t\°. 1418. Maandag 3 October. Aü\ 1864. 3 October 1374. LE1D8CH DAGBLAD. De*e Courant versohgnt eiken dag, be halve Zon- en Feestdagen, en kost voor Leiden /1.9B, sd franco per post ƒ2.89 in de drie maanden. Afzonderlijke Nom- mers Vijf Cents. Prijs der Advertentiën 1-6 regels 0.76, Iedere regel meer 12f Cts. Geboorte-, hu welijks-en doodberigten van 1-4 regels 0.90. Iedere regel meer 15 Cts. Bekendmakingen van genootschappen 5 Cts. Zegelrecht 35 Cts. Spoortreinen van Leiden naar 's Gravenhage, Delft, Schiedam en Botterdam te 10 u. 1 m.; 12 u. 51 m.; 3 n. 46 m.; 6 u. 6 m. 9 u. 6 m. naar Haarlem en Amsterdam te 8 u. 44 ra.; 11 u. 43 m.; 2 u. 66 m.; 4 u. 49 m.; 9 u. Stoomboot van Leiden (Ligplaats Haven) naar Amsterdam, Maandag ochtends 3 u., de overige dagen, uitgezonderd de Zondag, 5 u.; van Amsterdam (Beerebijt) naar Leiden, Maandag 2J. u., de overige dagen, uitgezonderd de Zondag, 3 u. 's namiddags. Postbusligtingen aan de Lakenhal, iCatoeufabriek en op de Nieuwstraat'; 's morgens te 8 u. en te 10 u. 50 m.; 's namiddags te 3 u. 45 w. 'savonds te 8 u. en op de Zondagen alleen ten 10 u. 50 m. en 3 u. 45 m. 'snamiddags. Oost-Iudisode Laodpost. Over Southampton, 1 en 17; over Triest, 7 en 23; over Marseille, 9, 16 eu 26 van elke maand. West-Indische den 14 en voorlaatsten van elke maand. Rijlts-Telegraaf. Dagelijks geopend van 8 uur 's m. tot 9 uur 's av. Spoorweg-Telegraat dagelijks vau 7 u. 30 m. 's m. tot 10 u. 30 m. av. Zittingen van het Gemeentebestuur. Gemeenteraad, op onbepaalde tijden. - Burgemeester en WethoudersMaandagen Donderdag te 11 uur. Commissie van FabricageWoensdag te 12 uur. •Burgemeesterdagelijks te 10 uur.- President der Commissie van Fabricage des Zaturdags van 11—1 uur. - Bureau der Plaatselijke Secretarie is open dagelijks vau 104 uur. Thesauriedagelijks van 10—2 uur. - De Gemeente- Architect is te spreken op het Raadhuis, eiken werkdag van 's morgens 12 1 uur. Kantoor der Plaatselijke Aacijuseu, dagelijks van 8 1 uur en van 36 uur; der In- eu Uitgaande Rechten en Acoijnsen dagelijks van 91 unr en van 36 uur; van 'sRijks Directe Belastingen, Maandag, Diugsdag, Woensdag en Donderdag van 92 uur. van Zegel, Registratie dagelijks van 84; van de Hypotheken en het Kadaster, van 9 4 uur. I. //Altijd 2al ons oog met welgevallen en zelfvoldoening op die bladzijde onzer geschiedenis starendie van Leiden's kloeke volharding en welverdiend ontzet aan den nazaat blij ken doet." In den strijd onzer dagen bestaat er behoefte aan zekerheid voor de gedenkwaardige feitenwaaraan Neder landers en Leidenaars steeds de zegenrykste gevolgen plegen te verbinden. Die zekerheid is door de ijverige en naauw- gezette pogingen onzer geschiedkundige navorschers verkre gen; ofschoon toch nog niet algemeen een gelijke beteekenis en waarde aan die feiten gegeven wordt. Wie vraagt niet in onzen tijdof wie is niet geneigd de heerschende begin selen invloed te geven op de beoordeeling der gebeurtenissen van vorige dagen door den twyfel te opperenof er nog nut in steekt, dat den 3den October jaarlyks feestelyk wordt herdacht of godsdienstig gevierd? Die inzettingen der ouden hebben immers in onzen tijd uitgediend en zijn met de oude keuren en privilegiën vervallen. Komt het dan overeen met onze begrippen op het gebied van staatkunde en godsdienst, om nog jaarlijks het beleg en ontzet van Leiden opzettelijk te gedenken? Het antwoord, dat daarop past is afhankelijk Tan het begrip en de waarde van de geschiedenis. Zal de ge schiedenis waarlyk zijn 't geen zij wezen moetzij moet tot beginselen opklimmen. Alle gebeurtenissen zijn resultaten uitkomsten van zeer zaamgestelde algemeene en bijzondere oor zaken. De dingen te weten is hare oorzaken te kennen. Die de gebeurtenissen niet in haren oorsprong, de planten niet in haar zaad en ontwikkeling kent, is zoo weinig geschied- als natuurkundige. De geschiedenis heeft bedrijven tot voor werp. Bedrijven of daden maar menschelijkedat is vrije daden, die derhalve met de zedelijkheid onafhankelijk ver bonden zijn. Het is hierdoor, dat zij niet slechts de staat kundige maar ook de zedelijke leermeesteresse des mensch- doms isen voedsel beide aan verstand en hart moet verschaf fen. Geen van die beide mögen geen van die beide kunnen er ledig bij zijn; en dit gaat zoo ver, dat niemand eenig bedrijf hoegenaamd ook kan bijwonen of hooren verhalen zonder er een oordeel van recht- of onrechtmatigheid, van rechtschapen braafheid of snoodheid meê te verbinden. Maar die rechtmatigheid of rechtschapenheid onderstelt pligten ea derhalve rechten en zonder dg kennis daarvan kan ons oor deel niet anders dan scheef en bedrieglijk zijn. - Doch deze rechten en pligten zijn niet bloot by de algemeene natuur- en zedewetten bepaald. Volksverbindtenissen staatsinrichtin gen, algemeene of bijzondere betrekkingen, welke uit den toestand der tijden en de wijze van beschouwing der zaken die met dezen verandert voortvloeidenmoeten tot grond gelegd wordenindien men de dadenkarakters eu men- schen van billijkheid oordeelen zal. 't Zyn derhalve de bloote daden niet slechtsmaar het is het verband der daden met die zeer verschillende toestandenmet die zeer verschillende staats- en volksinrichtiugen en met het niet altijd eenstem mig, maar aan zich zeiven geheel ongelijk en afwisselend zamenstel van staats- en volkenrechten die ten grond moe ten liggen indien de geschiedenis niet alleen billijk, maar ook wezentlijk nuttig, verlichtend en verstandig zal zijn, en voor hart en gemoed, voor opscherping en juistheid van oordeelen tot ware kennis en inzicht der zakenvan dienst worden. - Alles in deze wereld bestaat in opvolging: alles is resultaatdat is de uitkomst van een vroeger of vorige staat. Het is in dien vroeger staat der halmdat men het tegenwoordige kennen moet; het is daarin dat men de re den van 't tegenwoordige vindteven gelyk het tegenwoor dige van het toekomstige zwanger gaat en de ratio sufficiens in zich houdt van hetgeen onzen kinderen eu nakomelingen over het hoofd hangt. Niet slechts algemeen -, ook bijzon derheden van zedengewoontenwijzen van zijn en hande lenvan doen en van denken, moeten ons voorlichten, en het is dus de pligt der geschiedenis die te ontwikkelen eu haar invloed en voortwerkingook dau zelfs wanneer zij niet meer bestaan te doen opmerken." Zóó schreef een beroemd Vaderlandsch geschiedschrijver

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1864 | | pagina 1