N°. 2014.
Maandag 10 September.
A». la&ff.jf-
Nieuwe belastingplannen.
iv.
i MÉÉ
LE1DSCH DAGBLAD
Dese Courant verschijnt eiken dagbe
halve Zon- en Feestdagenen kost voor
Leiden 1.95, en franco per post ƒ2.80
in de drie maanden. Afzonderlijke Nom-
mers Vijf Cents.
'j i.
Prijs der Advertentiën, 1-6 regels/0.75.
Iedere regel meer 12j Cts. Geboorte-, hu
welijks-en doodberichten van 1-4regels/0.90.
Iedere regel meer 15 Cts. Bekendmakingen van
genootschappen 5 Cts. Zegelrecht 35 Cts.
Spoortreinen van Leiden naar 's-Gravenhage, Delft, Sohiedam en Rotterdam: te 8 u. 38 m.; 10 u. 15 m.; 1 u. 24 m.; 3 u. 42 ui.;
6 o. 6 m.; 9 u. 6 m.; naar Haarlem en Amsterdam: te 8 u. 34 m.; 10 u. 12 m.; 11 u. 54j m.; 3 u. 1 ra.; 4 u. 45 ra.; 9 u. Op
Zon- en Feestdagen van 's-Gravenhage naar Leiden: te 10 u. 25 m.
Stoomboot van Leiden (Ligplaats Haven) naar Amsterdam, Maandag ochtend 4 u., de overige dageu5 u.j van Amsterdam (Beerebijt) naar
Leiden, Maandag n./m. 2 u. 30 m. de overige dagen te 3 uren. Des Zondags buiten dienst.
Postbusliohtingen aan de Lakenhal, Katoenfabriek en op de Nieuwstraat'smorg. te 7 u. 45 m. en te 11 u.; 'a uaraidd. te 3 u. 36 m.
'savonds te 7 u. 55 m. en op de Zondagen alleen te 10 u. 50 m. en 3 u. 36 m. 'snamiddags. Oost-Indische Laadpost. Over Southampton
1 en 17 over Marseille, 9, 16 en 25 van elke maand.West-Indische den 14 en voorlaatsten van elke maand.
Rijhr-Telegraafi Dagelijks geopend van 7 uren 's m. tot 9 uren's av.Spoorweg-Telegraaf dagelijks van 7 u. 's ra. tot 10 u. 45 m. av.
Zittingen van het Gemeentebestuur. Gemeenteraad op onbepaalde tijden. - Burgemeester en WethoudersMaandagen Donderdagte 11 uien.
Commissie van Fabricage, Woensdag te 12 uren. - BurgemeesterDinsdag, Woensdag, Vrijdag en Zaterdag te 11 uren. - President der Commissie
van Fabricage des Zaterdags van 111 uren. - Bureau der Plaatselijke Secretarie is open dadelijks van 104 uren. - Thesauriedagelijks van 102
uren.-Dr Gemeente-Architect is te spreken op het Raadhuis, eiken werkdag van 'smorgens 121 uren.
Kantoor der In- en Uitgaande Reohten en Accijnzen dagelijks van 9luren en van 36 uren; van's-RijUs Directe Belas
tingen, Maandag, Dinsdag, Woensdag en Donderdag van 92 uren. van Zegel, Registratie dagelijks van 84 uren; van de
Hypotheken en bet Kadaster, van 94 uren.
Burg. en Weth. van Leiden stellen voor de heffing eener
plaatselijke directe belasting op het werkelijk inkomen vol
gens eigen aangifte of classificatie, door hoofden van huis
gezinnen en meerderjarige afzonderlijk wonende of by an
deren inwonende personen- die een perceel bewonen van
35 tot f 50 huurwaarde naar 's Rijks personeele belasting
betalen een vast hoofdgeld van f 5 'sjaars.
De heer S. betwijfelt of een incometax beantwoordt aan den
geest en de letter van art. 243 der gemeentewet, dat
grondslagen begeert voor een redelijken maatstaf van het
inkomen te houden. Wij houden eigen aangifte een grond
slagwaarop controle volgt, die den grondslag versterkt.
Dat een incometax niet wettig zou zijnis niet te bewijzen
uit een verklaring van den Minister van Financiën in de
zitting der Tweede Kamer van 22 Mei 1865 want deze
bad betrekking tot een vermoedelijk plan tot heffing van een
incometax voor het Rijkin plaats van de personeele belas
ting die gedeeltelijk aan de gemeenten werd afgestaanmaar
waartegen men vreesde voor een incometax als equivalent
een vroeger toegezegde aanvulling en uitbreiding der pa
tentwet.
Meer waarde heeft naar ons oordeel al wat de heer S.
tegen een belasten van het werkelijk inkomen aanvoert,
daarbij aanhalende de stelling door Prof. Vissering in zijn
Handboek van praktische staathuishoudkunde als behartigens
waardig aanbevolen //men hoede zich voor belastingen die
den voortbrengenden arbeid des volks aantasten." De vraag
is gegrond: //Waarom mogen de misschien zuur verdiende
en door zuinigheid en ontzegging van geriefelijkheden van
genot overgelegde penningen niet gaaf en vrij van belasting
behouden worden Wanneer ze later in vertering gebracht
worden zal er immers belasting van betaald wordenter
wijl ze reeds dadelijk den volksrijkdom en de volkswelvaart
vermeerderen!" Zoo kan het zijn, dat een student wordt be
last wegens het inkomen, dat zijn ouders hem geven van
bet werkelijk inkomen, dat ook reeds begrepen is onder den
incometax.
De kennis van het werkelijk inkomen is een hoofdver
dachte van een incometax; - het middel om tot die kennis
te gerakenmeent men gevonden te hebben in eigen op
gave van het inkomen door den belastingschuldige zeiven.
Onjuiste opgave staat gelijk met sluikerij bij de heffing van
accijnzen. //Voor menigeen ligt er reeds iets onaangenaams,
iets stuitends in om zijn inkomen zijn winst of zijne ver
dienste voor een ieder bloot te leggen. Er is bijna niets
waarmede men, vooral in bedrijf of nering, zoo geheim is
en er zal eene nieuwsgierigheid worden opgewekt naar de
geldelyke omstandigheden, de winsten of verdiensten van an
deren die allerhatelijkst is. In welken pijnlijken tweestrijd zal
menigeen geraken, die consciencieus is, als hij zijn inkomen moet
opgeven." Wij erkennen dat bezwaar, maar zouden meenen dat
aan ieders consciëntie veilig kan worden overgelaten hoe daarin
te handelenomdat al die bezwaren alleen bestaan voor den
eerlijken consciensieuzen aangever. //Die tweestrijd zal zich
in minder mate vertoonen bij hendie hun geheele in
komen verterenmaar vooral bij hendie meer inkomen
hebbenmeer verdienen dan zy verteren en die veilig een
gedeelte van hun inkomen verzwijgen kunnen." Jawanneer
men van den belastingschuldige zei ven de opgave van zijn
belastbaar vermogen vordert en hem dwingt die met eede
te bevestigen. Dat geschiedt niet bij het plan dat voor ons
ligt, waarbij geen sprake is van beëediging der opgave,
maar alleen van controle van de overheid.
Controle van de Overheid. //De overheid zal in haar con
trole over de opgaven van het inkomen louter op gissing
moeten afgaan, en hare gissing zal gegrond zijn op eigen
dunkelijke zienswijze en individueel begrip wat inkomsten
zijn, op vermoedensgeruchtenon difsinblazingen van
goed- en kwaadwilligenenz., en dit is vooral ongeoorloofd
in zake van belastingen waar strenge rechtvaardigheid op
den voorgrond staan moet en het de eerste plicht der over
heid is die te betrachten. De sluiker kan alzoo met de con
trole der overheid veilig den draak steken. De eerlijke man
is er de dupe van. Voor den oneerlijke bestaat er geen mid
del, dat de wet zou kunnen aanwijzen, om te weten of zijne
opgave al of niet goed is. Wel zou men den belastingschul
dige kunnen dwingen zijne opgave met eede te bevestigen
doch ook dit middel zou niet baten geen doel treffen maar
wel het immoreele der belastingen nog verhoogen. Zonder
den eed zou een te lage aanslag in den incometax het loon
zyn voor den bedrieger, den ontduiker der wet; met den