N°. 1207. Woensdag 27 Januarij A". I SC,4. De moderne theologie en de moderne politieke vrijheid. Atl- v. 's LEIDSOfl Jeie Courant verschijn eiken dag, be halve Zou- en Feestdagen, en kost voor Leiden ƒ1.95, en franco per post 2.80 in de drie maanden. Afzonderlijke Nom- mers Vijf Cents. Prijs der Adverteotiën 1-6 regels ƒ0.76. Iedere regel meer 12{. Cts. Geboorte-, hu welijks- en doodberigten van 1-4 regels ƒ0.90. Iedere regel meer 15 Cts. Bekendmakingen van genootschappen 5 Cts. Zegelrecht 35 Cta. Spoortreinen van Leiden naar 's Gravenhage, Delft, Schiedam en Botterdam te 10 u. 4 m.; 12 u. 54 ra.; 3 u. 59 m.; 6 u. 9 ra.; 9 u. 8 m.; naar Haariem en Amsterdam te 8 u. 46 m.; 11 n. 48 m.; 3 u. 6 ra.; 4 u. 62 ra.; 9 u. 3 m. Postbusl igtingen aau de Lakenhal, Katoenfabriek en op de Nieuwstraat: 's morgens te 8 u. en te 11 u., 's uamiddags te 3 u. 46 m. 'savouds te 8 u. en op de Zondagen alleen ten 11 u. en 3 u. 45 ra. s namiddags. - Oost-Iadieohe Landpost. Over Southampton, 1 en 17; over Triest, 7 en 23; over Marseille. 9, 16 eu 25 van elke maand. RijUs-Telegraaf. Dagelijks geopend van 8 uur 's m. tot 9 uur 'sav. Spoorweg-Telegraaf dagelijks van 8 uur 's ra. tot 10 u. 30 ra. av. Zittingen van het Gemeentebestuur. Gemeenteraad op oubepaalde tijden. - Burgemeester en Wethouders, Maandag en Donderdag ts 11 uur. Commissie van FabricageWoensdag te 12 uur. - Burgemeesterdagelijks te 10 uur.- President der Commissie van Fabricage des Zaturdags vau 111 uur. - Bureau der Plaatselijke Secretarie is open dagelijks vau 10 —4 uur. - Thesaurie, dagelijks van 10—2 uur.- De Gemeente- Architect is t» spreken op het Raadhuis, eiken werkdag van 's morgens 12—1 uur. Kantoor der Plaatselijke Aocijusen, dagelijks van S 1 uur en van 3 6 uur; der In- en Uitgaande Rechten en Acoijnsen dagelijks van 9—1 uur en van 36 uur; van 'sRijUs Directe Belastingen,- Maandag, Oiugsdag, Woensdag en Donderdag van 92 uur. van Zegel, Registratie dagelijks van 8—4; van de Hypotheken en het Kadaster, van 9 4 uur. Onder dit opschrift leest men in het Volksblad de vol gende hoogstmerkwaardige beschouwingen //Modern nemen wij in dit artikel in de goede en edele beteekenis van het woord. Modern is het nieuwe, leven wekkende, hetgeen aan de oude ware beginselen, door ze consequent door te voereneen nieuw leven geeft. De moderne theologie is bij deze bepaling de godsdienst van geest en waarheiddie eischt dat men in het gods dienstige niets voor waarheid aanneemt, dan hetgeen God zelf aau ons gemoed als waarheid openbaartnadat wij eer lijk gezocht en met heilige begeerte naar waarheid onze harten in den gebede tot den volmaakten geest hebben ge wend. Wel is dit wandelen met God in den geest ten al len tijde het ware kenmerk van de godsdienst geweest, maar Gods openbaring aan de menschen is, zoo lang de menschen nog zinnelijk waren niet altijd als geest en waarheid zui ver erkend geworden. Eerst Jezus is voleinder des geloofs geweest en na Hem is het heilige en reine godsdienstige levensbeginsel weder bij de groote menigte, door de zin nelijke voorstellingen en door een overheerschend priester gezag onderdruktde hervorming heeft veler geweten wakker geschudmaar ook de hervorming is weder van haar be ginsel ontaardmen heeft het persoonlijk geloof een juk opgelegd van leerstellingen eu kerkelijke formulieren waarin het vrije geweten zich hoe langer hoe meer nief te huis gevoelt. De tegenwoordige tijden schudden op nieuw de gewetens wakker om de menschen individueel tot den le venden Christus te brengenmaar ook de moderne theologie staat bloot in een pseudo-moderne rigting te vervallen wan neer zij negatief blijft in het bestrijden van vroegere dwa lingen en wanneer zij hare meeningen tot afgesloteDe stel sels verheft en daardoor den vooruitgang van het oude, onveranderlijk godsdienstige levensbeginsel in zijn ontwikke ling aan banden legt. Met de moderne, liberale politieke beginselen is zulks het zelfde geval. De ware vrijheid bestaat in vrij zonder dwang, onze levensbestemming in de menschelijke zamenleving te vervullen en de verpligtingen daarmede verbonden uit eigene overtuiging natekomen. Dit grondbeginsel is ten allen tijde aanwezig geweest, maar het is bij de heerschappij der zinne lijke hartstogten onderdrukt gewordenzoodat dikwijls de overheersching van het centraal gezag een weldaad werd ge acht, opdat men vrij zou kunnen zijn van de afwisselende overheersching der partijen en in de maatschappelijke be trekkingen van het burgerlijke leven. Maar allengs zijn we der de vrijheidsbeginselen ontwikkeld en men heeft met nieuwe kracht die beginselen op den voorgrond gesteld. Het centrale gezag bleek echter bij een woelige en bewegelijke natie te weinig gewaarborgd te zijn tegen den aanval van partijen en tegen de zelfzucht van enkelen. Na de omwen teling van het laatst der vorige eeuwwaarvan de eerste beginselen goedschoon en edel warenmaar diemet partijdrift en zelfzucht in toepassing gebragtwillekeur en overheersching in plaats van broederschap en vrijheid gaven is een tijd van reactie gekomen. Op Dieuw ontwaakt onder de edelste denkers en uitnemendste staatslieden de gehecht heid aan de ware liberale gevoelensmaar ook deze rigting dreigt weder in een pseudo-liberalisme te ontaarden, wan neer men zijn eigene theoretische meeningenin wetten en reglementen vervat, de zamenleving wil opdringen. Zijdie geheel de liberale gevoelens zijn toegedaan moe ten zoowel tegen de pseudo-liberale theologie als tegen de pseudo-liberale staatkunde op hunne hoede zijn maar daarbij mogen zij bovenal niet vergeten dat van de liberale ge voelens slechts onder ééne voorwaarde heil te verwachten is, namelijk, dat in het godsdienstige diepe eerbied voor het heilige en voor reinheid van zeden worde aangekweekt en in het staatkundige eerbied voor recht en wet. Waar men met oppervlakkig verstand, met ligtzinnigheid van doel en onheilige zinnelijkheid, van de vrijheid in het zoeken Daar godsdienstige waarheid misbruik maakt, daar zal men niets doen dan veroordeelen, dwalingen en onhei lige voorstellingen verkrijgen. En waar men staatkundige en burgerlijke vrijheid zocht met partijzucht in het hart, met eigen roem voor oogen en zonder eerbied voor recht en wet, daar zal men ook onder de vlag van niets dan onvrijheid aanwezig vinden. Om beide die voorwaarden te bereikenis het dan ook boven alles noodig, dat de moderne theologie bij haar rus teloos streven naar waarheid het individueel godsdienstig ge voelen van andersdenkenden eerbiedige. De gewetens laten zich niet dwingen ook niet met geweld van argumentatie over weldigen om persoonlijke overtuigingen te winnen, moet liberale beginselen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1864 | | pagina 1