■Red. Bifcwhndi Mr. H. Gcite. Leiden; Red. Stad 9m Sportt M. Zonder op, Leiden; Red. Omgeving.- L. Rooxea, Leiden; Red. Letteren en Kunst: Fr. Schoeiden, Leiden: verantwoordelijk voor de •dvcrtcntiSns C de Heiden. Leiden. VERDUISTEREN. Verduisteringstijden van 713 Nov. van 17 tot 7.45 uur. MAAN SI AN DEN. Mrud.. 8.11: 3.44 onder, 16.59 op. Pined. 9.11: 5.03 onder, 17.23 op. Woensd. 10.11: 6.21 ond„ 17.46 od fezegd, dat de dageraad van een etere wereld aanstaande was. En bedrog aan millioenen men- schen, die alzooveel geleden had den, zoo ontzaggelijk veel in vier jaren tijds en die werd wasge- jnaakt: „leg de wapens neer en aan uw lijden zal een eind ko men", terwijl juist een nieuwe phase daartoe werd ingeluid. Millioenen menschen waren aan wezig en waren vreugdevol op 11 November 1918. Van deze mil lioenen leven nog millioenen Waar zijn diegenen, die nu nog na 25 jaar vreugdevol denken aan 11 November 1918, dien dag van schijn en van bedrog? Laat dit ons een leering zijn, mijne kameraden. Het oud-Ne- derlandsche spreekwoord zegt: „een schip op het strand, een ba ken in zee". En nu na 25 jaar, nu wordt Europa wederom ge paaid met beloften. Was het een of anderhalf jaar geleden, dat de wereld ervan dreunde, van de schoone verhalen over dat At lantische charter, dat opgemaakt was door Churchill en Roosevelt? Wie spreekt er nog over en denkt er nog aan, aan de vrome gezan gen, die daarbij werden gezon gen? Niemand meer, dat is al weer vervangen. Hebben wij dat niet geleerd, zoo even juist van de conferentie van drie, van de drie groote mogendheden, Sov jet-Rusland, het ritsche Impe rium (voor zoover aanwezig) en verder Amerika daar bij Stalin in Moskou? De punten van Wil son zijn vergeten. Wie onzer zou in staat zijn om dezë 14 punten op te noemen of nog slechts aan te duiden. Zij zijn vergeten, al leen dé herinnering is gebleven aan den schijn en aan het bedrog. En nu zijn er waarschijnlijk weer punten verschenen, maar nu niet van Wilson, maar nu zijn het punten van Stalin. Deze worden ons niet geopenbaard. Wij weten niet welke punten het zijn en of er 10, 14 of honderd zijn. Maar een ding weten wij precies en dat is den wil van Stalin. Deze wil is precies dezelfde gebleven gedurende 25 jaar, van 1917 tot nu toe en dat is de wereldrevo lutie. De eerste greep naar de we reldrevolutie, nadat de eigen macht daar zoo gevestigd is, is de greep naar Europa. De greep naar Europa, precies als na de 14 punten van Wilson. Sovjet- Rusland wil nu eerst vergroot worden met Oost-Europa en met den Balkan. En dan, wanneer dat gebeurd is, wanneer het natio- naal-socialisme verslagen zal zijn, wie zal dan de opmarsch te genhouden? Dan is er geen macht meer in Europa, die dezen opmarsch verder zal tegenhou den. Het Sovjet-Europa zou dan naast het vergroote Sovjetrijk komen te staan en tezamen zou den zij de oude wereld beheer- schen. Reeds nu zien wij de com munistische woelarbeid in Enge land, in Noord-Afrika, in Zuid- Italié. Europa zou dan voor goed verloren zijn, en, als een rijpe vrucht in de schoot van de Sov jet-Unie vallen. Daarmede zou dan voltrokken worden wat zoo- velen voorspeld hebben: de on dergang van het avondland en een beschaving van duizenden jaren zou tengronde gaan voor de eerste 10 jaar en misschien voor altoos. En Roosevelt, de Wilson van onzen tijd, die de heiligste beloften deed voor en tijdens zijn presidentverkiezin gen, dat hij nooit iets zou doen om Amerika in den oorlog te brengen, maar alles zou doen om dien verre te houden, deze Roo sevelt, die onmiddellijk na zijn verkiezing en ook sedert jaren daarvoor wellicht, deed wat mo gelijk was, om de Ver. Staten er zoo spoedig mogelijk in te krij gen, deze zelfde Roosevelt dan, zou, wanneer dat lot zich over Europa voltrokken zou hebben, verder van Europa geen last meer hebben .Europa zou geen concurrent meer zijn in Afrika en niet in Australië en niet in Zuid-Amerika. Europa zou voor hem verdwenen zijn en hij zou de andere helft van de wereld hebben. De helft, die de Sovjets niet zouden hebben, zou dan Roosevelts helft zijn. Zoo stelt men zich dat voor. 11 November 1918 moge dan voor ons allen zijn en is voor ons allen een waarschuwing en een leering. Er is 'n Europeesch volk, voor wie die waar schuwing en die leering onvol doende geweest is. Voor Italië was de waarschuwing onvol doende. Dat is nu het meest be klagenswaardige volk van Euro pa, in tweeën gesneden en den oorlog thuis. Er is voor het Ita- liaansche volk nog maar één lichtpunt: Mussolini leeft! Hij is niet in een kooi door de stra ten van New-York gereden. Hij leeft, is vrij (applaus). Dank zij den trouw van Hitier, dank zij den trouw van den Fuehrer, dank zij de heldhaftigheid van zijn bevrijders is er deze hoop nog voor Italië over, al moet Mussolini dan weer na 20 jaren van voren af aan beginnen, maar ditmaal op een grondslag steviger en vaster dan ooit te voren, namelijk op dezen grond slag: nationaal en socialistisch en geen koningshuis meer. Stel op prinsen geen vertrouwen! (apy plaus). De les van den llen Novem ber 1918 was een harde les, die zijn werking niet heeft gemist, want nu staat toch alles in het teeken van „nooit meer een 11e November". Dat is het beginsel van den strijd van heden. Nooit, nooit meer een 11e November! Dit geldt zeker in de eerste plaats voor het Duitsche volk, ik weet het, maar toch ook even goed voor het Nederlandsche volk. „ONVERBREKELIJK ZIJN WIJ MET ELKAAR VER BONDEN." Het .is duidelijk, dat de onder gang van midden-Europa ook de ondergang van West-Europa na zich zal sleepen voor ieder, die zijn hersens wil gebruiken. On verbrekelijk zijn wij met elkan der vtrbonden in dit continent. Midden-Europa kapot beteekent na korten tijd ook West-Europa kapot, en het is mij een raadsel, dat er menschenn zijn in Neder land, die zeggen dit niet te zien. En in dit punt ben ik moeilijk in mijn geloof. Ik geloof niet, dat er een Nederlander met hersens is, die dit niet in ziet. Maar ik geloof, dat zij te koppig zijn om te laten weten, dai zij dit wel inzien. Wij moeten er voor zorgen, dat zij die kop^ pigheid opizij zetten en dat zij uitspreken wat een ieder wel weet, nl. dat de ondergang van midden-Europa ook de onder gang van West-Europa betee kent. Dit ten aanzien van de herdenking van den llen No vember 1918. DEN 9 NOV. 1923. En nra den 9den Nov. 1923. Op den 9en Nov. 1923 mare'.eerden de nationaal socialisten door Muenchen, het treffen bij de Feldhemnlhalle, Niemand ver geet dit en ik weet het, dezen dag, dus ae herdenking van den 9den November 1923, hierop heeft de NSDAP de grootste rechten en de meeste rechten. En toch zijn wij bij hen gekomen om met hen dezen dag te her denken. Deze marsch zien wij Nederlandsche nationaal-socialis- ten, als een uiting van verant woordelijkheidsbesef. Het repu- .blikeinsche en democratische Duitschland, geknecht en uit elkander gehaald, was onherroe pelijk de voorpost van het com munisme. Wel had men dit aan vankelijk met geweld van wape nen kunnen keeren, maar daar na kwam geleidelijk de pene tratie en na korten tijd moest dit regiem eindigen in het com munisme. Men besefte dat dat niet voort mocht gaan en dat dit gestuit moest worden en vervangen door een sterk natio naal en sociaal regiem. Dat droe gen diegenen, die met elkan- oer in Muenchen opmarcheerden in November 1923. en dat leefde in de harten van hen, die mee- marc'heerden. Dat lefde ook in de harten van hen, die vielen. En zouden wij. Nederlandsche nationaal-socialisten, dat niet herdenken? Zij zijn ook voor ons gevallen. Zij hebben zich daar geen rekenschap van gege ven toenmaals en wij hadden er geen weet van toenmaals, maar toch is't zoo. Daarom hebben wij tot plicht, wij Nederlandsche na tionaal-socialisten, om ook hen onze hulde te brengen, onze hul de er onze dankbaarheid. Wij gelooven niét, dat derge lijke groote gebeurtenissen blind toeval zijn. Wij gelooven niet aan een 'blind toeval. Wij geloo ven, dat er een hoogere macht is, die het al bepaalt, dat op aarde geschiedt en daarom ook dit feit. Wij kunnen hoogstens denken, waarom dit toen niet doorgegaan is. En dan gelooven •„vij, dat deze hoogere macht het zoo beschikt heeft, dat deze daad er moest zijn om daaruit de kracht te putten om dan nog 10 jaren lang, van 1923 tot 1933, voort te gaan om de ziel van het Duitsche volk te winnen voor het nationaal socialisme. In 1933 was het dan zoover,, dat de nationaal-socialisten de macht in den Duitschen staat overnamen. Van 1933 tot 1939, in deze zes jaren werd een begin gemaakt met den nationaal socia- listischen opbouw en met de voorbereiding van den afweer. WIJ BOUWEN AAN EEN DIJK. Zes jaren van voorbereiding, wat is 6 jaren van voorberei ding? En onwillekeurig komt de ze gedachte op: indien het in 1923 al gelukt zou zijn, zouden het in plaats van 6 jaren 16 jaren van voorbereiding geweest zijn? Wie weet? Maar wat heeft het voor zin om te spreken over ge schiedenis, zooals die zou zijn als de geschiedenis, die er was er niet geweest zou zijn? Het heeft geen zin. Vast staat dit, dat in 1923 tenslotte de macht in handen is gekomen en dat in 1939 de stormloop begonnen is. Vast staat, dat wij den storm vloed, die dreigende is, in zulk een geweldigen omvang, die nie mand had kunnen beseffen, dat deze stormvloed opgevangen wordt door een dam, die voor tenminste 90 pet. ontstaan is uit den wil van het nationaal socia lisme, een feit, een historisch feit, dat niemand kan ontken nen. Ik hoorde deze dagen van een man op hoogen leeftijd, die op sterven lag en die zijn laatste uren uitriep: ik wil niet dood, ik wil niet dood. Tenslotte stierf hij toch. Zijn hart hield op te kloppen en hij was dood. En nu zijn er in Nederland menschen, die zeggen: „Wat bolsjewisme Ik wil geen bolsjewisme!". Ja, gij wilt geen bolsjewisme, goed! En gij wilt ook geen nationaal- socialisme! Welnu, wat zeggen wij Nederlanders tot iemand, die zegt: gij zijt een dwaas. Gij hebt te kiezen: de overstrooming of den dijk en wanneer gij zegt ik wil geen overstrooming en geen dijk, kijk, dan komt die over- strooming en spoelt u weg. Daar. om gaat het in dezen tijd. Wy bouwen aan dezen dijk. Wij, zooals wij hier zitten, en die millioenen anderen, die daar buiten staan, meer nog misschien dan wij. Wij bouwen aan deun dijk «a daarom past bet ons zeker vanmiddag om onze erkentelijkheid van hieruit te betuigen aan allen, die aan de zen dijk werken en wel in de eerste plaats aan den verantwoor delijken dijkgraaf Adolf Hitler, die naar onze meening, ons Euro peanen door God gegeven is om overstrooming. Onder deze be- Europa te behoeden tegen de kentenis zijn wij, Nederlandsche en Duitsche nationaal-socialisten hier tezamen gekomen dezen Zondagmiddag. Gij weet het, de tijden zijn ernstig. De Sovjets staan aan de landengte van de Krim. De Engelschen en Ame rikanen zijn geland in Italië en staan tusschen Rome en Napels. Europa is een belegerde vesting en in den komenden tijd wordt beslist over ons aller lot, Wij oude nationaal socialisten staan jarenlang in de branding. Gol ven zijn over ons heengevallen en w(j hebben daarvoor geen angst meer. Wij weten hoe wij deze golven moeten opvangen. Angst, schuchterheid kennen wij op dat punt niet meer. Vastbera den staan wij daar en wij heb ben onzen plicht te doen in on wrikbaar geloof en in vast ver trouwen. WIJ HEBBEN KOERS GEHOUDEN. Nog een maand en dan viert de beweging zijn twaalfjarig be staan en in die twaalf jaren heb ben wij koers gehouden, steeds dezelfde koers. Twaalf jaar lang is het ons vergund geweest de groote historische lijn te mogen volgen, te mogen voorzien, voor dat anderen die liin zagen. In duizenden vergaderingen en in millioen pamfletten en schriftu ren hebben wij ons volk gewe zen od datgene, wat komen moest. Daaraan ontleenen wij het recht nu om leiding te geven aan dit volk. Slechts vier voor beelden wil ik geven uit een rii. die er wel vierhonderd zouden kunnen zijn. hoe wij in die ia- ren van ons bestaan den draad van de solidariteit altijd voor oosen hebben gehad. Het eerste voorbeeld uit miin rede gehouden in Wageningen op 1 December 1932: ..Er moet een nationaal-socialistisch West en Midden-Europa komen, dat een krachtige macht vormt tegen het communisme, anders wor den wii door het bolsjewistisch Azië overweldigd. Het gaat om de Europeesche cultuur!" Dat is elf iaar geleden (.applaus). Voorbeeld 2: Uit miin rede ge houden te Utrecht, van deze plaats af, op 1 Februari 1943; „Staande op den basis van de zelfde wereldbeschouwing, zul len de Europeesche nationaal-so cialisten leeren begrijpen en verstaan en leeren inzien, dat wii. Europeesche naties, elkan der noodig hebben om met ver eende krachten de Europeesche cultuur tot nieuwen oDbloei te brengen en af te rekenen met de defaitistische leuze over den on dergang van het avondland, wel ke aanstaande zou zijn". Voorbeeld 3. Od 12 Mei 1936: „In het nieuwe Europa zal de stabiliteit od den eenigen vasten grondslag berusten, die moge lijk is. namelijk de eer. de vrij heid en de gelijkwaardigheid van de Europeesche volken". Voorbeeld 4 Uit „Volk en Va derland" van 13 October 1939: „De politiek der verzoeking, die alle nationaal-socialisten van Europa doorstaan, is niet esen ge volg van de vrees om den oorlog te zullen verliezen, 'want het ein de van den Europeeschen oorlog zal onherroepelijk de overwin ning van het nationaal-socialis- me en het fascisme in geheel Europa ziin". En voortgaande: „Maar t is ons gevoel van Euro peesche solidariteit, het is onze erkenning van de verantwoor delijkheid voor het behoud van het Europeesche bloed en voor het behoud van de Europeesche positie in de wereld, die daarbij voorzit". GERMAANSCHE SOLIDARITEIT. Deze vier citaten héb ik aan u voorgelegd om te doen zien hoe al deze jaren door ons steeds weer voor oogen heeft gestaan de solilariteit. Ons geheele twaalfjarig bestaan is een voort durend getuigenis ten overstaan van ons volk van solidariteit en wie kan nu ontkennen dat deze gedragslijn luist was. Wanneer In 1939 een solidair Europa be staan had, zou dan Engeland een oorlog hebben durven verklaren? Uw antwoord is met mij: Neen! Indien Europa op dit moment so- De zii ndscl n hc en i: lidair was. zou dan Amerika >en kunnen nrobeeren om Europa binnen te dringen? Neen! De so lidariteit beheerscht onze toe komst en bii deze woorden is het niet gebleven. Daden heb ben gesproken. Iedere week staat in „Volk en vaderland"' een korte of langere lijst van hen. die hun ionge leven gaven daar in het Oosten opdat hun volk zou leven. Schouder aan schouder hebben zii met hun Duitsche ka meraden gestaan en wanneer de viiand kwam aanstormen, dan werd niet gevraagd of het een Duitscher was of een Nederlan der. die daar stond. Samen ston den zii en samen ziin ze ook ge vallen. indien dit noodig was. De lotsverbondenheid van de germaansche volken is met bloed bezegeld: die lotsverbondenheid, die gestalte zal krijgen straks, die de Fuehrer gestalte zal ge ven. Hoe. weet ik nog niet. maar gestalte in een germaanschen statenbond, in een germaansch riik. hoe het ook ziin zal. het is een historische noodzaak, zich te bekennen tot de groote een heid, grootere eenheid. Wij hebbesn dezer daven kunnen lezen dat daar in het Oosten een groot Aziatisch blok gevormd wordt van volkeren en staten. U weet ook dat in het Westen een Amerikaansch continent ge vormd wordt van volkeren en staten. Gevormd wordt en dat er nu reeds zulk een sterk Oost- Euroneesch-Aziatisch-Sovietisch blok bestaat. Daartegenover kan alleen staan een solidair Europa. Hoe kunnen wii nu spreken over soRdariteit tusschen de Europee sche volkeren, wanneer wii niet aanvangen met de solidariteit tusschen de volkeren van het zelfde ras en van hetzelfde bloed, dus tusschen de germaansche volkeren? En hoe kunnen wii daarover SDreken. indien wii niet weten, dat de nationaal-so cialisten de dragende kern in die volkeren, solidair met el kander zijn? Ziin wii Nederlan ders bang daarvoor, bang voor de germaansche solidariteit? Ziin wii kleinmoedig daarvoor? HET NEDERLANDSCHE VOLK. Eens heb ik gezegd en dat lens bliift gezegd, dat. wie het Neder- toi landsche volk zou willen aantas ten. natuurlijk in het Neder- landsch naticnaalijsociaiisme zijn grootsten viiand zou vinden- Maar is dat een aantasting? In tegendeel! Het is de normaalste en de noodzakelijkste zaak van de wereld. Het zich bekennen tot een grootere gemeenschap is niet de ondergang maar de oo- gang van een volk. dat zichzelf bewust is. en dat een groote tra ditie heeft en dat zooveel goede eigenschappen van geest en li chaam heeft. Gen ondergang maar een opgang is de germaan sche solidariteit, gegrond od de rassen gemeen schap gegrond op de gemeenschappelijke wereld beschouwing met een zeer vas ten wil. tot een gemeenschappe lijke verdediging van levens ruimte en levensbelangen. Dit is noodzakelijk voor het voorthestaan van ieder ger maansch volk. ook van het sterk ste. het Duitsche volk. Want wanneer zich groote contingen ten vormen, kan niet in Europa één volk alles doen. maar zullen de volken samen moeten werken en dus in de eerste plaats vol ken van hetzelfde ras. Daardoor wordt niets priisge- geven van eigen aard. Voor ons Nederlanders-komt daardoor de bevrijding van ons gevoel van maehtelooseid. van het vernede rende. neerdrukkende besef, dat wii niets dan een speelbal zijn van groote machten. Wii komen daardoor od een hooger plan, zooals ik zooeven reeds zeide en wii worden ten volle een zich Jar zelf respecteerend deel van een grooter geheel, dat ook door an deren gewaardeerd wordt. lijke lerla van ee houd je o hef laat: r die ecies szien »en var naai sche Ie r indei iin )1-sc de i ing kat i en rad' imn viil t 01 Ma en d oi Vii an n n ten ïeni N addi Ai e er He t d' m: i! I iar :ko alle 1 v kei an te ak n" ml die iik nu anl imi loo Ik slii Uw 'ai ie il ïg< HET IDEAAL. Een deel van het germanen- |d dom, dat als eenheid alle Neder landers omvat, welke volksche eenheid in zich bergt de ontplooi ing van plaatselijke variaties, zie. dit is ons ideaal. En dit zal verwezenlijkt moeten worden op straffe van een totalen on- :el

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1943 | | pagina 4