3)e CcidAclieSoii/ïa/nt
„Waarom een zelfstandige
politieke organisatie"
Theresia Neumann
VERVLAKKING NOCH VALSCH ISOLEMENT
Beslissing inzake mijnwerkerspensioen
DINSDAG 14 MEI 1946
Bureaux: Papengracht 32, Leiden
Giro 103003.
Telefoon voor Advertenties en
Abonnementen 20826.
Redactie en Directie 20015.
Handelsdrukkerij 20935.
Abonnementsprijzen 0.26 per
week, 1.10 p. rn^nd, 3.25 p.
kwartaal. Franco p. post 4.00.
waarin opgenomen „DE BURCHT"
KATHOLIEK DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN
36e JAARGANG No. 10782
Hoofdred.: Rector H. SONDAAL
cn TH. WILMER.
Directie: G. G. VAN ELBURG.
Uitgave van N.V. „Dó Leidsche
Courant" cn Stichting .,De
Burcht".
Advertenties 15 cent p. m.m. Bij
contract belangrijke korting.
Wij moeten
nieuwe wegen gaan
Arbeid heeft naar aanleiding van de
verklaring van het Hoogwaardig Episcopaat
ook een verklaring gegeven.
Wij willen onmiddellijk constateeren,
dat deze verklaring van de Partij van de
Arbeid wat de quintessence betreft vierkant
in strijd is met de werkelijkheid wat wij
zullen aantoonen.
De aanhef luidt:
„Beseffende, welke waarde de stem
van het hoogste kerkelijk gezag voor
onze Katholieke landgenooten heeft,
spreekt het wel geheel vanzelf, dat in
de kringen van de Partij van de Ar
beid deze uiting van de zijde der Bis
schoppen wordt geëerbiedigd en dus
niet in debat behoort te worden ge
steld.
Hoewel de Bisschoppen een voorkeur
uitspreken ,ten gunste van de Katho
lieke Volkspartij, wordt geenszins uit
gesloten geacht, dat candidaten van de
Partij van de Arbeid bij hun staatkun
dig streven evenzeer door de zedelijke
normen van het Christendom worden
geleid.
Uit het feit, dat het Episcopaat het
advies heeft gegeven slechts op candi
daten te stemmen, die zich op het ter
rein van de wetgeving en het bestuur
laten leiden door de Christelijke nor
men, kan slechts de conclusie worden
getrokken, dat, aangezien het tegendeel
niet is uitgesproken, het stemmen op
de candidaten van de Partij van de Ar
beid, die zich door die normen gebon-
der) weten, niet door een verbod is ge
troffen''.
Tot zoover 'de verklaring.
Het is in strijd met de werkelijkheid, dat
men in een kiesstelsel zijn stem zou kun
nen uitbrengen op een bepaalden candidaat
en dap met zekerheid weet, dat die stem
ook aan dien candidaat, en aan geen ander,
ten goede komt. Men stemt n.l. op een lijst.
Wie b.v. stemt op No. 1 van een lijst, een
christelijk man, kan door zijn stem bewer
ken, dat óók No. 5, een atheïst, wordt ge
kozen. Wie b.v. stemt op No. 5 van een lijst,
omdat hij dezen candidaat zijn vertrouwên
waard acht, kan jjoor zijn stem de verkie
zing van No. 4, een godloochenaar, verze
keren, terwijl zijn candidaat No. 5 niet ge
kozen wordt, omdat de lijst een- daarvoor
niet voldoende aantal stemmen gekregen
heeft.
Men kan ook^n de Partij van de Arbeid
niet stemmen op een bepaalden candidaat,
dien men om zijn christelijke beginselen
vertrouwt, men stemt op de lijst, op de
Partij
Verder zegt de verklaring van de Partij
van de Arbeid, dat zij het begrijpt en eer
biedigt, dat de Kerkelijke Overheid „slechts
een afwachtende en niet onbezorgde hou
ding kan aannemen" tegenover een.„ex
periment", als.de P. v. d. A. is. Men erkent,
dat de heterogene samenstelling van de
Partij van de Arbeid een „experiment" is.
Maar, zoo besluit het adres, het moet, want
/wij staan in Nederland „voor de volstrekte
noodzakelijkheid om nieuwe wegen te
gaan".
Inderdaad; die noodzakelijkheid is er en
wij erkennen die ten volle!
Wij staan op een keerpunt in de geschie
denis, waarin wij krachtig en zonder uit
stel moeten aanpakken om te vernieuwen,
aldus Prof. Romme gisteren te Leiden in
zijn werkelijk schitterende, doordachte en
doorwrochte rede (zoo zeldzaam gunstig
afstekend bij het gros van de verkiezings-
speechen!). Maar: om te vernieuwen vol
gens zedelijke normen, gefundeerd in den
godsdienst.
Wij moeten onzen tijd verstaan; de chris
tenheid van heden moet haar kans grijpen.
En wij stemmen daarom principieel; wij
stemmen daarom op de Partij, die zeker
nieuwe V/egen wil gaan blijkens haar pro
gram, de wegen van dezen tijd, van een ra
dicale vernieuwing en een Christelijken op-
bouw; wjj stemmen daarom a.s. Vrijdag
No. 1 VAN LIJST 2: ROMME.
Waarom op lijst 2?
,,Ter voorkoming van schuldige onwe
tendheid" is de titel van een hoofdarti
kel in de „Linie".
Herinnerd- wordt aan de woorden, door
H.M. de Koningin gesproken op 8 Mei
1946:
„De gemeenschap der levenden heeft be
hoefte aan een vaste maatstaf.... behoefte
aan het door Christus gelegde fundament
voor de oplossing van 's werelds diepste
vraagstuk".
De schrijver van het artikel zet dan uit
een, dat het uitbrengen van zijn stem een
zaak is van zeer groot gewicht.
Kort samengevat zegt hij:
Bij de bepaling van onze keus moeten
wij, Nederlanders van 1946, ons afvragen:
1. erkent de partij mijner keuze het be
staan van moreele normen, waaraan de
mensch zich zonder meer te onderwerpen
heeft?
2. erkent zij de godsdienst als het fun
dament dezer moreele bindingen?
Kiezen wij de candidaten eener partij,
die aan deze eischen niet voldoet, dan kie
zen wij verkeerd aldus de „Linie".
En nu zal ieder moeten erkennen, dat
de Katholieke Volkspartij aan deze eischen
wel voldoet.
Wie dit nu nog zou ontkennen, zou ver-
keeren in een onwetendheid, welke moei
lijk als_ onschuldig Kan worden beschouwd.
De Katholieke Volkspartijij wil een poli
tiek, geleid door moreele normen, welke
haar fundament vinden in den godsdienst.
EN DAAROM STEMMEN WIJ OP A.S.
VRIJDAG No. 1 VAN LIJST 2, ROMMe!
Prol. ROMME spreekt
Beginselpolitiek
aan de orde
f\NZE LIJSTAANVOERDER, prof. mr. Romme, heeft gisteravond in de Groote Stads-
zaal voor een gehoor, dat de groote ruimte tot in alle hoeken vulde, een uitnemen
de rede gehouden, rijk aan inhoud en met gloed van overtuiging voorgedragen. Hij
stond daar op het podium in het licht van schijnwerpers en omgeven van een „woud"
van groene palmen en zijn bezielend woord, levend van actualiteit, boeide de massa.
Hij toonde aan, dat men geen eenhei# kan aangaan met partijen, die op fundamentee
le vragen geen gelijkluidend antwoord geven cn dat het beginsel de richting moet aan
geven ook op het meer materieele terrein van cconomisch-socialc hervorming.
dat zijn leven vult. Dat zag zelfs het natio-
naal-socialisme in, dat hierbij op waarlijk
diabolische wijze te werk ging. Het eenige
absolute in de realiteit van het heelal even
wel is God en alleen in de gemeenschappe
lijke erkenning van God kan men in een
heid samengaan.
Voorts moet er zijn een gezamenlijke er
kenning van het recht op zelfwerkzaamheid,
waarbij aan lagere organen wordt toege
staan te doen wat zij beter of minstens even
goed kunnen doen als de hoogere.
Ten derde werd een gezamenlijke erken
ning van de waarde van het gezin noodza-
'kelijk geacht. Ten vierde een gezamenlijke
erkenning van 't recht op arbeid eenerzijds,
maar van de plicht tot arbeiden anderzijds.
En tenslotte moest er zijn een eenheid in de
erkenning Vhn het natuurlijke recht op den
eigendom.
Naarmate de mist optrok.
Het was mr. Bolsius, de voorzitter van de
kiesvereeniging, die tot taak had prof.
Romme in te leiden. Hij herinnerde aan den
rampspoedige dag van den 14en Mei 1940,
toen een tijdperk van krachtige bloei scheen
afgesloten. Maar daarna kwam de bevrij
ding en thans zien wij weer de reclame
borden van den verkiezingsstrijd, als sym
bool van onze herwonnen vrijheid. Zijn wij
de ouden gebleven van voor den oorlog?
Ja, in onze strijdlust en in onze liefde voor
onze politieke idealen. Neen, als wij denken
aan wat vernieuwing behoeft.
De rede van prof. Romme zou deze uit-
ispróak volkomen bevestigen.
Rede prof. Romme.
Nadat de vergadering twee strophen van
het Wilhelmus had gezongen besteeg prof.
Romme het podium.
Ook hij herinnerde aan de gedenkwaar
dige data uit onze geschiedenis, welker her
denking toevalligerwijs samenvalt met de
ze voorbereidingsdagen voor de verkiezin
gen, en aan de hulde, hier gebracht aan den
man, die zooveel bijgedragen heeft aap het
bevechten van onze vrijheid. In de jubelda
gen na'de bevrijding van de zwaar dreu
nende Duitsche laars was er een uitbarsting
van nationale verbondenheid en eenheid,
gesymboliseerd in den Oranje-tooi. Dat was
begrijpelijk, maar wij dienen ons te hoeden
eenerzijds voor vervlakking, anderzijds voor
een valsch isolement.
Het is niet zonder reden, dat onze gees
telijke leiders ons hebben aangemaand om
wederom een eigen zelfstandige politieke
organisatie op te bouwen. Dat is een zaak,
die slechts in het licht van de concrete om
standigheden mag worden beslist.
Reeds tijdens de bezetting hadden wij ons
beraden omtrent de mogelijkheid van een
grootere eenheid. Daarbij overwogen wij,
dat er minstens moest zijn een eenheid in
de gezamenlijke erkenning van een aantal
grondwaarheden. De voornaamste daarvan
was, dat de Staat zijn grondslag vindt in
God en volgens Gods normen moet worden
bestuurd. De menscli wil nu eenmaal in de
zee van betrekkelijkheden iets absoluuts,
Naarmate de mist, die na de bevrijding
het uitzicht verhinderde, optrok, werd het
steeds duidelijker, dat het scheppen van
een eigen politieke machtsformatie de beste
gedragslijn zou zijn, een formatie, steunend
op den hechten grondslag van de natuur
lijke zedenwet en van het geopenbaarde
geloof, een formatie, die ook moest worden
opengesteld voor allen, die de juistheid
van onze zedelijken beginselen kunnen aan
vaarden.
Zondag hebben wij in onze kerken de
vermaning van het Epieopaat van den kan
sel kunnen hooren voorlezen,-en men kan
zich nu afvragen of het nog zin heeft om
te gaan spreken over de noodzaak van een
eigen politieke machtsformatie. Onze bis
schoppen hebben echter niet volstaan rtiet
het uitspieken an een wensch; zij hebben
dien wensch ook willen motivecren, omdat
zij geen blinde gehoorzaamheid vragen,
maar een gehoorzaamheid, gedragen door
inzicht. Daarom wil spr. op de redelijkheid
dier motieven ook nader ingaan.
Een handjevol katholieken heeft zich aan
gesloten bij de Partij van den- Arbeid en
wat is hun invloed geweest op de samen
stelling van het program? Er is een program
geboren, waarin Gods naam zelfs niet wordt
genoemd, waarin de klassenstrijd niet eens
is uitgeworpen, waarin elke maatregel ten
behoeve van het gezin cn van het onder
wijs ontbreekt, waarin de eisch van sociali
satie zoozeer naar voren wordt gebracht,
dat een socialist daar voldoening in kan
vinden en de toepassing daarvan niet be
perkt wordt tot uitzonderings gevallen.
Wanneer men dit program bezit, wordt
het duidelijk, dat de geestelijke groei in de
ze kringen nog niqt zoover in onze richting
is gegroeid, dat er een fundament bestaat,
waarop het gebouw van de eenheid kan
worden opgetrokken. De leider Vorrink
spreekt zoo graag van een „doorbraak",
maar wanneer het katholieke volk zich eens
werkelijk zou laten „doorbreken", dan zou
er in de historie alleen maar sprake zijn
van „afbraak" en zou men daarmee aan het
Nederlandsche algemeen welzijn een slech
ten dienst bewijzen.
Een ondoordacht huwelijk van twee par
tijen, die ongelijk in beginsel zijn, loopt uit
op echtscheiding. Juist omwille van den
voortgang op den moeizamen weg naar een
heid moeten wij thans streven naar een
eigen politieke organisatie.
Wie thans nog staakt,
wordt ontslagen
De Regeering lteèft aanvankelijk be
zwaar gemaakt om de door haar genomen
beslissing inzake de mijnwerkerspensioenen
bekend te maken, zoolang in de mijnstreek,
zij het ook slechts door een gedëelte van de
mijnwerkers, gestaakt wordt.
Blijkens de laatst ontvangen berichten is
deze staking echter zeer aanmerkelijk ver
minderd', hetgeen aan de regeering het ver-
GEBRUIKT REEDS171 AAR SPIJS NOCH DRANK
Bulgarije wil Westelijk
Tliracië
De Bulgaarsche minister van buitenland-
sche zaken, Koelitsjef, heeft gisteren
krachtig de Bulgaarsche aanspraken op
westelijk Thracip onderstreept, voorname
lijk omdat Bulgarije daarmede een toegane
k zal krijgen tot de Egeïsche Zee
IN het Amerikaansche ka-
tholieke weekblad1 „Ex
tension" (Jan. '46 nr.),
vertelt Kapitein P. Ada-
mowski, aalmoezenier bij
het 18e infanterie-regiment
van het Aimerikaansche le
ger, over zijn verblijf te
Konnersreuth en bezoeken
aan Theresia Neumann.
(Wij ontleenen dit artikel
aan het Utrechtsch Kath.
Dagblad).
Dit regiment was eind
April van het vorig jaar
de woonplaats van There
sia Neumann reeds gepas
seerd, toen de aalmoeze
nier vernam, dat de ge
stigmatiseerde nog in le
ven was. Op 1 Mei keerde
de Aimerikaansche priester
naar het in de geheele we
reld bekende Beiersche
dorpje terug en ontmoette
er TTieresia voor de eer
ste maal. In den loop der
daaropvolgende maanden
kon de aalmoezenier haar
diverse malen bezoeken en
spreken en toen zijn regi
ment in de buurt van
Konnersreuth gelegerd
werd, droeg „chaplain"
Adamowski voor meer dan
honderd officieren en man
schappen van zijn troep de
H. Mis op in Theresia's
woonplaats.
Een groot aantal Ame
rikaansche militairen maak
te ook de beroemde mooie
H. Ki'uis-processie in Kon
nersreuth mee. Theresia
Neumann behoorde als al
tijd tot de deelnemers, ter
wijl zij ook de versierin
gen in de kerk mede had
aangebracht..
Zooals bekend, waren
S.S. en Gestapo de gestig
matiseerde en ook Pastoor
J. Naber zeer vijandig ge
zind. Onmiddellijk na de
bezetting heeft de Ameri
kaansche bevelvoerende
officier twaalf nazi's te
Konnersreuth, onder wie
de burgemeester, laten ar
resteeren en ter voorko
ming van aanslagen door
wraakzuchtige nazi's, die
zich in de omgeving op
hielden, werden zoowel
Theresia's woning als de
pastorie van pastoor Naber
onder bewaking gesteld.
In de oorlogsjaren heb
ben ook de ongeloovige
nazi's het niet aangedurfd
de uitverkorene van God
in het Beiersche dorpje
eenig geweld aan te doen.
Op geniepige wijze hebben
zij wel laten blijken hoe
zeer zij het wonder van
Konnersreuth haatten en
als een uitdaging van hun
goddelooze philosophie be
schouwden.
pVE stigmata zijn nog
steeds in de handen,
voeten en zijde van The
resia aanwezig. Zij geniet
een goede gezondheid, hoe
wel zij in 17 jaar geen
voedsel of water heeft ge
nuttigd. De natuurlijke
physiologische en biologi
sche functies van het men-
schelijk lichaam, welke
normaal noodzakelijk zijn
voor leven en gezondheid,
hebben in Theresia niet
plaats met uitzondering
van de uitwaseming. Com
petente medische en ker
kelijke commisies hebben
Theresia regelmatig onder
zoo it en het bovenstaan
de onomstooteiij 'C vastge
steld.
Op eiken Vrijdag, uitge
zonderd tijdens de kerke
lijke hoogfeesten en als
een kerkeFike feestdag op
Vrijdag valt, treden de
bloedingen jp en Theresia
ziet dan in extase den Za
ligmaker in Zijn lijden en
lijdt alle smarten mee,
welke Hij leed Op Goeden
Vrjjdat onungaat de ge-
svgmatiseerdo van Kon
nersreuth een bijzonder
hevig lijdei', dat wordt ge.
gevolgd door een inzinking
en een diepe bewusteloos
heid, welke duurt tot het
aan o. eken van den Paasch
morgen. Dan ontwaakt zij
en woont op gewone wijze
de H. Mis bij en ontvangt
de H. Communie.
Na Goeden Vrijdag tre
den de bloedingen en het
lijden voor het eerst weer
op op den eersten Vrijdag,
volgend op het octaaf van
het feest van het H. Hart.
Theresia ontving 28 ja
ren geleden plotseling de
H. Wonderteekenen in
haar lichaam. Het verlan
gen naar en de behoefte
aan voedsel en water ver
minderde echter zeer ge
leidelijk. Toen de nazi's
overgingen tot de invoe
ring van levensmiddelen
kaarten, verzocht There
sia om zeep in plaats van
levensmiddelen te mogen
ontvangen, omdat zij veel
zeep noodig heeft om het
met bloed doordrenkt ver
bandlinnen te wasschen.
Haar verzoek werd afge
wezen.
Theresia aanschouwt dik
wijls den Zaligmaker in de
H. Hostie vóórdat zij de H.
Communie ontvangt. Toen
zij Hem op deze wijze voor
de eerste maal aanschouw
de, werd zij ernstig door
den priester berispt over
haar verstrooid zijn op
zulk een verheven mo
ment. Later begreep de
pastoor de oorzaak van
Theresia's verzonken zijn
in de goddelijke verschij
ning.
Er is geen spoor van pre
tentie of bedrog in de hou
ding van Theresia te be
kennen. Zij heeft talrijke
visioenen het geheele jaar
door, vooral op hooge
feestdagen van O.L Heer,
de H. Moeder Gods, enge
len en heiligen. Zij maakt
er geen enkele aanspraak
op profetes te zijn. Haar
houding en algemeene ge
dragingen gelijken het
meest op die van een kind:
eenvoudig, openhartig, be
scheiden en aantrekkelijk.
Gevraagd naar het doel
van haar lijden, heeft The
resia slechts één antwoord:
„voor de redding der zie
len".
(rouwen geeft, dat ook de weinigen die
thans nog niet het werk hervat hebben,
spoedig hun plicht ten aanizen van hun
landgenooten zullen inzien.
Bovendien zal een ieder, die op 15 Mei
het werk niet hervat heeft, voor ontslag in
aanmerking komen.
Aangezien daarmede de staking geëin
digd is, heeft de regeering de beslissing in
zake de pensioenen aan den beheerder der
mijnen toegezonden met verzoek deze zoo
spoedig mogelijk te publiceeren.
Vergadering Mijninduslrieraad.
Tijdens de vergadering van de Mijnin
dustrieraad zijn de moeilijkheden op de mij
nen Laura en Julia uitvoerig besproken.
De M.I.R. was eenstemmig van oordeel,
dat de staking volstrekt moet worden afge
keurd
Voorts ging de M.I.R. er mede accoord,
dat ook andere Duitschers dan de als vol
komen bona fide beschouwde worden te
werk gesteld, mits deze slechts op enkele
mijnen en afgescheiden van de overige ar
beiders worden tewerk gesteld.
Referendum konings
kwestie in Griekenland
Volksstemming op 1 September
Bij de opening der zitting van het nieuw
gekozen parlement in Athene, heeft aarts
bisschop Damaskinos, de Grieksche regent,
medegedeeld, dat de volksstemming over
de monarchie op 1 September gehouden zal
worden.
De regent verklaarde, dat een langer uit
stel van de stemming over den regeerings-
vorm in Griekenland afbreuk zou doen
aan de belangen van het land. De mede
deeling werd met langdurig applaus van de
afgevaardigden en het publiek en met ge
roep van „Lang leve de Koning" ontvan
gen.
Toen de regent zeide: „De Grieksche ge
bieden, welke tot nog toe ongelukkigerwij
ze buiten de Grieksche grenzen zijn gehou
den, moeten bij het moederland terugkee-
ren en Griekenland moet een zeker gevoel
van veiligheid verkrijgen", werd er geroe
pen: „Een grooter Griekenland".
De Koning, die te Londen vertoeft, heeft
reeds zijn instemimng met den datum be
tuigd.
GRAAF DE MARCHANT
KRIJGT 15 JAAR
Het bijzonder gerecthshof te Maastricht
heeft uitspraak gedaan in de zaak tegen
M. V. E. H. J. M. graaf de Marchant et
d'Ansembourg, districtsleider der N.S.B. in
Limburg en bijzonder gemachtigde van
Mussert. Het Hof veroordeelde hem tot 15
jaar gevangenisstraf met levenslange ont
zetting uit beide kiesrechten en met recht
van cassatie. Er was tegen hem de dood
straf geëischt.
Op het bureau van de „Leidsche Cou
rant" ligt de passagierslijst ter inzage
van het m.s. „Sloterdijk".
WEERSVERWACHTING
tot Woensdagavond.
Langzaam naar N.-W. krimpende wind,
meest matig in het binnenland, tijdelijk
nog krachtig langs de ku^t. Na een tijdelijke
opklaring in den nacht, overdag weer zwaar
bewolkt met een enkele bui. Zeer koud
voor den tijd van het jaar.
Geen valsch isolement.
Aan den anderen kant moeten wij ons
hoeden voor een valsch isolement, als zou
onze eigen organisatie er alleen maar zijn
voor ons zelf.
D^" scepsis, die wel eens tot eenling komt
tegenover de openstelling onzer partij voor
niet-katholieken, ziet spr. als een uiting
van een zeker minderwaardigheidscomplex,
nog overgebleven uit dagen van onderdruk
king. Waarom zouden ook niet-katholieken
de waarde van onze zedenwet niet als juist
kunnen erkennen? Als voorbeeld noemt
spr. de verplichte kinderbijslag verzekering,
die er in 1937 met vlag en wimpel door
kwam. Hij moeten er op uit trekken om te
doen begrijpen, dat het onze beginselen zijn,
die het vaderland in dezen tijd van berooid
heid meer dan ooit noodig heeft.
Omwille van de nationale eenheid moe-
n wij ons hoeden voor een vervlakking,
die hoogstens tot 'een schijn-eenheid kan
leiden. Van humanistische zijde wordt ons
nogal eens gesuggereerd, dat een actueele
eenheid reeds te bereiken zou zijn op eco-
nomisch-sociaal terrein. Doch dat is onjuist.
Wat urgent is.
Urgent is bijv. inperking van het steeds
verder om zich heen grijpende echtschei
dingseuvel; urgent is de opheffing van het
processie-verbod; urgent is de verwij
dering uit onze wetgeving Van het verbod
om een kerkelijk huv>clijk te sluiten vóór
het burgerlijk huwelijk. Urgent is niet min
der de opheffing van het volk uit de zede
lijke verwildering (neo-mathusianisme en
uitspattingen van het amusementsleven).
Urgent is dc erkenning in de Grondwet van
het onderwijs als primairf) taak van de
ouders en daarbij aansluitend de doorvoe
ring vatv de financieele gelijkstelling van
het bijzonder onderwijs vooral op het gebied
van het hooger onderwijs. Onze Nijmeeg-
sche universiteit en onze Tilburgsche econo
mische hoogeschool hebben werkelijk wel
recht op erkenning van hetgeen zij voor het
vaderland beteekenen.
Het economisch-sociaal program.
In het tweede deel van zijn rede behan
delde prof. Romme den concrete inhoud van
het program dor K.V.P. op economisch-
soeiaal terrein.
Wat wij willen is een zoodanige organi
satie van het sociale leven, dat het ons mo
gelijk wordt onze persoonlijke verantwoor
delijkheid te dragen tegenover onszelf, onze
gezinnen en de Nederlandsche samenleving;
dat het ons mogelijk gemaakt wordt, onze
welvaart voor ons en deinnzen te verdienen.
Dat beteekentvoor den middenstander
bescherming tegeri onredelijke en onnoodige
concurrentie van het grootbedrijf; voor den
boerenstand bevordering van eigen grond
bezit en een prijspeil, rlie welvaart waar
borgt voor den boer cn den landarbeider;
voor de kleine zelfstandigen opname in de
sociale arbeidersverzekeringen tegen de ri
sico's van het leven; voor den ambtenaar
een aanpassing van zijn salarieering aan die
van het particuliere bedrijfsleven; voor den
onderwijzersstand een waardeering van den
gepraesteerden arbeid; voor den arlieiders-
stand vervanging van een verouderde
machtsrcgeling van loonen cn arbeidsvoor
waarden door een rechts regeling, zooals
Rerum Novarum die heeft geschetst; voor
alle werkenden tezamen de mogelijkheid
van een bloeiend gezinsleven, waarbij als
zeer urgent punt: coördinatie van loonen
met aanpassing aan de grootte der gezinnen.
Wij staan op een keerpunt van ons eco
nomisch-sociale leven. Actueele beginsel-
politiek is thans aan de orde. Het gaat er
niet om, of wij vooruit willen; natuurlijk
willen wij vooruit. Maar klemmender is de
vraag, waarheen wij voorruit moeten.
De drie onderwerpen, welke thans in het
brandpunt der belangstelling staan zijn:
verschaffing van meer bestaans zeker
heid;
schepping van publiek-rechteljjke be
drijfsorganisaties;
invlechting van de gemeenschapsgedachte
in het ondememings leven.
Of wij daarbij onze samenleving geluk
kig zullen maken, "hangt af van de richting,
welke wij insjaan. Onze kapitalistische
maatschappij moet worden omgebouwd tot
een christelijk sociale maatschappij, waar
in eindelijk aan de behoefte aan bezit van
de arbeiders zal worden voldaan.
Zal de bedrijfsorganisatie worden opge
bouwd op een fictieven mensch, dan wel op
den mensch, zooals hij door God geschapen
is, met zijn dubbele natuur als zelfstandig
heid maar tegelijk als deel van de gemeen
schap?
Zullen bij hot opbouwen van bestaans
zekerheid de bouwers alleen maar oog heb
ben voor „brood en spelen" of zullen zij
ook aan hoogere behoeften vervulling ge
ven?
Ook voor deze actueele politiek op eco-
nomisch-sociaal terrein bepaalt het begin
sel de richtiqg.
Eens zal de geschiedenis oordeelen of de
Christenen in'dezen tijd hun taak hebben
begrepen. God geve ons de moed, maar ook
de opofferingsgezindheid om de zware ver
antwoordelijkheid voor ons vaderland te
dragen. Spr. eindigde met de woorden, dat
ons eenig doel moet zijn: alles in Christus
weer samen te brengen.
Nadat het applaus bedaard was, dankte
mr. Bolsius, en hij trok de practische con
clusie:
Katholieken, stemt allen mee
OP No. 1 VAN LIJST TWEE
Eenige practische mededeelingen.
Medegedeeld werd nog, dat he( centraal
propagandabureau voor Vrijdag a.s. geves
tigd was op Nieuwe Rijn 66, tel. 23518, ten
name van den heer Lombert;
daar kunnen de namen van zieken en
gebrekkigen, die naar de stembus gebracht
moeten worden, worden opgegeven;
daar kunnen degenen zich opgegven, die
auto's beschikbaar willen stellen:
daar kunnen ook de dames zich melden,
die bereid zijn in te springen voor die huis
vrouwen, die moeilijk eenige oogonblikken
weg kunnen om haar stemplicht te vervul
len.