VERKIEZINGSVARIA
Katholicisme en wijsgeerig denken
De Katholieke Volkspartij wint I zetel
ZATERDAG 18 MEI 1946
Bureaux: Papengracht 32, Leiden
Giro 103003.
Telefoon voor Advertenties en
Abonnementen 20826.
Redactie «en Directie 20015.
Handelsdrukkerij 20935.
Abonnementsprijzen 0.26 per
week, 1.10 p. mnd, 3.25 p.
kwartaal. Franco p. post 4.00.
waarin opgenomen „DE BURCHT"
KATHOLIEK DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN
36e JAARGANG No. 10786
Hoofdred.: Rector H. SONDAAL
en TH. WILMER.
Directie: g. g. VAN ELBURG.
Uitgave *an N.V. „De Leidsche
Courant" en Stichting „De
Burcht".
Advertenties 15 cent p. m.m. Bij
contract belangrijke korting.
Het Evangelie
in de politiek
Een VREEMDE VRAAG: Welk Evange-
lie lezen dc menschen? Een Engelsche
schrijver' heeft, op deze vraag het vol
gend antwoord gegeven: de menschen van
dezen tijd lezen het Evangelie in het leven
van de christenen.
Wc mogen het betreuren en het is
ook bedroevend dat zoo velen, die zoe
ken, niet het Evangelie zélf openslaan.
Zij zien naar het leven van Christenen,
en, als daaruit niet straalt de waarheid
en de schoonheid en de goedheid van het
Evangelie, dan denken zij er niet meer
over, om zich tot het Christendom te wen
den, teneinde daar uitkomst te vinden
voor hun tastend zoeken.
Het is -niet redelijk wij erkennen dat
natuurlijk het is niet redelijk, een waar
heid te miskennen of te ontwijken, als er
zijn, die zeggen deze waarheid te beleven,
maar er zich niet naar gedragen. En bo
vendien: die Christenen, wier gedragingen
die zoekenden terughoudt van het Evan
gelie. zijn ten slotte niet de Christenen.
God zij dank, zijn er overal vele Christe
nen, die, in menschelijke tekortkomingen,
wel ihet Evangelie beleven, of ernstig trach
ten dat te doen, tot groeten zegen van hun
omgeving, hun medemenschen..
Maar een feit is het, dat het onchriste
lijk gedrag van Christenen velen zich
doet afwenden van het Evangelie. Zij ko
men er niet toe, te 'aanvaarden het Evan
gelie van liefde, als zij onder Christenen
zooveel haat zien. Zij komen er niet toe,
te aanvaarden den Christus, Die na een
leven van een bovenmenschelijke goed-
nUd vergeving bad voor hen, die Hem
hadden doodgemarteld, als zij Christenen
zoo cynisch hooren spreken over misda
digers
De menschen van dezen tijd willen het
Evangelie lezen in het leven van de Chris
tenen. Ook en dat willen wij vandaag
zeggen in het politieke leven van de
Christenen.
De verkiezing voor de Tweede Kamer
is geschied'. En nu zullen zij, die- gekozen
zijn, omdat de kiezers wilden een christe
lijke politiek, werkelijk een zoodanige po
litiek moeten voeren, dat men daarin het
Evangelie kan lezen het Evangelie, dat
op ieder bladzijde predikt recht en liefde
in onderworpenheid aan God's wet.
Men leert b.v. niet 't Evangelie kennen in
een politiek, waarbij niet alles wat moge
lijk is wordt gedaan, opdat ieder hebbe:
werk, bestaansmogelijkheid, bestaanswaar-
digheid in medezeggenschap, betrekkelijke
welvaart.
In de politiek van hen, die zijn afge
vaardigd door de Kaholieke Volkspartij
naar vertegenwoordigende lichamen, wel
ke dan ook. zal men moeten kunnen lezen
het Evangelie.
Dat eischen wij en dat verwachten wij.
De roode winst
Voor de Partij van den Arbeid is, zoo
als wij vanmorgen schreven, deze verkie
zing een nederlaag. Voor dc Communisten
beteekent zij een aanmerkelijk wij
schreven: ernstig verontrustende voor
uitgang. Opnieuw aldus de „Tijd" van
vanmorgen sluit zich in ons land een dic
tatoriale phalanx, en dat is des te opmer
kelijker, niet alleen omdat er nooit méér
over democratie gepraat werd en wordt
dan in deze dagen, maar ook omdat de we
reld-democratie pas den grootsten militai
ren triomf der wereldgeschiedenis heeft be
vochten, al was het. Sovjet-aandeel daaT-
aan zonder twijfel aanzienlijk.
AMERIKAANSCHE REGEERING NEEMT
DE SPOORWEGEN OVER.
President.Truman heeft heden het bevel
geteekend, waarbij de door een staking be
dreigde spoorwegen door de regeering
worden overgenomen.
Truman heeft deze maatregel getroffen
24 uur voor een staking van treinpersoneel
uit zou breken. Het bureau voor militair
vervoer zal de spoorwegen explóiteeren.
Voor het uitvaardigen van dezen order
had Trum«n afgevaardigden van het per
soneel ontvangen en eer beroep op hen
gedaan om samen te werken met de re
geering door op hun post te blijven. Vak-
vereenigingsbestuurders hadden reeds eer
der verklaard, dat zij de mannen niet zou
den vragen op hun post te blijven wanneer
de regeei'ing de spoorwegen zou overne
men.
DE ONTVANGST VAN DE BRITSCHE
VOORSTELLEN IN INDIë.
De Britsche voorstellen inzake den toe-
komstigen status van Indië zijn daar als
volgt ontvangen:
Congresparllj: waardeering;
Mohammedaansche Liga: onthoudt zich
van commentaar;
Mohammedaansche blad „Dawn": voor
stellen zijn zeer onbevredigend", maar
behoeven niet het laatste woord te zijn;
Woordvoerder van de Indische vorsten:
de handelwijze is goed en zal over het ge
heel genomen goed ontvangen worden;
Orthodoxe Hindoe organisatie: de voor
stellen moeten voldoen aan de onmiddel
lijke eischen van Indië;,
Communisten: critiscfi.
Tante Pos begraven
Heel vroeger klaagden wij over de
trage bestelling van de post en om het
gesukkel noemden wij de P.T.T. sma
lend „Tante Pos'.
Maar de ouwe tante is blijkbaar
dood en het is een verduiveld knap en
vlot nichtje dat thans haar werk heeft
overgenomen.
Om 10 uur 's avonds waren in de ef
fectenbeurs te Amsterdam van de 1010
gemeenten 936 per verkiezingstelegram
reeds present.
Ze kwamen uit alle hoeken van het
land, dus ook van daar waar de tele
foon- en telegraafdienst nog altijd ge
teisterd is door den oorlog.
Het nichtje heeft prachtig gewerkt
en verdient een complimentje.
Gistermiddag heeft prof. dr, F. L. R. Sassen, benoemd tot hoogleeraar aan dc
Leidsche universiteit om onderwijs te geven in de wijsbegeerte, zijn ambt aanvaard
met het uitspreken van een inaugureele rede over: „Katholicisme en wijsgeerig
denken". Het was een historische dag voor de Leidsche Universiteit, nu daar in
een plechtige zitting, bijgewoond door curatoren, den Acadcmischen Senaat en
talrijke hoogleeraren dezer hoogcschool, in een wetenschappelijk betoog door den
nieuw-bcnoemden boogleeraar werd uiteengezet, dat dc Katholieke Kerk dc
philosophie, dat de Katholieke Kerk alle wetenschap volkomen vrij laat; dat het
Katholiek geloof niet is een hinderpaal maar juist een lichtbaken voor alle weten
schappelijk onderzoek.
heid is immers juist hierin gelegen, dat de
earste een zuiver-natuurlijke wetenschap
is, die zich tot taak stelt, met zuiver-na
tuurlijke middelen een diepere verklaring
van zijn en behooren te leveren. Dat fei
telijk bij den concreten geloovigen den
ker die grenzen niet steeds zoo sdherp zijn
getrokken, doet aan de jijistheid van deze
begripsonderscheiding en van de formeele
wezensaanduiding der wijsbegeerte niets
af. Ook de verhouding van de wijsbegeerte
tot de vakwetenschappen is daarmede be
paald, al zal feitelijk positieve en wijs-
geerige kennis dikwijls dooreen loopen.
Terwijl de wijsbegeerte de eerste verkla
ring der verschijnselen aan dc bijzondere
wetenschappen ovërlaat, maakt zij zelve
zich los van de concreetheid van tijd en
plaats, om achter de beweeglijkheid van
die verschijnselen en den altijd voort
schrijdenden vooruitgang van het voor de
zintuigen toegankelijke door te dringen
tot een onveranderlijke orde van wezen
lijkheid en noodzakelijkheid.
Wijsbegeerte en geloof.
Prof. Sassen zette hierna de verhou
ding uiteen tusschen wijsbegeerte en gods
dienstig geloof, waarbij een waarheidsbe
grip verondersteld wordt, dat in de ééne
objectieve waarheid wel verschillende
gebieden, maar geen wezenlijke tegen
stellingen erkent. Zoolang er bij het men-
schelijk denken van waarheid sprake is,
kan er aan tegenstrijdigheid met de door
God geopenbaarde waarheid niet worden
gedacht. De wederzijdsche onafhankelijk
heid van wijsbegeerte en geloof maakt
echter, dat de eerste als zoodanig van het
geloof èeen bevestiging kan ontvangen en
dat haar redeneeringen door het geloof
niet kunnen worden gesanctioneerd. Het
menschelijk denken wordt op eigen ge
bied aan zijn beperkt vermogen overge
laten. Nooit kan de geloovige krachtens
zijn geloof verplicht zijn een wijsgeerige
theorie als zoodanig aan te nemen. Zij zou
trouwens door het feit zelf haar karakter
van wijsgeerige theorie verliezen en tot
den geloofsinhoud of tot de conclusies uit
den geloofsinhoud gaan behooren. De
Christen geloovige weet, dat hem door de
Openbaring zoo min wijsbegeerte als na
tuurwetenschap of philologie wordt gedo
ceerd, maar dat hij dc waarheid in die
beide wetenskringen zelf moet gaan zoe
ken. Wel geeft de Openbaring hem een
Dr. F. L. R. Sassen, in 1894 te Nij
megen geboren, werd in 1919 priester
gewijd te Roermond. Daarvoor reeds,
in 1916, was hij te Freiburg (Zwits.)
gepromoveerd tot doctor in de letteren
en wijsbegeerte op proefschrift geti
teld: „De Plutini theoria cognitionis".
In 1929 volgde zijn benoeming tot
leeraar te Rolduc, doch in hetzelfde
jaar werd hij benoemd tot hoogleeraar
aan de R.K. universiteit te Nijmegen.
In 1936 volgde zijn benoeming tot lid
van de Kon. Ned. Academie vajn We
tenschappen en in 1938 werd hij ge
kozen tot lid van de Eerste Afdeeling
van den Onderwijsraad. Aan het ein
de van het vorig jaar werd hij bij
koninklijk besluit benoemd tot direc
teur-generaal van het onderwijs, waar
na eenige maanden geleden zijn be
noeming volgde tot hoogleeraar aan de
universiteit hier ter stede.
Talrijke publicaties op het gebied
van de wijsbegeerte en de geschiede
nis der wijsbegeerte zijn in de loop der
jaren van zijn hand verschenen en
door de gistermiddag gehouden inau
gureele rede heeft hij daaraan een be
langrijk stuk werk toegevoegd.
Prof. Sassen ving zijn rede aan met er
op te wijzen, dat van den katholieken
geestelijke, die aan deze universiteit de
opvolging van De Sopper, Bolland en
Land op zich neemt om maar enkele
van de nieuwere te noemen bij den aan
vang van zijn werkzaamheid een zekere
verantwoording kan worden verwacht.
Het is daarom, dat hij wilde spreken over:
„Katholicisme en wijsgeerig denken".
Na vervolgens in den breede te hebben
uiteengezet hoe het Katholicisme is een
geopenbaarde godsdienst, bevattend een
geheel van waarheden omtrent God en de
verhouding van den mensch tot God, als
mede een aantal regels van zedelijk ge
drag voor enkeling en samenleving, welke
den mensch door vrije beschikking van
Godswege zijn bekend gemaakt, tot de
kennis waarvan de mensch uit eigen
kracht niet in staat is te geraken.
Uitgangspunt der wijsbegeerte.
Spr. betoogde dat het 'n veel verspreide,
maar daarom niet minder onjuiste meening
is,"dat de katholiek voor zijn wijsgeerige be
spiegeling eenig geloofspunt als uitgangs
punt zou moeten nemen, of dat hij met
sommigen zijner mede-Christenen de over
tuiging zou huldigen, dat het wijsgeerig
denken slechts mogelijk zou zijn op grond
van de bijzondere Openbaring Gods, ge
codificeerd in de H. Schrift. De Katholiek
is krachtens zijn geloofsovertuiging zeker
niet verplicht, in de wijsbegeerte een an
der dan een zuiver natuurlijk en redelijk
standpunt in te nemen. De principen,
waarvan hij bij zijn wijsgeerig werk uit
gaat, behoeven hem niet door de Open-
bating te worden geleverd. In de praemis-
sen zijner wijsgeerige redeneeringen be
hoeven geen leerstellingen van het Chris
telijk geloof voor te komen. Hij zal zich
dan ook bij zijn wijsgeerig denken enkel
door de rede laten leiden, tenminste in
zoover geen invloeden van buiten, de be
faamde idola van Francis Bacon, het zui
vere werken der rede bij hem belemme
ren.
Wijsbegeerte en godgeleerdheid.
Het eigen soortgelijk onderscheid van
de wijsbegeerte tegenover de godgeleerd-
Te Hcmer, in de Brit
sche bezettingszone
van Duitschland, zijn i
3300 Nazi's meest
van de Gestapo en
SS, in het kamp
„Roosevelt", voorma
lig Duitsch krijgsge
vangenenkamp, ge
ïnterneerd. De geïn
terneerden moeten
de meest uileenloo-
pend? werkzaamhe
den verrichten. De
„Edelgermanen" on
dervinden thans aan
den'lijve het kamp
leven, zij. het dan op
veel humaner wijze
dan hun vroegere
slachtoffers.
negatief richtsnoer, in zoover hij zich
overtuigd kan houden, dat een conclusie
van zijn wetensch appel ij ken arbeid, indien
zij op het praedicaat van waarheid aan
spraak wil maken, met den inhoud van
het geloof niet in strijd mag zijn. Voor
het overige is hij aan geen criteria ge
bonden, dan die in de objectiviteit der
dingen zijn gelegen. Het is alleen aan zijn
inzicht toevertrouwd de oordeelén te for
muleeren, waartoe de verklaring der wer
kelijkheid hem noopt. Hier is plaats voor
een groote mate van veelvormigheid. Het
menschelijk verstand is nu eenmaal krach
tens zijn gebondenheid aan de zintuigen
beperkt tot de abstractieve begripskennis,
die weliswaar werkelijkheid tot inhoud
heeft, maar nooit de pretentie kan hebben
de werkelijkheid volledig te bestrijken,
omdat juist het concrete, kern en knoop
punt van het werkelijke, haar ontgaat.
Zoolang het menschelijk denken zijn
beperktheid moet erkennen, kan de wijs
begeerte nooit met een bepaald stelsel van
wijsbegeerte worden vereenzelvigd. Het
moge van nog zoo klaarblijkelijke begin
selen uitgaan en in zijn constructie nog
zoo feilloos lijken, toch houdt het nood
zakelijke elementen in zich. die van een
historische feitelijkheid afhangen en daar
door een factor van contingentie in den
opbouw van het stelsel invoeren. Het rede
lijk denken, dat zich op de objectieve orde
van het zijn en zijn wezenlijke beginselen
baseert, is aan alle menschen gemeen.
Maar in den geest - van den concreten,
levenden mensch is het aan feitelijke in
vloeden onderworpen, waardoor het on
vermijdelijk in een bepaalde richting
wordt gedrongen.
Het Geloof nooit aan wijsgeerig
systeem gebonden.
Na deze uiteenzetting meende spr., dat
het duidelijk zou zijn, dat het Katholiek
geloof zich nooit aan eenig wijsgeerig sys
teem onvoorwaardelijk kan binden. Het
zal zich met sommige beschouwings
wijzen meer verwant voelen dan met an
dere, en dientengevolge in het algemeen
een voorkeur in bepaalde richting doen
O
g DE KATHOLIEKE VOLKSPARTIJ is gestegen met 13 pet. 5
g De Katholieke Volkspartij behaalde in 1913 25 zetels; 1918: 30, 1922: 32, 1925: 30, g
g 1929: 30, 1933: 28, in 1937: 31 zetels. g
g Nu zijn we gestegen tot 32. g
o De Katholieke Volkspartij komt in het parlement als de sterkste partij. Dank zij g
o onze gunstige geboortecijfers heeft zij overwonnen de nadeelige invloeden, welke g
o bij deze verkiezing ongetwijfeld hebben gewerkt: de aantrekkingskracht, die de g
o Partij van de Arbeid op sommigen had, terwijl bij anderen de vrees bestond, dat de g
o Katholieke Volkspartij zou samenwerken met de P. v. d_ A. Weer anderen waren g
o niet tevreden over de houding van de Katholieke Volkspartij inzake de Indische g
O kwestie. 2
0 o
o Het gemiddelde percentage, waarmede het aantal kiezers is gestegen, bedraagt g
o voor het heele land 18 pet.; in de katholieke steden Maastricht was dit percen- o
g tage 31 pet., Den Bosch 27, Tilburg 22. o
o
000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
Het is druk geweeSt met
stemmen. Alle partijen hebben
dan ook al hun krachten inge
spannen om „hiin leden en be
gunstigers" van hun stemplicht
te doordringen.
Veel jongeren kwamen na
tuurlijk al 's morgens vroeg, al
gebeurde het wel dat er hier of
daar nog een of andere sloome
jonge kerel van 23 jaar met een
auto moest worden gehaald,
omdat ie te miserabel was om
zichzelf even meer moeite te
geven.
Ook de ouderen en de oudjes
lieten zich niet onbetuigd. In
tegendeel. Ze kwamen aan
strompelen aan de arm van den
propagandist, of steunend op
hun stokje. Maar ze zouden
stemmen en ze wisten goed op
wie.
Tot zelfs ziekenauto's toe
werden in dienst gesteld van
koning- koningin-kiezer. Op een
brancard werden ze dan bin
nengedragen, al gaf het wel
even een puzzle hoe ze in dat
biechthokje moesten worden
gedraaid. Maar het werd gauw
opgelost en ook zij gebruikten
het roode potlood om er hun
hartewensch mee op het stem
biljet te zettgn.
„Onzin", zei iemand, „om die
menschen uit hun huis te sle
pen".
Maar de vent die dat zei, be
greep er biets van. Want ook
dit is het teeken van een vrij
volk, ook dit is een bewijs dat
de Nederlander méé wil doen,
zeggenschap wil hebben en ver
antwoordelijkheid wil dragen.
Het is óók een bewijs dat men
meeleeft, en intens meeleeft,
als het gaat om het welzijn van
het land.
De man dit dit „onzin" noemt
snapt niets van de zin dezer
verkiezingen!
Al spoedig na zessen kwamen
de eerste uitslagen binnen.
Toen begon het gecijfer en het
getel. Dan het vergelijken met
de laatste verkiezingen en al
spoedig sprong het frappante
feit naar voren, het steeds stij
gende cijfer van de communis
ten.
Om half negen zijn alle stern-
districten van Leiden binnen
en is er 'n overzicht. Dan kun
nen we eenigszins uitmaken dat
de katholieken het er niet slecht
hebben afgebracht.
In de stad zijn op verschil
lende plaatsen onder extra be
lichting en onder de knallende
en soms ook weer schorre stem
men van loudspeakers, groote
groepen menschen bijeen, om
dat de verschillende dagbladen
daar de uitslagen successieve
lijk bekend maken.
Als het donker wordt, staat
er 'n groot wit scherm, waarop
de cijfers met magnetische aan
trekkingskracht verschijnen en
de groepen van menschen dan
ook steeds grooter worden. Het
eene oogenblik wordt er ge
juicht en soms snerpt er ook
wel eens een fluitje overheen.
Als de stemmenaantallen liit
het Zuiden binnenkomen en
het percentage stemmen van
een kieskring van de Katholie
ke Volkspartij op 77 wordt aan
gegeven, dan slaat een van de
kijkers de schrik om het hart
en hij moet dat hart even luch
ten als hij tot zijn buurman
schreeuwt: „Zie je, daar hei je
de Roomsche terreur al".
Maar een ander, die er meer
en beter kijk op heeft, ant
woordt hem: „Maak je niet on
gerust, vader, ze zijn niet bver-
al zoo verstandig als in het
Zuiden".
De menschen hadden geduld
en het weer werkte ook wel erg
mee; het was koel, maar helder
en droog. En dan., nooit werd
in Nederland met zooveel span
ning een uitslag tegemoet ge
zien.
Hoe meer de avond naar de
nacht heentrekt, des te dichter
loopen de Katholieke Volkspar
tij en de Partij van dc Arbeid
naar elkaar toe.
Dan zijn ze nek aan nek en
om beurten loopen ze even
weer uit.
Maar als het half twaalf
wordt, kwart voor twaalf en er
bijna duizend gemeenten hun
zwarte cijfers doen dansen op
het witte doek. dan staat het
bijna met zekerheid uitgeschre
ven, zwart op wit geschreven,
dat de Katholieke Volkspartij
de race met de P. v. d. A. zal
winnen.
Om één uur sluit de radio
met het Wilhelmus en als we
dan de knop omdraaien naar de
ultra-korte, waar op de 25 en 31
Meterband het A.N.P, in de
code voor deze verkiezingen de
verder doorkomende uitslagen
geeft, dan wordt het ons duide
lijk dat de P. v. d. A. ver zal
blijven onder datgene wat dié
partij hoopte en wat wij, eerlijk
opgebiecht, wel eenigszins
vreesden.
Om half 4 is de einduitslag
"'.:end.
We kunnen elkander felici-
teeren, we hebben het er goed
afgebracht. Het had beter ge
kund, wij hadden nog méér ze-
t 'j kunnen halen, maar gezien
de propaganda van "de Partij
v. d. Arbeid, speciaal tot de ka
tholieken, rekening houdend
met de economische omstandig
heden en de antipathie tegen
sommige personen in het kabi
net, is de eind-uitslag voor ons,
katholieken, toch zeer bevredi
gend.
Ondanks alle pogingen zijn
wij .niet uit elkaar gewrikt.
Ondanks de zoete voozekens
van de Partij van den Arbeid
zijn we niet van het eigen
huis weggeloopen.\Pndanks de
bedriegelijko propaganda van
„De Waarheid" hebben wij het
rechte eind vastgehouden. On
danks de speculatie van de Par
tij van de Vrijheid op eigenbe-
lan; hebben wij het begrip van
het offers-brengen niet ver
loren.
E:i als wij dan 's morgens om
6 uur een eenzame juffrouw de
c^fers zien lezen, die geschre
ven slaan boven ons bureau en
zij hard-op zegt: „Gut, we heb
ben maar 29 zetels en die be
roerde Volkspartij heeft waar
achtig de meeste", dan schrik
ken we het goede mensch uit
haar eenzame overpeinzingen
op en bieden haar galant ons
ochtendblad aan. S.
Katholiek en
communist
CTEEDS DUIDELIJKER teekent h«t
front zich af
Katholicisme tegen Communisme.
De communisten namen een sprong en
kwamen ver, zéér ver.
De Katholieken gingen vooruit, maar
sprongen niet, zij kropen slechts één zetel
verder.
Wie de cijfers b.v. ziet van het stem-
mental in Tilburg. Eindhoven, Heerlen,
Kerkrade, ontkomt niet aan den indruk,
dat ook wij, Katholieken, aan de commu
nisten hebben verloren.
De winst der communisten alleen toe te
schrijven aan de oude leden der S.D.A.P. ie
dan ook zichzelf een blinddoek voorbin
den.
Daarom :het communisme moet steeds
duidelijker en steeds directer worden ont
maskerd! Dit klemt temeer daar blijkt,
dat duizenden cn duizenden nóg niet dóór
hebben, dat de NS.B.-partij met zijn dic
tatuur nu wél verdwenen is, maar dat de
communistische partij niet alleen die open-
gekomen plaats met graagte heeft inge
palmd, maar ook de dictatoriale manieren
overneemt.
Katholiek en communist.
Tusschen deze twee zal het uiteindelijk
gaan!
Het is noodig dat ieder zich dat goed
bewust is. Dan is hij niet tevreden over
den uitslag, maar zal hij zich ernstig be
zinnen op wat hij doen kan om den roo-
den vloed in te dammen.
blijken, maar het kan nooit in concreto
een bepaalde wijsbegeerte als de zijne er
kennen
De groote verscheidenheid van wijs
geerige overtuiging, die zich in den loop
der eeuwen ook onder Katholieken ver
toond heeft, is een treffend bewijs voor
de onafhankelijkheid, d?e aan het wijs
geerig denken ook feitelijk door de kerk
wordt gegund.
Met minder schroom dan eenig ander zal de
Katholieke wijsgeer het terrein van d©
historie van 's menschen denken betreden,
omdat hij naast de vergankelijkheid der
menschelijke meeningen de lijn der door
God geopenbaarde waarheid onveranderd
ziet doorgetrokken.
Na de gebruikelijke toespraken aan het
slot van -zijn rede zeide spr., dat hij, na
16 jaar de jongste Universiteit te hebben
gediend, er diep van doordrongen is, dat
de overgang naar 's lands oudste hom zeer
bijzondere Verplichtingen oplegt. Aan den
vasten wil. om zich van deze verplichtin
gen naar best vermogen te kwijten, zou
het hem niet ontbreken.
De nieuwe hooglceraar hield daarna een
druk bezochte receptie.
Er bestond veel belangstelling voor de
inauguratie van prof. Sassen van de zijde
der geestelijkheid. Als vertegenwoordiger
van Z.H. Exc. den Bisschop van Roermond
was aanwezig de Zeereerw. heer P. v. Odijk.
Verder de rector magnificus der R.K. Uni
versiteit te Nijmegen prof. dr. Cornelissen,
alsmede prof. Post en prof. dr. Brom van
dizelfde universiteit, prof. Willebrands, di
recteur van het Philosophicum te Warmond
prof. Clareboets van het Jc/.uietencollegc te
Maastricht, de professoren Hansen en Teeu-
wen van het Groot-Seminarie '.e Rc?rmona
en dr. van Laar van het bisschoppelijk col
lege te Roermond, de pastoors IJ. v. St.raa-
ten en V. Hutjens O.E.S.A. uit Haarlem,
prof. H. van Rooycn en prof. v. Kauling
O.S.Cr, uit Zoeterwoude, dr. W. van de Poll
uit Blaricum; van het college van curato
ren de voorzitter baron de Vos van Steen-
wijk en dr. L. G. Kortenhorst met den se
cretaris van het college mr. K. Wiersma.
Voor den jongen hoogleeraar was het voorts
een groote voldoening te zien, dat ook zijn
Voorganger, prof. dr. A. J. de Sopper zich
onder zijn gehoor bevond.
PASTOOR L. BEUNE
Zooals reeds gememoreerd viert de
Zeereerw. Heer L. Beune, pastoor te Bloe-
mendaal, a.s Dinsdag zijn zilveren pries
terfeest.
Toen „Rector Beune" nog pas kort ge
leden uit onze stad vertrok is van bevoeg
de zijde gewezen op het vele en veelzijdige
werk, dat hij met een bijzonder groote ac
tiviteit onder ons heeft verricht.
Nu willen wij daarom allen vragen om
en hartelijik gebed voor dezen priester-
jubilaris.
Z.H.Exc. de Bisschop van Haarlem heeft
benoemd: tot leeraar aan het Seminarie
Hagevcld te Heemstede: den Weleerw.
Heer G. J. P. van Reisen; tot Kapelaan te
'Alphen a. d Rijn den WelEerw. Heer
B. J. van Bommel, die assistent was te
Haastrecht.
WEERSVERWACHTING
tot Zondagavond.
Zwakke of matige wind tusschen Oost
en Noord. Meest zware bewolking met hier
en daar eenige lichte regen. Ongeveer de
zelfde temperatuur als vandaag.