E1DS01I DAGBLAD. K 119. Vrijdag 20 Julij. A°. 1800. Het Dagblad kost in de 3 maanden 1.95. Afzonderlijke Hommers 3 Cents. oortreinen van Leiden naar 's GravenhageDelft, Schiedam eu Rotterdam te 9 n. 42 in.; 12 u. 7 m.; 3 u. 4 m.; 9 m.; 9 n. 24 m. Naar Haarlem en Amsterdam te 8 u. 26 m.; 10 u. 58 m.; 12 u. 59 m.; 4 u. 58 m.; 9 u. 28 m. istbusligtingen aan de Lakenhal, aan de Katoenfahriek en op de Nieuwstraat: 'smorgens te 7 ure 30 min., dags to 12 ure, 'snamiddags te 3 ure 45 min.; 'savonds tc 8 ure 30 min. ttingen van het Gemeentebestuur. Gemeenteraad op onbepaalde tijden. li organ ces ter en Wethouders, dag en Donderdag 11 ure. Commissie van Fabricage, Dingsdag 12 ure. Burgemeesterdagelijks te re. Bureau der Plaatselijke Secretarie is open dagelijks van 104 ure. Zon- en feestdagen uitgezon- Thesauriedagelijks van 102 ure. - Be Gemeente-Architect is te spreken te zijnen huize op den n Singel, Wijk V, N°. 328, 'stnorgene van 910 ure. rntoor der Plaatselijke Acoijnsen, dagelijks vau 8 1 ure en van 36 ure. intoor van 'sRijks Directe Belastingen, Maandag, Dingsdag, Woensdag en Donderdag van 9—2 ure. rntoor van Zegel, Registratie dagelijks van 84, van het Kadaster en de Hypotheken van 94 ure. Phrlanthropia. I. welluidend woord, een aangename klank en onkollandsch woord, maar dat, gelijk elen van dien aardhet Nederlandscbe bur cht verkregen heeft, 't Strekt evenwel niet er en lof van onze moedertaal, die om i rijkdom beroemd isen het gebruik van len en uitdrukkingen van vreemde afkomst dus eene oorzaak of een bijzonder doel in. Zou het niet zijnomeen vreemd 1 gebruikende, dat dus ook minder alge- verstaanbaar, of meer rekbaar is, minder streeks uittedrukkenwat waarheid is en in het onzekere te laten wat men bedoelt? - nkt fraai liberaal te zijn en beter dan vrijzinnig ijgevig, - en toch die zich liberaal noemtbe- vrijgevig te zijn vrij te denken vrijmoedig zijn gevoelen uittekomen en dat van anderen mver te eerbiedigendat hij hun recht, om gevoelen te hebben en te uiten, erkent, omdat er nu zijn geweest, die van vrij- gelijkheid en broederschap hebben gedroomd lie droomen hebben trachten te verwezent- i, - omdat er nu liberalen warendie de eid gebruikten tot een oorzaak van losbau- eidwaarvan zij grootelijks verschilt, is de innigheid of het liberalisme geltomen in een len reukzoodat men nu de onderscheiding 't van volbloed en gematigd liberaal, waar- het verschil ligt in den klank, maar nog 1 niemand juist is bepaald. Zoo is bet ook de woorden conservatief eu reactionair odox en exclusief, waarvan de beteekenis Dtelijks afhangt van de zaak, waarop ze be king hebben of van de personen die ze ge- iken. Een liberaal op protestantsob gebied wordt verloop van tijd orthodox en op staatkundig gebied conservatief, zoodra hij niet is pursang of volbloed - maar in het laat9te geval is hij ook beveiligd voor exclusivisme en reactie. Zoo betwist men aan een waar Koomsch Catholiek de vrijheid om zich liberaal te noemen en be weert men dat het Protestantsch orthodoxisme rechtstreeks tot het papisme leidt. Die opeen stapeling van onhollandsche woorden, om be grepen te worden door die er bij uitnemend heid van gebruik maken, verpligt ons, om in zuiver hollandsch onze meening te zeggendat. het gebruik van vreemde woorden uit de er varing blijkt een middel te zijn, om eeD schoonen glimp te geven aan eene twijfelachtige zaak. Zeg dat een liberaal is een mandie voor zich zelf niet meer vrijheid vraagt dan hij aan een ander gunt; - dat een orthodox niet meer of min der is dan die eerlijk en trouw blijft aan het geen hij oprecht belijdt; - dat hij, die tot eene exclusieve richting behoort, gaarne elke afwij kende lichting nevens zich vertegenwoordigd ziet eu wars is van hulde te brengen aan bet. stelsel van uitsluiting; - houdt hem, die zich conservatief noemt, voor een dom bewonderaar van hetgeen oud of wel verouderd i9 - en gij zult spoedig gewaar wordendat men zich even gaarne van die vreemde versieringen ontdoet. Deze gedachten en opmerkingen ontstonden bij ons, toen we dachten aan philantropie, - en we dachten aan philantropie toen we ken nis gemaakt hadden met Max Havelaar" en we zochten naar eene juiste vertaling van dat woorddie we vonden in eene aanspraak over de philantropie der Maatschappij tot Nut van 't Algemeen, in 1856 gehouden door een man die als hij even getrouw is aanals liberaal in zijne beginselen, wel als autoriteit op het gebied dee maatschappelijken levens mag worden geëerd. Nu weten wedat philantropie is werkdadjgé' men- schenliefdeen bijgevolg een phüantbroop

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1860 | | pagina 1