5)e geheimen
Vxymeiidtcvty,
Weerbericht
De invloed der
loges
RECHTZAKEN
STADSNIEUWS
Burgerlijke Stand
WOENSDAG 9 APRIL 1941
DE LEIDSCHE COURANT
EERSTE BLAD - PAG. 2
Abonnementsprijs: voor Leiden 20
cent per week; 2.63 per kwartaal.
Bij onze agenten 21 cent per week;
2.73 per kwartaal. Franco per post
3.10 per kwartaal. Geïllustreerd
Zondagsblad 0.52 per kwartaal.
Losse nummers 5 cent, met geïll.
Zondagsblad 9 cent.
Ad verten tiën: 32 cent per regel.
Ingezonden mededeelingen dubbel
tarief. Telefoontjes hoogstens 30
woorden, 55 cent per plaatsing,
alléén Woensdag en Zaterdag.
ZONS OP- EN ONDERGANG.
Zon onder 8.26 uur Woensdagavond.
Zon op 6.5S uur Donderdagochtend.
MAANSTANDEN.
9 April: De maan komt Woensdagmiddag
5.26 uur op en gaat Donderdagochtend 6.18
uur onder.
10 April: De maan komt Donderdagavond
om 6.47 op en gaat Vrijdagmorgen om 6.48
uur onder.
(Volle maan).
11 April: De maan komt Vrijdagavond om
£.11 uur op en gaat Zaterdagochtend om
7.17 uur onder.
12 April: De maan komt Zaterdagavond
om 9.33 op en gaat Zondagochtend om 7.52
uur onder.
13 April: De maan komt Zondagavond
cm 10.54 uur op en gaat Maandagochtend
om 8.32 uur onder.
14 April: De maan komt Maandagavond
om 12.09 uur op en gaat Dinsdagochtend om
9.19 onder.
16 April: De maan komt Woensdagnacht
om 1.15 uur op en gaat Woensdagochtend
om 10.13 onder.
|^3IIOIIOIICDIIOllC=)IIOllOIIOllC-..
Verduisteringstijden
n
U Er is bepaald, dat er verduisterd
moet worden tusschen zonsonder- O
O gang en zonsopkomst.
n 0
U Deze tijden zijn voor hedenavond
en morgenochtend: O
y ZONSONDERGANG f,
q 8.26 uur. U
ZONSOPKOMST O
y 6.56 uur.
5 Tusschen deze beide tyden dient Q
Q er dus verduisterd te worden.
Of! OIIOII OIIOII Oil OII Oil oil o^
Finland's HeldeneposI}
Na zijn succes met „Rendez-vous in San-
Francisco", dat opmerkelijke eigenschap
pen vertoonde voor een jongen schrijver,
werd Erik Hazelhoff Roelfzema naar Fin
land gezonden om den heldhaftigen en bij
na legendarischen strijd tegen de Russen
van nabij mee te maken en te beschrijven.
Het resultaat is gewonden „Het smeulende
vuur", dat nu verschenen is en dat weder
om prachtige kwaliteiten vertoont. Toon
de Hazelhoff zich in zijn vorige boek een
vlot beschrijver van een vlotte reis, die hij
maakte met open oogen en waarover hij
een boek schreef met een zekere wys-
geerige inslag, die echter meestentijds niet
ver onder de oppervlakte ging, deze histo
rische strijd van de Finnen heeft hem
diep geraakt. In het eerste deel „De
haard", waarvoor Carl B. Eklund de docu
mentatie leverde beschrijft hij Finland,
dat in de droeve oorlogsomstandigheden in
zijn heroïschen strijd niet langer dan 100
dagen de aandacht op zich gevestigd kon
houden, maar welke honderd dagen als de
roemruchte historie van dezen tijd in
rustiger dagen een eereplaats zullen be
houden. Bevolking, geschiedenis, klimaat,
godsdienst, cultaur, bodemgesteldheid en-
zoovoort worden hier onder de loupe ge
nomen.
Nadat de lezer zich aldus in een kleine
honderd bladzijden in het Finsche leven
heeft ingewijd, als hij iets weet van man
en vrouw en gezin, van hun openhartig
heid, hun arbeidszin en hun vaderlands
liefde, als hij zich tot hen voelt aangetrok
ken en z(jn geest in Finland verwijlt, be
gint Hazelhoff het verhaal van den
heroïschen strijd. Hij geeft dit verhaal in
korte hoofdstukken, sober, suggestief,
Liviaansch bijna.
Wij lezen weer de bekende namen:
Helsinki, Abo, de Lotta's, de Sallosector,
Rovaniemi, Viipuri, de Mannerheimlinie,
Suomussalmi, Tolvajarvi, Ja, die over
winning aan de oevers van het Tolvameer,
waar een moedige Finsche kolonel met
handvol mannen een keurdivisie van 18.000
van de beste Russische stoottroepen totaal
vernietigde. Hazelhoff besluit dit wonder
van vaderlandsliefde aldus: „Wie over
vele jaren aan de oevers staat van
het meer Tolva, onder de stralend
blauwe zomerhemel, zal met een zucht van
tevreden luiheid in het diepe, koele gras
zich vleien en vaag uitstaren over de tin
telende watervlakte. Stil en vredig ligt het
glanzende meer, zacht kabbelend aan de
groenbeboschte oevers. Witte wolkjes
weerspiegelen in het water en ergens hoog
zingt een vogel. Niets is er dat herinnert
aan oorlog, net zoo min als het malsche.
FRANSCHE REVOLUTIE-MANNEN
WAREN VRIJMETSELAAR.
In ons tweede artikel hebben we gewe
zen op de twee stroomingen in de Vrijmet
selarij, en wel de Romaansche en de Ger-
maansche richting. De eerste, zoo betoog
den wij grijpt meer direct in de politiek in,
terwijl de tweede zijdelings druk uitoefent
en door het afbreken van de volksche
krachten den weg effpnt voor revoluties.
We willen thans hierop eens nader ingaan.
Het mag vrijwel algemeen bekend ver
ondersteld worden, dat de voormannen
van de Fransche revolutie bijna allen vrij
metselaar waren. Zoo was de uitvinder
van de guillotine, Joseph Ignace Guillotin,
meester van den stoel van de loge „La con-
corde fraternelle" te Parijs en een der
mede-oprichters van het Fransche Groot-
Oosten. Ook Robespierre was lid van een
loge te Arras. De leuze van de Fransche
revolutie is dan ook letterlijk overgeno
men van de Vrijmetselarij: Vrijheid Ge
lijkheid Broederschap. Hoe dit in de
practijk eruit zag is bekend, ieder kent uit
de geschiedenis het bloedbad, dat in naam
van deze leuze is aangericht. Evenzoo heeft
de Vrijmetselarij de hand gehad in de be
ruchte Commune, de opstand te Parijs in
1871. Een der leiders van de Commune,
Gustave Flourens, was Vrijmetselaar en
bekleedde een hoogen graad. Bovendien
verzamelden zich de leden der loges van
Parijs in een groote demonstratie tegen de
wettige regeering-Thiers, te Versailles. In
vol ornaat, met voorschoot en sjerp, trok
ken de broeders naar het raadhuis van Pa
rijs en verklaarden er zich te willen ver
broederen met de Commune. Ook later
waren vele vooraanstaande Fransche
staatslieden lid van een loge, o.a. Combes,
die de beruchto anti-godsdienstige wetten
doorvoerde, Leon Blum, Daladier, Georges
Mandel en vele anderen.
In Spanje.
In Spanje zien we een dergelijk ingrij
pen van de Vrijmetselarij in de politiek.
Zoo waren generaal Riego y Nunez en zijn
vriend Evaristo San Miguel, die in 1820
een opstand ontketenden, vrijmetselaars.
Dit ingrijpen van de loge gaat door tot den
jongsten burgeroorlog. In dezen stond de
Vrijmetselarij volkomen aan de zijde van
de rooden. De grootmeester van het Groot-
Oosten van Spanje, Diego Martinez Bar
rios, was zelfs minister van het verkeers
wezen in de linksche regeering.
De geschiedenis van Italië en van de re
publieken van Zuid-Amerika geven allen
een gelijk beeld van het optreden der loge.
In de Germaansche landen.
Anders is het optreden in de Germaan
sche landen. Hier is de volksaard niet zoo
heetbloedig en is het niet zoo gemakkelijk
het volk te bewegen tot een opstand.
Daarom werd hier een andere taktiek toe
gepast. In den grond veracht de Vrijmetse
larij het volk in de Noordelijke landen. Dit
blijkt wel uit de ceremoniën. Bij de plech
tigheden in den tempel ligt in het midden
een tapijt, waarin emblemen zijn geweven,
voor iedere graad anders. Op drie van de
vier hoeken, n.l. het Oosten, Zuiden en
Westen, wordt een brandende kaars ge
plaatst. Het Noorden blijft evenwel in het
duister, hier wonen de barbaren, die geen
licht kennen. Ook de spreuk: „Ex oriente
lux" (Uit het Oosten komt het licht) wijst
op het zelfde. Toch wilde de Vrijmetselarij
deze verachtelijke barbaren dienstbaar
maken en poogde hiertoe den krachtigen
volksgeest te ondermijnen en te verslap
pen. Zooals reeds gemeld, werden in ons
land al spoedig na het oprichten van de
thans nog bestaande Vrijmetselarij, loges
gevestigd, doch in het begin verzette het
volk zich hiertegen. Zoo werd in 1735 de
loge „La Paix" te Amsterdam door de me
nigte bestormd en vernield. Toch wist men
hier vasten voet te krijgen, vooral door te
speculeeren op de bewondering voor alles
wat internationaal was. Deze neiging heeft
van oudsher in ons volk bestaan en is nog
niet uitgestorven. De Vrijmetselarij maak
te hiervan handig gebruik door zich voor
te doen als een internationaal gezelsohap
van menschenvrienden. Zij propageerde
het internationalisme en het wereldburger
schap, in tegenstelling met de liefde tot
het eigen land. Zoo wordt in het algemeen
handboek der Vrijmetselarij verklaard:
„De Vrijmetselarij is de eenige bond ter
wereld, welke zich tot taak heeft gesteld
het wereldburgerschap te bevorderen en
tot stand te brengen. Derhalve mogen de
loges slechts een wereldburgerlijk streven
bevorderen en moeten zij zich afzijdig
houden van ieder vaderlandsch of staats
burgerlijk streven". Carpentier-Alting
heeft gezegd, dat de vrijmetselaar geen
onderscheid van vaderland, stand, kerk of
geloof erkent.
De pan-Europa-beweging.
Algemeen bekend is ook het streven
naar een pan-Europa van Coudenhove Ka-
lergi. Coudenhove Kalergi zelf is gespro
ten uit het huwelijk van een Kretensische
met een Japanner en is gehuwd met een
Joodsch tooneelspeelster, Icfa Roland. In
1922 werd hij lid van de Weensche loge
„Humanitas". Zijn gedachtengang is in het
kort de volgende: „De nieuwe mensch der
toekomst zal van gemengd ras zijn. Voor
pan-Europa wensch ik een Eurasisch-Ne-
groide toekomstras, om veelzijdige persoon
lijkheden te garandeeren. De leiders moe
ten Joden zijn, want de wijze voorzienig
heid heeft Europa in de Joden een adellijk
ras bij de gratie van den geest geschon
ken".
Dit streven naar een mengelmoes van
Europeanen, Aziaten en negers, dat in de
toekomst de wereld moest bevolken, werd
door de Vrijmetselarij met vreugde begroet
niet alleen, doch krachtig gesteund. Dit
mengsel moest dan bestuurd worden door
de Joden, die natuurlijk hun ras zuiver
moesten bewaren, hetgeen wel blijkt pit de
positie, welke de orde B'nai B'rith, waar
over wij eerder hebben geschreven, in
neemt.
Natuurlijk aanvaardt een volk een der
gelijk streven niet op het eerste gezicht:
het moet hiervoor rijp gemaakt worden on
dit geschiedde door het bevorderen van
alle mogelijke internationale vereenigin-
gen en bonden. Hierdoor werd het volk los
gemaakt van den positieven godsdienst,
welke leert het eigen land lief te hebben,
omdat men hier door Gods wil is geplaatst.
Men preekte het volk onder de duim te
houden, tot dit werkelijk in groote kringen
werd geloofd. Velen erkenden geen vader
land meer, hadden geen begrip meer voor
ras en kenden nog slechts een vage huma
niteit.
Aan dit staats- en volksvijandig streven
is thans door het ontbinden van de vrij
metselaarsloges een einde gemaakt. Bo
vendien is het Jodendom een krachtig wa
pen uit de hand geslagen. Reeds in 1901
heeft de vrijmetselaar Findel gezegd: Er
is niet zoozeer sprake van een strijd om
het beginsel van humaniteit, als wel van
een strijd voor de belangen en de machts
positie van het Jodendom. Het Jodendom
is reeds, hoewel verscholen, de heerschen-
de macht m vele Europeesche loges".
Sinds 1901 was dit eerder toegenomen
dan verminderd. Op net vaste land van
Europa is thans een einde gekomen aan
dezen strijd. Het Jodendom heeft hier
verloren.
groene gras doet denken aan kille, witte
sneeuw. Maar toch is er iets rondom hem,
dat hem de oogen half doet sluiten en
zachtjes zeggen: „Tolvajarviiets ge
heimzinnigs, onbekends, boven het lichte
meer en de donkere boomen, boven de
landtong en de brug in de verte. Het is
onsterfelijkheid, waarvan, onverklaarbaar,
maar even onmiskenbaar, de stemming
.hangt over plaatsen die geschiedenis heb
ben gemaakt. „Tolvajarvi", en in zijn
ooren gaat de klank ver uit boven de na-
tuurpracht voor zijn oogen, boven alle meren
en bosschen van Finland en boven Fin
land zelf. Want in de geschiedenis van
Tolvajarvi ligt meer dan de legende van
een groote overwinning: de grondslag van
èl Finland's overwinningen, overwinnin
gen van de geest ovèr de massa". Dit is de
geest, die den lezer uit dit boek tegen-
waait. Een epos is het om den heldhaftigen
strijd, dien het beschrijft en om den geest,
die dezen strijd maakte tot een legenda
rischen strijd.
Hazelhoff slaat ook andere accoorden
aan. Lichter van toon en vlotter, als bij
voorbeeld in den omgang met vele journa
listen van andere landen, maar de onder
grond is altijd de frissche geest van dap
pere Lotta's en heldhaftige soldaten, de
geest van heldenmoed, vrijheidsdrang en
vaderlandsliefde.
Hazelhoff heeft met dit boek goed werk
erricht.
1) „Het smeulende vuur" Hazelhoff -
Roelfzema Sijthoff, Leiden,
F. S.
Nieuw benoemde burgemeesters.
Tot burgemeester van Me.naldumadeel
is benoemd de heer D. Forensma. De nieuw
benoemde, totnutoe bürgemeester van
Ezinga (Gron.), is 23 April 1899 te Oost-
dongeradeel geboren.
Tot burgemeester van Oostdongeradeel is
ber.oemd de heer A. Ykema. De nieuw be
noemde is 18 Maart 1908 te St. Nicolaasga
geboren. Hij is chef van het buieau van
sociale zaken der gemeente Haskerland.
VECHTPARTIJ MET DOODELIJKEN
AFLOOP
Het gerechtshof heeft heden arrest ge
wezen in de zaak tegen den fabrieks
arbeider van E. uit Oss, die in den nacht
van 12 op 13 October van het vorige jaar
bij èen vechtpartij den arbeider den Brok
met een mes in de borst heeft gestoken.
Den Brok is aan de gevolgen overleeden.
De rechtbank had van E. wegens dood
slag tot drie jaar gevangenisstraf veroor
deeld. Hy berustte in dit vonnis, doch de
officier van Justitie, die zes jaar gevange
nisstraf had geëischt, teekende hooger be
roep aan.
Bij de behandeling in appel eischte de
advocaat-geneel wegens doodslag een
gevangenisstraf van vijf jaar.
Het Hof heeft van E. thans veroordeeld
tot drie jaar gevangenisstraf, met aftrek
van voorarrest.
DE GRAEC0-B0EDDH1STISCHE KUNST
VAN GANDHARA
Lezing van prof. dr. J. ph. Vogel.
In het Instituut voor het Nabije Oosten
heeft prof. dr. J. Ph. Vogel, oud-hooglee
raar alhier, op uitnoodiging van het Insti
tuut Kern, van het Vooraziatisch-Egyp-
tisch Gezelschap Ex Oriente Lux en van
de vereeniging voor Antieke Beschaving
gisteravond een lezing met lichtbeelden ge
houden over: De Graeco-Boeddhistische
kunt van Gandhara. Het volgende is eraan
ontleend:
In Gandhara, .het grensgewest aan den
bovenloop van den Indus, bloeide in de
eerste eeuwen onzer jaartelling een merk
waardige beeldhouwkunst, die, Boeddhis
tisch van inhoud, in haar vormgeving Hel-
lenistischen invloed verraadt. Deze invloed
spreekt vooral uit de vaak zuiver wester-
sche siermotieven, uit de harmonieuze
compositie der reliëfs en uit het Boeddha
beeld met zijn aureool en klassieken
plooienval. Er is zelfs reden om aan te
nemen, dat wij hier den oorsprong van
het Boeddhabeeld hebfcen te zoeken.
De verschijning van Griekschen invloed
in deze grensstreek van Voor-Indië is his
torisch te verklaren uit de nabuurschap
van het Graeco-Baktrische rijk, door Dio-
dotus ca. 250 v. Chr. gesticht, de verove
ring van Noordelijk Indië door Demetrius
(ca. 175 v. Chr.) en den kortstondigen bloei
van een Graeco-Indisch koninkrijk in den
Panjab onder Menander (ca. 161ca. 145
v. Chr.), wiens naam voortleeft in den ti
tel van een vermaard Pali geschrift Mi-
linda-panha d.w.z. „De vragen van Milin-
da". Echter is het moeilijk den bloeitijd
der Graeco-boeddhistische kunst nauwkeu
rig vast te stellen. Wel heeft men enkele
beelden met gedateerde inschriften; maar
het is nog steeds een betwist punt, van
welke tijdrekening moet worden uitgegaan.
In het algemeen mag men aannemen, dat
de stukken van vroeger datum zijn, naar
mate zij den westerschen invloed het zui
verste vertoonen, en dat dus de graad van
indianizeering als maatstaf moet worden
aangenomen, zooals ongetwijfeld met de
gelijktijdige munten het geval is.
Over de aesthetische waarde der Graeco-
boeddhistische kunst wordt zeer verschil
lend geoordeeld. Archaeologen waren aan
vankelijk geneigd haar een te groote kunst
waarde toe te kennen, terwijl bewonde
raars der Indische kunst haar verwierpen
om haar onzuiver karakter. Hoe dit zij, de
historische beteekenis dezer hybridische
kunstuiting kan niet worden betwijfeld
en haar invloed is belangrijk geweest voor
de verdere ontwikkeling der Boeddhistische
kunst zoowel in Indië als daarbuiten.
ZILVEREN JUBILEUM.
De heer H. v. d. Velden herdacht gisteren
den dag, waarop hij voor 25 jaar in dienst
trad bij den ijzerhandel der fa. Vroom in
de Morschstraat alhier.
De jubilaris werd met zijn familie van
zijn woning afgehaald en naar de zaak ge
reden, waar de heer W. C. J. Pera hem toe
sprak en de verdiensten van den jubilaris
op treffende wijze schetste. Als stoffelijk
bewijs van waardeering overhandigde hij
den heer v. d. Velden een enveloppe met
inhoud.
Ook het personeel bood den jubilaris een
bewijs van belangstelling aan, waarna de
heer v. d. Velden hartelijk dankzegde voor
de wensch en en geschenken.
Handelsregister K. v. K.
Wijzigingen: 7558. „Duinlander" N.V.
Noordwijk aan Zee, Huis ter Duinstraat 12,
uitoefening van autobusdiensten, van het
tourwagen-, luxe autoverhuur en garage
bedrijf. Uittr. Dir.: K. Bolhuis, Noordwijk,
en D. v. d. Ploeg, Hoogezand.
7237. Gofilex N.V., Leiden, Steenschuur
17, film-distributie en exploitatie. N. Ged.
Comm.-directeur: P. J. Beynes, Bentveld.
Procuratie verleend aan: P. N. Brouwer
(bedrijfsleider), Leiden.
Nieuwe inschr.: 7635. Handelsonder
neming „Bruvo", Voorschoten, Rijndijk
156160, verkoop van bakkerijgrondstoffen.
Venn.: H. W. Kunst, Oegstgeest en J. W.
Nieuwenhuizen Segaar, Oegstgeest.
Door de politie hier ter stede is aarge
houden de crisisambtenaar J. W. v. W.,
landbouwer te Woubrugge, die een hoeveel
heid van 75 100 pond spek frauduleus
vervoerde.
GEVONDEN VOORWERPEN IN DE
MAAND MAART 1941
Doublé armband, agendaboekje, inh. zil
verbons, armbandhorloges, brillen, Fransch
leerboek, Engelsch boek, bordje met op
schrift „spreekuur enz.", ceintuur, dashou
der, das, (sjaal), étui, inh. nagelveil, foto's,
fitting met rijwiellampje, handbeschermer,
handschoenen, hangslot met sleutel, hee-
renhoed, ijzeren haak hoofddoek en zak
doekje, insigne, kinderschoentje, ketting
met slot, kindertaschje, inh. portemonnaie,
manteltje, moersleutel, van een rijwiel,
muts, nummerplaat, portemonnaies, passer,
plankje met sleutels, patronen haakwerk,
padvindersriem, poetslap, inh. hamer, veil
en schroevendraaier, rijwielbelastingmer-
ken, regenpijpen, zilveren damesring,
roeiboot, sleutels, snelbinder, stempeltje,
Gemeentel. Aankondiging
SLUTTINr/cjUiEftfTF FLIJKE
ENZ.
Burgemeester
brengen ter algimei
meentelijke bur iwxjop Goei
April a.s. geslot
Het Bureau v:
zal op dien dag
uur v.m.
A. TEPE
[ouders van Leiden
i, dat de ge-
Vrijdag, 11
.en BurgeJHjken Stand
peod zijn|lan 9 tot 10
loco-Burgemeester.
VAN STRÏJEN, Secretaris.
IENTINj
Burgemeester len
den brengen ter\al|
Woensdag 16 A]
2 tot 3 uur, aan
neeskundigen Dij
heid wordt gegevi
tegen pokken. He
den medegebrachi
A. TEPE, Wel
POKKEN.
ouders van Lei-
e kennis, dat op
dis namiddags van
bui ;au van den Ge-
re 13a, gelegen
ot l^Dstel^pze inenting
moet wor-
Loco-Burgemeester.
VAN STRIJEN, Secretaris.
SCHOUW VAN WEGEN, LANEN ENZ.
Burgemeester en Wethouders van Lei
den brengen ter algemeene kennis, dat te
beginnen op 17 April 1941, krachtens het
bepaalde bij artikel 17 der verordening
van den 6en Juli^899 (Gemeentebjai No.
15), laatstelijk/g^vijzigd bij de' verdj
ning van den 9|n Juli 1928^
blad No. 22) jfcp v^gen, lanegl
en waterringen 7 en slootgl
worden gedóe^f over alli
paden, straten,
gen, sloppen o^poorten]
vens de daarin gelegei
rende bruggen en
voor zoover die bij:
en, zonder verhindering, floor of vanwege
rechthebbenden, voêt h<d publiek verkeer
open staan, alsmedfë ov^r alle wateringen
en slooten, en ri^en ter vervanging
daarvan gemaakt* b^revens de daartoe be-
hoorende sluizfflij/duikers, buizen, toe
gangskokers en veergelijke werken, voor
zoover die bijzonder eigendom zijn.
6919
LEIDEN, 9 April 1941.
A TEPE, Weth. loco-burgemeester.
VAN STRYEN, secretaris.
SCHOENENDISTRIBUTIE.
Weth. loco-Burgemeester.
Leiden, 9 April 1940.
Agenda
LEIDEN.
Woensdag, R. ,K. Rytuig- en Wagenmakers-
Patroons-Vereeniging „St. Joseph",
kring Leiden, café Bremmer, Bees
tenmarkt, 5 uur.
De avond-, nacht- en Zondagsdienst der
apotheken te Leiden wordt van Zaterdag
5 April 20 uur tot Zaterdag 12 April 8 uur
waargenomen door: de Apotheek van Drie-
sum Mare 110, Tel. 20406 en de Zuider Apo
theek Lammenschansweg 4, TeL 23553.
Te Oegstgeest door: de Oegstgeestsche
Apotheek Wilhelminapark 8, TeL 26274.
LEIDEN.
Geboren: Jannetje Alida d. van S. M.
Stolp en M. van Ommen.
Ondertrouwd: C. J. v. d. Meer jm.
31 j. en A. M. J. v. Grieken jd. 27 j.
Overleden: M. W. Berkel m. 65 j.
J. Kooien zn. 22 j. H. J. Maas m. 76 j.
P. J. Regeer m. 80 j. J. C. Leuering wedn.
van A. M. J. v. Wijk, 65 j. A. J. Relijk
wed. van J. A. Schouten, 50 j.
truffel, veil, vulpenhouder, vlaggetje, zil-
verbonds, zilveren medaille.
Gevonden in de tram (stadslijn)
Handschoenen, een sigarettenkoker, een
portemonnaie met inhoud, een rieten kof
fer, een muts, een R.W.B. merk, dames-
parapluies, een paar gymnastiekschoenen.
Terug te bekomen een inlichtingen te
verkrijgen iederen werkdag van 13 uur
nam. behalve Donderdags en Vrijdags ten
Politiebureele alhier.
Met ingang van morgen *10 April zullen
op de gewone uren aan het Distributiekan
toor,
nen
nen
dusver
publiek
geraden
n o o d z
Zij, die reeds ee bon helfcen ontvangen
komen vooralsnog voornieuwe niet
in aanmerking.
De Burgemeester van Leiden,
A. TEPE,
o g s te