N°. 239. Dingsdag 1 Januarij. A°. 1861. Al wat wenschelijk ls! Uit hoeveier mond komt niet die uitdrukking bij de intrede van een nieuw jaar; hoe menigmaal vloeit zij niet over de zelfde lippen en evenwel, met hoeveel onnadenkendheid wordt zij niet meestal uitgesprokenterwijl wat men er mede bedoelt, niet zelden in strijd is met hetgeen men oppervlakkig daar mede betoonen wil: belangstelling in het geluk van hem, dien men met zulk een uitboezeming wil vereeren. - Al wat wen schelijk is! - Wat is wenschelijk üp die vraag zal men meestal een verlegensoms een algemeensoms een bepaald en welwillend antwoord ontvangenen tochhet is een goede en gepaste uitdrukking: al wat wenschelijk is! omdat hij, tot wien ze ge- rigt wordt, er rechtstreeks aanleiding in vindt, om zich af te vragen, wat voor hem wenschelijk is. Wenschelijk voor iedereen, vrede_ in harten huis; maarniet wenschelijk immers langs dien weg en door die middelen welke met ieders bekrompen inzicht strookenzoo als iedereen zich dien voorstelt in aard en wezen? Wenschelijk is hetdat hun die nuttig en onmisbaar voor hun gezin en voor de maatschappij zijnhet leven worde verlengddat zij zich in het bezit van ge zondheid, lust en krachten mogen verheugen en dat, als de dood zijn offers kiest, hun getal niet worde gedund, maar alleen zij vallen, die zich zeiven tot last, hun gezin tot verderfder maatschappij zoo al niet tot overlast, dan toch tot ballast strekken! Wenschelijk is het, dat deugd en goede zeden worden geëerd en gewaardeerd, zoodat geen onrecht geschiede, maar welvaart en zegen ten deele vallen hundie uit edele beginselen bandelen en der maatschappij tot nut en sieraad zijn- in een woord, dat nooit het onrecht zegeviere, maar dat ken nis eerlijkheid en goede trouw in de wereld de beste plaat sen innemen. Die beginselen zijn niet heerschende in de maatschappij en, omdat bijna iedereen wenscht en poogt te verkrijgenwat niet altijd wenschelijk is, daarom wordt er zooveel teleurstel ling ondervonden en over onvervulde wenschen geklaagd. Want de hoogste Wijsheid, de volmaakte Liefde bezit een souverein gezag: zonder haar wil kan niemand zich bewegenterwijl er zooveel zedelijke vrijheid bestaat, als vereischt werd, om ieder redelijk mensch verantwoordelijk te stellen voor zijn daden. En dat is de grootste zegen, dat niet wat aan ieder wensche lijk toeschijnt, hem wordt besclikt of te beurt valt. Immers als men slechts op het bloot stoffelijk gebied zich blijft be wegen, waar zou het heen? Hoeveel verschil van gevoelen reeds ten aanzien van hetgeen men begrijpt met het alge- meene welzijn te strooken, - hoeveel te meer, wanneer de bij zondere belangen daarmede in betrekking komen! En daarin ligt het waar geluk, als hetgeen ons wenschelijk voorkomt, overeenstemt met den wil der Hoogste Wijsheid, der Volmaakte Liefde; of liever, als onze wil zich vereenzelvigd heeft met de beschikkingen der Goddelijke souvereiniteit. - Alles is wenschelijk voor den menschvoor elk gezinvoor elk deel der maatschappij en voor de maatschappij in haar geheel wat strookt met Gods wil en waarin die bestaatbehoeft men niet te raden. Wie zou dan Zijn doen bedillen Kwaad zegt somtijds ons gevoel, Op dat godlijk doen en willen; Maar die wijsheid mist haar doel. Konden we ooit de reden ramen Waarom dus Gods liefde koos Zeker moesten wij ons schamen Onze zin bleef zinneloos. De ware wijsheiddie ongestoord geluk en vrede des har ten baartligt dus daarindat wij al wat wenschelijk is voor ons en voor anderen, afhankelijk te willen maken van de beschikking en het welbehagen der Hoogste Liefde; zoo zul len rust en vrede in huis en hart, orde en welvaart in stad en land heerscben. Die wijsheid is voor iedereen verkrijgbaar, die luistert naar de stem van God in het geweten en op elke twijfelmoedige vraag onder allerlei angstige bekommeringen zal hij een beslis send antwoord ontvangen. - Voor die het roer in handenheeft van den Staat, het gewest of de gemeente tot die aan het hoofd staat van een gezin, is die wijsheid onmisbsar; - zij openbare zich in rechtzaal en in raadzaal in studeervertrek en op den kan sel, - zij beziele den handelaar en den industrieel en wie als godsdienstleeraar, volksredenaar of journalist oogsten wil van hetgeen hij zaait, hij vergete nooit te vragen: wat wenschelijk is? maar werke mede tot bevordering in ruime mate vanj Al wat wenschelijk is! LEIDSCH DAGBLAD Deze Courant verschijnt eiken dag, be halve Zon- en Feestdagen, en kost voor Leiden 1.95 en franco per post 2.80 in de drie maanden. De prys der Advertentiën is voor eiken regel Zes Cents,, behalve 35 Cents zegel recht, voor elke plaatsing. Afzonderlijke Nommers Vijf Cents. Spoortreinen van Leiden naar 's Gravenhage, Delft, Schiedam en Rotterdam te 10 u. 6 m.; 12 u. 58 m.; 6 u. 3 m.; 9 u. 13 m. Naar Haarlem en Amsterdam te 8 u. 47 m.; 1 u. 3 m.; 4 u. 47 m.; 7 u. 57 m. Postbusligtingen aan de Lakenhal, Katoenfabriek en op de Nieuwstraat'smorgens te7 u. 55 m., 'smiddags te 12 u., 'snamiddags te 3 u. 45 m., 'savonds te 8 u. 10 m. Oost- Indische Landpost. Over Southampton, 1 en 17; over Triëst, 6 en 22; over Marseille9 en 25 van elke maand. Rijks-Telegraaf. Werkdagen van 912 en van 27 uur. Zondag van 27 uur. Spoorweg-Telegraaf dagelijks van 89j| uur. Zittingen van het Gemeentebestuur. Gemeenteraad, op onbepaalde tijden. - Burgemeester en WethoudersMaandag en Donderdag te 11 nur. - Commissie van labricage, Dingsdag te 12 uur. - Burgemeesterdagelijks te 10 uur. - Bureau der Plaatselijke Secretarie is open dagelijks van 104 uur. - Thesauriedagelijks van 102 uur. —De Gemeente-Architect is te spreken te zijnen huize op den Ouden Singel, 's morgens van 910 uur. Kantoor der Plaatselijke Accijnsen, dagelijks van 81 uur en van 36 uur; der In- en Uitgaande Rechten en Acoijnsen, dagelijks van 91 uur en van 36 uur; van 'sRijks Directe Belastingen, Maandag, Dingsdag, Woensdag en Donderdag van 92 uur; van Zegel, Registratie dagelijks van 8—4, van de Hypotheken en het Kadaster, van 94 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1861 | | pagina 1