Program van de Nederlandsche Unie ZATERDAG 27 JULI 1940 31ste Jaargang No. 9704 Bureaus Papengracht 32. Telefoon: Redactie 20013, Administratie 20935. DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN Giro 103003. Postbus 11, V De Nederlandsche Unie Vanmorgen is in Den Haag door de Ne derlandsche Unie een persconferentie ge houden. Wij kunnen in dit nummer niet meer uit voerig van de daar gegeven toelichting op het program en de gevoerde besprekin gen melding maken. Met groote voldoening kan worden ge constateerd, dat algemeen of vrijwel alge meen werd toegejuicht zoowel het feit van de oprichting van de Nederlandsche Unie als haar doel en streven, neergelegd in het in het hierboven gepubliceerde program. Ter vergadering werd medegedeeld, dat in twee dagen reeds meer dan 100.000 ad- haesiebetuigingen waren binnengekomen. De Nederlandsche Unie zal de uitwer king van haar program op staatkun dig gebied niet ter hand nemen, omdat een staatkundig program niet voor daad werkelijke uitvoering in aanmerking kan komen, onder de huidige omstandigheden, nu Nederland bezet gebied is. De Nederlandsche Unie beschouwt als het diepste fundament van 't Nederlandsche volkskarakter het Godsvertrouwen. De vrijheid van godsdienst, kerk, levens beschouwing en opvoeding behoort tot het volkseigene van het Nederlandsche volk. Als men daaraan raakt, raaktmen aande Nederlanders. Dit wil echter volstrekt niet zeg gen, dat de bestaande „ongelooflijke versnippering", aldus de voorzitter der Nederlandsche Unie, mr. Einthoven, moet worden gehandhaafd. Van groot belang is in dit verband de mede- deeling ter bijeenkomst gedaan, dat de Nederlandsche Unie streeft naar een natio nalistische jeugdorganisatie, waarbij echter de verscheidenheid op reëele basis, d. w. z. op confessioneele basis gerespec teerd moet worden en aan de verscheidene richtingen op paedagogisch gebied haar eigen milieu moet gewaarborgd zijn. De Nederlandsche Unie wil een leiding van boven-af, maar een leiding, die vol komen aansluit bij het Nederlandsche volkskarakter. De Nederlandsche Unie wil een eenheid, tot stand brengen op Nederlandsche wijze, langs Nederlandschen weg, diep gewor teld in het volk zélf. Ingesteld zal worden een Raad van bij stand waarin echter niet politieke groe peeringen zitting zullen hebben, omdat, zooals reeds gezegd, het vraagstuk van het staatsbestel in zijn concrete uitwerking onder de huidige omstandigheden niet kan en mag aan de orde worden gesteld. Wij volstaan verder met te verklaren, dat deze persconferentie ons heeft beves tigd in onze overtuiging, dat wij mogen en moeten adviseeren, te beginnen met aan de Nederlandsche Unie volkomen vertrouwen te schenken. Aan een artikel „De Kloosters in de Mis sie" van mgr. P. Groenen in het Kolo niaal Missietijdschrift ontlee- DU nummer beslaat uil vijl bladen, w.o. geïllustreerd Zondagsblad. Brooddistributie De secretaris-generaal, waarnemend hoofd van het departement van Land bouw en visscherij maakt bekend, dat gedurende het tijdvak van 2P, Juli tot en met 4 Augustus a.s. de met „81" tot en met „90" genummerde dubbele bon nen van het broodbonboekje recht ge ven op het koopen van 2500 gram rog gebrood of 2000 gram ander brood. Elk der enkele bonnen geeft derhalve recht op het koopen van 125 gram rogge brood of 100 gram ander brood. De bonnen, welke 4 Augustus nog niet gebruikt zijn, blijven voorts nog tot en met 8 Augustus a.s. geldig. nen we het volgende: ^Eigenaardig voorzeker is het, dat, ter wijl het klooster buiten de wereld staat, het toch zooveel invloed op de wereld heeft gehad en nog heeft. Men zou zelfs de stelling kunnen opzetten dat, hoe ver der de kloosters de wereld ontvluchten en hoeminder wereldsch ze zelf waren, hoe grooter invloed ze op de maatschappij heb ben uitgeoefend en niet slechts bovcnna- tuurlijken maar ook natuurlijken. Is hier voor niet een pakkend bewijs het onloo chenbaar feit, dat juist de kloosters ge woonlijk het eerst getroffen worden door politieke of godsdienstige tegenstanders, hetzij door uitsluiting of verbanning, en dat bij onlusten of revolutie juist kloos- sters ten prooi worden aan gewelddadige overrompeling, plundering of brandstich ting. Begrijpelijk voorzeker is dit als men denkt aan den offerzin der kloosterlingen, waardoor him niets in den weg staat, ja, zij geprikkeld worden om in den letterlijken zin alles voor allen te wezen. En moet ook het krachtig geestelijk leven, toch al tijd nog het voornaamste en eerste voor den kloosterling, niet weer middellijk de christelijke gemeenschap ten goede ko men? Het kan niet zonder invloed blijven op het bovennatuurlijk levenspeil der ge meenschap, dat groepen van christenen, van kloosterlingen, hun geheel bestaan wijden aan de beoefening van het be schouwende leven, aan de bespiegeling en beoefening van de liefde Gods. De katho lieke leer der gemeenschap der heiligen is ons daar een waarborg voor. Als wij die samenhoorigheid van alle geloovigen, vin die bij Christus en zijn Kerk zijn inge lijfd, kennen en belijden; als wij. weten dat het godsdienstig leven van allen als ineenvloeit tot één geheel, dat de gebe den en de door de genade bevruchte wer ken voor allen heilzaam zijn, dan kan het niet anders of die nooit onderbroken stroom van goddelijk leven, die door de aderen van den kloosterstaat gaat, moet renegeerend en verwarmend inwerken op geheel de menschheid. Mogen wij hierbij niet denken aan het gebed van een Mozes dat, zoolang hij zijn handen geheven hield tot God, de overwinning van het-volk Gods blijvend deed zijn op de aanvallen van diens vijanden. Er gaat dus in velerlei opzicht een groo te kracht uit van het klooster, zoowel voor maatschappij als individu, zoowel op na tuurlijk als nog meer op bovennatuurlijk gebied. En is het dan van geen bijzondere beteekenis voor de Missie, als daar kloos ters worden opgericht?" De Nederlandsche Unie is in een zware stonde onzer vaderlandsche ge schiedenis gesticht om alle Nederlanders te verzamelen tot doelbewusten ar beid voor het behoud en de versterking van vaderland en volksgemeenschap en tot de voorbereiding van de voorwaarden en de wegen van hun bestaan en welzijn in de toekomst. Met open oog voor de werkelijkheid wil zij dien arbeid terstond aanvangen, voorzoover de beperkingen van den staat van bezet gebied dat mogelijk maken en in loyale verhouding tot de bezettende overheid. De Nederlandsche Unie stelt zich tot taak de volkseenheid op staatkun dig, cultureel en sociaal-economisch gebied te bevestigen en te versterken. Met verdieping van den christelijken geest in de samenleving wil de Nederlandsche Unie: Op cultureel gebied: Behoud van het Nederlandsche volkskarakter en versterking van die eigenschappen, waaraan het Nederlandsche volk zijn kracht en zijn plaats in de wereld te danken heeft; Verheffing van het levensideaal boven materialisme en egoïsme tot toe wijding aan de waarachtige levenswaarden van mensch en gemeenschap; Bescherming en ontwikkeling van eigen beschaving en zeden en van het volkseigen in de gewesten zoowel als in het geheele land; Vrijheid van godsdienst, kerk, levensbeschouwing en opvoeding; Bevordering van Nederlands positie in de Europeesche cultuur, en van zijn functie in de uitwisseling der"'cultureele waarden; Nauwe cultureele betrekkingen met Vlaanderen en Zuid-Afrika; Opvoeding van de jeugd in nationalen zin; Vooruitziende verzorging der geestelijke en lichamelijke volksgezond heid; Leiding van het cultureele leven en van de volksontwikkeling in verant woordelijkheid tegenover de gemeenschap. Op Sociaal-economisch gebied wil de Nederlandsche Unie met hand having van het eigen karakter der Nederlandsche volkshuishouding in haar samenhang met de wereldeconomie en haar gerichtheid op het wereldver keer: 1. Organische ordening der arbeidsgemeenschap zonder klassetegenstel lingen; 2. Vooropstelling van de belangen van het gemeenebest boven die van den enkeling, met erkenning van onvervangbare waarden der persoonlijke zelfwerkzaamheid; 3. Doelbewuste leiding van de voortbrenging en verdeeling van stoffelijke goederen; 4.Dienstbaar making van geld- en credietwezen aan de eischen der volks welvaart; 5. Erkenning van den plicht van iederen Nederlander om te arbeiden en van den plicht van het gemeenebest om iederen Nederlander in den gemeenschappelijken arbeid te doen deejen; 6. Afweer van de proletariseering des volks en versterking van de volks kracht o.a. door bevordering van gezinsvorming en gezinswelvaart en bevordering van bezitsvorming voor allen; 7. Versterking van den landbouw door loonend prijspeil en ordening van het grondgebruik; 8. Persoonlijke verantwoordelijkheid ook in het sociaal-economisch leven; 9. Beteugeling van bedrijfsconcentratie en trustvorming. Op staatkundig gebied ijvert de Nederlandsche Unie voor een sterk Ne- derlandsch volk, in nauwe verbondenheid met de overzeesche gebieden. Zij is overtuigd, dat een organische opbouw van het Nederlandsche ge meenebest onder leiding van krachtig en besluitvaardig gezag noodzakelijk is. De uitwerking van deze richtlijnen zal zij ter hand nemen, zoodra de tijd daartoe gekomen is. WAT ANDERE BLADEN SCHRIJVEN DE NEDERLANDSCHE UNIE. Het Nederlandsche Dagblad en het Na tionale Dagblad zijn niemand verwon dert er zich over de Nederlandsche Unie niet vriendelijk gezind. Het Nederlandsche Dagblad, orgaan van Nationaal Front, merkt over het program o.a. op: De heeren wenden zich tot het Neder landsche volk. Mogen we vragen tot hoe ver dat volk zich in de oogen van de hee ren uitstrekt? Leeft het volk van Noord- Nederland alleen maar voor de heeren, of begrijpen de heeren onder onze volksge meenschap ook de Vlamingen? Het eenige, wat aan het vaderland herinnert, is de re gel: „bezieling van de jeugd in Vaderland- schen zin!" Vaderlandschen zin, het klinkt klein en benepen. De term „volksch" of „volksgemeenschap" kon blijkbaar niet ge bruikt worden, nu men den breedst moge lijken grondslag voor de nieuwe groepee ring had uitverkoren. We voorzien dan ook een toevloed van „middelmatigen" tot de Nederlandsche Unie. De oproep is al zoo doordrongen van „middelmatisme", dat slechts de bekrom pen in het geheel niet volkslievende mid denman haar kan verstaan. Het Nationale Dagblad (N.S.B.) ziet in de heeren Linthorst Homande Quay het derde kabinet Colijn weerspie geld. Wij weten maar al te goed, dat van deze heeren de verwezenlijking van het socia lisme (het socialisme!! Red. L. Crt.) niet te verwachten is. De socialisten zullen in deze Nederland sche Unie hun doodsvijanden zien. Zij zijn niet bereid, dezen heeren ook maar een duimbreed grond bij den opbouw van het Nederlandsche volk in te ruimen. Volk tegen reactie, dat is de leuze, waar mee van dit oogenblik af de strijd met de Nederlandsche Unie zal worden aangebon den. Tegenover deze onvriendelijke begroe tingen citeeren wij met instemming het oor deel van de Nederlander (Chr. Hist.): „Het valt niet te ontkennen, dat in uit een loopende kringen van ons volk velen naar een dergelijke uiting verlangden. Nu door den loop der omstandigheden de po litieke partijen als organen van de volks overtuiging vrijwel uitgeschakeld waren, was er een leegte ontstaan, die men gaarne weer zag opgevuld. De groepen, die in de gelegenheid waren hun politieke actie voort te zetten, kon men niet beschouwen als representatief voor het Nederlandsche volk en daarom begeerden velen een nieu we groepeering, die wél de weerspiegeling zou zijn van de groote meerderheid van ons volk. Bovendien wekken de namen van het driemanschap, dat zich aan het hoofd van de Nederlandsche Unie heeft gesteld, ver trouwen. Dit zijn nu eens niet menschen, die men op grond van hun verleden met argwaan of terughoudendheid tegemoet treedt. Dat is van belang in een tijd, waar in men leiders ziet optreden, die zelf geen oogenblik kunnen verwachten, dat het volk in zijn geheel hen als zoodanig vrij willig zal aanvaarden en die dus, willen zij er in slagen werkelijk het vertrouwen van het volk te verwerven, weerstanden zullen hebben te overwinnen". Den oproep zelf vindt het blad aantrek kelijk door zijn soberheid. „De oproep is zoo gesteld, dat zij de mo gelijkheid biedt, dat zich rondom De Ne derlandsche Unie een waarlijk nationale eenheid kan kristalliseeren. Er wordt niet te veel in overhoop gehaald. Men komt niet met een program van ingrijpende staatkundige en sociaal-economische her vormingen, voor de verwezenlijking waar van het thans de tijd niet is. Blijkbaar wil men er zich toe beperken die dingen aan te pakken, die het eerst voor de hand lig gen en laat men de verdere ontwikkeling van deze beweging aan de toekomst over". ARNOLD MEIJER EN DE NEDERLANDSCHE UNIE Het Katholieke Dagblad De Nieuwe Dag schrijft: „In een te Bussum gehouden propa ganda-vergadering voor „Nationaal Front" heeft de leider Arnold Meijer stelling ge nomen tegen de poging tot nationale con centratie, welke zich onder leiding van het driemanschap Mr. L. Einthoven, Mr. J. Linthorst Homan en Prof. J. de Quay als Nederlandsohe Unie heeft aangediend en een oproep heeft gericht tot het Neder landsohe volk. Volgens Arnold Meijer zijn deze drie mannen niet geroepen thans leiding te geven aan ons volk. Inderdaad, daartoe geroepen zijn zij evenmin als de heer Arnold Meijer, die zichzelf evenals voornoemd driemanschap tracht op te werpen tot het geven van leiding aan ons volk. Wie zichzelf opwerpt om leiding te geven aan het volk, heeft af te wachten of hij in voldoende mate het vertrouwen van het volk, waaraan hij zijn gezag wil ont- leenen, kan verwerven. Nu is het merk waardig, dat noch Mussert, noch Meijer in 't verleden het vertrouwen van de oVer- groote meerderheid van het Nederlandsche volk ondanks hun jarenlange actie, waar op zij zich zoo gaarne beroemen, hebben weten te winnen en thans eerst wat meer wind in de zeilen krijgen tengevolge van de buiten hun toedoen totaal veranderde conjunctuur. Juist omdat de overgroote meerderheid van het Nederlandsche volk niet en ook nu nog niet bereid bleek haar vertrouwen aan de door Mussert en Meijer gegeven leiding te schenken, hebben de mannen van de Nederlandsche Unie ge meend een beroep op het Nederlandsche volk te moeten doen het aan hen te schen ken, en zij zijn daartoe aangemoedigd door de talrijke blijken van instemming, welke zij onmiddellijk bij hun eerste poging tot nationale concentratie mochten ontvangen. De heer Arnold Meijer beweerde van de mannen der Nederlandsche Unie, dat zij nog altijd met hun eene been in een tijd, die achter ons ligt, staan en voor zoover zij .werkelijk tot den nieuwen tijd bekeerd zijn en verzekeren reeds in het verleden in die richting te hebben gevoeld, in ieder geval den moed hebben gemist om hun denkbeelden onder het democratisch be wind te belijden. Deze vgrwijten doen al heel wonderlijk aan in den mond van den heer Arnold Meijer, die zelf het program van „Zwart Front" in het begin van dit jaar wijzigde tot dat van „Nationaal Front" zoodat enkele principieele bezwaren, wélke vele Katholieken tegen het Zwart Front programma koesterden, kwamen te ver vallen, en die bij gebrek aan beter tal van aanhangers „bekeerlingen" accepteerde met een allerminst onbezwaard politiek verleden, als Stenhuis, Zwertbroek, de leden van de boeren-actie-Bouwman, Burink, leden van de dissidente N.S.B.-ers der z.g. Nederlandsche Volkspartij als Ds. van Duyl e.a. Wij willen voorshands nog niet twijfelen aan de goede trouw van den heer Meyer en de eerlijke bedoelingen van zijn program, dat in ieder geval naar den tekst voor Katholieken zonder gewetens bezwaren onderschreven kan worden, maar hij moet ons dat door aprioristische verdachtmakingen tegen mannen, die poli tiek geen verleden hebben en den moed hebben, onder de huidige omstandigheden groote en zware verantwoordelijkheden en risico's te aanvaarden, niet te moeilijk maken. De nabije toekomst zal inderdaad moeten leeren, wie het grootste vertrouwen van het grootste deel, ja, zoo mogelijk van ge heel het Nederlandsche volk wint en ver dient te winnen." DE INVLOED VAN DE KLOOSTERS. De werkzaamheden voor den aanleg van het viaduct In Rijksweg No. 4 onder d< gemeente Oegstgeest zijn In vollen gang - Zware betonnen pilaren zullen het wegdel torsen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1940 | | pagina 1