DONDERDAG 7 MAART 1940
OE LEIDSCHE COURANT
DERDE BLAD - PAG. 16
SCHAKEN
LEIDSCHE SCHAAKBOND.
De competitie 3e klasse A.
In het lokaal Van Wijk aan de Hooge-
woerd is gisteravond een wedstrijd ge
speeld tusschen de L. Arb. Sch.cl. II en de
N. Z. Holl. I te Rijinsburg. Het voorloopige
resultaat was:
L. A.—<N. Z. HolL
K. A. WaasdorpF. Tuininga xx
W. BeyL. Goudriaan 01
C. J. MosiesP. Ober y2
D. J. WeeberJ. den Hoed 10
Jac. NeuteboomA. C. Burggraaf 10
I. BourgeoisH. v. d. Westen 01
H. WeeberP. de Gunst xx
A. de VriesJ. B. Kwestroo 01
D. BeyJ. J. Leemans 10
J. BeyA. Berger 10
Totaal 4j^xx3 %xx
De twee afgebroken partijen staan veel
beter voor de L. Arb. Sch.cl. II, dat dus
ongetwijfeld den wedstrijd zal winnen en
dan zal stijgen naar de 5e plaats.
Schaakgenoegen I wint met 82 van
Inter Nos II (Bosk.)
Deze wedstrijd is gisteravond gespeeld
in Hotel Neuf te Boskoop. Het overzicht
volgt hieronder:
Inter NosSchaakgen,
J. Bulk Czn.R. Kamper 01
C. v. Veen Tzn.A. Momberg 01
C. v. LeeuwenC. J. Hakemulder *4y
D. RadderJ. Zwaan 01
J. P. C. BouwmanA. Jongbloed 01
W. J. SpaargarenC. v. Wingerden 01
A. v. OoyenA. Spek 01
Joh. de RuyterW. Schouten
M. Schrijver-A. Ober 10
C. MetzelaarJ. W. v. Zomeren 01
Totaal 2—8
Schaakgenoegen heeft dus hiermede het
kampioenschap der 3e klasse A behaald.
Ook hier is de invloed der mobilisatie te
merken, want de le bordspeler Kamper
was lid der bekende Amsterdamsche
schaakclub „Max Eu we".
WATERPOLO
L. Z. C. n—Z. L A. N. rv 3—0.
Gisteravond werd bovengenoemde wed
strijd in de Overdekte aan de Haarlem
merstraat gespeeld. L.Z.C. heeft 2 in val
lens. Z.I.A.N. heeft 4 invallers. Wanneer
scheidsrechter K. Kraaienbrink doet aan
vallen is Z.I.A.N. het eerst bij den bal. Er
ontwikkelde zich direct een spannende
strijd, waarbij de partijen flink tegen el
kaar opwogen. Het eerste succes kwam
aan Leidsche zijde (10). Ee». heftige
worsteling voor het Leidsche doel volgde
hierop, doch bleef zonder resultaat. Lang
zaam maar zeker bleven de Hagenaars
in de meerderheid. Desondanks wist L.Z.C.
haar voorsprong te vergrooten (20). Dit
prikkelde de Leidsche spelers to4 harder
werken, waarna de strijd een tijd lang
gelijk opging. Doch de Leidsche doelver-
dediger kreeg meer werk dan zijn collega
aan de overzijde. Rust ging in met 20.
Na de rust eenzelfde spelbeeld, waarbij
het spel meer spannend dan fraai was. En
kele malen was L.Z.C. met goed gerichte
schoten niet gelukkig. Verdiend wis L.Z.C.
haar voorsprong te vergrooten (30). Hoe
hard de Hagenaars ook werkten, zij wisten
niet tegen te scoren. Een tegenpunt was
echter wel verdiend. Het einde kwam
met 30.
IJSHOCKEY
NEDERLAND—BELGIë 1—3.
Prins Bernhard woonde den wedstrijd bij.
De ijshockey landen wedstrijd te Amster
dam, tusschen Nederland en België is door
de gasten met 31 gewonnen, een zege,
welke alleszins verdiend mocht worden ge
roemd, dank zij grootere snelheid en een
beter ploegverband van de Belgen. Stond
het peil in deze ontmoeting verre van
hoog, de spanning, welke van begin tot
eind aanwezig was, vergoedde veel. In het
eerste kwartier wist de uitblinker van de
Belgen, de midvoor van Reijschoot, toen
Taconis voor 2 minuten naar het bankje
werd gezonden, het eerste doelpunt op
fraaie wijze te maken. Ondanks felle aan
vallen, waaraan echter een nuttige afwer
king ontbrak, wist de geestdriftig spelende
voorhoede met aanvoerder Suurbeek aan
het hoofd den gelijkmaker niet te scoren.
In het tweede kwartier bleek de onmacht
van de Nederlandsche spelen zeer duide
lijk, toen de ploeg door het uitvallen van
Carez, die een minuut straf kreeg, geen
kans zag de numerieke meerderheid in een
doelpunt om te zetten. Aan enthousiasme
ontbrak het niet, maar met goed ijshockey-
spel had het vertoonde toch weinig te ma
ken. Op het ijs kwamen wonderlijke scè
nes voor, die sterk op den lachlust van het
talrijke publiek werkten. De scheidsrech
ter werd een keer ondersteboven gereden
en een oogenblik later merkte de Belgi
sche doelverdediger, dat hij zelf op het ijs
lag met het ijzeren kooitje boven op hem.
Van Reyschoot wist tusschen de bedrijven
door den voorsprong van België te vergroo
ten.
De spanning in het laatste gedeelte was
zeer groot, vooral toen Lankhof kans zag
met een goed doelpunt den achterstand te
verkleinen. Enkele malen werden Taconis
Dij Nederland en Graeffe bij België van het
ijs gewezen, doch geen van beide ploegen
zag in die perioden kans te doelpunten. In
de laatste minuut was het Lekens, die een
derde doelpunt voor zijn land maakte en
daarmede de overwinning veilig stelde.
(1—3).
HILVERSUM n. 301.5 M. Algemeen
Programma, verzorgd door de NCRV.
8.00 Berichten ANP 8.05 Schriftlezing,
meditatie 8.20 Gramofoonmuziek (9.30
-9.45 Gelukwenschen) 10.30 Morgen
dienst 11.00 Gramofoonmuziek 11.15
Zang, piano en gramofoonmuziek 12.00
Berichten 12.15 Gramofoonmuziek (Om
12.30 Berichten ANP). 12.45 Toespraak.
-- 1.00 Ensemble v. d. Horst en gramofoon
muziek 2.30 Christ, lectuur 3.00 Zang
fluit, piano en gramofoonmuziek 4.30
4.55 Gramofoonmuziek 5.00 Apollo-en-
remble en gramofoonmuziek 6.30 Tuin-
bouwpraatje 7.00 Berichten 7.15 Let
terkundig halfuur 7.45 Gramofoonmu
ziek 8.00 Berichten ANP, herhaling SOS
Berichten 8.15 NCRV-Salonorkest
8.40 Causerie .Nederlandsen volkskracht in
Indië" 9.00 Vervolg concert 9.30 Ac
tueel halfuur 10.00 Berichten ANP
10.05 Orgelconcert 11.00 Gramofoonmu-
z-ek ca. 11.5012.00 Schriftlezing.
HILVERSUM I, 1875 en 414.4 M. 8.00
VARA, 10.00 VPRO, 10.20 VARA, 12.00
AVRO, 4.00 VARA, 7.30 VPRO, 9.00 VARA,
10.40 VPRO, 11.00—12.00 VARA. 8.00
Berichten ANP 8.10 Orgelspel 8.30
Gramofoonmuziek 10.00 Morgenwijding
10.20 Gramofoonmuziek 10.45 Decla
matie 11.00 Zang, piano en gramofoon
muziek 11.30 Declamatie 11.45 Gra
mofoonmuziek 12.00 De Palladians
12.45 Berichten ANP, gramofoonmuziek
1.00 AVRO-Amusementsorkest 2.00
Voor de vrouw 2.10 Disco-causerie
3.00 Cyclus „Vrouwenarbeid in Neder
land." 3.30 AVRO-Dansorkest 4.00
Gramofoonmuziek met toelichting 4.30
5.00 Pianovoordracht 5.05 Voor de kin
deren 5.30 Gramofoonmuziek 6.00 Or-
De techniek van de Nederlandsche ploeg
was over het algemeen van minder kwa
liteit dan die der gasten. De laatsten heb
ben uitstekend geprofiteerd van hun groo
tere snelheid, een factor, welke bij ijshoc
key van niet te onderschatten beteeken is
is
Z. K. H. Prins Bernhard woonde den
wedstrijd bij. Voor den aanvang liet de
prins zich aan beide ploegen voorstellen,
de volksliederen werden gespeeld en de
Belgische aanvoerder getroffen door de
zeer hartelijke ontvangst, liet spontaan een
„Lang leve prinses Juliana, lang leve prins
Bernhard" hooren.
gelspel 6.30 Letterkundig overzocht
8.50 Zang met pianobegeleiding 7.00 Cy
clus „Het beginselprogramma der S. D. A.
P." 7.18 Berichten ANP. 7.30 Berich
ten 7.35 Voor de jeugd 8.00 Viool en
piano 8.30 Cyclus „Verworvenheden,
•Jie niet verloren mogen gaan" 9.00 Ra-
diotooneel 9.20 De Ramblers 9.50 Zang
en piano 10.00 Declamatie (gr. pl.)
10.06' Rosian-orkest 10.36 Gramofoon
muziek 10.40 Avondwijding 11.00 Be
richten 11.10 Jazzmuziek (gr.pl.)
11.4012.00 Orgel, zang en accordeon.
ENGELAND, 391 en 449 M. Van 10.20
—11.35 nam. bovendien op 342 M. 11.20
Kenilworth-octet 11.50 Orgelconcert
\2 20 Berichten 12.30 Nat. Gonella en
zijn orkest 12.501.20 BBC-Schotsch or
kest 2.20 Koperorkest 2.50 Radiotoo-
neel 3.20 Causerie 3.35 Lichte mu
ziek 4.20 Berichten (Wels) 4.25 Cau
serie (Wels) 4.40 Kinderuurtje 5.20
Berichten 5.35 Gevarieerd programma
- 6.20 Mededeelingen 6.40 Cembalo-
voordracht 7.00 Causerie „A Christian
looks at the world". 7.20 Radiotooneel
- 7.50 Programma, gewijd aan het leven
in Noorwegen (met gr. pl.) 8.20 Berich
ten 8.40 Causerie „Once a week" 8.55
BBC-orkest en soliste 9.50 Phil Cardew
en zijn orkest 10.35 BBC-Salonorkest
11.00 Pianovoordracht 11.20 Berichten.
RADIO-PARIS, 1648 M. 11.10 Zang
11.20 Lichte muziek 12.05 Vioolvoor-
dracht 12.35 en 1.05 Zang en cembalo
1 30 Hoornvoordracht J.20 Orgelconcert
2.50 Radiotooneel in dialect 3.50 Pia
novoordracht 4.20 Chansons 4.35 Het
Loewenguth-kwartet en soliste 5.35
Pianovoordracht 5.46 Vastennro"1-
6.20 Orkestconcert 6.50 Radiotooneel
8.05 Fragmenten uit de opera „Prométhée"
- 9.35 Viool en piano 10.05 Volksliede
ren met toelichting 10.20 en 11.0511.50
Orkestconcert.
KEULEN, 456 M. 5.50 Weermacht-or
kest 7.408.50 Gramofoonmuziek
9.309.50 Viool en piano 10.50 Gramo
foonmuziek 11,20 Concert 12.25 Leo
Eysoldt's orkest 1.15 Muzikaal tusschen-
spel 1.35 Populair concert 2.45 Gramo
foonmuziek 3.20 Omroeporkest en. solis
te 5.20 Jeugdconcert 6.05, 7.05 en
7 35 Gramofoonmuziek 8.20 tot sluiting:
Zies Deutschlandsender.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 11.20
Gramofoonmuziek 11.50 en 12.30 Het
Germaine Ego-orkest 12.501.20 en 4.55
Gramofoonmuziek 5.25 Zang en piano
- 6.35 Gramofoonmuziek 7.20 „Die Viel-
geliebte", operette 9.3010.20 Gramo
foonmuziek.
484 M.: 11.20 Gramofoonmuziesk 11.50
en 12.30 Radio-orkest en soliste 12.50
1.20 Gramofoonmuziek 4.20 Radio-orkest
- 5 35 en 6.05 Gramofoonmuziek 7.20
Voor soldate n 7.50 Soldatenliederen-
wedstrijd 8.20 Omroepsymphonie-orkest
en solisten 9 30—10.20 Gramofoonmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
7 35 Folkloristisch programma 8.20 Om
roeporkest 9.20 Berichten 9.50 H. J.
Fierke's kwintet 10.20 Politiek overzicht
Hierna: Omroeporkest 11.20 Berichten.
Hierna tot 12.20 Nachtconcert 12.501.20
Militair programma
GEM. RADIO DISTRIBUTIEBEDRIJF.
3e Programma: 8.00 Keulen 8.20 Di
versen 9.30 Keulen 9.50 Deutschl.s.
- 10.10 Diversen 11.20 Brussel VL
(12.20 Berichten) 1.20 R. Danmark
1.35 Keulen 2.20—2.45 R. Danmark
2.50 Deutschl.s. 3.20 Keulen 4.20
5 20 Brussel Fr. 5.25 Brussel VI. (6.50
en 9.20 berichten) 10.20 Engeland
10 35—11.20 Deutschl.s. 11.30 Deutschl.s.
4e Programma: 8.00 Brussel VI. (8.10
Berichten) 8.209.20 Engeland 9.35
—10.20 Engeland 10.25 West Reg.
12.20 Brussel Fr. (Berichten) 12.30 West
Reg. 3.35 Engeland 4.20 West Reg.
5.005.09 Scheveningen Haven (Ber.)
5.20 R. Danmark 5.35 Brussel Fr.
6.20 Parijs Radio 6.50 Beromünster (Be
richten) 7.0C Boedapest 7.30 Diver
sen 8.20 Gramofoonmuziek G. R. D. of
diversen 10.00 Brussel Fr. 10.2010.50
Parijs Radio 11.05 Parijs Radio.
RADIO-PROGRAMMA'S
VRIJDAG 8 MAART 1940.
tui oiWiuiinninq,
op, den iPjdwninJk,
Hoe kwam Charles Laugh ton er toe
Quasimodo te spelen?
Waarom keerde de grootste karakterspe
ler van de film, wiens Captain Bligh in
„Mutiny on the Bounty" met den Ameri-
kaanschen jaarlijkschen filmprijs bekroond
werd, wiens creaties als Hendrik VIII en
Ruggles haast klassieke filmtypes gewor
den zijn na een afwezigheid van vier
jaar terug naar de Amerikaansche film, om
in een melodrama, welks reproductie door
het cassasucces van weleer zulk een be-
denkelijken bijsmaak had gekregen, een
gedrocht te spelen?
Dit zijn vragen, die veelal zijn gerezen bij
hen, die Laughton's artistieke hoedanighe
den niet goed konden vereenigen met een
creatie, die jaren geleden een genialen ty-
peur gelegenheid gaf triomfen te vieren op
een geheel ander plan.
De film zelf, die nog niet in Nederland is
gearriveerd, geeft tenslotte antwoord op
deze vragen. De buitenlandsche correspon
dent van de „Telegraaf", die haar reeds
zag, schreef immers: „Zij, die vroeger Lon
Chaney den Quasimodo zagen vertolken,
zullen het met ons eens zijn, dat „De Klok-
keluider van de Notre Dame" aan waarde
TULBAND-MODE OP DE FILM
Eenige modellen van de Tulband-dracht,
welke door tal van andere draag-methoden
kan worden opgevolgd.
gewonnen heeft. Charles Laughton speelt
deze rol eenvoudiger dan Lon Chaney, die
den bultenaar grotesker vertolkte, doch het
is juist het eenvoudiger, stiller spel van een
Laughton, waardoor de film grooter waarde
verkreeg".
Wat Laughton zelf betreft, het is bekend,
dat hjj de aanbieding van RKO Radio ac
cepteerde, omdat hij de rol van den klok-
keluider als de grootste uitdaging aan de
prestaties van iedcren acteur beschouwde.
Het sprak niet van zelf, dat Laughton
deze uitdaging zou aannemen. Reeds twee
maal voordien is „De Klokkeluider" ver
filmdin 1913, met Theda Bara, onder
den titel „The Darling of Paris"...., in
1923 met wijlen Lon Chaney, wiens Quasi
modo velen is bijgebleven als een niet te
overtreffen prestatie.
Het is waar, tat in 16 jaar tijds het pro
ces filmproductie een ware revolutie heeft
ondergaan. De toevoeging van het geluid,
de evolutie van de techniek in het alge
meen en niet in de laatste plaats de nieu
we geest, die zich steeds weer over de film
makers vaardig maakt, zijn oorzaak, dat de
fi'rr van vandaag in genoemde opzichten
een product uit 1923 byvoorbeled ten achter
stelt, wat echter niet vermag een mooie her
innering aan een hoogtepunt uit een bepaal
de periode weg te vagen. Dit heeft ook
Lfughton begrepen en toch heeft hij niet
geaarzeld toen RKO Radio Pictures hem
voor de rol van „De Klokkeluider van Pa
rijs" aanzocht. Deels mag dit toegeschreven
werden aan de groote bewondering, die
L? ughton voor de kurtdighedea van den re
gisseur Wilhelm Dieterle koestert. Hij wist,
dat Dieterle Victor Hugo meer recht zou
doen wedervaren dan een tenslotte
sensationeele figuur als Quasimodo. En
men moet wel het ruime standpunt van een
groot kunstenaar, als Laughton bewezen
he t ft te zijn, innemen, om tot zulk een
dienstbaarheid aan een schepping bereid te
zijn. Ondanks dat, of misschien juist daar
door, is Laughton de centrale figuur van
het monumentale filmdrama geworden.
Er doen fantastische verhalen de ronde
aangaande Laughton's make-up voor zijn
nieuwste rol. Slechts zij, die de film gezien
hebben weten, dat Laughton in zijn ver
momming niet te herkennen is en dat het
geheim van dezen meesterlijken Quasimodo
toch weer Laughton zelf is. Make-up en spel
zijn versmolten tot een eenheideen
angstaanjagende en tegelijk meelijwekken
de gestalteeen gefolterde ziel in een
misvormd lichaam
Van de circa 4000 medewerkers aan „The
Hunchback of Notre Dame" heeft vrijwel
nitmand gezien hoe Laughton's gedaante
veranderd werd. Zij zagen slechts het re
sultaat. Ook de RKO studio is zuinig in
haar uitlatingen daaromtrent en stelt er
zich mee tevreden, dat men den nieuwen
Quasimodo als zoodanig heeft aanvaard.
Het was dan ook de stille wensch van de
artistieke leiders, dat Laughton's spel den
toeschouwer zou doen vergeten, dat door
schmink en vul/els zijn gedaanteverwisse
ling tot stand gekomen isen niet in
het minst de wensch van Charles Laughton
zelf. Wat hjj van zijn make-up eischte, zei
Laughton, was iets, dat zoo licht woog, dat
hij kon vergeten, dat hij het droeg, dat hem
bovendien zoo goed pastte, dat het hem als
een nieuwe huid omgaf en tevens dermate
soepel was, dat hij er, als over zijn eigen
spieren, de macht over had.
Om dit te ontwikkelen waren begrijpelij
kerwijs weken van experimenteeren noo-
dig, soms bijna tot wanhoop van Laughton
zelf en zijn make-up-experts, die er ten slot
te in slaagden het gewicht van Laughton's
totale vermomming te beperken tot 4 pond.
De groote acteur zei: „Make-up mag den
acteur niet verbergen. Quasimodo moet er
doorheen komen".
En misschien meer nog dan in het resul
taat ligt hierin het antwoord op de vraag
besloten, waarom Charles Laughton Quasi
modo als een uitdaging beschouwde: Hij
wilde den klokkeluider uitbeelden ondanks
de make-up.
CAGNEY EET BIJ KAARSLICHT.
James Cagney eet elke avond bij kaars
licht.
Deze lievelingsster van het witte doek
haat heldere verlichting.
Hij speelt voor een (melk drinkende)
dranksmokkelaar in zijn nieuwste film van
Warner Bros: „Schaduwen Uit Het Verle
den", maar laat dit u niet misleiden. Hij is
veel te slim om het vergif, waarmee hij
in de film leurt, te drinken.
Gedurende de dagen der drooglegging
was Jimmy slechts eenmaal in een geheim -
cafétje. Het was te New-York en de gele
genheid heette „Tony's". Hij moest nl. van
een bepaald iemand iets weten. Volgens
Cagney kon hy dien man nergens anders
treffenhet was nl. de eigenaar
Maar denkt u nu niet, dat Jimmy ge
maakt of aanstellerig is. Het middagmaal
bij kaarslicht gebruiken was eerst een
noodzaak. De architect ontwierp een buis-
verlichting in de eetkamer van Jimmy's
nieuwe villa in Goldwater Canyon. De
buizen stoorden het Cape Dod Colonial-mo-
tief van het huis, zoodat Jimmy ze liet weg
nemen.
Terwijl de heer en mevrouw Cagney het
met zichzelf eens trachtten te worden over
de juiste soort van verlichting, aten zij
bij kaarslicht. Nu houden zij er zóóveel
van, dat zij het waarschijnlijk nooit anders
meer willen. In het geheele huis is een an
dere verlichting aangebracht. Al de lam
pen zijn antiek.
Jimmy's huis is het minst pretentieuze
huis van Hollywood. Het bevat twee slaap
kamers, een keuken, huiskamer en een bi
bliotheek, in totaal zes kamers.
Cagney slaapt in een groot antiek ledi
kant. Hij is geen rooker, maar in zijn bi
bliotheek bevindt zich een verzameling pij
pen, die iederen rooker jaloersch zou ma
ken. Hij lapt zijn eigen schoenen niet, maar
toch staat er een ouderwetsche schoenlap
perswerkbank met een volledig stel gereed
schappen in de bibliotheek. En voor het
eerst van zijn leven woont Jimmy in een
huis, waar hij zich niet aan waschljjnen be
hoeft te ergeren. Wasch, die te drogen
hangt, is één van zijn grootste antipathieën.
Daar mevr. Cagney dit wist regelde zij het
zoo, dat de waschlijren zich achter de gar
rage bevinden.
In de huiskamer staat een groote piano.
Jimmy speelt, noch zingt goed, maar toch
zit hij uren achtereen te studeeren. Vol
maakt piano-spelen is voor Iiem een niet te
verwezenlijken ambitie. Jarenlang nam
hij trouw dagelijks muziekles. Hij heeft dit
nu opgegeven en iS min of meer tevreden
met hetgeen hij bereikt heeft.
Er is nog één ding, dat Jimmy erg dwars
zit. Hij lijdt chronisch aan zeeziekte. Stand
vastig weigert hij echter hieraan toe te ge
ven. Op zijn tweemast-schoener „Martha",
pleegt hij wekelijks grauw te zien van zee
ziekte, maar hij lacht als een boer die kies
pijn heeft en zegt: „Heerlijk zoo'n boot
tochtje".
U zult Jimmy zelden in een nachtclub of
café zien. Hij houdt er niet van, buitenshuis
te eten. Dcaderdags, den uitgaansavond,
van de dienstbode, klutst mevrouw Cagney
eenige eieren. Zij eten in de keuken met
den hond en de kat als gezelschap.
Ofschoon hij weinig ophef maakt van zijn
verzameling oude geweren, is deze een van
de beste aan de Zuidzee-kust.
Ziehier dus enkele bijzonderheden van
den alom gevierden Warner Bros-acteur
James Cagney.
WARNER BROS. KOOPEN TREIN AAN.
Warner Bros berichten den aankoop van
een acht-wielige locomotief, alsmede een
aantal goederen-wagens. Dit spoorweg-ma
terieel speelt een voorname rol bij de pro
ductie van ..Torrid Zone", een nieuwe
avonturenfilm met George Raft, Ann She
ridan en Pat O'Brien in de hoofdrollen.
Op de Warner Bros, ranch te Calabasas
heeft men een permanente spoorlijn aange
legd, waarlangs voornoemde trein zich met
„duizelingwekkende" vaart ten behoeve
van „Torrid Zone" en andere producties,
zal voortspoeden.
HEDY LAMARK met ROBERT TAYLOR
in Metro-Goldjwyn-Mayer's „Tropennacht
in Saigon", welke deze week in het Tria
non Theater begint