N°. 184. Woensdag 3 October. A0. 18t(U 3 October 1574. LEIDSGH Deze Courant verschijnt eiken dag, be halve Zon- en Feestdagenen kost voor Leiden ƒ1.95, en franco per post ƒ2.80 in de drie maanden. De prijs der Advertentiën is voor eiken regel Zes Cents, behalve 35 Cents zegel recht, voor elke plaatsing. Afzonderlijke Nommers Vijf Cents. Spoortreinen van Leiden naar 's GravenhageDelft, Schiedam en Rotterdam te 10 u. 6 m.; 12 u. 58 m.; 6 n. 3 m.; 9 n. 13 m. Naar Haarlem en Amsterdam te 8 u. 47 rn.; 1 u. 3 m.; 4 u. 47 na.; 7 u. 57 m. Stoomboot van Leiden (Ligplaats' Haven) naar Amsterdam, Maandag ochtends 4 u., de overige werkdagen 5 u.; van Amsterdam (Beerebijt) naar Leiden 's middags 2 u. Postbus!igtingen aan de Lakenhal, nan de Katoenfabriek en op de Nienwstraat: 'smorgens te 7 ure 55 min., 'smiddags te 12 ure, 'snamid dags te 3 ure 45 min., 's avonds te 8 ure 10 min. Zittingen van het Gemeentebestuur. Gemeenteraad, op onbepaalde tijden. - Burgemeester en WethoudersMaandagen Donderdag te 11 ure. - Commissie van Fabricage, Dingsdag te 12 ure. - Burgemeester, dagelijks te 10 ure. - Bureau der Plaatselijke Secretarie is open dagelijks van 104 ure. - Thesauriedagelijks van 102 ure. De Gemeente-Architect is te spreken te zijnen huize op den Ouden Singel, 's morgens van 910 ure Kantoor der Plaatselijke Accijnsen, dagelijks van 8—1 ure en van 36 ure. Kantoor der In- en Uitgaande Rechten en Accijnsen dagelijks van 91 ure en van 30 ure. Kantoor van 's Rijks Directe Belastingen, Maandag, Dingsdag, Woensdag en Donderdag van 92 ure. Kantoor van Zegel, Registratie dagelijks vau 84, van de Hypotheken en het Kadaster, van 94 ure. I. Weder is tie dag aangebrokendie bij ieder rechtgeaard Leidenaar in dankbare herinnering blijft, omdat daarmede de zegepraal der edele en loffelijke beginselen van gewetensvrij heid en burgerzin in een onafscheidelijk verband staat. Het beleg en ontzet van Leidendat jaarlijks wordt herdacht op den derden dag van Wijnmaand, was voor Leiden in het bij zonder gewigtig, maar niet minder ook voor Nederland, - voor ieder die binnen de grenzen van het rijksgebied ver blijf houdt. En waarom zou het op dien dag binnen Leiden's muren niet mogen, ja niet moeten blijken, dat er een on verdeelde belangstelling heerscht ten opzigte van de gebeur tenis, die in herinnering is gebleven? Hoe zou het mogelijk kunnen zijn dat die belangstelling gemist werd bij den een en niet aan den dag gelegd werd door een ander, terwijl zoo- velen daartegenover zich als om strijd vereenigenom in dankbare toonen op nieuw te herhalen den zegezang van het voorgeslacht: //Leiden is ontzet, God zij geloofd!" Die op den dag, dat binnen Leiden die heuchelijke gebeurtenis wordt her dacht, zich op bare straten bevindt, zal niet kunnen gelooven, dat het ontzet van Leiden een feit was, waarbij alle Leidenaars belang hadden en dat heden ten dage immers die herdenking- de stof van algemeene belangstelling uitmaakt of dc pligt tot deelneming zonder uitzondering op ieder ingezeten rust 't Is bij den eenals of de gewone werkdag in een rustdag is| herschapen, terwijl de ander des te meer wil doen uitkomen dat hem de 3de October geen de min ste belangstelling inboezemt en de gedachtenisviering hem niet aangaat. De versiering der straten met vlaggen doet dat verschil van meening te meer uitkomen en terwijl men in het eene kerkgebouw Gode lof hoort toebrengen, voor de hulp en red ding, die Hij schonk, denkt men welligt aan de spreuk van Bredero 't kan verkeeren", wanneer de sierlijke kerkgebou wen van andersdenkenden, zoo in de nabijheid opgerezen, voor de aandacht komen. ■Dat is de vrucht van de traditie: Leiden's beleg was een strijd voor de godsdienst, Leiden's ontzet de zegepraal der Hervormde Godsdienst. De gift der academie aan Leiden het loon van den moed en de zelfopoffering van de Leidsche burgerij in het belang der Hervorming! Zóó luidt het van mond tot. mond omdat in het laatst der zestiende eeuw en zelfs reeds tijdens het beleg men van een kerkelijke zijde aan die gebeurtenis zulk een kleur geven wilde. 't Was een strijd voor de vrijheid van geweten en daarbij hadden en hebben Roomschen en Hervormden hetzelfde belang en 't was voor de rust en den vrede van het land en voor de eer van Hem, door wiens krachtigen arm Leiden werd ontzet, meer dienstig geweestindien men op het voorrecht van die vrijheid meer het oog had gevestigd en aan anderen gegund, wat men met zooveel opoffering van goed en bloed had verkregen. Men heeft echter gemeend Gode een dienst te doen met den strijd aantedoen religionis ergo terwijl het was libertatis ergo en als alle magistraatspersonen dezelfde kracht te allen tijde hadden betoondals de rechtschapen Secretaris van Hout steeds aan den dag leide, - als de invloed der Kerk en de rampzalige instelling eener heerschende Kerk meer was gefnuikt en het Staatsgezag de vrijheid meer gehandhaafd had tegen de aanmatiging van kerkelijke besturen, gewis, er zou minder kwaad en onrecht gepleegdminder ellende geleden zijn minder twist, nijd en verwarring geheerscht hebben. Als de vrijheid van gewetenbevochten op de dwingelandijdie het eerst grijpt naar gewetensdwang en zich daarin dadelijk openbaart, meer erkend en geëerbiedigd was, - de toestand van Nederland zou nog niet de jammerlijke overblijfselen opleveren van godsdienst twist en verdeeldheid en de roomsche medeburger zou God dan ken dat in Leiden's ontzet een beginsel heeft gezegevierd dat voor eiken en voor onzen tijd onwaardeerbaar is. Zoovelen ook binnen Leiden, die door hun familienaam in gedachtenis houden, hoe dat beginsel zoo herhaaldelijk geschonden is, zullen immers te eerder en te meer op prijs stellen den toevlugt, dien Nederland bood aan neen niet enkel vervolgde ge loofsgenoten maar aan jood en griek; - en zich daarom ook met meer kracht verzetten tegen eiken maatregel, om roomsch- catholijke, afgescheidene of israëlitische medeburgers in hunne

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1860 | | pagina 1