]De Liturgie der Kerk]
Na cle Wasch
WEEK-END.
LIED VAN DEZEN TIJD
ZATERDAG 3 FEBRUARI 1940
GE f" WANT
DERDE BLAD - PAG. 11
R.K. DIOC. VROUWENBOND
AFD. LEIDEN
WIE KOOKT ER MEE?
Heeft elke huisvrouw de maaltijd ge-
geven in deze rubriek 14 dagen geleden
gekookt? En hoe was het resultaat? Alleen
als de huismoeder de gegeven menu's pro
beert met de gedachte en den wensch om
bU de bereiding te slagen, dan kan deze ru
briek „Wie kokt er mee" een hulpmiddel
zijn om te komen tot het leeren bereiden
van voedzame, smakelijke maaltijden.
Met elke critiek gunstig of ongunstig
zal rekening gehouden worden, echter
onder één voorwaarde, dat u eerst bij de
bereiding het recept trouw volgt; is er
daarna nog een moeilijkheid, waarop u
zoudt willen wijzen of waarover iets is te
vragen dan kunnen we, door te overleg
gen, mogelijk tot een oplosing komen.
Voor deze week komt een stamppot met
rauwe zuurkool met spek aan de beurt,
We geven hoeveelheden voor 2 volwas
sen personen (een kind van 5 jaar gebruikt
ongeveer de helft van wat de volwassene
gebruikt; een kind van 10 jaar ongeveer
3/4).
We gebruiken hiervoor:
11/2 K.G. aardappelen.
3/4 pond zuurkool.
11/2 ons doorregen kookspek.
4 d.L. (4 kleine theekopjes) melk.
1 afgestreken lepel vet.
Iets zout.
Eerst wil ik u de bereiding van de stamp
pot aangeven en daarna enkele vragen be
antwoorden, die bij enkelen de vorige keer
al opgekomen zijn en die velen van u zul
len interesseeren.
Brengt, liefst in een pan met dikke bo
dem, 2 kopjes water aan den kook. Boen
de aardappelen flink af, wassch ze na,
snijd ze boven het kokende water eerst in
de lengte in de helft en daarna in de breed
te in pl.m. 6 stukken, laat ze direct in het
kokende water vallen; leg het spek er op;
brengt het water opnieuw aan den kook,
temper het gas en kook de aardappelen
zonder in de pan te kijken gaar en bijna
droog pl.m. 1/2 uur(. Giet de melk in de
pan, breng ze vlug aan den kook, stamp de
aardappelen mee fijn. Voeg het vet toe en
de zuurkool die op een plank met 2 mes
sen is fijngesneden. Laat deze even mee
heet worden en voeg zoo noodig wat zout
toe. Dien de stamppot zoo vlug mogelijk
op, dus: niet lang warm-houden.
Nu dus de vragen:
1. Waarom worden de aardappelen niet
geschild? -- Omdat de 'waardevolle stof
fen juist in en vlak onder schil voorko
men. Deze kennis is betrekkelijk nog
nieuw en moeten wij dus nog even aan de
nieuwe methode van aardappelen-koken
wennen, tot we het zóó gewoon zijn gaan
vinden, dat we de nu nog gebruikelijke
methode „raar" vinden. Deze nieuwe berei
dingswijze moeten we dus vooral niet zien
als iets wat goed is voor het gezin van de
werklooze, dat niet anders betalen kan,
maar iedereen moet het probeeren! Boven
dien kunnen we met minder aardappelen
volstaan want er is geen afval en het be
spaart heel veel werk.
2. Waarom wordt de zuurkool rauw ge
bruikt? Omdat door het koken van
groenten veel belangrijke vitaminen, die
we erg hard noodig hebben, verloren gaan
en omdat de groente die niet gekookt wordt
niet slinken kan, dus is ook hieT minder
van noodig. Het is onlogisch om te doen
wat toch velen doen: zuurkool afkoken
omdat ze te zuur is het is beter om dan
minder zuurkool te nemen, maar deze niet
af te koken.
3. Waarom wordt er melk in de stamp
pot verwerkt? Behalve dat melk de
stamppot heel smakelijk maakt, dient ze
vooral o.a. om de aanwezigheid van zeer
belangrijke voedingszouten, die voor iede
re mensch heel noodzakelijk zijn. Wie geen
melk kan betalen, kan gebruik maken van
taptemelk, die evenals de melk dezelf
de eiwitstoffen en zouten bevat; het vet
is er echter uit dus moet men dat ver
helpen door wat meer vet aan de stamp
pot toe te voegen.
Het idee, dat taptemelk geen voedings
waarde heeft is dus beslist verlkeerd.
4. Is de hoeveelheid vet die de werkloo
ss normaal toegewezen krijgt voldoende
voor een geheele week? Deze vraag,
naar aanleiding van een ingekomen brief
over het menu van de vorige week, waar
in deze huisvrouw naar voren bracht, dat
de hoeveelheid vet die opgegeven was in
dat middagmaal meer was dan 1/7 deel
van dat wat de werklooze per week krijgt.
Inderdaad was dit ook zóó, maar men hou-
de er rekening mee, dat op de eerste plaats
niet in iedere maaltijd evenveel vet toege
voegd heeft te worden (zooals blykt uit
deze stamppot met spek) en dat op de 2e
plaats, de werklooze zei het dan duur
der vet bij kan koopen, hetgeen in aan
merking was genomen bij de prijsbereke
ning van het middagmaal van de vorige
week.
Daartegenover is het misschien toch ook
goed er even op te wijzen, dat het toevoe
gen van meer vet niet noodig noch ge-
wenscht is.
N.B. Voor hen, die deze stamppot duur
vinden, vermeld ik nog, dat het spek weg
gelaten kan worden maar dan vervangen
wordt door witte boonen; de geheele op
gave der bestanddeelen wordt dan iets an
ders:
1. K.G. aardappelen, 2 ons witte boonen,
2/4 pond zuurkool, 4 kopjes taptemelk, 4.
lepels vet, wat zout. De totale kosten van
dit gerecht voor 2 personen zijn dan:
1. K.G. aardappelen a 5 ct. 5 ct.
2 ons witte boonen 14 ct. 0 ct.
3/4 pond zuurkool a 6 ct. 41/2 ct.
4 kopjes 4 d.L. taptemelk
6 ct. 2 1/2 ct.
4 lepels vet pl.m. 70 gr. vet 3 ct.
21 ct.
d.i. per persoon 10 1/2 ct.
heeft men vaak last van schrijnende handen.
Dit schrijnen houdt dadelijk op door Pu rol.
WE KOOKTEN MEE.
Er is een ouderwetsch spreekword dat
zegt: „wat de boer niet kent, eet hij niet";
men kan echter gerust zeggen: „wat men
niet kent, eet men niet", en dat is erg jam
mer.
Dwaze vooroordeelen beletten vele men-
schen het nu te zien van onze moderne wij.
ze voor het bereiden der spijzen. In plaats
van het eens te probeeren. zegt men al te
voren, „dat is geen kost". Zoo is er een
huisvrouw geweest, die zeer boos is ge
worden over de bereiding van boerenkool
met ongeschilde aardappelen, in ons vorige
rubriekje aangegeven. Ze vond dat var
kensvoer.
Wij hebben ons niet boos gemaakt,
maar het geprobeerd. Alleen hebben
we de aardappelen met een pannenlapje
licht afgewreven, zoodat er maar een dun
laagje van de schil overbleef. Bij de berei
ding vond m'n gedienstige het ook een
soort varkensvoer (ze komt van buiten)
maar bij het eten er van, vond ze het ver
rukkelijk.
Gevolg, meerdere stamppotten met on
geschilde aardappelen, die alle zeer goed
smaken. Werkelijk, als men het niet weet,
proeft men het niet.
Laten we toch niet eigenwijs zijn, maar
in deze moeilijke tijden, die wellicht nog
moeilijker worden, er van trachten te ma
ken, wat er van te maken is.
Mag ik ook nu weer alle vrouwen
niet alleen de vrouw uit het gesteunde ge
zin verzoeken om in deze week deze
stamppot een plaatsje op het menu te ge
ven.
Stuurt nó de bereiding gerust uw opmer
kingen aan de redactie-commissie p.a. me
vrouw J. MandersVermeulen, Boerhaave-
laan 12.
RETRAITEVEREEN. „ST. THERESIA"
Aan de zelatrices van de Retraitevereen.
„St. Theresia", onderafdeeling R.K. Vrou
wenbond.
Donderdag 15 Febr. des avonds 8.30 uur
is er gelegenheid tot afdragen der spaar
gelden van de leden der bovengenoemde
afdeeling. Adres G. v. Haastrecht-v. Schalk,
penningmeesteresse, Hugo de Vriesstraat 61.
Dames of jongedames, raad ik aan om
aan te sluiten. Vraagt degenen, die al eens
in retraite geweest zijn, hoe heerlijk 't is.
Laat dit geluk u niet voorbij gaan. Geef u
op hetzij bij de congregatie, hetzij bij
bovengenoemde vereeniging.
Het Bestuur.
INTER PAROCHIEELE
ST. JOSEPHSGEZELLEN
VEREENIGING TE LEIDEN
WERKPROGRAM
Ons Feest, verleden Zondag is goed ge
slaagd in opzet en in uitvoering. Niet voor
niets is de activiteit van de wer
kende leden geprezij.
Bijzonder zijn we erkentelijk vooral aan
de heeren A. Martijn en C. Pieterse, resp.
zang- en muziekleider en regisseur van de
tooneelclub.
's Morgens werd op loffelijke wijze de
liturgische zang gezongen. Jammer is wel,
dat onze Liedertafel „Sebastian Schaffer"
niet méér leden telt.
's Avonds symphoneerde „Franz Schweit
zer" zeer kranig. Volhouden zoo! „Trou w"
is ons parool. De tooneelclub, Adolf Kol-
ping" heeft een zware proef doorstaan en
goed! Eenige dagen vóór het spel had een
der spelers zich ziek gemeld, de regisseur
heeft de moeilijkheid opgelost, door wei
moedig zelf de rol op te nemen en origi
neel te spelen. Ik ben verheugd mijnheer
Pieterse te kunnen complimenteeren met
zijn club, waarin nog nieuwe „sterren"
schuilen: het zal best „Crescendo"
gaan!
Dit betreffende muziek-, zang, en tooneel.
Wat m ij n indruk van dit feest is ge
weest? Het is een voldoening voor me te
hebben geconstateerd dat de oproep „Gods
vrucht en blijheid" bij de Gezellen weer
klank heeft gehad!
In de H. Lodewijkskerk heeft het Kol-
pingsgezin gezamenlijk en eensgezind, op
voorbeeldige wijze uiting gegeven aan ons
eerste devies „Godsdienstzin".
De stemming was zichtbaar devoot, we
hebben met ware Godsvrucht allen saam
gebeden.
Het „meedoen" door de heeren leden van
de Raad van Bestuur schijnt hier in Leiden
iets vanzelfsprekend te zijn. Prachtig! Har
telijk dank aan deze heeren dat zij naast
hun medewerken ook hun medeleven geven
Het sterkt ons in onze goede wil en plannen.
Wat de Gezellen zelf betreft: behalve de
Godsvruchtstemming, mocht ik ook zien
hun „b 1 ij h e i d". In gepaste vroolijkheid
hebben we allen genoten van het blijspel:
„de man die zich kon wreken" Onze jongens
speelden ook leuk! Het devies „Vroolijk
heid" wordt door de meeste gezellen toch
goed begrepen!
De Gezellen zyn goed „in vorm" geble
ven van „beheerschte" blijheid. Zonder
groot rumoer heeft elk kunnen genieten.
De beschaafde geest bewaren!
Maar ik heb als opschrift de titel:
werkprogram, dus geen feest-program,
Het feest is voorbij: nu weer de handen
uit de mouwen: aan het werk in Februari.
Bouwen aan den goeden gaven geest in
onze vereeniging.
En nu niet alleen de senior, niet alleen
alleen werken in club-verband, maar elk
QUINQUAGESIMA.
N.B. Als niet anders wordt aangegeven
dagelijks Gloria, geen Credo. Gewone Pre
fatie.
ZONDAG 4 Febr. Zondag, genaamd
Quinquagesima. Mis: Esto mihi. Geen
Gloria. 2e gebed v. d. H. Andreas Corsini,
Bisschop en Belijder; 3e voor den vrede.
Credo. Prefatie v. d. Allerheiligste Drie-
eenheid. Kleur: Paars.
Op deze laatste Zondag vóór de groote
Vastentijd, tijd van versterving en ver
loochening, bidden wij om heiliging naar
ziel en lichaam (Stilgebed), om de genade
stipter Gods geboden te onderhouden (Of
fertorium). Daaruit juist moet blijken
onze werkelijke liefde tot God, zonder
welke wij niets zijn. Deze liefde vervult
ons met vertrouwen en vreugde (Introi-
tus, Graduale, Tractus).; spoort ons ook aan
te bidden om bevrijding van onze zonden,
bescherming tegen onze vijanden. Die lief-
wv.ner ook offers van ons vragen,
het groote offer van het eigen „ik", van
onzen wil. Christus' goddelijke Liefde voor
Zyn Vader en voor ons, menschen, die
Hem het offer deed brengen van Zich zelf
aan het kruis, zy onze kracht. (Evangelie).
MAANDAG 5 Febr. Mis v. d. H. Agatha,
Maagd en Martelares: Gaudcamus. 2e ge
bed voor den vrede. Kleur: Rood.
Op het eiland Sicilië, waar zy geboren
was, werd de H. Agatha na gruwzame
martelingen ter dood gebracht voor haar
geloof en maagdelijkheid. Vóór haar
lichamelijke kwellingen vroeg haar de
praetor van het eiland: „Schaamt gy u
niet, gij, die van adelijke geboorte zijt, om
het vernederend slavenleven van de
Christenen te leiden?" Agatha antwoord
de: „De christelijke nederigheid en slaver
nij zijn veel kostbaarder dan koninklijke
schatten en trotsheid".
DINSDAG 6 Febr. Mis v. d. H. Titus,
Bisschop en Belijder: Statuit. 2e gebed v.
d. H. Dorothea, Maagd en Martelares; 3e
voor den vrede. Kleur: Wit.
De heilige Titus, bisschop van Creta,
lid moet actief zyn. Dat is Kolpings-geest:
elke gezel, een goed gezel.
Het motto voor Februari: Paraat! En
handen uit de mouwen. Komen en doen!
Praten en doen! Gaan en doen!
En goed doen!
Jonge Kerels, Trouw aan Kolping!
H. C. A. S. v. DRUNEN,
Vice-praeses.
Maandag 5 Febr. Maandelijksche afreke
ningen S.P.L. en Kempermanfonds.
Dinsdag 6 Febr. Verplichte vergadering
voor allen. Half 9.
Woensdag 7 Febr. Vergadering Raad van
Bestuur.
Donderdag 8 Febr. Bijeenkomst Kolpings
Lijfwacht.
Vrijdag 9 Febr. Vergadering Commis
sarissen, afd. Gehuwden.
Aan de jotujeAen ondeï de
Katfiotie&en tuin £eiden
Onverschilligen en onwetenden, het Is tot
tj, dat wij het bovenstaande richten!
Het is in het bijzonder tot al die jonge
lui, die denken, dat de ouderen voor hen
wel alle zaakjes opknappen en dat zij rus
tig hun onverschillig leventje kunnen
lijden!
Ik bedoel met „de ouderen", de be
stuurders en medewerkers der R.K. Staats
partij!
Ik bedoel met „alle zaakjes" alle
belangen der Roomsch Katho
liek e n in de Nederlandsche Maatschappij.
Onverschilligheid, daar is het nu geen tijd
meer voor! Onverschilligheid of neutraliteit
in zaken, waar ons bestaan van afhangt, is
een misdaad!
Kunnen de Finnen onverschil
lig staan tegenover hun leger
tegen de Russen? Daar hangt toch
hun bestaan vanaf en onverschilligheid zou
toch zelfmoord zyn!
Maar hoe is het dan mogelijk, dat er
Katholieken zijn, die onverschillig tegen
over hun leger staan? Hun, altijd strij
dende voor hun R.K, belangen, R.K. Staats
partij?
Het is toch zelfmoord van de Katholieken,
wanneer zij hun leger niet steunen!
Onverschilligheid is geen steun,, is het
helpen bevorderen van de macht der tegen
partij, die waarachtig niet van die onver
schilligen onder haar aanhang telt!
Jongelui, soldaten van onze vesting, kom
Donderdagavond -naar Café Den
Doelen, 2e Bmnenvestgracht, naby de
Steenstraat, daar zal voor U spreken de
bekende redenaar:
P. J. A a 1 b e r s e Jr. over:
„Onze taak in dezen tyd" en wel
om half negen.
Weest niet zoo kinderachtig om U door
het weer te laten afschrikken. De Finnen
vechten wel met 30_pnder puL
Niemand mag wegblijven, niemand mag
rustig thuis achter de kachel blijven zitten!
Maak allen de avond van Donderdag
8 Februari vrij, om U plicht te doen, en dus
te kómen om half negen precies in den
Doelen.
Wees zoo vinnig als een Fin!
Het Bestuur R.K. Staatspartij
Afd. Jongeren
was een leerling en metgezel van de H.
Paulus en de groote Apostel bijzonder
dierbaar om zijn ijver in het verkondigen
van het heilig Evangelie en zijn getrouw
heid.
WOENSDAG 7 Febr. Aschwoensdag, be
gin van den veertigdaagschen vastentijd.
Mis: Misereris. Geen Gloria. 2e gebed v. d.
H. Romualdus, Abt; 3e voor den vrede.
Prefatie v. d. Vasten. Kleur: Paars.
Wy moeten vasten en ons versterven,
omdat God barmhartig is en een rouw
moedig zondaar gaarne vergeeft. (Epistel).
Maar dan moeten wij dat doen, zooals
Christus het ons heeft geleerd: met een
blij hart. (Evangelie).
DONDERDAG 8 Febr. Mis v. d. H. Jo
annes de Matha, Belijder: Os Justi. 2e ge
bed en laatste Evangelie v. d. Donderdag
na Aschwoensdag; 3e gebed voor den
vrede. Prefatie v. d. Vasten. Kleur: Wit.
Of: De Mis van Donderdag na Asch-
Woensdag: Dum claiuarum. Geen Gloria.
2e gebed v. d. H. Joannes de Matha; 3e
voor den vrede. Prefatie v. d. Vasten.
Kleur: Paars.
Met de H. Felix van Valois stichtte de
H. Joannes de Matha de Orde van de Aller
heiligste Drieëenheid tot Vrijkoop van
slaven.
VRIJDAG 9 Febr. Mis v. d. H. Cyrillus
van Alexandrië, Bisschop, Belijder en
Kerkleeraar: ln medio. 2e gebed en laatste
Evangelie v. d. Vrijdag na Aschwoensdag;
3e gebed v. d. H. Apollonia, Maagd en
Martelares; 4e voor den vrede. Credo. Pre
fatie van de Vasten. Kleur: Wit.
Of: De Mis v. d. Vrijdag na Aschwoens
dag: Audivit. Geen Gloria. 2e gebed v. d.
H. Cyrillus; 3e v. d. H. Apollonia; 4e voor
den vrede. Geen Credo. Prefatie van de
Vasten. Kleur: Paars.
De heilige Cyrillus is de grootste tegen
stander geweest van den ketter Nestorius,
die de wezenlijke Godheid van Christus
loochende. In heerlijke geschriften heeft
Cyrillus de Godheid van Christus en daar
mee samenhangende ook Maria's Godde
lijk Moederschap verdedigd.
ZATERDAG 10 Febr. Mis v. d. H.
Scholastics, Maagd: Dilexisti. 2e gebed en
laatste Evangelie v. d. Zaterdag na Asch
woensdag; 3e gebed voor den vrede. Pre
fatie v. d. Vasten. Kleur: Wit.
Of: De Mis v. d. Zaterdag na Asch
woensdag: Audivit. Geen Gloria. 2e gebed
v. d. H. Scholastica; 3e voor den vrede.
Prefatie v. d. Vasten. Kleur: Paars.
De heilige Scholastica was een zuster
van den heilige Benedictus en hoofd van
een klooster, waar de regel van haar
heiligen broeder werd nageleefd. Jaarlijks
bezocht de heilige Benedictus zijn heilige
zuster. Eens gebeurde het, dat na het ge
wone jaarlijksche onderhoud St. Benedic
tus vóór het vallen van de nacht wilde
teruggaan naar zijn klooster. Hierin werd
hy door Scholastica verhinderd, n.L door
haar gebed verkreeg zij van God, dat het
hevig begon te stormen en te stortregenen.
Toen het dag geworden was kon St. Bene
dictus weer naar zijn klooster terugkeeren.
Drie dagen later stierf Scholastica, wier
schoone ziel de heilige Benedictus in de
gedaante van een duif naar den hemel zag
gaan.
IN DE KERKEN VAN DB
E.E.P.P. FRANCISCANEN.
Alles als in bovenstaande kalender van
het Bisdom, behalve:
ZONDAG. 2e gebed v. d. H. Jozef van
Leonessa, Belijder; 3e v. d. H. Andreas
Corsini; 4e voor den vrede.
MAANDAG. Mis v. d. H.H. Petrus Bap-
tista en Gezellen, Martelaren: Per patten-
tiam. 2e gebed v. d. H. Agatha; 3e voor den
vrede.
WOENSDAG. 2e gebed v. d. Z.Z. Rizze-
rius van Muzzia, Egidius Maria van den
H. Jozef en Antonius van Stroncone, Be
lijders; 3e v. d. H. Romualdus; 4e voor den
vrede.
Amsterdam.
ALB. M. KOK, pr.
HET BOOZE OOG.
Ten tijde van de Elfsteden-tocht ln de
sneeuwvlakten van Friesland, werd
aldus luidde het eerste bericht te Cairo
een vijfling geboren. Aan de elfsteden
tocht heb ik niet meegedaan. Ik begeef
mij niet gaarne op glad U« en Ik ben ln het
verleden al te veel malen uitgegleden om
nu nog lust te gevoelen de gladde ijzer»
onder te binden. En ik vind het maar een
vreemdsoortig genoegen om thuis geko
men eerst je neus te moeten ontdooien of,
op den rand van de tafel, Je teenen uit Je
schoenen te moeten kloppen. Soit!
Maar dit wil nog niet zeggen, dat ik mU
in plaats daarvan bezig zou hebben ge
houden met de vijfling van Cairo, die
overigens niet eens een vyfling bleek te
zijn. Het lijkt alleen wat op de wet der
e, zooals wel bij branden, zinkende
duikbooten en andere ongelukken pleegt
te geschieden. Bij een vijfling zelf een
serie valt dit te begrijpen. Eerst kwam
de vijfling van Cuba, die naar men be
weert samen geboren werden en samen
stierven.
Direct daarop volgde de vijfling van
Cairo, die geen vyfling was.
Dat zat zoo.
Pa was bang voor het „booze oog"
Nu komt dat meer bij mannen voor. Bij
voorbeeld als zij óf aangeschoten óf heel
laat óf allebei tegelijk thuiskomen. Dan Li
het booze oog van Ma soms niet mis.
Maar deze Caïro'sche Pa had een ander
boos oog op het oog. Het „booze oog" zou
zijn gezin kwaad doen. Om het booze oog
af te weren, herhaalde hij bij de aangif
te van de tweeling voortdurend het getal
v\jf, niet begrijpende, dat hij zoodoend»
een vijfling liet inschrijven. Ook daarna
liet het getal vijf hem niet meer los, en
zoo verspreidde zich al spoedig het bericht,
dat in een schamele woning in een der
achterbuurten van Cairo een vyfling ge
boren was. De United Press-correspondent
ging, vergezeld van een commissaris van
politie, een bezoek brengen aan het rijk
gezegende gezin. Hij was niet de eerste;
de vader had intusschen begrepen, welke
verwarring hU had te weeg gebracht en
haastte zich den journalist uit den droom
te helpen.
Maar nu meen ik, dat deze Journalist de
fout niet op de eerste plaats aan het booze
oog, maar aan zich zelf te wijten heeft.
Ik spreek uit ervaring, als ik zeg, dat
de gang van zaken bij een geboorte, zacht
gezegd, eigenaardig moet worden genoemd.
Dat de moeder taarten krijgt en bloe
men, iedere vader zal zich daarover ver
heugen. Moeder kan de taarten alleen toch
niet op en van de bloemen geniet hij ook
mee.
Maar iedereen informeert alleen naar
den toestand van de moeder. De vader
wordt glad vergeten en dat vind ik sneu.
Waarom bij de bloemen en taarten voor
Moeder geen oude klare en sigaren voor
den vader?
Vergeten wordt hoeveel keeren hij drin
ken moet op de gezondheid van zijn nieu
we spruit?
Indien de correspondent dit hadde be
dacht, zou deze fout niet gemaakt zijn.
Dan zou hij ook eens naar den vader heb
ben geïnformeerd, want deze was de oor
zaak van het foutief bericht.
En nu heeft hij bovendien nog kans, dat
zijn baas in Amerika een zeer boos oog
heeft.
Vanwege de vijfling, die een tweeling
was en een hoop dollars aan telegrammen
kostte.
DANIëL.
Een man, die een oud Fordje had,
En reeds een langen tijd,
Die wou dat nare blikken ding
Toch o zoo gaarne kwyt.
Want ook hij moest bezuinigen
En hoe hij zich bezon,
Het bleek, dat hij in deze kou
Geen Fordje houden kon.
En daar kwam nog iets anders bij:
't Gezin, dat groeide snel.
Een kinderwagen had hij niet,
Een blikken Fordje wel.
De kind'ren in een blikken Ford,
Zoo dacht hy met een zucht,
Veel beter dan een oude Ford
Is nog de buitenlucht.
In een advertentie bood iemand
een Ford aan ter ruiling met een
kinderwagen.
Dat hij geen kinderwagen had,
Dat was toch wel wat mal.
Intusschen stond de oude Ford
Te bibberen op stal.
„Neem jy ze mee maar in je Ford",
Zei vrouwlief met een snik,
„Dan rijd je met bevroren vleesch
Geconserveerd in blik".
Tenslotte kwam er in de krant
Eene annonce te staan:
„Wy bieden u een oude Ford
Voor 'n kinderwagen aan".
Hebt u een kinderwagen, maar
Meer in een auto zin,
Geef ons de kinderkar en kruip
U zelf het Fordje in.
En zie, tenslotte kwam er een
De kind'ren waren groot
Die een antieke kinderkar
Voor 't oude Fordje bood.
In plaats van aan het autostuur
Duwt eind'HJk nu Papa
Een oude kinderwagen voort
Van komma 10 P.K.
TROUBADOUR.