N*. 973.
Vrijdag 24 April.
A°. 1
LEIDSCH DAGBLAD.
Deze Courant verschijnt eiken dag, be
halve Zon- en Feestdagen, en kost voor
Leiden 1.95, en franco per post 2.80
in de drie raaandeu. Afzonderlijke Nora-
mers Vijf Cents.
Prijs der Advertentiën1-6 regels f 0.75.
federe regel meer 12j Cts. Geboorte-, hu
welijks- en doodberigten vau 1-4 regels ƒ0.90.
tedere regel meer 15 Cts. Uekendinakiugeu van
genootschappen 5 Cts. Zegelrecht 35 Cts.
Spoortreinen van Leiden naar 's Gravenhage, Delft, Schiedam en Rotterdam te 10 u. 5 m.; 12 u. 58 m.; 6 u. 9 m. en 9 u. 19 m.; naar
Haarlem en Amsterdam te 8 u. 51 m.; 1 u. 3 m.; 4 u. 53 m. en 9 u. 14 m.
Stoomboot van Leiden (Ligplaats Haven) naar Amsterdam, Maan lag ochteuds 4 u., de overige dagen uitgezonderd de Zondag 5 u.; vaa
Amsterdam (Beerebijt) naar Leiden, dagelijks uitgezonderd de Zondag 3 u.
Postbusligtingen aan de Lakenhal, Katoenfabriek en op de Nieuwstraat: 's morgens te 8 u.; 'smiddags te 12 u., 's namiddags te 3 u.
45 m. 'savonds te 8 u. 15 m. Oost-Indisohe Landpost. Over Southampton, 1 en 17; over Triest, 7 en 23; over Marseille,
9, 16 en 25 van elke maand.
RijUs-Telegraaf. Dagelijks geopend van 8 uur 's m. tot 9 uur 's av. Spoorweg-Telegraaf dagelijks van 8 uur 's m. tot 9 u. 30 m. ar.
Zittingen van het Gemeentebestuur. Gemeenteraad op onbepaalde tijden. - Burgemeester en WethoudersMaandag en Donderdag te 11 uur.
Commissie van Fabricage, Woensdag te 12 uur. - Burgemeesterdagelijks te 10 uur.- President der Commissie van Fabricage des Zaturdags vaa
111 uur. - Bureauder Plaatselijke Secretarie is open dagelijks van 10—4 uur. - Thesaurie, dagelijks van 102 uur. - De Gemeente-Architect is ts
spreken op het Raadhuis, eiken werkdag van 's morgens 121 uur.
Kantoor der Plaatselijke Aocijnsen, dagelijks van 81 uur en van 36 uur; der In- en Uitgaande Rechten en Acoijnsan
dagelijks van 91 uur en van 36 uur; van 's Rijks Direote Belastingen, Maandag, Dingsdag, Woensdag en Donderdag van 9J
uur. van Zegel, Registratie dagelijks van 84; van de Hypotheken en het Kadaster, van 94 uur.
Spurgeon.
(Slot.)
Spurgeons manier isgelijk gij bespeurtzeer vrijzeer
populair en gemeenzaam, zoo zelfs, dat menigeen gedurende
de preek somtijds niet kon nalaten te gliralagchen maar hij
is nooit eigenlijk gezegd plat en altijd vol hoogen ernst en
dringenden ijver. Zijn Engelsck is duidelijk en eenvoudig,
zijn zinsnede kort, zijne uitspraak fraai, zijn dictie rijk, zijne
elocutie gemakkelijk. Hij spreekt natuurlijk uit het hoofdmaar
zijn vorm en zijne uitdrukking weigeren nooit hunne dienst
en in woorden en gebaren ligt eene ongemaaktheid eene on
bestudeerdheiddie innemen en boeijen. Zijn stem heeft al
de kracht en frischheid en neemt ongezocht de welluidendste
buigingen aan. Hij zou, geloof ik, haar daarom ook minder
luid behoeven uittezettenwaardoor er wel eens iets schors
in het geluid komt of liever eene door prikkeling te sterke
en daardoor min of meer belemmerende slijmafscheiding, maar
het timbre van het orgaan zelf wordt er nooit door aangetast.
Toen ik mij andermaal naar Surrey-hall begaf, was de aan
drang zoo geweldig, dat de policie, uit vrees voor ongelukken,
het kort na onze aankomst geraden vond de toegangen van
den tuin voor later aanspoedenden te sluiten en niemand,
voorzien van tickets of niet, meer binnen te laten.
De leerrede was toen geheel symbolisch: het lied van Mozes
de typehet zinnebeeld van het lied des Lams in het nieuw
Jeruzalem. Het lied van Mozes, aangeheven door Israëlont
slagen uit de banden der Egyptische slavernijgaande naar
Kanaan, bet land der vrijheid, en zijne laatste vijanden ziende
het lied van het Lam, gezongen door Gods volk, ontslagen
uit de slavernij der zondenmet het Hemelsche Kanaan voor
zich, terwijl de laatste vijand verslagen ligt. Het onderwerp
was gezocht, maar de behandeling en vooral de uitvoering
maakten veel goed. De tekst wasEn zij zongen het gezang
van Mozesden dienstknecht Godsen het gezang des Lams
zeggende: Groot en wonderlijk zijn Uwe werkenHeeregij
almagtige God! rechtvaardig en waarachtig zijn uwe wegen
gij Koning der heiligen. (Openbaring van JohannesXV: 3.)
Hier en daar liet Spurgeon allersmaakvolst de aesthetische en
muziekale schoonheden van den zang van Mozes uitkomen.
De volgende zinsnede trof mijzij trokken moedig de zee
in met wapperende vaandelen met slaande trom en schette
rende trompetten, met hunne wagens en paarden, en dachten
aan geen gevaar, toen eensklaps God zonder eens van zijn troon
op te rijzen, door de enkele kracht zijner kalme majesteiten
het onmerkbare geblaas van zijn neus, de kristallen water
muren over hunne hoofden deed wederkeeren en het paard
met zijn ruiter in de zee wierp. Spurgeon toonde ook de
overeenkomst aan tusschen de kinderen Israëls na het droog
voets overtrekken der zee en van Gods Israel op aarde. Een
maal wordt het lied van Mozes hierboven voortgezet. Ook nu
hebben de uitverkorenen strijd te voeren tegen onderscheidene
vijandenmaar aan gindscbe zalige kusten zal er geen strijd
meer wezen en de laatste vijand zijn te niet gedaan.
Stichtelijk in den meer beperkten zin is Spurgeon eigenlijk
niet, hij is meer krachtig dan gemoedelijk, hij spreekt meer
tot de verbeelding dan tot het hartmaar hij heeft verruk
kelijke oogenblikken.
Ik herinner mij o. a. de schildering van het slagveldals al
de vijanden van Jehovah verslagen zijndan gaat hij in zijn
spreekgestoelte rond en hij noemt ze bij name. Hier liggea
ze allen bevrozen in den dood, roerloos in den schrik; hier
het ongeloof, daar de wereldzin, ginds, hij die twistte met
God en den Heer dorst uitdagen. De groote schaar der we-
derspannigen ziet hij in de toekomst nedergeworpen over de
aarde, en enkel door zijne uitvoering gaat er voor uw geest
een fantastisch tafereel op; dan eens schiet de maan hare
stralen over het vreesselijke feitdan weder aanschouwt ge
eene reusachtige, zwarte kunstprent, of staat ge voor eene
half-Byzantynscbe fresco van Giotto of van Cimabue.
In Mozes lied geen woord ter zijner eigene eer of ter eer