N°. 975.
Maandag 27 April.
A0. 1863.
Spurgeon te Leiden.
p
i M
LEIDSCH DAGBLAD:
Deze Courant verschijnt eiken dag, be
halve Zon- en Feestdagen, en kost voor
Leiden ƒ1.95, en franco per post ƒ2.80
in de drie maanden. Afzonderlijke Nom-
mers Vijf Cents.
Prijs der Advertentiën 1-6 regels ƒ0.75.
Iedere regel meer 12}. Cts. Geboorte-, hu
welijks- en doodberigten van 1-4 regels ƒ0.90.
iedere regel meer 15 Cts. Bekendmakingen van
genootschappen 5 Cts. Zegelrecht 35 Cts.
Spoortreinen van Leiden naar 's Gravenhage, Delft, Schiedam en Rotterdam te 10 u. 5 m.; 12 u. 58 m.; 6 a. 9 m. en 9 u. 19 m.; naar
Haarlem en Amsterdam te S u. 51 m.; 1 u. 3 m.; 4 u. 53 m. en 9 u. 14 m.
Stoomboot van Leiden (Ligplaats Haven) naar Amsterdam, Maandag ochtends 4 u., de overige dagen uitgezonderd de Zondag 5 u.,- vaa
Amsterdam (Beerebijt) naar Leiden, dagelijks uitgezonderd de Zoudag 3 u.
Postbusiigtingen aan de Lakenhal, Katoenfabriek en op de Nieuwstraat's morgens te 8 u.; 'smiddags te 12 u., 'suamiddags te 3 u.
45 ra. 'savonds te 8 u. 15 m. Oost-Indische Landpost. Over Southampton, 1 en 17; over Triest, 7 en 23; over Marseille,
9, 16 en 25 van elke maand.
R'j^s-Telegraaf. Dagelijks geopend van 8 uur 's m. tot 9 uur 's av. Spoorweg-Telegraaf dagelijks van 8 uur 's ra. tot 9 u. 30 m. av.
Zittingen van het Gemeentebestuur. Gemeenteraad op onbepaalde tijden. - Burgemeester en WethoudersMaandag en Donderdag te 11 uur.
Commissie van Fabricage, Woensdag te 12 uur. - Burgemeesterdagelijks te 10 uur.- President der Commissie van Fabricage des Zaturdag» van
11—1 uur. - Bureau der Plaatselijke Secretarie is open dagelijks van 10—4 uur. - Thesauriedagelijks van 10—2 uur. - Be Gemeente-Architect is ts
spreken op het Raadhuis, eiken werkdag van 'smorgens 121 uur.
Kantoor der Plaatselijke Aocijnsen, dagelijks van 8—1 uur en van 3—6 uur; der In- en Uitgaande Rechten en Acoijnsen
dagelijks van 91 uur en van 36 uur; van 'sRijks Directe Belastingen, Maandag, Dingsdag, Woensdag en Donderdag van 9—2
uur. van Zegel, Registratie dagelijks van 84; van de Hypotheken en het Kadaster, van 94 uur.
Onder een ontzaggelijken toevloed van menschen trad al
hier in de Pieterskerk op de Weleerwaarde heer C. H. Spur
geon. Na een voorzang: Psalm C. vs. 1,2 en 4 trad op onze
oudste Predikant Ds. Fangmandie de bijeenkomst met gebed
Gode toewijdde, na een inleidend woord beklom de heer
Spurgeon den predikstoel, en na een krachtig gebed en het
zingen van Gezang II vs. 3, ging hij over tot een lezing
van Joh. XV vs. 113 welke hij op een eigenaardige wijze
toelichtte. Onder verschillende beelden gaf hij ons ook dit
dat hij niet een dienaar zou willen hebben die altijd een lang
gezicht zette; Spurgeon zegt dat alzoo ook een Christen niet
altijd donker behoeft te zien. Die bijbelstudie eindigde met
een Godverheerlijkend gebedj een doorgaande hymne, die
aarde en hemel met elkander vereenigde.
En nu volgde de preek: De tekst was Joh. XIV vs. 6:
«Ik ben de weg." De verdeeling:
I. Exclusiveness {de weg).
II. Positiveness (de weg).
III. Personality {ik ben de weg).
IV. Completeness (ik ben de weg).
V. Een woord van toepassing.
Wij geven nu weer eenige van zijn beelden Hij stelde o. a.
voor een koetsier met wien een reiziger een weg aflegde. De
reiziger vraagt: »van wien is dat huis? //ik weet het niet,"
wan wien is dat kasteel?" //ik weet het niet," wan wien is
dit park?" //ik weet niet." Op de vraag: //wat weet gij dan i
was het antwoord: «ik ken de weg!"
Schoon was ook het beeld van het kleed vau Christusom
voor God te verschijnen. Een oud vriend kwam hij iemand en
was haveloos gekleed: deze laat hem boven gaanzich wasschen
en kleeden en komt tot den heer des huizes met de vraag://hoe
zie ik er uit?" en de heer de9 buizes zegt: «fashionable" het
waren zijne kleederenom voor God te verschijnen moeten
ook wij het kleed van Christus aantrekken.
Opmerkelijk tevens was het gebruik van het beeld van de
first Class ticket (een plaatsbriefje eerste klasse, spoortrein).
Iemand wilde van Dublin naar Londen gaanwaar hij woonde;
hij moest naar huis, maar hij had geen cent op zak, hij stond
aan het Station en nu zijn nood klagende geeft iemand hem
een4 billet eerste klasse. Wat zoudt gij zeggen van iemand die
zeide: //daar maak ik geen gebruik van! ik ben niet iemand
die in de eerste klasse ga zitten."
Treffend was het beeld van de voorstelling, dat Christus
zich in de plaats stelt van den zondaar, die verschijnt voor
den Vader. De Vader vraagt: «waar is de zondaar?" dan ver
schijnt Christus in zijn plaats en zegt: //hier ben ik," en op
de vraag: //waar is mijn beminde?" dan verschijnt de zondaar
en het is bij den Vader even goed.
Ten slotte nog een beeld: Een man zit op straat steenen
stuk te slaan, er passeert een leeraar, deze zegt tot de werk
man: «vriend, je doet net wat ik doe, maar ik kan ze zoo
goed niet klein krijgen," «dat komt" antwoordde de ander,
«omdat gij het wellicht niet op de knieën doet!"
Na het uitspreken van den zegen ging de gemeente uit el
kaar. Men verdrong zich om den leeraar, die menigeen de
hand reikte en vroeg of men hem wel had verstaan? «God
bless you!" was het afscheidswoord.
En nu de moraal.
In Nederland is het ongewoon belangstelling te verleenen
aan een leeraar of prediker, die, niet tot een der gevestigde
en erkende Kerkgenootschappen behoorende, uit en op zich
zelf het evangelie verkondigt. In Nederland duldt men schaars
de optreding van een niet geordend prediker; vooral niet in
een daartoe bestemde godsdienstoefening. In onzen tijd en
binnen Leiden is men vooruitgegaan; 't zij uit overtuiging,
't zij wegens den drang der omstandigheden want de mannen