en Accijnzen dagelijks van 91 uren en van 46 uren; van 'sRijks Directe Belastingen, Maandag, Dinsdag, Woensdag en Donderdag van 9—2 uren; van Zegel en Registratie dagelijks van 84 urenvan de Hypotheken en het Kadaster van 9—4 uren. Y Y-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1867 | | pagina 1