Plaatst een Telefoontje RADIO-PRO GRAMMA'S PAM BIJ DE MAANAPEN Het meisje Handschoen ZATERDAG 5 APRIL 1941 DE LEIDSCHE COURANT DERDE BLAD - PAG. 10 Installatie Burgemeester van Delft In een buitengewone raadsvergadering is gisterenochtend de nieuwe burgemeester van Delft, de heer F. W. v. Vloten, geïn stalleerd. De installatie werd verricht door den loco-burgemeester, den heer J. Brinkman, die er op wees, dat de nieuwe burgemees ter in een financieel krachtige gemeente komt. Hij hoopte op een prettige samen werking. De burgemeester antwoordde hierop, dat hij steeds het algemeen belang boven het groepsbelang zal stellen en dat hij hoopte, bij zijn arbeid de noodige samen werking te mogen ondervinden. Tenslotte zeide hij, niet te zullen dulden, dat zijn nationaal-socialistische medestrijders van hun rechten zullen worden beroofd. Tenslotte sprak de heer J. Bottelier, oudste lid van den gemeenteraad. OPLEIDING VAN BURGEMEESTERS Door de N.S.B. In „Volk en Vaderland" wordt de aan dacht gevestigd op een, voor eenige maan den in opdracht van ir. Mussert georgani- seerden burgemeesterscursus. Deze cursus staat onder leiding van mr. G. L. A. van Dijk, hoofd van de afdeeling „Opleiding (bestuursfuncties" van de N.S.B., welke af deeling ressorteert onder het bureau van den plaatsvervangend leider der N.S.B., den heer C. van Geelkerken. Het blad deelt mede, dat er 300 cursisten zijn. PROV. STATEN VAN NOORD-HOLLAND Volgens mededeeling in de staatscourant is benoemd verklaard tot lid van de staten van Noord-Holl^pd, in de vacature Bo- imans, de heer A. J. M. Angenent te Haar lem. VERKOOP VAN VERSCH BROOD VOOR 10 UUR V.M. IS VERBODEN. Bij beschikking van den waarnemend secretaris-generaal van het departement van Sociale Zaken van 7 December 1940 is voor het winterseizoen met het oog op de verduisteringsvoorschriften een alge- meene vergunning verleend om op Zater dag vroeger met den bakkersarbeid te be ginnen en om versch brood te vervoeren en te verkoopen op een vroeger uur dan wettelijk als norm is toegestaan. Aangezien het nog meermalen voor komt, dat op Zaterdag voor 10 uur v.m. versch brood wordt verkocht, en sommige bakkers blijkbaar over het hoofd zien, dat de bovenbedoelde vergunning op 15 Maart j.l. is afgeloopen, wordt de aandacht van belanghebbenden er op gevestigd, dat sinds 15 Maart j.l. de gewone bepalingen be treffende het aanvangsuur van den bak kersarbeid en het verbod om voor 10 uur v.m. versch brood te verkoopen weer gel den. ZONDAG 6 APRIL 1941. HILVERSUM I, 415.5 M. Nederiandsch Programma. 8.00 Gramofoonmuziek 10.00 Nederlandsch Hervormde Kerkdienst (voorbereid door de Christ. Radio-Stich ting)-. 11.40 Rondom het orgel 12.00 Gramofoonmuziek 12.42 Almanak 12.45 ANP: Nieuws- en economische be richten 1.00 Pianoduetten 1.45 Neder landsch Verbond voor Sibbekunde: „Wie en wat waren onze voorouders?" 2.00 Melodisten en solist 2.45 Landmails Lust 3.30 Uit Berlijn: 68e Verzoekconcert voor de Duitsche Weermacht 6.00 Voor de kinderen 6.30 Cabaretprogramma 7.30 Gemengd koor en gramofoonmuziek 8.00 ANP: Nieuwsberichten 8.15 Spie gel van den dag 8.30 Berichten (En- gelsch) 8.45 Omroeporkest en solisten 9.40 Gramofoonmuziek 9.45 ANP: En- gelsche berichten 10.00 ANP: Nieuws berichten, hierna: Sluiting. HILVERSUM U, 301.5 M. Nederlandsch Programma. 8.00 Gramofoonmuziek 9.00 Studio Vroegdienst (voorbereid door het Vrijz.-Prot. Kerkcomité). 9.30 Voor de kinderen (voorbereid door het Wrijz.- Prot. Kerkcomité) 10.00 Gramofoonmu ziek 10.45 Dameskoos „Aethercharme" en solist 11.15 Gramofoonmuziek 11.30 Kinderkoor „De Merels" 12.00 Cyclus „Eens Chris-ten's reize naar de Euwigheid in dezen tijd" (voorbereid door de Christ. Radio-Stichting) 12.15 Viool en clave- cimbel 12.45 ANP: Nieuws- en economi sche berichten 1.00 Gramofoonmuziek 1.30 Matthaus-Passion 5.00 Vrije Evangelische Kerkdienst (voorbereid door de Christ. Radio-Stichting) 6 15 Gramo foonmuziek 6.45 Sport van den dag 7.00 Omroeporkest en soliste 7.45 Sport- wetenswaardigheden 8.00 ANP: Nieuws berichten 8.15 Gramofoonmuziek 8.30 Omroeporkest, de Meesterzangers en so listen 9 30 Radio-tooneel 9.55 Gra mofoonmuziek 10.00 ANP: Nieuwsbe richten, hierna: Sluiting. GEM. RADIO-DISTRIBUTIEBEDRIJF. Ie Programma: 8.0022.00 Hollandsch Programma; 22.0024.00 Duitsch Program ma. 2e Programma: 8.0022.15 Hollandsch Programma; 22.1523.00 Hollandsch Programma, uitsluitend voor Radio Cen trales 23.00—24.00 Duitsch programma. 3e en 4e Programma: 8.0024.00 Duitsch Programma. MAANDAG 7 APRIL. HILVERSUM I. 415,5 M. Nederlandsch Programma. 6.45 Gramofoonmuziek. 6.50 Ochtendgymnastiek. 7.00 Gramo foonmuziek. .45 Ochtendgymnastiek. 8.00 Dagopening (voorbereid door het Vrij zinnig Prot. Kerkcomité). 8.10 Gewijde muziek (opn.). 8.30 ANP: Nieuwsbe- richten. 8.45 -Gramofoonmuziek. 10.00 Sylvestre-trio (10.20—10.40 Declamatie). 11.15 Zang en piano. 12.00 Ensembel Tonny Roxini. 12.42 Almanak. 12.45 ANP: Nieuws- en economische berichten. 1.00 Orgelspel. 1.25 Gerard Lebon en zijn orkest. 2.10 Boekbespreking. 2.30 Ensemble Bandy Balogh. 3.05 De Ram blers. 3.40 Gramofoonmuziek. 4.30 Causerie over „Till Eulenspiegel" van Ri chard Strauss (met Gramofoonplaten). 5.00 Gramofoonmuziek. 5.15 ANP: nieuws-, en economische en beursberich ten. 5.30 Omroeporkest en soliste. 6.15 „Oost-Europeesche volkskunst", lezing. 6.30 De Jonge Acht. 7.00 ANP: Eco nomische vragen van den dag. 7.15 De Romancers. 8.00 ANP: Nieuwsberichten. 8.15 Spiegel van den dag. 8.30 Berich ten (Engelsoh). 8.45 Ons schemeruurtje. 9.40 Gramofoonmuziek. 9.45 ANP: Engelsche berichten. 10.00 ANP: Nieuwsberichten, hierna: sluiting. HILVERSUM H. 301.5 M. Nederlandsch Programma, 6.45 Gramofoonmuziek. 6.50 Ochtendgymnastiek. 7.00 Gramo foonmuziek. 7.45 Ochtendgymnastiek. 8.00 Gramofoonmuziek. 8.30 ANP: Nieuwsberichten. 8.45 Gramofoonmuz. 10.00 Morgendienst (voorbereid door de Christ. Radio-Stichting). 10.20 Or gelconcert. 11.00 Declamatie. 11.20 Gramofoonmuziek. 11.30 Klaas van Beeok en zijn orkest. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonmuziek. 12.45 ANP: Nieuws- en economische berichten. 1.00 Amusementsorkest met piano-intermezzi. 2.00 Arnhemsohe orkestvereeniging en soliste. 2.40 Gramofoonmuziek. 2.45 Arnhemsche orkestvereeniging. 3.30 Huishoudelijke vraagbaak. 3.45 Gramo foonmuziek. 4.00 Musette-orkest „Les Gars de Paris" en gramofoonmuziek. 4.30 Vertelling. 5.00 Lijdensmeditatie (voorbereid door de Christ. Radio-Stich ting). 5.15 ANP: Nieuws-, economische en beursberichten. 5.30 Ensemble Ton ny Roxini. 6.00 Gesprekken met luiste raars (voorbereid door het Vrijz.Prot. Kerkcomité). 6.15 Gramofoonmuziek. 6.25 Schrammelkwartet en soliste. 6.45 Reportage. 7.00 ANP; Friesch praatje. 7.15 Zang en piano. 8.00 ANP: Nieuwsberichten. 8.15 Gramofoonmuz. 8.30 Kindercantate (opn.). 9.45 „Folk loristisch lawijt in de „Stille Week" voor Paschen", causerie. 10.00 ANP: Nieuws berichten, hierna: Sluiting. GEM. RADIO DISTRIBUTIEBEDRIJF le Programma: 6.4522.00 Hollandsch Programma. 22.00£4.00 Duitsch Pro gramme 2de Programma: 6.4522.10 Hollandsch Programma. 22.1523.00 Hollandsch Programma uitsluitend voor Radio Cen trales. 23.0024.00 Duitsch Programma. 3de en 4de Programma: 6.4524.00 Duitsch Programma. DE GOEDE WEEK. ZONDAG, 6 April. Palmzondag. In de palmwijding en de processie, welke, even als het uitdeelen van de palmen, behooren plaats te hebben vóór de Hoogmis, viert de H. Kerk de triomf van Jesus. Voor een oogenblik vergeet" zij haar boetestemmong, om Christus als haar Koning te huldigen door het herdenken en voor-oogen-stellen van Zijn glorievolle intocht binnen Jeru zalem. Voor ons is de processie een opwek king om deel te nemen aan den strijd en het Lijden van Christus, om eenmaal ook deel te hebben aan Zijn zegepraal. Mis: Domine. Geen Gloria. Slechts één gebed. In de stille H. Mis het laatste Evan gelie van de palmwijding. Credo. Prefatie v. h. H. Kruis. Kleur: Paars. De H. Mis vormt een schrille tegenstel ling met de Hosanna jubel uit de palmwij ding. De Introitus stelt ons voor oogen den verlaten Heiland in diepe vernedering en gehoorzaamheid tot aan het kruis, Zyn Va der om hulp smeekend. Gehoorzaamheid, ne derigheid en geduld moeten ook onze ge voelens zijn (Epistel), waarom wij vragen in het Gebed. Het is de wil van den Vader, dat de Zoon machteloos is tegenover Zijn vijanden. Daarom berust de Heiland daar in. Het loon, de opname in de glorie van den hemel, zal niet achterblijven. Een aan moediging voor ons, als wij zien, hce God dikwijls de braven kastijdt en den zondaars (althans uiterlijk) tevredenheid schenkt (Graduale). Ons geloof is nu weder ver sterkt en stelt ons in staat eerbiedig te luisteren naar de Lijdensklachten van Christus (Tractus) en Hem te zien lijden Lijdensverhaal). In het Offertorium klaagt de van alle troost verstoken Verlosser, hoe zij Hem spijzigden met gal en Zijn dorst lesten met azijn. Maar, hoe bitter de Lij denskelk ook is, als de Vader wil, dat Hij, die drinke, Zijn H. wil geschiede. (Com- munio). Geven wij ook ons geheel over aan de H. Wil van God, dan zullen door het Kruisoffer van Christus onze fouten gedelgd en onze verlangens naar gerechtigheid wor den vervuld. (Postcommunio). MAANDAG, 7 April. Mis v. d. Maandag d. goede week: Judica. Geen Gloria. 2e gebed voor Kerk of Paus; 3e voor den vre de. Geen Credo. Prefatie v. h. Kruis. Kleur: Paars. DINSDAG, 8 April. Mis v. d. Dinsdag i.d. goede week: Nos autem. Verder alles als gisteren. WOENSDAG, 9 April. Mis v. d. Woensdag i. d. goede week: In Nomine Jesu, Verder alles als op Maandag. DONDERDAG, 10 April. Witte Donder dag. Gedenkdag van de instelling van het Allerheiligste Sacrament des Altaars. Mis v. d. dag: Nos autem. Gloria. Slechts één gebed. Credo. Prefatie v. h. H. Kruis. Kleur: wit. N.B. Men lette op de veranderingen in de Canon (lijst van vaste gebeden) van de H. Mis, zooals die aangegeven staan op Witte Donderdag. De Liturgie van deze dag spreekt van VTeugde en droefheid. Op het altaar is het kruibeeld bedekt met een witte doek. Het orgel wordt gespeeld tot en met het Gloria, onder het zingen waarvan de altaarschel en de kerkklokken luiden. De priester is bekleed met de witte vreugdegewaden, want vandaag herdenken wij de. instelling van het Allerheiligste Sacrament des Al taars, de eerste H. Communie van de Apos telen en hun heilige priesterwijding. Maar.het afscheid des Heeren en het droevig verraad van Judas maken deze dag tot een droeven dag. En daarom wordt de altaarschel vervangen door de ratel, het orgel zwijgt evenals de kerkklokken tot aan de Gloria van de Paaschmis op Paasch- Zaterdagmorgen. (Nu Christus gaat lijden verstommen alle vreugdeklanken). Na de plechtigheden wordt het altaar ontdaan van de altaardwalen en de sieraden. Alleen het kruisbeeld met de paarse rouwdoek blijft met zes kandelaars vóór het geopen de tabernakel staan. De ontblooting van het altaar wijst er ons op, dat het onbloedig offer tijdelijk is opgeheven en het ontklee- de altaar is een sprekend beeld van den verlaten Christus aan het kruis. VRIJDAG, 11 April. Goede Vrijdag. Sterfdag van Onze Heer Jesus Christus. Vandaag wordt geen H. Mis opgedragen. Al onze aandacht dient gevestigd op het H. Bloedig Kruisoffer. Onder de plechtighe den de kleur: Zwart. In de zinrijke en hoogst indrukwekken de plechtigheden van de Goede Vrijdag be doelt de H. Kerk ons voor oogen te stel- len: Jesus aan het Kruis, opdat wij, tot leedwezen gestemd, ons hart zóó bereiden, dat wij de vrucht van de verlossing deel achtig worden. Doordringen wij ons diep van onze schuld, van de Goddelijke recht vaardigheid en bidden wij om vergiffenis als een vrucht van het heilig Lijden van Christus. ZATERDAG, 12 April. Paaschzaterdag. Bij de plechtigheden kleur: Paars. Bij de wijding van de Paaschkaarsen de H. Mis: Wit. De plechtigheden en de H. Mis spreken ons van het Geheim der Verrijzenis van Christus, ons Hoofd, en van de geestelijke verrijzenis van Christus' Lichaam (wijding van het nieuwe vuur en van de Paasch- kaars) en ledematen, wijding van doop vont en water). In de twaalf profetiën wordt ons het tijdperk voor oogen gesteld, waar in de Aartsvaders verlangend uitzagen naar het nieuwe Rijk, dat Christus, de Messias, stichten zou en het menschdom niet deel achtig was aan de genade van de Verlos sing. Aldus bereidt de H. Kerk ons voor op de hernieuwing van lesven, welke zij viert in de heerlijke Paaschmis. (Epistel). Deze H. Mis werd vroeger opgedragen in den nacht van Zaterdag op Zondag (zie gebed en Prefatie van Paschen. Invullen: vooral in dezen nacht). Alleluja! Lof aan God voor Zijn goed heid, uitstralend in de weldaad van onze verlossing. (Tractus). N. B. In de H. Mis wordt weer gebeden de psalm „Judica" bij de voetgebeden. Geen Introïtus. Onder de Gloria luiden de altaarschel en kerkklokken. Geen Credo. Geen Offertoriumzang. Achter de „Lava bo" weer het „Gloria Patri". Men lette op de veranderingen in de Canon van de H. Mis aangegeven op Paaschzaterdag. Geen Agnes Dei. Geen Postcommunio. Na de nuttiging onmiddellijk de Vespers. IN DE KERKEN v. d. E.E. P.P. FRAN CISCANEN: Alles als in bovenstaande kalender v. h. Bisdom, behalve: MAANDAG, 2e gebed V. d. Z. Guillel- mus van Scicli, Kluizenaar; 3e voor den vrede. DINSDAG. 2e gebed v. d. Z. Julianus v. d H. Augustinus, Belijder; 3e voor den vrede. WOENSDAG. 2e gebed v. d. Z. Thomas van Tolentijn, Martelaar; 3e voor den vrede. Amsterdam. ALB. M. KOK, pr. 69. „De professor wist dit uit zijn betrouwbare instru- 70. „Kristallientje", zoo vervolgt hij, „is onze Maankoningin. menten." Daarop laat Luniti hem een plan zien en zegt: Kijk daar komt ze juist binnen. De professor zal je alles „er is maar één weg naar de villa en die gaat van hier uit wel vertellen over de manier, waarop wij hier gekomen onder den grond." zijn...." FEUILLETON met de EEN MODERNE ASSCHEPOESTER HISTORIE van MARIA SAWERSKY. (Nadruk verboden). 20) Als juffrouw Anne mijn linkerhand vasthoudt, terwijl ik met de rechter mixe. Lachend gaf de gravin hem de flesch, die zy in de hand hield. Als juffrouw Farö tot dat offer bereid is, wil ik geen roet in het eten gooien, mijn jongen. Hier, doe je best maar. Als je in spiratie maar niet zóó. ver gaat, dat het naast, in plaats van in de bowl terecht komt. Graaf Grundtvig voelde zich geprikkeld. Hoe haalde Grotkau het in zijn hoofd een voudig beslag op die jongedame te leggen, haar bij haar hand te pakken en by haar voornaam aan te spreken? Dat was een on beschaamdheid, waardoor het meisje zich beleedigd moest voelen. Geërgerd trok hij zyn vriend de flesch uit de hand. Stel je niet zoo aan, Jens, zei hij nij dig en floep, daar schoot een golf punch over de blauwwit gespikkelde das, die Grotkau tijdelijk zijn eigendom mocht noe men. Een verwoede strijd tusschen de beide vrienden was 't gevolg van deze onhandig heid en Anne greep deze gelegenheid dank baar uit de voeten te maken. De gravin kwam tusschen beiden en joeg het uitgela ten gezelschap van het buffet weg. Weg daar, jongens. Ik heb die punch niet gekocht om jullie er mee te begieten althans niet in letterlijken zin. Die in spiratie schijnt niet het gewenschte effect te hebben, Grottkau. Juffrouw Farö, Senta helpen jullie me eens zoo de suiker, alsjeblieft nu flink roeren en dan nog even laten trekken, prachtig, wij vrouwen kunnen het toch ook wel, zonder dat iemand onze linkerhand vasthoudt. Allen op je plaats kinderen. De punch komt. Waar blijft de notaris? En waar zit de professor en zijn wervelwind, Doddie? vroeg Senta Bratt. De gravin greep naar haar voorhoofd. Ach die heb ik in de drukte van die jongens heelemaal vergeten. Die twee zitten natuurlijk met elkaar te debatteeren over een of ander onderwerp, dat nog per sé vandaag afgehandeld moet worden en Doddie krijgt ze niet mee.... Lieve goedheid, wat is dat nu weer? In het trappenhuis klonk een oorverdoo- vend lawaai. Alles rende naar de deur en drong naar buiten, waar een zeldzaam tafereel voor de blikken der verbaasde toeschouwers ontrolde. Op de bovenste trede van de trap stond een gedaante, die op het eerste gezicht aan een spook deed denken. Ze was van het hoofd tot de voeten in een wit laken gehuld. Naast deze gedaante stond een rond voorwerp, dat meer de lachtlust dan het afgrijzen opwekte. Het was een uitge holde pompoen, waarin met meer of min der virtuositeit mond, neus en oogen waren uitgesneden, terwijl het ding van binnen door een brandende kaas werd verlicht. Het effect was werkelijk vermakelijk. De spookverschijning scheen aan een of ander gezwel te lijden, dat onder het laken duidelijk zichtbaar was en dit gezwel bleek het hartverscheurende geluid voort te brengen, dat de huisgenooten in de hal op een hoop had gedreven. Anne Falke staarde vermaasd naar het pseudo-spook. Grundtvig echter vloog, twee treden tegelijk nemend, de trap op, nam de witte gedaante eenvoudig in gijn armen en trok het laken weg. Een meisjeskopje met gitzwart haar, dat danig door de war zat kwam te voorschijn. Lachende oogen en een roode mond, welks lippen zich om de tuit van een gieter klem den, werden zichtbaar en deze laatsten veroorzaakten het naargeestige geloei dat nog steeds aaniheld. Natuurlijk Doddie, riep de gravin, ter wijl ze met een pijnlijk gezicht haar han den aan haar ooren bracht. Kind, schei alsjeblieft uit met dat verschrikkelijke la waai. Anders zie ik geen kans de beide mannen mee te krijgen, tante Klara. Ze hebben een boek over oude handschriften ontdekt en zijn volkomen weg van deze wereld. Toettoeteretoet-toet Grundtvig droeg het charmante spook de trap af, zette het op haar beenen, pelde het uit het laken en nam het den gieter af. Een elegante jongedame in een rood taftzijden jurkje presenteerde zich, keek met een schelmsche glimlach den kring rond en stak ten slotte Anne haar hand toe. Ah, dat is zeker de nieuwste aanwinst voor het atelierhuis. Goeden avond. Ik ben Doddie Hesterberg. Bent u weer heelemaal o k? Idiote vraag, wat? Dat kan ik met m'n eigen oogen wel zien. Hier, Ernstje, blaas jij maar eens. Misschien heb je meer succes dan ik. Daarmee duwde Doddie Grundtvig den gieter in zijn mond, tegelijkertijd haar arm door dien van Anne schuivend. Bij elke andere gelegenheid zou Anne de spookscène stellig evenzoo geamuseerd hebben als de kwajongensachtige begroe ting van dit kwieke meisje. Maar Grundt vig had het aardige spookje eenvoudig in zijn armen genomen, zijn geheele omgang met haar verried een zekere vertrouwelijk heid en nu liet hij zich bovendien nog den gieter in zyn mond duwen. Dat was een graad van familiariteit, die Anne toch even pijn deed. Ze gedroeg zich ietwat stijf te genover de uitgelaten Doddie. Weldra verschenen nu toch ook de beide vrienden Hamsen en Hesterberg onder vele verontschuldigingen. Het gezelschap begaf zich naar de eetkamer en zocht zijn plaat sen. Doddie wilde per sé naast „haar" Ernst zitten, maar moest zich ten slotte tevreden stellen met een plaats tusschen de beide oude heeren, wien de gravin verzocht een wakend oogje op hun pupil te houden. Uiteraard had dit weer een krachtig pro test van Doddie tengevolge, die meende, dat men haar beter kon opdragen op haar beide ooms te passen, maar daar stoorde gravin Grundtvig zich niet aan. Haar aan dacht werd trouwens teveel in beslag geno men, doordat zij Anne nog aan de nieuw aangekomenen moest voorstellen. Aangenaam, zeer aangenaam, zei Hes terberg verstrooid. Notaris Hamsen maakte slechts een lich te buiging, maar plantte daarna zijn gou den lorgnet op zijn neus en nam het meis je zoo aandachtig op, dat Anne er een kleur van kreeg. Kende die oude heer haar? Dat was toch niet mogelijk. Ze had hem nog nooit eer der gezien. Juffrouw Farö, helpt u het geheugen van een oud man eens een handje, zei Ham sen eenigszins pedant. Waar kan ik u al eerder hebben ontmoet? Voor zoover mij bekend, nergens no taris. Ik heb altijd zeer teruggetrokken geleefd. Maar ik moet toch beslist al eens het genoegen hebben gehad. Uw gezicht herinnert me aan iemand, maar ik weet werkelijk niet aan wie. Sentra Bratt bracht den ouden heer op het goede spoor. U hebt juffrouw Farö's conterfeitsel in het door mij geillustreerde sprookjesboek gezien. Ze heeft voor Asschepoes als model gediend. Aha, dat is 't dus, mompelde Hamsen, nog steeds in gedachten. Bij het hooren van het woord „Assche poes" was Jens Grottkau van zijn stoel op gesprongen. Asschepoester? riep hij, hevig geïnte resseerd. Bent u Asschepoester? Ik was het, toep ik juffrouw Bratt tot model diende. Anne voelde, hoe het hart haar in de keel klopte, maar ze bleef uiterlijk volko men kalm. (Wordt vervolgd).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1941 | | pagina 10