N°. 1080.
Zatui'dag 29 Augustas.
K863.
De Kermis ls afgeloopen.
LEIDSCH
Deze Courant verschijnt eiken dag, be
halve Zon- en Feestdagen, en kost voor
Leiden 1.95, en franco per post 2.80
iu de «lrie maanden. Afzouderiijke Num
mers Vijf Cents.
Prijs der Advertentie» 1-6 regels ƒ0.75.
Iedere regel meer 12^ Cts. Geboorte-, hu
welijks- en doodberigteu van 1-4 regelsƒ0.90.
Iedere regel meer 15 Cts. Bekendmakingen van
genootschappen 5 Cts. Zegelrecht 35 Cts.
Spoortreinen van Leiden naar 's GravenhageDelft, Schiedam en Rotterdam te 8 u 41 m.; 10 u. 17 in.; 1 u. 17 m.; 3 u 49 m.;
6 u. 9 m.; 9 u. 19 m.j en op Zon- en Feestdagen 11 u. 25 m.; naar Huarlem en Amsterdam te 8 u. 36 m.; 10 u. 20 ni.;
11 u. 69 m.; 2 u. 54 m.; 4 u. 54 ra.; 9 u. 14 m.
Stoomboot van Leideu (Ligplaats Haven) naar Amsterdam, Maandag ochtends 4 u., de overige dageu uitgezouderd de Zondag 5 u.; vau
Amsterdam (lieerebijtt naar Leiden, dagelijks uitgezonderd de Zondag 3 u. Stoomboot van Leiden naar Alphen en Bodegraven. (Ligplaats
(Jtrechtsche Veer). Maandag, Dingsdag en Woensdag 's morgens 9J- u.; Vrij lag en Zaturdag 's middags 12£ u.; Donderdag 6J u. van Alphen naar
Gouda, in correspondentie met de stoomboot Volharding, die te 5 u. van Leiden vertrekt; voorts eiken werkdag 's namiddags te 5J. u.
Postbusligtiogen aan de Lakenhal, Ivatoeufabriek en op de Nieuwstraat; 's morgeus te 7 45 in. en te 11 u. 10 m.'«namiddags te 3 u.
45 ra. 'savonds te S u. 10 m. Oost-Iodisohe Laadpost. Over Southampton, 1 en 17; over Triest, 7 eu 23; over Marseille,
9, 16 eu 25 vau elke maand.
Rijks-Telegraaf. Dagelijks geopend vau 7 uur 's ra. tot 9 uur '3 av. Spoorwog-Telegraaf dagelijks vao 7j uur 's m. tot 9 u. 30 ra. av.
Zittingen van het Gemeentebestuur. Gemeenteraad op onbepaalde tijden. - Burgemeester en Wethouders, Maaudag eu Donderdag te 11 uur.
Commissie van Fabricage, Woensdag te 12 uur. - Burgemeester, dagelijks te 10 uur. - President der Commissie van Fabricage des Zaturdags vau
111 uur. - Bureau der Plaatselijke Secretarie is open dagelijks van 10—4 uur. - Thesauriedagelijks van 102 uur. - Be Gemeente- Architect is te
spreken op het Raadhuis, eiken werkdag van 's morgeus 12 1 uur.
Kantoor der Plaatselijke Aocijuseu, dagelijks van 81 uur eu van 36 uur; der In- en Uitgaande Rechten en Accijnsen
dagelijks van 91 uur en van 36 uur; van 'sRijks Directe Belastingen, Maandag, Dingsdag, Woensdag en Donderdag van 92
uur. van Zegel, Registratie dagelijks van 84; van de Hypotheken en het Kadaster, van 9—4 uur.
III.
Menigmaal is de wensch geuitdat de kermis zou worden
afgeschaft; terwijl veel meer nog het verlangen wordt ge
hoord dat zij op een anderen tijd verplaatst worde en niet
invallewanneer gelijktijdig in andere aanzienlijke steden ker
mis is. Noch het een, noch het ander zal doel treffen wan
neer men ten minste iets bepaald voor oogen heeft. Afschaf
fing der kermis werd gevraagd uit een philanthropisch oogpunt.
Adressen van Kerkeraad en Nutsbestuur, van Academischen
Senaat en Armbestuurzij bestormden den Gemeenteraad en
elk beredeneerd en eerlijk aangevoerd bezwaar omtrent het
doeltreffende van dien maatregel vermeerderde den ijver voor
de afschaffing, zoodat alreeds daarin een aanleiding tot ge
schil en een miskenning der rechten en pligten van het
openbaar gezag zou kunnen worden gezocht, die zich nader
meer hebben ontwikkeld. En toch zulke regeringsmaatregelen
kunnen geen zedelijkheid bevorderenmaar alleen ten ge
volge hebben dat de openbare zedeloosheid en ongebondenheid
werden beperkt en de openbare orde beter werd gehandhaafd.
De kermis op zich zelf en in het afgetrokken beschouwd
mag tot eenige opgewondenheid aanleiding gevenzij zou
gedurende die enkele dagen niet zoo tot uitspattingen dienen,
als men meer aan orde en zedelijkheid gewoon was. Wat
men telken Zondag ziet gebeurengeschiedt gedurende de
kermis meest eiken dag en op het ergst den Zaturdagnacht.
't Is gemakkelijker het kwaad aantewijzen dan een middel
tot verbetering aan de hand te geven want la critique est
aisée, mais l'art est difficile, 't Kwaad zit in de begrippen
die er heerschen ten aanzien van de bronden aardden
drijfveerhet belang der zedelijkheid, 's Menschen zin is
's menschen leven, 't Zit hem in den zin of de gezindheid
in het beginsel van handel en wandelin de doorgaande
rigting van zijn hart en de lust van zijn leven. Van een
kwaden boom plukt men geen goede vruchten en van distels
leest men geen druiven. De gewoonte is een tweede natuur
en de natuur is sterker dan de leer. Men spant de paarden
achter den wagenals men stelt regel op regel en gebod
op gebodals de consciëntie wakker en het hart gereinigd
isis de bron zuiver.
Afschaffing zal zoo min als verplaatsing der kermis eenige
verandering te weeg brengen in de zeden en gewoonten, die
heerschen en met eiken Zondag dieper wortelen schieten, 't Is
wel een treurige ervaring, maar 't is toch niet te loochenen,
dat er andere middelen noodig zijn, dan die men in onzen
tijd kiest en aanwendt, om de openbare zedelijkheid te be
vorderen, die toch allen in huiselijke orde en zedelijkheid
haar wortel hebben moet. Er zijn toch gelukkig nog huis
gezinnen, waarin orde en tucht en zedelijkheid woont, on
der de lagere standen. De fatsoenlijkheid en ingetogenheid
waardoor de Israëliet zich op den wekelijkschen rustdag on
derscheidt; de ernst en de stemmigheid), die den strengrecht-
zinnigen belijder der Hervormde kerk kenmerkt; de eerbied
en het ontzagdie de Catholiek openbaart jegens het gebod
van zijn geestelijke; een en ander heeft hetzelfde beginsel
tot grondslag; dat de wekelijksche rustdag een bepaalde in
zetting is en een verhevene beteekenis heeft. Die daaraan
geen waarde hecht of de beteekenis niet vat, voor dien wordt
de dagwaarop openbare arbeid ongeoorloofd iseen dag
van uitspatting, en bij de mindere standen een dag van
ongebondenheid, van luidruchtigheid, van buitensporigheid.
En zoo als men telken Zondag gewoon is, leeft men de
geheele kermis week.
Men peinst en overlegtwelke openbare volksvermakelijk
heden meest geschikt zijn om op den zedelijken toestand
gunstig te werken. Zou niet veeleer moeten worden gevraagd
of de noodige vatbaarheid bestaatwaaraan zulke middelen een
aanknoopingspunt kunnen vinden. Elke week treden mannen
op om tot het volk te spreken, zou het zijn gelijk onlangs
beweerd werdover matigheidrechtvaardigheid godzalig
heid en toekomend oordeel? Dan moest er toch iels van hun
geestdienaar men zegtzich ook daarin onderscheidt