Nu. 815
Zaturdag 18 October
A". 1862.
Binnenlandsch Nieuws.
X.
LLIDSCII DAGBLAD.
Deze Courant verschijnt eiken dag, be
halve Zon- en Feestdagen, en kost voor
Leiden ƒ1.95, en franco per post 2.80
in de drie maanden. Afzonderlijke Nom-
mers Vijf Cents.
Prijs der Advertentiën 1-6 regels 0.75.
Iedere regel meer 12^ Ct9. Geboorte-, hu
welijks- en doodberigten van 1-4 regels ƒ0.90.
Iedere regel meer 15 Cts. Bekeudmakingeu vau
genootschappen 5 Cts. Zegelrecht 35 Cts.
Spoortreinen van Leiden naar 's Graven hage, Delft, Schiedam en Rotterdam te 10 u. 5 m.; 12 u. 58 in.; 6 u. 9 m. en 9 u. 19 m.; naar
Haarlem en Amsterdam te 8 u. 51 m.; 1 u. 3 m.; 4 u. 53 m. en 9 u. 14 m.
Stoomboot van Leiden (Ligplaats Haven) naar Amsterdam, Maandag ochtends 4 u., de overige dagen uitgezonderd de Zondag 5 u.; van
Amsterdam (Beerebijt) naar Leiden dagelijks uitgezonderd de Zondag 2 u.
Postbusligtingen aan de Lakenhal, Katoeufabriek eu op de Nieuwstraat's morgens te 8 u.; 'smiddags te 12 u., 'snamiddags te 3 u.
45 m. 's avonds te 8 u. 15 m. Oost-Indische Landpost. Over Southampton, 1 en 17; over Triest, 7 en 23; over Marseille,
9 en 25 van elke maand.
RijUs-Telegraaf. Werkdagen van 912 en van 27 uur. Zondag van 89 en van 25 uur. Spoorweg-Teiegraaf dagelijks van
's m. 89 u. 30 ra. av.
Zittingen van het Gemeentebestuur. Gemeenteraad op onbepaalde tijden. - Burgemeester en Wethouders, Maandag en Donderdag te 11 uur.
Commissie van FabricageWoensdag te 12 uur. - Burgemeester, dagelijks te 10 uur. - President der Commissie van Fabricage des Za^urdags van
111 uur. Bureau der Plaatselijke Secretarie is open dagelijks vau 104 uur. - Thesauriedagelijks van 102 uur. De Gemeente- Architect is te
spreken te zijnen huize op den Ouden Singel, 's morgens van 910 uur.
Kantoor der Plaatselijke Accijnsen, dagelijks van 81 uur en van 36 uur; der In- eu Uitgaande Rechten en Acoijnsen
dagelijks van 91 uur en van 36 uur; van '«Rijks Directe Belastingen, Maandag, Dingsdag, Woensdag en Donderdag van 92
uur. van Zegel, Registratie dagelijks van 84, van de Hypotheken en het Kadaster, van 94 uur.
Z. M. heeft benoemd tot ontvanger der dir. belastingen
in- en uitgaande rechten en accijnsen te Reusel c. a. den heer
P. H. Broers, surnumerair te Groningen.
Zaturdag avond zal in den Koninklijken Franschen
Schouwburg te 's Hage voor het eerst weder worden opgevoerd
la Reine de Chypre, grand opéra in 5 bedrijven, woorden
van den heer de Saint-Georges, muzijk van F. Halevy, waarin
de rol van Catharina door Mad. Warnotseerste zangeres
(Stolz) voor haar derde debut zal worden vervuld.
De voormalige directeur der brandwaarborg-maatschappij
Ultrajectum te Zeist is Woensdag middag gevankelijk naar
bet Huis van arrest te Amersfoort overgebragtbeschuldigd
van verduistering van gelden.
Het volksconcert, Woensdag avond door de muzikale
vereenigingen te Arnhem in het locaal Musis Sacrum gegeven
werd zoo druk bezocht, dat de groote zaal te klein was om
het opgekomen publiek, men schat het op 1100 personen,
te bevatten. De proef, of men het volk door een lager entree
prijs kon verlokken tot het bijwonen van een concert werd
dus aanvankelijk bevestigend beantwoord. De ondervinding zal
nu moeten leeren of men het groote publiek zooveel genoe
gen verschaft, dat het naar meer zulke avonden verlangten
zich alsdan de gevraagde geringe geldelijke opoffering daarvoor
zal willen getroosten.
Terf bewijze van den ontzettend hoogen prijs der lan
derijen en tevens als een klein staaltje van de welvaarton
der den boerenstand heerschende, kan dienen dat dezer da
gen onder de gemeente IJsselstein is verkocht een perceel
weilandgrooi 4 bunders 10 roedenvoor den enormen prijs
van f 8200, welk land verhuurd was voor 170 'sjaars,
komende de grond- en polderlasten ad f 34 voor de verhuur
ders. Als men nu berekend dat de kosten op de veiling ge
vallen p. m. f 900 beloopenkomt dit perceel op circa
f 9000 te staan. Voor omstreeks 28 jaren was het zelfde
perceel gekocht voor f 2500; toen men algemeen zeide dat
die prijs veel te hoog was.
Vervolg en slot der redevoeringdoor prof. Opzoomer
den lOden dezer te Utrecht gehouden:
Bij elke hervorming hoort men de beschuldiging dat de
hervormers slechts willen afbreken en niet opbouwen. Maar
de voorstanders van het nieuwe bestrijden deze meening. De
eerste predikers van het Christendom beweerden dat hun leer,
wel verre van het oude gebouw der godsdienst te sloopende
vervulling was der wet, dat wat zij predikten niet nieuw was,
maar slechts de ontwikkeling en voortzetting van hetgeen
reeds voor Mozes geloofd, door deze bevestigd en door de
wijzen der heidensche oudheid erkend was. Zoo ook de her
vormers der 16de eeuw, die, wel verre van het geloof der
Christelijke kerk te schadenhet wilde zuiveren van de bij
voegselen der latere traditieen het beeld van Christus ont
doen van de omhulselen, waarin latere eeuwen het hadden
gewikkeld. En de verlichting wilde niet anders dan de voort
zetting der hervorming zijn; de 19de eeuw heeft de fakkel
der verlichting weder opgenomen, die door de 18de was ter
neder gelegd. Wel begint iedere hervorming met afbreken,
maar zij vergenoegt er zich niet mede. Zoo ook onzen tijd.
Thans wil de nieuwe rigting niets anders dan het beeld van
Christus ook ontdoen van al wat de verheerlijkende legende
reeds in den eersten tijd der kerk er heeft bijgevoegd ze wil
dat beeld in het zuiver licht der geschiedenis plaatsen, ze wil
het geheel historisch hebben. Omtrent den oorsprong en de
vroegere eeuwen des Christendoms wil zij de positieve waar
heid leeren kennen. Zij tracht met het oog op de geschiede
nis te vernemen, wat in de godsdienst het wezenlijke is, dat
tot elk menschelijk hart spreekt, en wat den vorm, die in
de verschillende tijden telkens verandert. In de dogmatiek
streeft zij evenzeer naar positieve waarheid. Juist daarom geeft
zij alles prijs wat zij niet verantwoorden kan. Zij erkent tot
veel minder zekere resultaten te komen dan haar tegenpartij
voorgeeft te bezittenzij erkent van veeldat door haar
tegenstanders stellig geleerd wordt, niets te weten. Voorzeker
het is gemakkelijk dogmatieken te schrijvenvroeger v
men honderde bladzijden over het bestaande natuur
verschillende klassen en orden der engelen. Maar bij
kenning der onkunde omtrent zeer veel wat menlyrpsger
•y w-