N°. 1519. Maandag 30 Januarij. A". 1865. LEinSCH IM (ill LI I). Deze Courant verschijnt eiken dagbe halve Zon- en Feestdagenen kost voor Leiden 1.95, en franco per post ƒ2.80 in de drie maanden. Afzonderlijke Nom- mers Vijf Cents. Prijs der Advertentiën1-6 regel»0.71. Iedere regel meer 12$. Cts. Geboorte-, hm welijks- en doodberigten van 1-4 regel»/0.90. Iedere regel meer 15 Cts. Bekendmakingen van genootschappen 5 Cts. Zegelrecht 35 Ct». Spoortreinen van Leiden naar 's GraveuhageDelft, Schiedam en Rotterdam te 10 u. 1 m.; 13 u. 51 m.; 3 u. 46 m.; 6 u. 6 m., 9 u. 5 m. naar Haarlem en Amsterdam te 8 u. 44 rn.; 11 u. 43 m.; 2 u. 56 m.; 4 u. 49 m.; 9 u. Stoomboot van Leiden (Ligplaats Haven) naar Amsterdam, Maandag ochtends 4 u., de overige dagen, uitgezonderd des Zondags, 5 n.; vu Amsterdam (Beerebijt) naar Leiden, dagelijks ten 2 u. 's namiddags, des Zondags buiten dienst. Postbusligtingea aan de Lakenhal, Katoenfabriek eu op de Nienwstraat's morgens te 8 u. en te 10 u. 50 m.; 's namiddags te 8 u. 45 m. 'savouds te 8 h. en op de Zondagen alleen ten 10 u. 50 m. en 3 u. 45 m. '«namiddags. Oost-Indisohe Landpost. Over Southampton 1 en 17 over Triest, en 23; over Marseille, 9, 16 en 26 van elke maand.West-Indische den 14 en voorlaatsten van elke maand RijLs-Telegrauf. Dagelijks geopend van 8 uur 's m. tot 9 uur 's av. Spoorweg-Telegraaf dagelijks van 7 u. 30 m. 's m. tot 10 u. 30 m. tv. Zittingen van het Gemeentebestuur. Gemeenteraad op onbepaalde tijden. - Buryemeetter en Wethouder*Maandag en Donderdag te 11 nut. ■Jutnmatie van Fabricaye, Woensdag te 12 uur. - Burgemeesterdagelijks te 10 uur. - Preaident der Commitaie van Fabricage des Zaturdag» van il 1 uur. - Bureau der Plaataelijke Secretarie is open dagelijks van 104 uur. - Theaauriedagelijks van 102 uur. - De Gemeente-Architect is te spreken op het Raadhuis, eiken werkdag van 'srnorgeus 12—- 1 uur. Kantoor der Plaatselijke Aocijusen, dagelijks vaa 3uur en van 4— 7 uur; der In- en Uitgaande Reohten eu Acoijnsen dagelijks van 91 uur eu vau 36 uur; van D.'reote Belastingen, Maaudag, Diugsdag, Woensdag en Donderdag van 92 aur. run Zegel, Registratie dagelijks vau 4; >«u <ie Hypotheken en het Kadaster, vau 9 4 uur. Nieuwjaarsgeschenken. IV. Wij moeten wijzen op het verschil en dan meenen wij dat daarin te vindendat de Paus is getrouw gebleven aan zijn beginselmaar dat het Hervormd kerkbestuur aan het zijne ontrouw is. 't Strookt geheel en al met de beginselen en grondsla gen van het Pauselijk gezag wanneer het acht geeft op de dwalingen en dolingen die er heerschendaarover oordeelt en daartegen waarschuwt. De Paus zou handelen in strijd met het gezagdat hij bekleedt en met de rechten en be langenwaarvoor hg waken moet, zoo hij onverschillig was ten aanzien van al hetgeen de Kerk in hare grondslagen zou kunnen ondermijnen. Het formsel en materieel beginsel der Nederlandsche Hervormde kerk eischt evenzeer, dat men acht geeft op hetgeen op haar gebied plaats heeft en dat hare belijdenisschriften naar het Protestantsche beginsel in overeenstemming met en naar de behoeften des tijds als verweerschriften kunnen worden beschouwd tegen elke be strijding der waarheidwaarmede zij moeten overeenstem men. De Paus handhaaft het recht der Katholijke kerk en zou zijn gezag en bestaan op het spel zetten indien hij daarin te kort kwam en te kort schoot. De enciclyca levert in de 80 stellingen daarbij gevoegd, het ondubbelzinnig bewijs, dat de dwalingen bekend zijn en niet worden geïgnoreerd, dat de Paus blijft op de hoogte van hetgeen er geschied en zijn stem verheft tegen alleswat de leer der kerk bestrijdt. - Zoo is het niet met bet Hervormd kerkbestuur, want wat over bijna twee en een halve eeuw als waarheid tegen de dwalingen van dien tijd is aangenomenwerd nimmer aan gevuld of gewijzigd naar de gewigtige verschijnselen en be strijdingen die sedert in den loop dier eeuwen op dit ge bied zijn ontstaan. Het leeft door actualiteiten en faits accom- plis, gelijk in het laatst openbaar gemaakt merkwaardig rapport der commissie aan de Synode van 186 4 zoo onbe wimpeld is verklaard. En in de brochure van Prof. Stufl'kcn treft men daarvan meer dan een bewijs o. a. daar waar men beweert, //dat de Gemeente-Commissie het bewijs had kun nen en moeten leveren, dat de benoemde, hoewel vasthou dende aan al zijne godsdienstige gevoelens, aan den predikant, tegen wiens beroeping hij zich had verzet, de broederhand wilde reiken." De broederhand reiken bedoelt hier niet lief derijk en welwillend te zijn, maar afstand te doen van recht eu beginsel: ten offer brengen het criterium der Protes tantsche kerkeigen overtuiging en emancipatie van het individu. Zoo men iemand weert uit een kring, waartoe hg niet behoortzal men ioch geen haat of vijandschap daarin mogen zoeken. Busken Huet zegt te recht, wat ook op d« moderne theologen van 1831 tot 1862 van toepassing is: //De moderne theologen handelen mijns inziens verkeerd met te willen blijven dienen in het genootschap, waartoe zg door hunne geboorte en hunne opleiding behooren. Zg zijn geene Christenen; zij zijn dit althans niet in den algemeen gang baren en door de geschiedenis geijkten zinwaarin hunne kerk eene Christelijke instelling is." - Zoo handelden ook in 1862 als directeuren van het Nederlaudsch Zendeling genootschap onderscheidene predikantenzoo als Pierson enz. Zoo lezen wij ook in het tijdschrift //Waarheid en Liefde", dat Prof. Muurling te Groningen handelde: //Den 23sten September 1864 verklaarde Prof. W. Muurling in een re dactie-vergadering van het tijdschrift at Waarheid in Liefde", dat hij wegens veranderiug van godgeleerde zienswijze niet meer met de overige leden kon medewerken. Deze betuigden hunne diepen smart daarover en zeiden hem niet alleen om zijn persoonlijkheid, maar ook om die veranderde zienswijze zelve zeer gaarne in liun midden te behouden. Deze verklaring, door elk der vier leden op eigene wijze aangedrongen, trof onze vriend zoo zeer, dat hij zijn besluit nog aanhield. Doch den volgenden dag zeide hij ons daarbij te blijven." Op die wijze, niet op te olferen het criterium, waardoor zich elke vereeuiging't zij leesgezelschap, ge nootschap, maatschappij of kerk karakteriseert; - is vrede en rust denkbaar; maar die zullen nimmer verkregen worden zoolang alleen de bezoldiging uit 's Rgks schatkist ten steun

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1865 | | pagina 1