Verklaringen van Von Ribbentrop en Ciano KERKNIEUWS Land- en Tuinbouw üeekepxaat. ZATERDAG 31 AUGUSTUS 1940 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD - PAG. 6 „Een tlfdperk van begrijpend samenwerken beginl" De Rijksminister van Buitenlandsche Zaken,, Von Ribbentrop, en de Italiaan- sche minister van Buitenlandsche Za ken, graaf Ciano, hebben na de fakon- diging van de scheidsrechterlijke uit spraak over het Hongaarsch-Roemeen- sche conflict voor de delegaties en in tegenwoordigheid van vertegenwoordi gers der binnen- en buitenlandsche pers verklaringen afgelegd. Rijksminister Von Ribbentrop verklaarde: „Door de zooeven voltrokken scheids rechterlijke uitspraak heeft een belangrijk en moeilijk probleem der Europeesche poli tici zijn definitieve regeling verkregen. Ik zou uit naam van de Rijksregeering mijn bijzondere vreugde en voldoening hier over tot uitdrukking willen brengen. De Roemeensche en de Hongaarsche regeering hebben een beroep gedaan op de regeerin gen der beide spilmogendheden. Zij hebben daarmede uitdrukking gegeven aan haar wil om het tusschen haar sedert lang om streden probleem langs vreedzamen weg tot oplossing te brengen, en hebben daar mede met hare verantwoordelijkheid, zoo wel voor de behartiging van haar eigen be langen, als ook voor het behoud van den vrede in Zuid-Oost-Europa, rekening ge houden. De Führer en de Duce hebben zich niet onttrokken aan dit beroep. Duitschland en Italië, die met Roemenië en Hongarije op gelijke wijze door vriendschappelijke be trekkingen zijn verbonden, zijn bij de tus schen de beide landen tot dusverre omstre den kwestie als zoodanig niet rechtstreeks geïnteresseerd. Zij konden derhalve in vol komen onpartijdigheid de hun opgedragen taak ter hand nemen en uit de groote moei lijkheden, die de gecompliceerde geografi sche en ethnografische toestanden van het omstreden gebied met zich mede brengen, een rechtvaardigen en de belangen van bei de partijen behoudenden uitweg vinden. De beide spilmogendheden hebben daar mede opnieuw het bewijs geleverd, dat zij in strijd met de Engelsche politiek, die se dert den aanvang van het conflict der spil mogendheden met Engeland gepoogd heeft den brandfakkel van den oorlog ook in het Donaugebied te werpen, vastbesloten en ook in staat te zijn om in samenwerking met de mogendheden in dit gebied een uitbreiding van den oorlog tot dit gebied te verhinde- Na de Sovjet-Russische-Roemeensche overeenstemming over de Bessarabische kwestie en na de reeds tot stand gekomen overeenstemming tusschen Roemenië en Bulgarije in de'kwestie van de Zuidelijke Dobroedsja, is vandaag met de door de spil mogendheden gegeven en door de beide partijen aanvaarde scheidsrechterlijke uit spraak, het laatste in het Donaugebied nog hangende territoriale probleem tot oplos sing gebracht. Een definitieve toestand der pacificatie zal thans ten profy te van allen ook in dit deel van Europa intreden. Ik ben er van overtuigd, dat hiermede een hechte grondslag voor het tot stand brengen van duurzame en vriendschappelijke be trekkingen tusschen Roemenië en Honga rije in het leven is geroepen." GRAAF CIANO SPREEKT. Graaf Ciano zeide: „Op het oogenblik der onderteekening van het protocol, dat de aanvaarding van de scheidsrechterlijke uit spraak door de Hongaarsche regeering en de Roemeensche regeering bewrachtigt, waarmede Duitschland en Italië de nieuwe en definitieve grenzen tusschen Hongarije en Roemenië hebben vastgelegd, zou ik na mens mijn regeering uitdrukking willen geven aan mijn zeer levendige en oprechte tevredenheid over de rechtvaardige en vreedzame oplossing van een probleem, dat de betrekkingen tusschen de beide landen en de rust in het Donaubekken zoo zwaar bedreigde. Tot deze oplossing hebben Hon garije en Roemenië met gelijk begrip bij gedragen en ik zou mijn bewondering tot uiting willen brengen voor den vèrzienden blik en het verstand van hun regeeringen en hun staatslieden. Zij hebben de doel stellingen, welke streven naar vrede en be stendigheid, en waardoor de politiek der beide spilmogendheden zich laat leiden, vol komen begrepen en vertrouwen gesteld in den geest van rechtvaardigheid van Duitschland en Italië. Deze geest heeft den heer Von Ribbentrop en mij in staat gesteld de vele moeilijkheden te overwinnen van een kwestie, waarin ingewikkelde aardrijks kundige, economische en ethnografische eischen elkander kruisten, en die wij ons voornamen op te lossen, niet alleen met pijnlijke onpartijdigheid, maar ook met den overtuigenden wil om de grondslagen te leggen voor een duurzame en vertrouwe lijke samenleving tusschen de beide naties, die zich tot ons hebben gewend. Met de arbitrage van vandaag en het werk, dat haar hee'ft voorbereid en moge lijk gemaakt, hebben Duitschland en Italië hun rechtlijnige en vasthoudende actie voortgezet om te vermijden, dat het con flict, waarin zij zich bevinden, uitgebreid wordt tot de landen van Zuid-Oost-Europa, waarheen onze vijanden hardnekkig en met alle middelen getracht hebben het te bren gen. Wij wilden niet alleen in dit gebied van Europa den vrede behouden, maar hem hecht en veilig opbouwen, in die hecht heid en veiligheid, welke alleen de goede wil en de rechtvaardigheid kunnen verlee- nen, een zaak, die Duitschland en Italië vóór alles willen dienen. Met dit opheffen van een twistvraag, die twintig jaar lang dreigde uit te loopen op een conflict, treedt in de betrekkingen tus schen Hongarije en Roemenië een omme keer in. Wij staan aan het begin van een regime van begrijpend en vertrouwelijk sa menwerken, zooals Italië dat steeds ge- wenscht heeft en waaraan Italië reeds thans met zijn bondgenoot Duitschland den steun en*den bijstand van zijn hechte vriendschap toezegt." DE INDRUK VAN DE UITSPRAAK TE WEENEN IN HONGARIJE. De Hongaarsche openbare meening ziet in de scheidsrechterlijke uitspraak van Weenen een waardevolle bijdrage tot den Euroueeschen opbouwarbeid, alsmede de definitieve liquidatie van het verdrag van Trianon. Hongarije, zoo verklaren politieke kringen alhier, zal bereidwillig zijn rol in het nieuwe Europa aan de zijde van de mo gendheden van de as op zich nemen. DE HONGAARSCHE VERWACHTINGEN BEVREDIGD. In Hongaarsche politieke kringen wordt ten aanzien van de Weensche uitspraak ver der verklaard, dat deze de Hongaarsche verwachtingen volledig bevredigt. De uit spraak maakt het mogelijk, dat in de toe komst met Roemenië niet alleen een nor male maar zelfs een vriendschappelijke ver houding tot stand komt, hetgeen twintig jaar lang door de intriges van de mogend heden der .vroegere entente verhinderd is. DE INDRUK IN JOEGO-SLAVIë VAN DE UITSPRAAK VAN WEENEN. De scheidsrechterlijke uitspraak van Wee nen staat in het middelpunt der belangstel ling bij de politieke en diplomatieke krin gen te Belgrado. De Joego-Slavische openbare meening is diep onder den indruk van de snelheid van de oplossing. In leidende politieke kringen vergelijkt men de snelle en door een streven naar een blijvend evenwicht gedragen oplossing met het vroegere onvermogen van de democrati sche staten in het Westen om zulke proble men te ontwarren. Thans wordt door de mogendheden van de as ook op diplomatiek gebied met de op de slagvelden beproefde tactiek van het moedig toegrijpen en het op zich nemen van de verantwoordelijkheid voor ver dragende beslissingen de over winning behaald. Zoo wordt een voor ge heel Zuid-Oost-Europa bevorderlijke ont spanning van den toestand geschapen. HET DUITSCHE OORLOGSHULPWERK. De tweede rijks-straatcollecte voor het oorlogshulpwerk van het Duitsche roode kruis, gehouden op 17 en 18 Augustus, heeft volgens de voorloopige telling 26.8 millioen rijksmark opgebracht. Vergeleken met de eerste rijks-straat collecte van dit hulpwerk, is de opbrengst 3.6 millioen rijksmark, d.i. rond 16.3 pro cent, hooger. Het bedrag per hoofd der be volking steeg van 29 tot 34 rijkspfennig. Waarnemend Pastoor te Schipluiden. Wegens ziekte van Pastoor H. J. A. Theissen te Schipluiden treedt Prof. C. P. M. Holtkamp voorloopig als diens plaats vervanger op. Naar de „Res." bij informatie vernam, baart de toestand van Pastoor Theissen nog steeds zorg, zoodat thans geheel rust ge boden blijft en derhalve geen en'kel be zoek toegestaan kan worden. DISTRICTSVERGADERING L.TJS. TE LEIDEN. Te Leiden wordt op Dinsdag 24 Septem ber in „Schuttershof" Stationsweg een dis trictsvergadering gehouden van den L.T.B. Des v.m. tien uur komen in behandeling voorstellen veehouderij, enz. des n.m. twee uur voorstellen tuinbouw, enz. Aldaar worden verwacht de vollksdige besturen van de navolgende afdeelingen: Aalsmeer, Aarlanderveen, Alphen aan den Rijn, Boskoop, Bodegraven, Gouda, Haas trecht, Hazerwoude, Hillegom, Hoogmade, Katwijk a. A Rijn, de Rwakel, Kudelstaart, Langeraar, Leimuiden, Lisse, Nieuwkoop, Nieuveen, Noorden, Noord wijk Binnen, Noord-wij kerhout, Oud Ade, Reeuwijk, Rijp we tering; Roelofarendsveen, Sassen- heim, Stompwijk, Voorhout, Voorschoten, Waddinxveen, Warmond, Wassenaar, Woerden, Zevenhoven, de Zilk en Zoe- terwoude. Verder de kringbesturen. Alle belangstellenden hebben recht van toe gang. Agenda NED. R.K. VOLKSBOND, AFD. LEIDEN. CENTRALE VAN DE R.K. ARBEIDERS BEWEGING. Secretariaat: Verl. Bloemisten!aan 45. Zondag: Het gebouw is den geheelen dag gesloten. Maandag: Repetitie R.K. Gem. Zangvereeniging „Pulchri Studio", 8 uur. (Zaal 6). Maandag: Dag. Bestuursver gadering R.K. Volksbond, 8 uur. (Kantoor) Maandag: Kantoor Bouwvakarbeiders- bond, (Zaal 10), 7.308.30 uur. Maan, dag: Kantoor Fabriekarbeidersbond, nam, van 7.308.30 uur. Inschr. leerlingen Teekensohool. Dinsdag: Rechtskundig Adviesbureau voor de leden van de Ai- deeling Leiden en Omstreken, Kantoor, Bondsgebouw Steensohuur 15, nam. van 6.308.00 uur. Best. verg. Textiel. Inschr. leerlingen Teekensdhool. Woens dag. Insch. leerlingen TeekenschooL Vrijdag: Te 7 uur uitbetaling Transport- arbeidersbond. (Zaal 1 en 2). Zaterdag: Spaarbank op het Kantoor, 78 uur. Zaterdag: Uitbetaling door: Metaalbe-wer- kersbond te 9 uur voorm.; Grafische Bond te 3 uur nam.; Bouwvakanbeiderstoond te 3.30 uur nam.; Houtbewerkersbond te 3.30 uur nam. INTERPAROCHIALE ST. JOSEPH'S GEZELLENVEREENIGING. Rapenburg 52. Gelegenheid om zich als lid van de Ka tholieke Gezellen vereen iging te doen in schrijven R.K. Jongemannen vanaf 17 jaren iederen derden Maandag van dien maand des avonds te half negen in de Pre sidentskamer van het Gezellenhuis, Ra penburg 52. Toegang tot de bijeenkomsten voor fiet sers uitsluitend Pieterskerkhof; voetgan gers Rapenburg 52. Heden Zater van 89 uur Boeken inle veren, Beurtrooster: Heden Zaterdag: C. v. d. Meel en G. Bot; Zondag: P. Reiaevoort, C. Godidijin en D. Goosen; Maandag: A. de Gunst en A. Verhoog. Dinsdag: alle commissarissen present. Donderdag: D. Devilée en J. Hillenaar. Zaterdag: G. Bot en S. v. d. Aar. Heden Zaterdag 8.30 Opening van de Noveen voor de Zaligverklaring van onzen grooten Stichter Adolf Kolping, welke op Zondag 8 September Maria's geboorte plechtig wordt gesloten. Ieder gezel bidt dagelijks het Noveengebed. Zondag: is de zaal geopend van 12.30 2.30 uur en van 6 tot 9 uur. Van 12 uur Bibliotheek; alléén boeken inleveren. 7.45 uur prijsbiljarten; hoofdprijs een pracht polshorloge. Om 9 uur wordt de zaal gesloten. Maandag: Bijeenkomst voor de leden van 7.309 uur. 8 uur: Maandelijkisdhe afrekening Zelateurs Sft. Petrus Liefdewerk en- Zelatrioes van het Kempertmanfonds. 8 uur Jaarvergade ring Dam- en Schaakclub „De Raadsheer". 7.30 uur Tafeltennisclub. Dinsdag: 8 uur verplichte vergadering afd. Gezel len; aller opkomst dringend gewenscht. Woensdag: 8 uur vergadering Familieraad. Verwacht worden de heeren Raad van Be stuur; alle commissarissen en Bestuurs leden van alle onderaf deelingen en clubs. Donderdag: Bijeenkomst voor de gezel len van 7.309.00 uur. 7.30 uur Biljart club „T.E.P." Vrijdag: 7.309 uur Repe titie Muziekgezelschap Frans Schweitzer. 7.30 ur Biljartclub „T.E.P." Zater dag: 7.309 uur Bijeenkomst voor de ge zellen, 8 uur Bibliotheek; alléén boeken inleveren. 7.30 uur Kegelclub „De Poe delaars." Mededeelingen: Zondag 8 September a.s. Maria Geboorte. Algemeene H. Oamimunie voor alle leden der Vereeniging; ieder in zijn eigen Parochie, 's Avonds te 8.15 uur korte vergadering met toespraak en si-ui ting der Noveen voor de Zaligverklaring van Adolf Kolping. Gezellen het wordt ten hoogste tijd, dat we gaan sparen voor onze Kerstretraite. De Retraite vangt aan 25 December des avonds en sluit 28 December <La.v. SINT O DO-KOORKNAPEN. Zondag: De geheele Schola zingt in de Hoogmis. Lof beurt aan de St. Grego- riusgroep. Maandag: Om half vijf: ge legenheid voor het zich aanmelden van nieuwe aspirant-leden in de Gym-zaal der Heerensingelsohool. Vereisdht: leerlingen van tweede klas. Om vijf uur: gelegenheid voor het zich aanschaffen van een nieuw nummer der St. Odo-Klok voor alle groe pen. (Uitslag der prijsvraag!!!) Dinsdag: Om zes uiur: Sohola (in Heerensingelschool) Woensdag: Lof: beurt aan de St. Am- brosiusgroep. Donderdag: Zes uur: Schola. Vrijdag: Half vijf: Oudere Aspi ranten. Kwart na vijf: Cresoendogroep. Lof: de geheele Schola. Zaterdag: Lof: beurt aan de Pius X Groep. Hallo boys! We gaan weer geweldig be ginnen, hoor. Kijk goed naar deze agenda. Zondag as. kunnen de prijswinnaare (zie de St. Odo-Klok) na de Hoogmis de prij zen komen afhalen. De repetities vinden weer plaats in de gymzaal der Heerensin gelschool. De Schola denkt goed aan Zon dagmorgen de Hoogmis! Ziezoo we zijn gestart! Zorgt allen goed op tijd te komen natuurlijk en ge weldig mee te doen met alles, dan gaat 't O-kee! Tot kijks dan allemaal!! Kapelaan E. A. M. PAAP. KRUISVAART. Cohort: St. Pancras. Zondag: Algemeene H. Comimiunle. Kruisvaarders, we zijn allen present, in IV. WAAROM IN HET LATIJN? Een van de dingen, waar onze Protes- tantsche mede-Christenen niet bij kunnen, is het gebruik van het Latijn in de Katho lieke kerk. „Zoo, heb je weer naar een Latijnsche preek zitten luisteren?' Deze opmerking wordt niet zeven, doch zeven maal zeven keer gemaakt. Er wordt niet in het Latijn gepreekt, antwoord je minzaam, maar vastbera den. Ik heb het toch altijd gehoord. Toch is 't niet zoo. Dus de pastoors preeken in het Hol- landsch? Natuurlijk; anders zouden er nog meer boeren na melkenstijd onder de vroegmis in slaap vallen. Deze motiveering lijkt ons afdoende. Er wordt niet in het Latijn gepreekt, omdat niemand er een sikkepit van zou begrijpen. Onmiddellijk steekt een nieuwe vraag haar leergierige vinger omhoog, nu van Katholieke zijde: Als het Latijn voor vrij wel iedereen „latyn" is, waarom wordt de Mis dan in die onverstaanbare taal gele zen? Wanneer een Nederlander door een van de nauwe, rommelige en rumoerige stra ten van Peking lanterfant, tegen een vreem deling opbotst en zich toegesproken hoort in onvervalscht hoog-Haarlemmerdijksch: „Mot je mèn hebben!" zoo iemand voelt plotseling heel sterk zijn innige verwant schap met dezen man, en met de hoofdstad des Rijks. De taal is een geestelijke lijm, die land- genooten te zamen plakt tot een volkseen heid. Het Latijn, de officieele, niet de eenige, taal der Kerk, heeft dezelfde kleverige taak te vervullen in de gemeenschap der christenen. Het is een kerkelijk esperan to, dat overal op aarde wordt begrepen, of schoon nergens geheel-en-al verstaan. BÜ Eucharistische wereldcongressen loopen gekleurde en ongekleurde, scheel- en recht-oogige, kroesharige en blondgelokte menschen te gader; zij vereenigen zich rond het ééne altaar en „zij hoorden allen in hun eigen taal spreken", in de taal, die zij in hun kerk thuis gewoon en gewend zy'n: Introibo altare Dei, ad Deum qui laetificat juventutem meara. Ik zal op gaan tot het altaar Gods, tot God die mijn jeugd verblijdt". Een vereenvoudigd Pinksterwonder, waardoor de eenheid van de Kerk op machtige wijze wordt aangetoond. Het streng-doorvoeren van deze een heidstaal heeft groote voordeelen; wij be hoeven er niet de oogen voor te sluiten, dat groote nadeelen ermede gepaard gaan of in ieder geval kunnen gaan. De misdienaartjes echte „volksverte genwoordigers" brabbelen hun uit het hoofd geleerde antwoorden namens de ge loovigen. Zij snappen er niets van. Ook ik ben in die vroolijke jaren met toog en uniform. We beginnen het nieuwe jaar programma degelijk. Onze plaats in de kerk is: middenschip, vooraan, evangelie zijde. Kwart vóór 7 aanwezig. Maandag 7 uur Gedoaloigeerde H. Mis. We maken de intentie: Dat ons nieuwe jaarprogramma onder Gods zegen mag 'beginnen en vol tooid worden. Maandagavond 6.30 uur: Aspiranten. 8 uur Viviaaniban. Dinsdag 8 uur: W. Doyle-ban, Godfried-<ban. Woensdag 8 uur: Odo-toan. Donderdag 8 uur; Williibrordus-ban. Zaterdag 6.30 uur afrekenen 3 ets-fonds en contributie. Cohort: „St Petrus." Woensdag: 7.30 uur: St. Aloysiusban. Donderdag: 7.30 uur: St. Stephanusban. Vrijdag: 7.30 uur: Kard. v. Faulhabeiban. Zaterdag: 7.00 uur: K.J.C. Mis. 8.15 uur: St. Lodewijkiban. Cohort: Aeternus Pater. Woensdag 8uur: Afrekenen donateurs gelden. Deze week geen banb ij eenkomsten INTERPAROCHIEEL ST. FRANCISCUS LIEFDEWERK. Zondag: Eerste Zondag van den maand. Om 9 uur H. Mis met preek, daarna ont bijt. Onder de H. Mis algem. H. Communie. 6 uur Lof waarna recreatie. 7.30 uur Ge zellen. Maandag 7.30 uur: Franciscus- ridders: Aloysiusgroep. 7.30 uur Gezel len. Dinsdag 7.30 uur: Gymnastiek. Woensdag 6.30 uur: Franciscusvrienden I en IL 7.30 Godsdienstonderricht waarna recreatie, voor de schoolvrije jongens. 7.45 Franciscusridders: Antoniusgroep. Donderdag 7.30 uur: MondorgelcLulb. Vrijdag 6.30 uur: Sloyd. 7.30 uur Gezellen. Zaterdag 3.30 uur Sloyd. 7.00 uur Fran- ciscusrididers: Franciscusgroep. OEGSTGEEST. Cohort: St. Bernardus. Zondag: 7 uur Algemeene H. Communie. Aanbidding volgens beurten (in uniform!) koorhemdje bekleed geweest, en weet er dus van mee te praten. Die misdienaartjes zijn maar jongens. Dezelfde gebeden, in het Nederlandsch vertaald, zouden even hoog boven hun peE gaan als de Latijnsche. Erger wordt het met de koorzangers, die ook al de taak van volksvertegenwoordi gers vervullen. Zij zijn volwassen mannen, begaafd of soms niet begaafd, met een so noor zanggeluid, dat zij laten weerklinken ter eere Gods en, in solo-partijen, dikwijls méde tot luister van zich zelf. Er wordt tegenwoordig in verschillende parochies naar gestreefd, de koorzangers eenige kennis van het Latijn by te bren gen, of hen minstens de inhoud van de utt te voeren gezangen te verklaren. Een voorschrift is het nog niet; het zou geen kwaad kunnen als alle koorzangers tot het volgen van Latynsche lessen ver plicht werden. Dat groote mannen zingen zonder verstand is een aanfluiting van de hoogverheven liturgie, en een blamage voor henzelven. Dit wat de deelneming van de leeken betreft. Het Mis-lezen in het Latijn door dén priester zal nauwelijks als een bezwaar worden gevoeld. Het zijn niet op de eerste plaats de geloovigen, maar het is de pries ter, die als middelaar, het offer opdraagt van de Christelijke gemeenschap, d.i. de Kerk. Er ligt niets vreemds in, dat het voornaamste gedeelte van de Mis onhoor baar wordt gebeden. Al was het dus Ne derlandsch, het zou toch niet worden ver staan. De Latijnsche kennis van de doorsnee- Katholiek is wel zoo groot, dat het „Domi- nus vobiscum", „Orate fratres" (oorspron kelijk niet eens voor de leeken bestemd) en vooral het lang-uitgehaalde „Ite missa est", voor hem geen onbegrijpelijke klan ken zijn. De taal van de Romeinsche liturgie is sinds eeuwen-heugenis het Latijn; De Kerk houdt daar zeer streng aan vast, behalve in het Oosten, waar, om historische rede nen, een zekere vrijheid is toegestaan. Het Latijn is geworden tot de moedertaal der Kerk. Léon Bloy noemde het „de taal van God". Dat is overdreven; het is trouwens niet de eenige overdrijving van Léon Bloy. Het Latijn is een schoone, krachtige, man nelijke taal wie zal het tegenspreken maar het is niet onze eigen taal. Het is door de Kerk aanvaard als een noodzake lijk goed, met als keerzijde een noodzake lijk kwaad. Waar de Kerk het gebruik van het Latijn niet dwingend eischt, heeft de landstaal onbetwist de voorrang. Onze ker ken wemelen van godvruchtige opschrif ten, die tot stichting van de geloovigen (want van wie anders?) daar zijn geschil derd, maar door niemand begrepen wor den, omdat het Latijn is. Een sterk:spre- kend voorbeeld. Op het front van de Har- tebrugkerk te Leiden staat in gouden koeien van letters geschieven: „Hic domus Dei et porta Coeli". Zou het niet veel meer tot het gemoed van de voorbijgangers in deze drukke straat spreken, indien het op schrift luidde: „Huis van God en Deur des Hemels"? ARCANUS. Maandag: 6 uur: Spreekuur (Spaargel den tweede helft v. Augustus). Dinsdag: 7 uur Williibrordban. Woensdag 8 uur: Ignatiusban. Donderdag 7 uur: Dienst- ban H. Peters en Rozier. Vrijdag 7 uur: Zwenumen-Rood. Vendel en Boscoban. 7.30 uur Miguel Proban. Zaterdag: 2.30 uur: Don Boscoban. 2.30 uur Zwemmen, (groen vendel). Elisabethpenning: Don Boscoban. VROUWELIJKE JEUGDBEWEGING VOOR KATHOLIEKE ACTIE. Parochie O. L. V. Hemelvaart en St. Joseph Maandag 2 September beginnen onze clubs weer. Voorloopig gaan we nog door als vóór de vacantie, dus Maandag, 7.00 8.30 uur Lidwinagroep en 7.158.45 uur dus een kwartier vroeger de Margr. Sin- clairgroep. Dinsdag zijn we allen (zoo ver we kunnen, en de meesten kunnen na tuurlijk) in de H. Mis van 7.30 uur. Donderdag nog géén tooneel en om 7.30 8.45 uur zang. Vrijdag 7.00—8.30 Agnes- groep en Theresiagroep. Woensdag 7 uur is 't leidstersvergadering in 't clubhuis. Niewe' leden kunnen zich op de clubavon den aanmelden clubhuis Maria Gijzensteeg. Katholiek Comité van actie „Voor God" ALLEEN DOOR GOD Alleen de inwerking van God kan het hart van den mensch en het aanschijn van de aarde vernieuwen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1940 | | pagina 6